Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snart är Urax hemma

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Fruktansvärt besviken och fundersam efter första jaktveckan. Söket är borta. På måndagen hade han inte en vettig sökrunda på nästan 2 timmar. Tillslut tog han upp älg och skällde i 30 minuter innan han lämnade dom. Hann se en ensam ko när gångståndet for över en myr men jag hade lite för dåligt läge. När Urax lämnade älgarna hade jag precis fått sällskap av en gråhund så jag pushade fram honom och han skällde 1 minut sen sköt jag en kalv på gångstånd. Grållen fortsatte med kon å Urax for dit och hjälpte till. Fick tillbaka Urax 5 timmar senare efter att han vadat över en å och jagat 2 älgar på grannmarken. Resten av veckan finns väl inte så mkt att säga om....Jag känner då inte igen beteendet hos Urax. Han bruka ju söka rätt bra, typ 10-20 minuter men nu har jag sett honom väldigt mkt....Blir det ingen ordning i höst så vetti fan va man ska göra...

• 2 weeks later...
  • Svar 174
  • Visningar 36,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Här har vi hittat åt varandra

• Torsdag morgon börjar med en promenad längs en väg innan jag kunde släppa. 20 minuter efter släpp kommer upptaget just över 100 meter bort på ko och kalv. Fast stånd. Urax skäller att tag sen gör han

• Jag rör mig ytterst lite när han ligger på sök. Han har aldrig haft problem att hitta åt mig i skogen. I höstas skällde han bra men vid vissa tillfällen gör han på detta viset och jag har ingen bra fö

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jakt ensam på fredagen. Urax såg lite vilsen ut första minuterna men sen for näsan upp i luften å sen rakt ner i backen. Upptag å sken nästan 1.5 km bort. Efter ett par kilometer kom några skall men sen sken igen. Min bror hade kunnat se älg å hund från köksfönstret :)

Igår gick Urax faktiskt bra. Sökrunda på 27 minuter. Va hos mig 10 minuter sen stack han å 30 minuter senare kom upptaget. Sken några hundra meter sen gångstånd, kortare ståndskall å tidvis sken i 2.5 timme. De va en ko han jobbade med som förlorat kalven lite tidigare på morgonen. Hon va riktigt slipad å gick undan hela tiden. Vände å vred i med å motvind. Som närmast kom jag 250 meter. Fick mig ett rejält träningspass iaf :) Efter 19 km simmade kon över en bäck och Urax blev ledsen å sprang uppströms för att leta ett vadställe men förgäves. Han kom fram på en väg där morfar tog fast han.

Idag hann jag inte släppa alls. Skulle vänta en stund så 2 hundförare hann en bit in i marken innan jag kunde släppa min. Morfar lyckades skjuta en skenälg för en gråhund. Älgen dog inte direkt men efter ett kort ståndskall gick de bra så då samlades vi 5 tappra jägare (4 hundförare å 1 postare :) ) å avbröt jakten å delade kött istället :)

Preliminärt datum för vårt första jaktprov blir 29/9..känns onödigt nervöst hahah

Publicerat
  • Författare

Fick skjuta en ko efter 25 minuters gångstånd för Urax igår. Kändes väldigt bra å behövligt :) Första svängen va han borta typ 35 minuter. Följde sedan mig i närmare 10 minuter innan han drog iväg å kort därefter börja han skälla 6-700 meter bort. Hann genskjuta å få kon nästan mitt i knät, 25 meter. Va fundersam om jag skulle skjuta då gluggen va väldigt liten å skottvinkeln va snett bakifrån men de gick bra. Efter ca 50 meter låg hon :) Har märkt att de tar en stund innan Urax kommer igång med skällandet. I början är han väldigt gles för att efter kanske 5-10 minuter skälla som vanligt.

Idag hitta han en älg som skena direkt Urax fick kontakt.

Publicerat
  • Författare
post-1748-0-56095000-1348417428_thumb.jp
  • 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaktprovet slutade med en Nolla...

