Jump to content

Snart är Urax hemma

Recommended Posts

post-1748-1247157385_thumb.jpgpost-1748-1247157394_thumb.jpgpost-1748-1247157402_thumb.jpg

Nu kommer lite uppdatering om Urax. Han växer och mår gott. Har blivit lite skogsrundor senaste tiden p.g.a denna olidliga sommarvärme, måtte de bli höst snart:) Nu är vädret bättre så vi kunnat aktivera oss. Han har dräpt tre trastungar som inte hunnit undan. Morfar gav han ett ca 10 cm långt revben från en älgkalv som han skulle få gnaga på, jo just det gick ju bra. Vips så svalde han hela benet! Men det gick bra, ingen förstoppning eller liknande, är nu 2 veckor sen så det borde ha försvunnit där inne.

I går och idag va vi i jaktkojan och gick i skogen. Ett kort ståndskall på en lavskrika hade han. Försvann i ett älgspår å kom tillbaka efter 5 minuter då jag visslade på honom. Senare på eftermiddan gick vi en liten runda och då va han borta i 7 minuter. Fick vissla en stund innan han dök upp. Dom 2 "sökrundorna" är mer i tid än brorsans östlaika från Vindelfjällens kennel brukar ha. Där får man va glad om hon försvinner i 5 minuter:) Hoppas att han kommer lika bra på inkallning när det är skarpt läge:)

• Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Dan

117

• veronika

12

• jarvinen

10

• lsjonsson

5

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Här har vi hittat åt varandra

Torsdag morgon börjar med en promenad längs en väg innan jag kunde släppa. 20 minuter efter släpp kommer upptaget just över 100 meter bort på ko och kalv. Fast stånd. Urax skäller att tag sen gör han

Jag rör mig ytterst lite när han ligger på sök. Han har aldrig haft problem att hitta åt mig i skogen. I höstas skällde han bra men vid vissa tillfällen gör han på detta viset och jag har ingen bra fö

Posted Images

veronika

se där även han växer så det knakar :) kul att se hur dom utvecklas.

borta 7 minuter från husse!! ;) *s* min lilla kommer som ett skott när hon märker att jag inte är med så sådana sökrundor har vi inte lagt till med ännu fast det är jag nöjd med :lol:

hmm ja där ser jag markant skillnad på svansen på våra... får hänga något tungt i tippen på min :)

se där även han växer så det knakar :lol: kul att se hur dom utvecklas.

borta 7 minuter från husse!! :D *s* min lilla kommer som ett skott när hon märker att jag inte är med så sådana sökrundor har vi inte lagt till med ännu fast det är jag nöjd med :D

hmm ja där ser jag markant skillnad på svansen på våra... får hänga något tungt i tippen på min :huh:

ja han växer bra, nu är det bara tänderna som ska väck snart...förhoppningsvis:)

kanske inte så bra att han är borta så länge men jag gissar att han inte är så långt borta iaf:)

ett tag var svansen ganska krokig men nu har den börjat räta ut sig mer. Ska bli roligt att se resultatet då han är fullväxt men jag tror att han kommer vara världens finaste :D

I dag blev de en knapp timme i skogen. Han gjorde 5 "sök" a´3-4 minuter innan han kom och tittade vars husse höll till:)

I kväll hade urax sitt första ståndskall på klövvilt, en ren:) Jag gick på en myr å hörde nåt konstigt på andra sidan, liksom ett morrande å tänkte va fan detta kunde vara! urax började skälla och jag fick syn på renskallen som stack upp ur riset. Mkt märkligt tänkte jag. Försökte få bort hunden men han lyssnade inte på varken tillrop eller visslingar. Såg att renen försökte ställa sig upp men de såg ut som att han satt fast i myren. Urax blev väldigt närgången och fortsatte sitt ivriga skällande. Plötsligt ställde renen sig upp och jag vart lite nervös. Men renen föll ihop igen.

Urax blev extremt närgången och jag sprang fram och renen ställde sig igen. Urax stog precis under näsan och tyckte nog att de va väldigt roligt men jag var rädd att hunden skulle bli sparkad så jag knuffade omkull renen och tog därifrån hunden.

Gick tillbaka till bilen och ringde ordförande i berörd sameby och meddelade läget. Gick sedan tillbaka utan hund men med bössan på axeln och avlivade renen me att skott i nacken och ett bakom bogen. De va första viltet som blev fällt med nya älgstudsarn..hoppas bara att de va en tillfällighet med renen:)

Ja, de va den skogsrundan:) Alltid händer det nåt när vi är ute och det hoppas jag håller i sig:)

• 2 weeks later...

Så har Urax blivit 4 månader och han utvecklas i fin takt. Vi har gjort en del turer i skogen och ibland är han nära och ibland drar han iväg några minuter innan han tittar fram bakom nån buske:)

I dag var vi i "riktig" skog, alltså granskog och älgmarkerna där han ska jagas in. Första 10 minutrarna var han inom synhåll hela tiden men så när vi började närma oss ett område med ett hygge och 2 saltstenar så försvann han. Va väl borta 5-10 minuter innan jag visslade in honom men det tog en stund innan han behagade komma. Har börjat lära honom att ha pejlen på sig och den brydde han sig inte om iaf:) Så fort han hälsat på försvann han igen och jag fick vänta ett tag innan jag återigen kallade in honom.

