Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snart är Urax hemma

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Förstörde en riktigt fin dag med att skjuta en kalv 30 minuter efter släpp :) Jag hann gå 50 meter och vänta i ca 5 minuter så kom uptaget. Det drog iväg i gångstånd men började sakta vända i medvind. Jag sprang längs en väg och fick se ko med 2 kalvar ute på en liten myr. När de gick över vägen fick jag läget. Kalvarna tryckte sig uppefter varandra men på väg upp ur diket kom den ena lite efter och jag sköt. Älgarna gick undan men ena kalven sackade efter lite. Jag sprang jämsides och höll koll. När de passerade vägen igen var det bara en kalv med. Urax skällde nu ståndskall och jag gick dit och gjorde proceduren kort. Kalven stog fortfarande. Men efter en smäll i huvudet va de god natt! Första skottet tog i magen. Kändes bra att få skjuta:)

• Svar 174
  • Visningar 36,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Här har vi hittat åt varandra

• Torsdag morgon börjar med en promenad längs en väg innan jag kunde släppa. 20 minuter efter släpp kommer upptaget just över 100 meter bort på ko och kalv. Fast stånd. Urax skäller att tag sen gör han

• Jag rör mig ytterst lite när han ligger på sök. Han har aldrig haft problem att hitta åt mig i skogen. I höstas skällde han bra men vid vissa tillfällen gör han på detta viset och jag har ingen bra fö

Posted Images

Publicerat

Förstörde en riktigt fin dag med att skjuta en kalv 30 minuter efter släpp :) Jag hann gå 50 meter och vänta i ca 5 minuter så kom uptaget. Det drog iväg i gångstånd men började sakta vända i medvind. Jag sprang längs en väg och fick se ko med 2 kalvar ute på en liten myr. När de gick över vägen fick jag läget. Kalvarna tryckte sig uppefter varandra men på väg upp ur diket kom den ena lite efter och jag sköt. Älgarna gick undan men ena kalven sackade efter lite. Jag sprang jämsides och höll koll. När de passerade vägen igen var det bara en kalv med. Urax skällde nu ståndskall och jag gick dit och gjorde proceduren kort. Kalven stog fortfarande. Men efter en smäll i huvudet va de god natt! Första skottet tog i magen. Kändes bra att få skjuta:)

Grattis,till er båda. Lite jobb efter ett bukskott,men det gick ju bra. Åter igen, grattis. Mvh. Lena.
Publicerat

Grattis!

här har det varit älg varje gång tiken varit ute :D kan under säsongen hittills lägga till 7 älgar på stånd och gångstånd för henne!:wub::D, + några som varit rena skenälgar som inte hamnar på hennes lista, än har jag själv inte kommit till skott men det kommer det är jag säker på det är bara jag som är "feg" när det gäller skyttet för chanserna har det funnits många av denna säsongen, vill gärna ha de perfekta lägena men börjar innse att de är få ;) och måste därför få mer självförtroende när de gäller de lägena... nästa vecka är det jaktprov som gäller.

stort grattis till er !

Publicerat
  • Författare

Grattis!

här har det varit älg varje gång tiken varit ute :D kan under säsongen hittills lägga till 7 älgar på stånd och gångstånd för henne!:wub::D, + några som varit rena skenälgar som inte hamnar på hennes lista, än har jag själv inte kommit till skott men det kommer det är jag säker på det är bara jag som är "feg" när det gäller skyttet för chanserna har det funnits många av denna säsongen, vill gärna ha de perfekta lägena men börjar innse att de är få ;) och måste därför få mer självförtroende när de gäller de lägena... nästa vecka är det jaktprov som gäller.

stort grattis till er !

Tack!

