Publicerat Maj 14, 200917 yr Hejsan Magnum! Jag vill ge dej ett stort grattis till galten Här där jag jagar finns hittils inte några mängder med grisar men några finns det. Man jag har inte haft turen att få skjuta nåt än. Mvh Jocke
Publicerat Maj 15, 200916 yr Bara en kommentar om kalibern. Jo, jag var också en av tvivlarna till att 6,5:an kunde dräpa gris, men igår fick jag svar på tal... Jag har både 30-06 och 375 H&H, men det sitter en bättre kikare på 6,5:an och det brukar ju ändå bara komma smågrisar på åtlarna... Dock ska sägas att blodet började sippra från den här killen först när vi öppnade honom, så om den här grisen hade sprungit 100 meter i en snårskog, så skulle det inte varit helt lätt att hitta honom, den saken är säker. Så egentligen tycker jag fortfarande att grovt passar bättre till gris, men när flyktsträckan är tre meter efter ett skott som inte tog i rygg, kotpelare eller hjärna, så tror jag ändå att det är rätt mycket död i vår kära 6,5:a. Först grattis till ett riktigt praktexemplar, om gud vill har jag lagt en nästan lika stor i kväll, har lurat kompsien två kvällar på raken pga vinden - det är nåt förhistoriskt över den säger han Kommentar om kalibervalet i 6,5mm. Trots att jag jagat länge har jag köpt min första 6,5 i år. Har bara skjutit en liten gris med den men har och andra sidan skjutit väldigt många med .308W, 7x57R och 7x64 och t.o.m .243W i utlandet, detta under många olika situationer. En gris är ingen pansarvagn och 6,5an dödar oftast tillräckligt bra. Du är spike-on varför jag ändå inte nattetid sitter på åtel med annat än min 9,3a. Springer det av åteln sitter jag där med min egen skit mitt i natten och då är jag tacksam att det är en 9,3a som förhoppningsvis passerat de röda organen innan jag går på med hunden, både för att marginalerna blir större men framförallt att blodflödet som regel också är större. Drevjakter eller hundföreriet är ju annorlunda, skott i flygande fläng med gräs och kvistar som potentiella mostståndare. Kan man hantera en grövre kaliber såsom 9,3x57, 62, 74 eller t.om. 375HH är det ju alltid att föredra såväl ur etisk som ur praktisk synvinkel. Här hemma har jag satt .308W som nedre gräns för åteljakt nattetid.
Publicerat Maj 15, 200916 yr jag har inte sett tråden förrän nu men ett stort välfötjänt grattis är tidlöst. /Kalle
Publicerat Maj 15, 200916 yr Det finns ju galtar, och sen finns det ju GALTAR... Stort grattis Magnum!!
Publicerat Maj 16, 200916 yr Grattis! Kul att höra av andra också att 6,5an duger mer än väl för lite större grisar. Nu jagar inte jag gris med den kalibern egentligen, men i höstas åkte den med på en drevjakt tack vare ett bättre kikarsikte. En 90kg galt kom halvspringandes över ett hygge med en laika i hasorna. Skottet gick och grisen for i backen efter 25 meter med ett genomskott av lungorna från en vulcankula. Nu rekommenderar jag inte 6,5an till drevjakter, men tar det i vitala organ spelar kalibern ingen roll. Däremot till åteljakten skulle jag absolut inte vara rädd att använda denna kalibern. Här är det mer eller mindre omöjligt att bomma och det är mycket lätt att placera kulan så att inte grisen lämnar åteln.
Publicerat Maj 16, 200916 yr Man får gratulera så mycket!! Tycker det är kul att höra att det går att skjuta gris med 6,5an har fått mycket kritik för min 6,5! De äldre säger att man inte kan skjuta gris med de osv. Så stort grattis och tack för en bra bekräftan på kalibern!