Idag skällde han älg men då de starta 3 röjsågar blev det tyst...Fick fast Urax å bytte område. Efter en stund började han skälla på ett hygge. Gick dit å kollade hur han skällde upp i en torrgran å grävde under rötterna som ett tok. Jag gick därifrån å efter en stund börja Urax skälla ännu mer å jag gick ut till hyggeskanten å tittade. Fick syn på mården där den satt i en 2.5 meter hög rönn. Tvekade inte många sekunder å skickade iväg en 11.7 grams Oryx på 60 meters håll :)

Hyggesröjarna som va ute idag hade en hund lös, förmodligen älghund. Den blev tydligen sparkad i halsen...otäckt!

post-1748-0-06268000-1349899865_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Hunden som blev älgsparkad va en gammal klasskamrats stövare. Hon avled på väg till djursjukhuset i Östersund...hemskt!

I fredags var jag och Urax ute själva å härjade. Upptaget kom efter 1.15h lite mer än 1 km bort. Gångstånd direkt och 15 minuter senare hoppade älgen i vattnet och simmade över en å. Urax sin vana trogen sprang nerströms och tog sig över 2 broar. Letade åt älgen igen och började skälla. Det rörde sig tillbaka ner mot en väg men bara Urax kom ner och satte iväg efter en bil. Jag tog bilen och körde till brorsan och drack kaffe medan Urax fjantade efter vägen. Han va till en by och kollade läget, tittade så bredbandsgrävarna skötte sig innan han drog till skogs igen. Efter 2 km visade pejlen att han skällde. Jag drack upp kaffet å körde iväg med bilen igen. Han stod och skällde 5 km från brorsans hus som man kan säga är gränsen för vårat jaktområde. Där skogsbilvägen tog slut var det bara 1 km till Urax så jag gick dit och tittade. Ute på ett hygge hade han ställt en oxe. Det rörde sig in i skogen igen och jag smög närmare men då gick det undan i gångstånd och senare sken. Hörde några skall 2 km bort och snart simmade älgen in i vårat område. Gick bakspåret och visslade in Urax och kopplade. Bästa skallarbetet för i höst hade han. Han lämnade inte älgen :)

Igår tog han upp älg igen som skenade. Hörde älgen komma genom ett hygge mot mig. Kvigan passerade på 30 meter. Siktade men sköt inte. Urax va ca 1 minut efter. 3km längre bort var Urax ifatt och började skälla gångstånd. Tillslut kom dom ut på en väg. Älg och hund valde det enklaste och sprang ca 1.5 km på vägen i 20-25km/h med Urax skällande i hasorna. Gångståndet fortsatte nu i skogen och i lugnare tempo:) Tillslut simmade kvigan och jag fick tillbaka Urax...

Publicerat
  • Författare

Fredag: 5-10 cm spårsnö. Hittade ett älgspår tillslut men de hade lite snö i sig. Urax tog spåret i 5 km tills han kom fram på en väg som han sedan följde ett par km. Sen drog han upp i ett berg 1.5km å ner på vägen igen och tog efter spår efter ko och kalv i 4 km men han vänder när dom hade simmat. Konstigt att en ko och kalv bara sträckgick sådär!

Idag: Upptag under 200 meter efter knappt 10 minuter, 2 minuters skällning sen sken ett par hundra meter och sedan gångstånd över 2 km och upp på en väg där Urax lämnar älgen och springer uppefter vägen. Tar nytt spår i ett par km och upptag 200 meter från min koja. Gångstånd i 5 km och då har jag tagit mig runt området och väntar. Urax kommer med en oxe rakt på mig men då blir det sken över vägen och Urax släpper efter 300 meter och kommer tillbaka och jag lyckas ta fast honom. En oxe på ca 10 taggar höll han på med. Åker mot kojan och hjälper jaktkompisarna att posta då en av deras hundar håller på med ett djur. Hör nåt enstaka skall ibland. Efter 10 minuter kommer en ensam kalv fram i vägkanten och jag gör proceduren kort :) Lastar kalven på släpvagnen och åker hem så nu hänger den i garaget :D

