Publicerat Maj 14, 200917 yr Fick ett samtal från en glad Magnum imorse, där det förkunnades att en galt i 140-kilosklassen hade masat sig ut vid den nyinstallerade foderplatsen igår kväll och smackat i sig bröd. Efter en hel del adrenalindarr lyckades Magnum hålla skärpan och placera en Oryx från sin kära Sako 6,5x55 lite snett framifrån. Kulan stannade mot skinnet på utgångssidan och flyksträckan blev... 3 meter Hoppas att karln, som idag är hos doktorn i Borås med en av döttrarna, snart fyller på med detaljer och bilder!
Publicerat Maj 14, 200917 yr Det var ingen dålig galt! Fin sak med andra ord! Grattis Magnum! Lite bilder blir ju skoj när han väl loggat in och kommit igång!
Publicerat Maj 14, 200917 yr Tack! Jag har inte ens hunnit gå in och berätta, men här kommer berättelsen. Och, nu på morgonen visade det sig att den "bara" väger 130 kilo - räknat utifrån slaktvikten... Igår kväll vid cirka 22.30 så small det från den Hanssonska 6,5:an… Jag hade suttit i drygt 2,5 timmar i den nybyggda vakkuren och tittat på diverse vilt på åkrarna, var allmänt uttråkad tills det plötsligt fanns något stort svart i blickfånget. Kikaren kom hastigt upp och hjärtat började banka som en stånghammare. Det var en gris - en stor gris. Han var ensam, jag såg de maskulina dragen och hörde hur han stod där och smackade och åt av brödåteln, men fortfarande var han vänd med trynet rakt mot mig, så jag kunde ändå inte skjuta. Efter ett tag lyckades jag lugna ner hjärtfrekvensen en aning och plockade fram studsaren, fick in grisen i kikarsiktet just som han började vända bredsidan till. Skottet gick och jag hann se att djuret nästan gick ner i smällen, men det brakade och knakade så förfärligt bara några meter från skottplatsen och sedan blev det tyst, så då förstod jag att det var över. Sedan skulle jag gå ut och titta vad jag hade åstadkommit. Jag repeterade in en ny patron för säkerhets skull och närmade mig försiktigt skottplatsen, tre meter därifrån låg ett jättelikt bylte, jag gick fram och stötte bösspipan i kroppen och såg att han vad stendöd. Men vilken jätte! När jag sedan skulle montera remmen på studsaren så gick det inte så bra eftersom händerna skakade kraftigt. Det kändes precis som när jag gick fram till min första fällda älg – en obeskrivlig känsla (trots att jag har skjutit gris förut)! Det visade sig att galten vägde cirka 130 kilo. Oryxkulan hade gått in framför ena bogen och satt fint och prydligt i utgångssidans skinn bakom den andra bogen. Köttförstöringen var i princip noll, men lungorna hade kollapsat totalt. Bogpansaret var väldigt stelt, men jag tror nog att kulan hade orkat igenom… Med facit i hand känns det lite overkill att gå ut på drevjakt med 375:an i händerna, men det kommer jag att göra ändå… Betarna ser ut att vara i klassen runt 20 centimeter, men hur långa de verkligen är vet jag inte ännu. Hur i allsin dar lägger jag in bilder (otrolig nybörjarfråga från en som hållit på med sådana här forum sedan - 01)?
Publicerat Maj 14, 200917 yr Torestorp i näsheten av Borås har Svin! Själva jagar vi va 2 mil bort vid Seglora och har inte sett skymten av de små liven än. Jaga dem hård så de sprider sig! Grattis! MVH H
Publicerat Maj 14, 200917 yr Tack alla! Haraldson, de kommer, var så säker. Vi har skjutit närmare 30 grisar på fyra säsonger. Jag har lyckats fälla tre grisar och tycker att detta vilt är ruskigt spännande, särskilt när jag har vakkuren såpass nära att jag lätt kan promenera dit, känns ganska lyxigt. Men gårdagens turlott var verkligen inte något jag hade räknat med, men när man minst anar det så händer DET. Jag är fortfarande rätt omtumlad, kom hem klockan 01.15 i natt, så ikväll blir det att inta horisontalläge - tidigt.
Publicerat Maj 14, 200917 yr Rapporteras om storgaltar kors och tvärs här på forumet nu Stort stort grattis! Alltid skönt med den där stora adrenalinkicken
Publicerat Maj 14, 200917 yr Fina foton! 130 kg duger got och väl också??? Käk för ett tag va? Grattis!