De ä bara att smacka på och hugga som en orm när läget kommer. Få gånger som de perfekta lägena kommer :) Grattis till alla älgar och Lycka till på jaktprovet :)

Tror jag släppt min hund 18 gånger å han har haft tag i älg vid 27 eller 28 tillfällen :) Tyvärr är det först nu älgarna börjar lugna sig, bara kalvjakt efter 31 oktober :(

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Bild på kalven som föll sist det begav sig :)

post-1748-0-60686700-1324581663_thumb.jp

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Vintern segar sig kvar i fjällen. Över 1 meter snö kvar :) Vi roar oss med skidåkning nästan varje dag :) 7 juni är det dags för björntest på Junsele djurpark, bli spännande å se Urax reaktion. Har inga krav att han ska bli godkänd. Vi ser det som en kul grej.

Publicerat

Jo ni har kvar snö har ni lytt regeringen o riskdagen då? bytt till sommardäck, för det ska vi ju alla göra idag tycker Ask med vänner, Hoppas det går bra på Björntestet, skulle va kul att testa fröken röd på ett björntest.

Publicerat
  • Författare

äh äre inte 1:a maj som vanligt??

de ä ju bara å fara på ett test..rödingarna bruka ju va heta:)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ny jaktfilm på G! Jakt för livet björn och lo! Kolla in trailern på jaktjournalen.se! Min arbetskollega Robert Salomonsson har under 2 år filmat björn och lojakter. Har sett lite av materialet som kommer på filmen och jag tror de kommer va en riktig kanonfilm! Mkt jakt å lite snack:) Förhandsboka på kontakt@jaktforlivet.se

Filmen släpps i samband med Swedish Game Fair på Tullgarns slott i slutet på maj.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Urax blev dagens andra bästa hund i björnparken idag. Vi fick ihop 34.5 poäng, alltså inte godkända men jag är nöjd ändå :) Fick bra kritik av domarna. "Det här är vad vi kallar en björnhund. Han blir ingen eftersökshund för han är lite för oengagerad. Den här har skällt björn förut, det syns att han ha respekt för björnen" Vad jag vet har han inte skällt björn men jag är misstänksam att han gjorde det vid ett eller 2 tillfällen i höstas. "En lovande unghund" "Det här ämnet hade jag inte haft något emot att äga"

Poäng: Tillgänglighet: 10p (5) Hundens reaktion vid kontakt: 6p (6) Självständighet: 7p (7) Hundens skall: 8p (4) Rovviltsskärpa och mod: 5p (7.5) Inkallning: 10p (5)

" Hunden springer fram, ser björn gör en runda tar sen kontakt med björn, börjar skälla på 15m avstånd. 60-70 skall/minut. Acko blir stående på samma ställe och skallar. Lämnar björn efter 5 minuter (ej kontakt med husse) Acko arbetar statiskt står mest stilla och skallar på avstånd oengagerat. Acko visar respekt för björn. Efter provet med husse i närheten kommer skärpa och fokus fram. En lovande unghund"

På inkallningen var han ej kopplingsbar men avbröt direkt och kom till mig (1.5 meter ifrån) Går sedan direkt tillbaka och skallar. Jag hade problem att få fast Urax efter provet. Han blev riktigt tuff när jag stöttade honom :)

Dagens bästa å enda godkända hund blev en 14 månaders bland-tik, laika å nån utländsk stövare, 44 poäng. Med fanns även en Plott, terrier, östlaika/jämte å nån konstig stövarras..ser ut som en Smålandsstövare.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Släppte Urax strax före 5 imorse. Efter knappt 3 minuter blev de upptag å gångstånd 3-400 meter bort. Vetti fan va den här hunn håll på med. Efter 5 minuter lämna han älgen å kommer tillbaka å fjantar runt i 15 minuter innan han letar åt älgen igen som då skenar. Urax släpper då älgen simmar över en större bäck. På återgången hittar han en ny älg som skenar. Fick tillbaka Urax strax efter 7, då fick de räcka....

Va ä de för fel på hunnjäveln? Nån som har nåt bra svar? Jag begrip då ingenting :) Trodde han skulle växa ifrån de där me att lämna älgen. Han ä ju ändå 3 år och nästan 5 månader....