Publicerat
  • Författare

Nu börjar Urax leverera! Blev 2 dagars jakt i helgen. Fredag: Släppte i stadig vind 08.30. Urax försvann som en pil direkt. Upptaget kom 08.40 och då hade han hunnit lägga 3.6 km bakom sig :) Skyndade mig dit. Efter kanske 20 minuters skällning kom Urax springande så jag visslade. Han kom förbi en snabbis å sen gick han tillbaka å skällde. När jag var 50 meter ifrån började det braka i skogen och jag såg några vita ben. Älg? Nix, brorsans laikajävel. Hon vrålade till så de lät som ett hundslagsmål. Det blev knäpptyst och skenet var ett faktum. Älgarna simmade och Urax kom tillbaka efter några minuter. Började gå igen och snart skällde Urax igen 250m bort. Efter en stund tystnade han och kom till mig. Gick tillbaka å skällde gångstånd men släppte och kom tillbaka. Jag väntade en stund men Urax drog iväg åt motsatt håll i medvind. Efter 15-20 minuter började han skälla intill kojan. Morfar va där och han såg ko med kalv passera 50m från kojan. Gångståndet vände sakta mot mig och jag fick älgarna i famnen å kunde skjuta på kalven som la sig efter 100m. Gick dit å sköt slaktskottet. Urax stannade kvar å fortsatte inte efter kossan. Kopplade å väntade på transport ur hygget :)

Lördag: Släppte 08.30 vid kojan och 08.51 började Urax skälla drygt 1km från mig. Efter en minut bar det iväg i fullt sken. Efter 14 km simmade älgen över en bäck. Urax sprang nerströms ett par hundra meter men började ta bakspåret. Jag hade tagit bilen och kört efter. Började gå dit Urax var. Plötsligt började han skälla i bakspåret. Efter 40 minuter och 6 km under fötterna satt jag 100m från ståndet och tittade. Såg en ensam älg som stod och åt. Kunde bara gilla läget och ta fram mobilen och filma :) Urax jobbade bra och efter en liten förflyttning fick Urax syn på mig. Efter det kom han till mig 2 gånger på besök. Älgen stog nu ute i bäcken. När Urax kom på besök igen smet älgen över på andra sidan och jag kopplade hunden. Då hade han skällt non-stop i 1 timme och 40 minuter :) Mycket nöjd husse!

Fick provberättelsen från jaktprovet: Släpp 06.40

Hunden söker i turer om 2-5 minuter i bra tempo.Inkallning under sök ok. 07.34 skäller hunden trevande någon minut ca 500 meter bort (700 enligt pejlen) 07.40 hunden tillbaka. Vi rör oss mkt sakta mot platsen där han skällde. 08.12 kortare skallgivning på ungefär samma ställe som tidigare sedan tyst. 08.52 hörs hunden i fast stånd. 08.58 tyst.10.35 åter i kontakt med hunden. 10.40 försvinner han ut igen och 11.05 finner vi spår efter där hund och älg passerat vägen. 11.48 hunden åter och ägaren avbryter provet. 34.5 poäng