Publicerat Maj 14, 200917 yr Jorå, det duger gott, jag hade varit glad för en 50-kilosgris också. Faktum är att jag inte har haft några direkta drömmar om storgalten, men det är ju inget jag tackar nej till när det faktiskt händer i verkligheten. Om jag tycker att den här är stor, hur stor är då en gris i 200-kilosklassen? Och hur stora är de största Östeuropeiska grisarna - sådär bortåt 400 kilo! Vilka jäkla monster! Njaa, käk blir det inte så mycket för mig, vi har en delningslista i laget och den här grisen är jag inte med på, men filéerna är mina och de är ju inte en helt fel del på en gris... Grillen nästa!
Publicerat Maj 14, 200917 yr Bara en kommentar om kalibern. Jo, jag var också en av tvivlarna till att 6,5:an kunde dräpa gris, men igår fick jag svar på tal... Jag har både 30-06 och 375 H&H, men det sitter en bättre kikare på 6,5:an och det brukar ju ändå bara komma smågrisar på åtlarna... Dock ska sägas att blodet började sippra från den här killen först när vi öppnade honom, så om den här grisen hade sprungit 100 meter i en snårskog, så skulle det inte varit helt lätt att hitta honom, den saken är säker. Så egentligen tycker jag fortfarande att grovt passar bättre till gris, men när flyktsträckan är tre meter efter ett skott som inte tog i rygg, kotpelare eller hjärna, så tror jag ändå att det är rätt mycket död i vår kära 6,5:a.
Publicerat Maj 14, 200917 yr Jorå, det duger gott, jag hade varit glad för en 50-kilosgris också. Faktum är att jag inte har haft några direkta drömmar om storgalten, men det är ju inget jag tackar nej till när det faktiskt händer i verkligheten. Om jag tycker att den här är stor, hur stor är då en gris i 200-kilosklassen? Och hur stora är de största Östeuropeiska grisarna - sådär bortåt 400 kilo! Vilka jäkla monster!Njaa, käk blir det inte så mycket för mig, vi har en delningslista i laget och den här grisen är jag inte med på, men filéerna är mina och de är ju inte en helt fel del på en gris... Grillen nästa! Ja, det hade dugit gott! Det är ju alltid en bonus att få fälla en så stor fin galt! En liten dröm finns säkert i bakhuvudet att få fälla ett vilt med fin trofé. Ja, det måste vara riktiga monster vid 400 kg. Ok! Filéerna är ju inte fy skam. Alltid något!
Publicerat Maj 14, 200917 yr Drömmar finns ju alltid om stort och kraftfullt vilt, den största jaktdrömmen jag har är faktiskt att få jaga björn på riktigt och dessutom fälla åtminstone en. I väntan på det så känns det oerhört förmånligt att få jaga gris på hemmaplan och få fälla en sådan här bjässe. Det är inte så att jag ligger och drömmer om björnar när jag jagar gris, men det är dock en återkommande dröm.
Publicerat Maj 14, 200917 yr Drömmar finns ju alltid om stort och kraftfullt vilt, den största jaktdrömmen jag har är faktiskt att få jaga björn på riktigt och dessutom fälla åtminstone en. I väntan på det så känns det oerhört förmånligt att få jaga gris på hemmaplan och få fälla en sådan här bjässe. Det är inte så att jag ligger och drömmer om björnar när jag jagar gris, men det är dock en återkommande dröm. Ja, det gör det verkligen, och björn har man sett 1 ggr och hört vissla x antal ggr! Det uppstår tydligen ett visselljud när den vädrar och identifierar en okänd lukt typ människa när den drar in luft genom nosen. Ingen vet riktigt! En riktig björnjakt vore något att få uppleva ja! Ja, det kan jag tänka mig att det gör! Haha! Kan tänka mig det!
Publicerat Maj 14, 200917 yr . Efter en hel del adrenalindarr lyckades Magnum hålla skärpan och placera en Oryx från sin kära Sako 6,5x55 lite snett framifrån. Kulan stannade mot skinnet på utgångssidan och flyksträckan blev... 3 meter Hoppsan ! En 6,5:a !!!!!!!!!!!! Dom duger ju inte till någonting enligt de flesta (förutom vi som skjuter med dom)