Publicerat

Släppte Urax strax före 5 imorse. Efter knappt 3 minuter blev de upptag å gångstånd 3-400 meter bort. Vetti fan va den här hunn håll på med. Efter 5 minuter lämna han älgen å kommer tillbaka å fjantar runt i 15 minuter innan han letar åt älgen igen som då skenar. Urax släpper då älgen simmar över en större bäck. På återgången hittar han en ny älg som skenar. Fick tillbaka Urax strax efter 7, då fick de räcka....

Va ä de för fel på hunnjäveln? Nån som har nåt bra svar? Jag begrip då ingenting :) Trodde han skulle växa ifrån de där me att lämna älgen. Han ä ju ändå 3 år och nästan 5 månader....

jadu, verkar svårt de där, har du förflyttat dig mkt under hans sök?, vilket meb ha gjort att han känner att han måste ha mer koll på dig. Men ja tro också att om du få till nå riktigt fina stånd med skott som avslut så kan de också ge med sig ev. Verkar som han mest fått tag i sken älgar och som det skjutits för också, vilket gör att han är mer van att de skjuts när älgen springer och inte står still. Men de bara va ja tror finns säkert nån mer kunnig här än jag.
Publicerat
  • Författare

Jag rör mig ytterst lite när han ligger på sök. Han har aldrig haft problem att hitta åt mig i skogen. I höstas skällde han bra men vid vissa tillfällen gör han på detta viset och jag har ingen bra förklaring till varför. Som unghund gjorde han så ofta. Av 7 skjutna älgar så är det bara 2 riktiga skenälgar som skjutits för han, resten har han skällt på, gång eller ståndskall. Som längst har han skällt 1h och 40 minuter. Han vet precis vad han ska göra. I höstas skällde han bra på de älgar som stog eller gick men kunde ibland göra som han gjorde nu. Skälla 5 minuter, springa runt 10 minuter, gå tillbaka å skälla ett tag innan älgen drar iväg på långtur.

Publicerat

Jag rör mig ytterst lite när han ligger på sök. Han har aldrig haft problem att hitta åt mig i skogen. I höstas skällde han bra men vid vissa tillfällen gör han på detta viset och jag har ingen bra förklaring till varför. Som unghund gjorde han så ofta. Av 7 skjutna älgar så är det bara 2 riktiga skenälgar som skjutits för han, resten har han skällt på, gång eller ståndskall. Som längst har han skällt 1h och 40 minuter. Han vet precis vad han ska göra. I höstas skällde han bra på de älgar som stog eller gick men kunde ibland göra som han gjorde nu. Skälla 5 minuter, springa runt 10 minuter, gå tillbaka å skälla ett tag innan älgen drar iväg på långtur.

jadu, kan ju också vara så helt enkelt att de är så hunden jagar. Många är ju olika i sitt sätt att jaga.
Publicerat
  • Författare

Släppte Urax kl 04 imorse. Ett sök på 11 minuter. Följde mig en stund. Nytt sök å efter 10-15 minuter blev de ett jävulskt liv i skogen. En liten älgkalv som bjäle å en desperat mamma som lockade. Hördes hur väl som helst på nästan 800 meters håll. Efter kanske 2 minuter av detta liv började en annan ko att locka från ett annat håll. När lockandet tystnade rev Urax i å skällde. Tydligen skäller han inte på rödkalvar. Efter ett par minuter lämnar kon kalven å drar med sig hunden. Fullt sken förbi mig på 40 meter å stånd å gångstånd 1 km längre bort, endast ett par minuter sen tokspringer kon igen. Nytt gångstånd å sken igen. Kon försökte trilla bort hunn. Hon for än hit än dit, tillslut hade hon gjort en stor cirkel men valde den säkra vägen å simmade över en å, och Urax avbröt efter 1.5 timme. Fick tillbaka Urax 06.45. De va regnigt väder så jag satt under en gran å elda :)

Publicerat

Gäller inte 21 Augusti där du är?