post-1748-0-53395900-1351424413_thumb.jp

Publicerat

Nu börjar Urax leverera! Blev 2 dagars jakt i helgen. Fredag: Släppte i stadig vind 08.30. Urax försvann som en pil direkt. Upptaget kom 08.40 och då hade han hunnit lägga 3.6 km bakom sig :) Skyndade mig dit. Efter kanske 20 minuters skällning kom Urax springande så jag visslade. Han kom förbi en snabbis å sen gick han tillbaka å skällde. När jag var 50 meter ifrån började det braka i skogen och jag såg några vita ben. Älg? Nix, brorsans laikajävel. Hon vrålade till så de lät som ett hundslagsmål. Det blev knäpptyst och skenet var ett faktum. Älgarna simmade och Urax kom tillbaka efter några minuter. Började gå igen och snart skällde Urax igen 250m bort. Efter en stund tystnade han och kom till mig. Gick tillbaka å skällde gångstånd men släppte och kom tillbaka. Jag väntade en stund men Urax drog iväg åt motsatt håll i medvind. Efter 15-20 minuter började han skälla intill kojan. Morfar va där och han såg ko med kalv passera 50m från kojan. Gångståndet vände sakta mot mig och jag fick älgarna i famnen å kunde skjuta på kalven som la sig efter 100m. Gick dit å sköt slaktskottet. Urax stannade kvar å fortsatte inte efter kossan. Kopplade å väntade på transport ur hygget :)

Lördag: Släppte 08.30 vid kojan och 08.51 började Urax skälla drygt 1km från mig. Efter en minut bar det iväg i fullt sken. Efter 14 km simmade älgen över en bäck. Urax sprang nerströms ett par hundra meter men började ta bakspåret. Jag hade tagit bilen och kört efter. Började gå dit Urax var. Plötsligt började han skälla i bakspåret. Efter 40 minuter och 6 km under fötterna satt jag 100m från ståndet och tittade. Såg en ensam älg som stod och åt. Kunde bara gilla läget och ta fram mobilen och filma :) Urax jobbade bra och efter en liten förflyttning fick Urax syn på mig. Efter det kom han till mig 2 gånger på besök. Älgen stog nu ute i bäcken. När Urax kom på besök igen smet älgen över på andra sidan och jag kopplade hunden. Då hade han skällt non-stop i 1 timme och 40 minuter :) Mycket nöjd husse!

Fick provberättelsen från jaktprovet: Släpp 06.40

Hunden söker i turer om 2-5 minuter i bra tempo.Inkallning under sök ok. 07.34 skäller hunden trevande någon minut ca 500 meter bort (700 enligt pejlen) 07.40 hunden tillbaka. Vi rör oss mkt sakta mot platsen där han skällde. 08.12 kortare skallgivning på ungefär samma ställe som tidigare sedan tyst. 08.52 hörs hunden i fast stånd. 08.58 tyst.10.35 åter i kontakt med hunden. 10.40 försvinner han ut igen och 11.05 finner vi spår efter där hund och älg passerat vägen. 11.48 hunden åter och ägaren avbryter provet. 34.5 poäng

Ja men va kul:)...Han verkar ju inte ha problem med söket och förföljandet iaf. När började han "söka" aktivt efter älg?, hade han fått skälla på någon innan han började göra det eller hann du skjuta något? Roligt o veta då ja håll på med valpen själv:)

Publicerat
  • Författare

Ja men va kul:)...Han verkar ju inte ha problem med söket och förföljandet iaf. När började han "söka" aktivt efter älg?, hade han fått skälla på någon innan han började göra det eller hann du skjuta något? Roligt o veta då ja håll på med valpen själv:)

Söket är sämre än ifjol men förföljande kan han :) Han skällde sina första älgar (ko och 2 oxar tillsamans) då han va 6.5 månad. Sedan den dagen gick vi nästan aldrig tomt. Oftast gick han på spår och kunde börja skälla 1.5km bort. Men det skenade oftast ganska fort vid upptag. Du få läsa igenom mina inlägg så få du se vad som hänt under injagningen :) Lycka till me valpen din :)

Publicerat

Söket är sämre än ifjol men förföljande kan han :) Han skällde sina första älgar (ko och 2 oxar tillsamans) då han va 6.5 månad. Sedan den dagen gick vi nästan aldrig tomt. Oftast gick han på spår och kunde börja skälla 1.5km bort. Men det skenade oftast ganska fort vid upptag. Du få läsa igenom mina inlägg så få du se vad som hänt under injagningen :) Lycka till me valpen din :)

