Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipa om en Vixen, vilken kaliber?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
http://accurateshooter.com/bulletin.html

Mer bensin på brasan, en 224 AR Magnum baserad på en 6,5 mm Grendel.

Det är tydligt att en 6-6,5 mm Grendel är både doable och helt klart ett litet "power house",

Jag vet jag slänger mig med termer jag inte har en aning om vad de betyder men de låter skit coola.

Robban-tänk va fint det kommer att vara, du på händer och knän varje gång efter en skjutning för att få med hem alla Grendel hylsor som du har halssvarvat, det är en syn det!!

/Christian

Ha ha ha, klockrent svar Chris! Du vet hur en slipsten skall dras vad gäller humor. ^_^

Patronen är ascool, dina ord passar bättre vilket gladeligen medges. :D Kruxet är den nordiska marknaden vad gäller tyngre kulor till kalibern, här sviktar det nått jävulskt. Frugans pang skall även användas till jakt och där ramlar fler intressanta frågor in. 6,5 Grendel har faktiskt allt man kan önska och lite till... Ämnet känns som om det kan dryftas till förbannelse. :blush:

/Robban

• 5 weeks later...
Publicerat

222rem är mitt svar :lol: men de är bara för att jag sj är såld på 222 just för stunden. men varför inte en 22-250 borde ju vara ganska så enkel o hitta både hylsor o allt till? inte vet jag. .vet bara att den verkar vara trevlig den kalibern ;)

Publicerat

Hmm kanske skulle ge mig på något liknande i framtiden.

Vore kul med lite bättre vindavdrift och precision . Inget fel på precisionen under 200m iof men över det sviktar den nog lite pga den lilla kulan.

Om jag får korpa lite jag med så såg jag en kul patron på blocket. 25-06 den såg skit lagom ut, tyvärr bara kl2.

Känns som man lika gärna kan ta en 6,5x55 då men häftig var den.

/Lasse

Publicerat

Marcus,

ärligt talat har jag lite svårt att förstå logiken i dina funderingar. Vad skulle robban vinna på att pipa om en 222 rem till en 222 rem???

22-250 kunde väl i o f s varit ett alternativ om det hade gått att få ned en sådan hylsa i ett vixenlås vilket det inte gör...

Hmmm... kanske är det något jag missat?

Henrik

Publicerat

Testa en pipa i .222 Remington :lol:

Om den hade uppfunnits idag skulle alla velat ha en.

Publicerat

.223 Ack Imp

Publicerat
.223 Ack Imp

Funderade på den innan jag gjorde 6x45 istället. Bra fart i kulor om man ska skjuta på längre håll men tyvärr för lätta jaktkulor.

Fast man kan ju ackleymatisera 6x45:an åxå B) Fast då blir det väl en TCU :D

Publicerat
  • Författare

Jaha gubbs å kvinns...

Tycker det är dags att ni slänger upp lite bilder på patronerna ifråga, det är ett fruntimmer vi skall pipa om åt så det är "looks that counts". :DB)

/Robban