Publicerat Maj 17, 200916 yr Grattis på sej.. de va en riktig gris.. satt ute i går natt, hade en bamsing på åteln också.. Men är till 95 % säker på att de va en stor sugga. Hoppas på fler uppföljningar... =)
Publicerat Maj 17, 200916 yr Då får man lyfta på mössan åt herr Hansson. Det var ett präktigt djur, och det var väl ett par år sedan en sådan luns åkte i backen i dina trakter, och om jag inte missminner mig var den rackaren Ännu större. Skall ha gått ikull en modell större i Öxabäck för ett år sedan också, men jag vet inte hur stor den var. Trevligt är det att de både blir lite fler Och kan växa till sig i storlek. Väl skött - och det vet jag att de blir hos dig - så har vi fått ett vilt som gör gamla tiders jaktabstinens under den större delen av året till ett minne blott. En Gudaskänk..!
Publicerat Maj 18, 200916 yr Tack alla för gratulationerna! Jag har inte varit uppkopplad i helgen och inte sett alla svar förrän nu. Nu händer det saker på åtlarna för nu har det kommit in en eller flera flockar som har länsat allt ätbart, så det blir en ny sittning i veckan för min del.
Publicerat Maj 18, 200916 yr Tack alla! Haraldson, de kommer, var så säker. Vi har skjutit närmare 30 grisar på fyra säsonger. Jag har lyckats fälla tre grisar och tycker att detta vilt är ruskigt spännande, särskilt när jag har vakkuren såpass nära att jag lätt kan promenera dit, känns ganska lyxigt. Men gårdagens turlott var verkligen inte något jag hade räknat med, men när man minst anar det så händer DET. Jag är fortfarande rätt omtumlad, kom hem klockan 01.15 i natt, så ikväll blir det att inta horisontalläge - tidigt. Grattis mycket fin Gris:D
Publicerat Maj 18, 200916 yr Tack alla för gratulationerna! Jag har inte varit uppkopplad i helgen och inte sett alla svar förrän nu. Nu händer det saker på åtlarna för nu har det kommit in en eller flera flockar som har länsat allt ätbart, så det blir en ny sittning i veckan för min del. Glöm ej att ta med dej kamran.. skit jakt då magnum.. =)
Publicerat Maj 19, 200916 yr Hej, jag satt ute igår, men det kom ingen gris, dock en grävling. Men det är så det ska vara, inte för lätt och så ska det hända när man minst anar det. 23.15 gav jag upp, men såg fortfarande bra i Zeissen.
Publicerat Maj 19, 200916 yr Författare Hej, jag satt ute igår, men det kom ingen gris, dock en grävling. Men det är så det ska vara, inte för lätt Ööh, var det inte du som sköt en 130-kilosgalt första gången du satte dig i den där kuren? "Det ska inte vara för lätt". Nä just det...
Publicerat Maj 19, 200916 yr Lite flyt har ju aldrig skadat... Men jag tror inte att man är betjänt av att alltid ha det flytet, för då förstår man snart inte vad jakt handlar om. Mina förväntningar på passet igår var skyhöga, jag var nästan säker på att det skulle komma gris och så gjord det inte det... Det är vad jag menar, man kan aldrig vara säker. Men att man har flyt lite då och då är ju själva nerven i det här gamet, tycker jag.
Publicerat Maj 25, 200916 yr Grattis på grisen Kommer lite såhär efter Men ett grattis e ju som tidigare sakt tidlöst
Publicerat Maj 27, 200916 yr Tack ska ni ha. Förra veckan sköts det ytterligare en gris inom vårt lag. Det var en 80-kilosgalt som fick sig en bredsidesmäll av en 180 gr Oryx. Den sprang 20 meter, sedan var det slut. Dock släppte inte heller den en enda droppe blod förrän den hängdes upp. Detta trots att det var genomslag. Skönt dock när skyttet fungerar och vi slipper eftersök. Jag har suttit ute ett par gånger till, men utan resultat, en grävling som snodde bröd och en katt som jagade möss, har jag sett... Men den som väntar på något gott - får vänta ut det.