Publicerat
  • Författare

Grävlingjakt med löshund tillåten från 1 augusti. Gäller väl hela Sverige vad jag vet?

Publicerat

Grävlingjakt med löshund tillåten från 1 augusti. Gäller väl hela Sverige vad jag vet?

Självklart, fick bara uppfattningen att att du släppte på älg när jag läste. Ber om ursäkt :)

Publicerat
  • Författare

Nejnej, men han går på frisök. Inte mitt fel att han hittar älg :)

Publicerat

Jäkligt konstigt att han inte skäller när älgarna står still någon längre tid, har du testat att låta honom stå o skälla med annan hund? verkar ju finnas lust i honom då förföljandet är ok?

Publicerat
  • Författare

Vi får se vad som händer i höst. Ibland skäller han hur bra som helst för att nästa dag inte hålla i när dom står stilla...Har inte testat att samjaga honom. Det hade nog varit bra att få göra det! Hör han en annan hund skälla så bryr han sig inte....Men det finns ju andra hundar i mitt lag som gärna springer på andra hundars stånd så de kan ju gå den vägen också. Förföljandet är det absolut inget fel på. Har han bara någorlunda kontakt släpper han inte i första taget.

Publicerat
  • Författare

För er som kanske följer mina inlägg så kan jag ju berätta vad som hände med jaktkamratens gråhund som försvann i höstas. Han hittades nu i vår/försommar men endast hårtussar fanns kvar. Av allt att döma så har hunden drunknat när han följde efter älg. Sedan har han flutit i land och då har en björn dragit upp honom och gömt undan hunden i ett stenröse och ätit upp honom senare. Pejlhalsbandet hittades av en ren slump (?) 1 km därifrån.

Publicerat

För er som kanske följer mina inlägg så kan jag ju berätta vad som hände med jaktkamratens gråhund som försvann i höstas. Han hittades nu i vår/försommar men endast hårtussar fanns kvar. Av allt att döma så har hunden drunknat när han följde efter älg. Sedan har han flutit i land och då har en björn dragit upp honom och gömt undan hunden i ett stenröse och ätit upp honom senare. Pejlhalsbandet hittades av en ren slump (?) 1 km därifrån.

Skönt för din jaktkamrat att det blev ett avslut.

Det går ju riktigt bra för Urax... :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Idag skällde Urax riktigt fint. Upptag nr 1: Sken, gångstånd, sken, gångstånd, sken, gångstånd...Urax kommer med en satans fart i bakspåret... Upptag nr 2 : Sken, ståndskall 1.2 km bort. Avvaktar i 5 minuter innan jag inser att de här kanske går bra och börjar gå dit. Efter 15-20 minuter har jag ca 350 meter kvar men då blir det tyst. Urax går bakspåret och gör en runda på kanske 5-600 meter och går tillbaka. Älgen (som jag antar att de va :) ) hade lämnat platsen och Urax spårar en dryg km innan han vänder. Kallar in honom, berömmer och kopplar.

Publicerat

Idag skällde Urax riktigt fint. Upptag nr 1: Sken, gångstånd, sken, gångstånd, sken, gångstånd...Urax kommer med en satans fart i bakspåret... Upptag nr 2 : Sken, ståndskall 1.2 km bort. Avvaktar i 5 minuter innan jag inser att de här kanske går bra och börjar gå dit. Efter 15-20 minuter har jag ca 350 meter kvar men då blir det tyst. Urax går bakspåret och gör en runda på kanske 5-600 meter och går tillbaka. Älgen (som jag antar att de va :) ) hade lämnat platsen och Urax spårar en dryg km innan han vänder. Kallar in honom, berömmer och kopplar.

Mitt tips vore att enbart skjuta på ståndskall för den hunden och absolut inte skenälgar.:)