OKej okej, a min är 7mån nu i andra veckan på nov. Hon söker igentligen inte men tar gärna efter älg om hon kom på nå spår. men även om hon gillar att fara efter älg så söker hon ändå inte. Finns de ingen speciell lukt så far hon inte värst långt oftast inom synhåll. Har dock hänt att hon ligg ute på ca 5-600 m men de inte så ofta. När hon är sådär närgången (ca 40-50m) så brukar ja röra mig sakta framåt för att hon ev ska hitta något framom oss. Vet inte om de är fel men ja kör då på de, rätta mig om ja gör fel:)

Publicerat
  • Författare

Vad händer som sätter dig å väntar? Försvinner hon eller stannar hon kvar? 7 månader är ungt, söket ha du nog nästa höst :)

Publicerat

Vad händer som sätter dig å väntar? Försvinner hon eller stannar hon kvar? 7 månader är ungt, söket ha du nog nästa höst :)

Det är olika, vissa gånger far hon direkt och kan vara borta 20 min. och andra gånger ser jag hon hela tiden. Men de klart, hon är ung och vet väl igentligen inte än att hon ska ut och söka. Men far de gör hon om hon känner älg. Jag såg nu att vi har ganska många hundar i både din och min stamtavla som är från samma kennlar och vissa samma hundar, typ: Klövkampens kennel, kirjesålandets pavo, älgnäsets kennel, m.m...=)

Publicerat

jag har en rolig nöt. Fick en jämte i påskas. Hon va då 1,5 år. Inte vart i skogen inte injagad. Har inget sök och är inte alls erfaren. Släppt henne ca 20 ggr i sjog men inget har hänt. Råkade trampa på älgar och då stack hon efter men inget stånd. Fick trafikeftersök, skällde älg i 4 h och sköt dubblé kalven på licens. Är ditt råd att ändå sitta ut henne på en stubbe så hon går ut och får upp söket. Dom gånger hon fått fatt på älg skäller hon minst 2 h. Orädd är hon oxå, skällde 42 poäng i junseles björnhägn (fick en plats när jag ändå va där med min laika) men måste få råd på få upp söket på denna ungjämta.

Publicerat

jag har en rolig nöt. Fick en jämte i påskas. Hon va då 1,5 år. Inte vart i skogen inte injagad. Har inget sök och är inte alls erfaren. Släppt henne ca 20 ggr i sjog men inget har hänt. Råkade trampa på älgar och då stack hon efter men inget stånd. Fick trafikeftersök, skällde älg i 4 h och sköt dubblé kalven på licens. Är ditt råd att ändå sitta ut henne på en stubbe så hon går ut och får upp söket. Dom gånger hon fått fatt på älg skäller hon minst 2 h. Orädd är hon oxå, skällde 42 poäng i junseles björnhägn (fick en plats när jag ändå va där med min laika) men måste få råd på få upp söket på denna ungjämta.

Okej, a de blir väl som lite bakvägen dedär om du skjutit älg innan hon börjat söka;)...Men de klart, samma princip gäller väl där, alltså att vänta ut henne. För hon är ju helt klart intresserad av att jaga om hon skäller bra. Så de borde ju gå ganska bra för de.:)

Publicerat
  • Författare

Så än fast du skjutit älg så söker hon inte? Min hund som yngre hade bättre sök än han har idag. Vet inte om han bytt taktik. Att han lägger ner mer energi när han känner nåt än att tokspringa :) Vet egentligen inte om att sätta sig på en stubbe är en bra metod. Det som händer är väl att hunden ledsnar å därför söker sig iväg. Finns ju en "handbok" hur man jagar in älghundar, Från valp till älghund, där finns det en del tips. Men det låter ju som att hon har intresse för djuren iaf :)

Finns en injagningstråd som du kanske kan använda. Finns garanterat nån med mer erfarenhet än mig då de här ä min första älghund. Jag har då inte gjort ngt speciellt, bara varit i skogen så mkt som möjligt. Blev en hel del spårning på levande älgar under valpstadiet.

Publicerat
  • Författare

Det är olika, vissa gånger far hon direkt och kan vara borta 20 min. och andra gånger ser jag hon hela tiden. Men de klart, hon är ung och vet väl igentligen inte än att hon ska ut och söka. Men far de gör hon om hon känner älg. Jag såg nu att vi har ganska många hundar i både din och min stamtavla som är från samma kennlar och vissa samma hundar, typ: Klövkampens kennel, kirjesålandets pavo, älgnäsets kennel, m.m...=)

Unga hundar brukar nog vara rätt ojämna när det gäller sånt där :) Vart ha du din hund ifrån? Pavo å Älgnäsets, framför allt Jeppe finns nog fan i mig i alla stamtavlor hahah

Publicerat

Unga hundar brukar nog vara rätt ojämna när det gäller sånt där :) Vart ha du din hund ifrån? Pavo å Älgnäsets, framför allt Jeppe finns nog fan i mig i alla stamtavlor hahah

hon är avkomma från: Lundgårdens maxon och skavbrännas stella. Hehe ja de nog möjligt det;)
Publicerat
  • Författare

hon är avkomma från: Lundgårdens maxon och skavbrännas stella. Hehe ja de nog möjligt det;)

Först i led 3 kommer det en hund som är av samma härkomst. Du har Nissas Foni och jag har Nissas Fast (Samma föräldrar Kötti o Tuija) :) Fin stam på din, de finns förutsättningar :D

Publicerat

Först i led 3 kommer det en hund som är av samma härkomst. Du har Nissas Foni och jag har Nissas Fast (Samma föräldrar Kötti o Tuija) :) Fin stam på din, de finns förutsättningar :D

jo precis. Tack, ja jag hoppas de blir bra det. Förra hunn ja had var papperslös och och det märktes på jakten också. Så ja gav mig fan på att nu skulle ja ha en renrasig med bra tavla som kanske kan ge utdelning.=)

Publicerat

Nu ha de kanske börjat hända grejjer... Valpen tog i lördags upp ko med kalv ca 500m bort, eller ja kan bara anta att hon fick kontakt för hon skällde men tro mest att hon va het för hon va så nära, sen for hon med detta några kilometer och komtillbaKa till mig emellanåt, hon låg tvåa mest hela tiden men de va spårsnö så ja had koll på vad hon sysslade med. 3 mil hade sprungit när dagen va slut, ekipaget for ut ur området tyvär. Så hon far gärna efter älga men idag så hitta vi ingen älg och hon sökte väl inte nå långt 80-150 m men var iaf utom synhåll nästan hela tiden, så de känns väl ok, hon bli snart 7 mån. Så söket m.m. Kommer nog med tiden;)

Publicerat

Jakt med valpen idag igen, ungefär samma som sist, ligger på 80-150m hela tiden. Är igentligen aldrig runt benen utan kommer mest bara för att kolla läget. hon ligg på ca 6.5km/t under sina sök så hon är ändå ganska alert. Jävulst blött med +grader idag. Vi hitta dock tyvär inget men skam den som ger sig. Hon blir 7 månader till veckan.=)

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Ett tag trodde jag att jag skulle måsta sitta på älgpass i höst! Tappade Urax under en löprunda genom fjällbjörkskogen med halsband och koppel i torsdags eftermiddag. Jag gick fram och tillbaka på stigen där vi sprang å lyssnade, ropade å visslade i en timme. Då sprang jag hem efter bössan och sköt ett antal skott för att se om han kom tillbaka. Gick hem igen efter ryggsäck lite mat och tillbaka där han försvann. Gjorde upp en eld och väntade till kl 2 på natten sen gick jag hem.

Dagen efter for jag ut kl 8 å började leta. Gick till 13.30 utan resultat. For hem och åt. Ut igen i flera timmar men ingenting. Samlade ihop ett gäng kompisar och började leta. Vi hade fått tips att nån hört en hund skälla drygt 1 mil från platsen där han försvann. Inget resultat. Den natten var vi ute till kl 5.

På lördag for vi ut igen med utgångspunkt där han försvann. Vi gick flera timmar utan resultat. På kvällen försökte vi igen med 10 man och en hund lös men ingenting. Nu började jag bli orolig.

På söndag förmiddag tog jag, brorsan och hans tjej helikopter ett par km och utgick därifrån. Efter 1 km hörde vi hundskall i rikting där jag tappade Urax. Vi gick 2 km. 1.5 km från försvinnnande platsen vek vi av norrut över en stor myr och mot fjällen och skogkanten. Jag visslade ett par gånger och nu hörde vi hundskall och ylande. VI sprang en bit och stannade. Jag visslade igen och Urax svarade. Så där höll vi på tills vi kom fram till en liten myr med högt ris. Där inne satt Urax och gnisslade....Allt slutade lyckligt tillslut :) Trampdynorna på framfötterna var slitna och han hade ett litet skavsår på halsen...VI gick ner på myren där vi hade telefonmottagning och pratade med min morfar som då hade kontaktat helikopter som skulle komma och hämta oss :)

Urax hade fastnat 2.5 km fågelvägen från där han försvann och förmodligen suttit fast sedan torsdagkväll....Vilken lättnad att få hem hunden igen :)

Publicerat

Ett tag trodde jag att jag skulle måsta sitta på älgpass i höst! Tappade Urax under en löprunda genom fjällbjörkskogen med halsband och koppel i torsdags eftermiddag. Jag gick fram och tillbaka på stigen där vi sprang å lyssnade, ropade å visslade i en timme. Då sprang jag hem efter bössan och sköt ett antal skott för att se om han kom tillbaka. Gick hem igen efter ryggsäck lite mat och tillbaka där han försvann. Gjorde upp en eld och väntade till kl 2 på natten sen gick jag hem.

Dagen efter for jag ut kl 8 å började leta. Gick till 13.30 utan resultat. For hem och åt. Ut igen i flera timmar men ingenting. Samlade ihop ett gäng kompisar och började leta. Vi hade fått tips att nån hört en hund skälla drygt 1 mil från platsen där han försvann. Inget resultat. Den natten var vi ute till kl 5.

På lördag for vi ut igen med utgångspunkt där han försvann. Vi gick flera timmar utan resultat. På kvällen försökte vi igen med 10 man och en hund lös men ingenting. Nu började jag bli orolig.

På söndag förmiddag tog jag, brorsan och hans tjej helikopter ett par km och utgick därifrån. Efter 1 km hörde vi hundskall i rikting där jag tappade Urax. Vi gick 2 km. 1.5 km från försvinnnande platsen vek vi av norrut över en stor myr och mot fjällen och skogkanten. Jag visslade ett par gånger och nu hörde vi hundskall och ylande. VI sprang en bit och stannade. Jag visslade igen och Urax svarade. Så där höll vi på tills vi kom fram till en liten myr med högt ris. Där inne satt Urax och gnisslade....Allt slutade lyckligt tillslut :) Trampdynorna på framfötterna var slitna och han hade ett litet skavsår på halsen...VI gick ner på myren där vi hade telefonmottagning och pratade med min morfar som då hade kontaktat helikopter som skulle komma och hämta oss :)

Urax hade fastnat 2.5 km fågelvägen från där han försvann och förmodligen suttit fast sedan torsdagkväll....Vilken lättnad att få hem hunden igen :)

Det är så jobbigt när de försvinner :sad: . Och det är så jäkla skönt när man hittar dem igen :woot: Hemkörda med helikopter???  Det slår det mesta. :thumbsup:

Publicerat

Ruggig upplevelse, kan nästan känna hur oroligt det var. Skönt att det slutade lyckligt.