Gick ut på hygget och så försvann han. Minuterna gick och ingen hund. Började vissla och ropa försiktigt. Inget prassel i nån buske. Pejlade och kollade var han fanns, snett framför mig på andra sidan hygget inne i skogen. Började bli lite orolig när han inte dök upp. Området är ett favorittillhåll för älgarna på sommarn och början av hösten så jag hoppades inte att han hittat nåt färskt spår att gå på. Pejlen visade iaf att han rörde sig mest hela tiden. Efter nästan 30 MINUTER!!! kom han springande till mig! Då tyckte jag att det fick räcka för denna gång så då fick han gå kopplad och leta spår tillsammans med mig:)

Har beslutat att inte släppa han nåt mer i områden där det finns älg. Han är ganska tuff men alldeles för liten för att komma i närstrid med en älg. Vill ju inte riskera att han stöter på en ilsken ko och blir sparkad. Han kommer att få vara lös men på älgtomma marker tills september iaf. En kväll körde vi bil och fick se en älg vid en saltsten så då gick vi dit när älgen gått därifrån och jäklar va han va het och gick i vinden:) Kanske är den finska sisun (25 %) :) Jag tror och hoppas att de kommer bli en kanonhund:)

• 3 weeks later...

post-1748-1250421530_thumb.jpgpost-1748-1250421536_thumb.jpg

Sen 2 veckor tillbaka har jag börjat jobba igen nere i jämtland. Är nu ledig tre dagar och är hemma och tittar till Urax. Han växer så det knakar och ser ut att bli fin. Blåbär äter han som självaste bamsefar :P

Om tre veckor är det dags för älgjakt. Då blir det mest att gå i band och spåra, både levande och påskjutna älgar som förhoppningsvis ligger döda:) Kommer säkert att släppa honom i nåt älgtomt område till att börja med.

Det var låååånga bakben det :( ja jösses vad dom växer.

Ser ut att utvecklas fint iallafall blir nog en stilig kille...

Spännande att älgjakten närmar sig nu så dom får komma ut och lukta på några döda älgar .

• 2 weeks later...

Nu har Urax bara en sylvass hörntand kvar att tappa. Blir skönt för både husse och hund:)

Han har börjat skratta när han blir glad. Låter som ett arv från Klövkampen hundarna. Har sett att många av klövkampen hundarna "visar" tänderna när dom är glada. Förhoppningsvis har han väl ärvt fler egenskaper från dessa hundar som ofta är säkra älghundar....tillägger att Klövlampens kennel ligger i min hemkommun <_<

• 2 weeks later...

Första älgjaktsveckan är över. Jag fick varken skjuta eller se nån älg. Fick däremot lyssna på många fina upptag från flera hundar i laget. På morgonen postade jag i 1.5-2 timmar innan Urax fick springa lös. På måndag hittade vi ett inte alltför gammalt spår efter en ko med kalv. Urax tog an spåret direkt och drog iväg. Höll koll på han på astron. Efter 520 meter vände han och började komma tillbaka. Hade han fortsatt 500 meter till så hade han förmodligen hittat dom. Vi gick kortare turer alla dagar utom på onsdag då vi hade vilodag. Blev ungefär 1 mil varje dag. I går började han skälla ståndskall...på en stor sten:) Förmodligen luktade det mkt älg i området, såg mkt spår och hade bra vind så då blev han misstänksam på stenen:) Idag skällde han på en lavskrika. Väldigt fint skall har han, kommer nog att höras långt i oktober:) Laget fällde 4 vuxna och en kalv så nu är det 4 vuxna kvar samt fri kalvjakt. Nu väntar 2 veckors arbete och sen LEDIGT!! :) dvs jakt,jakt,jakt tills snön sätter stopp. Urax är nu 5 månader och 2 veckor gammal.

post-1748-1252684129_thumb.jpgpost-1748-1252684138_thumb.jpg

• 4 weeks later...

På lördag drar jakten igång igen. Vi har 2 vuxna djur kvar på licensen och jag hoppas att de går lite trögt i helgen så dom finns kvar ett tag till:) Urax har kommit in i puberteten. Det märks att det är många hormoner i svallning, man kan väl säga att han är ganska kåt :blush: Han börjar närma sig 6.5 månad och mäter ungefär 61 cm i manke, vikten har jag inte kollat.

I lördags skällde en av hans kullbröder nere i Kalmar älg för första gången. Verkar lovande för framtiden. Jag ska gå i områden där det finns älg så Urax också får chansen att visa vad han kan.

Själv sitter jag och väntar på licensen på nybössan, Browning X-bolt..hoppas att den kommer innan helgen:)

Nu har Urax skällt sina första älgar! Exakt 6.5 månad gammal:) Släppte han på lördagmorron och det tog tio minuter innan de börja braka i skogen och så kom några skall 200 meter bort. Sen blev de tyst och ytterligare några skall hördes längre bort. Tyst igen och en ny skallserie nästan 500 meter bort och sen släppte han älgarna och kom tillbaka. Spåren i snön visade att de va en ko och 2 oxar han fick tag i. SKITKUL!!!

På söndag fick han tag i en till oxe endast 100 meter från mig. Trodde först att de va en stor tjädertupp som lyfte men sen såg jag på astron att hunden sprang som en galning och jag började gå efter och hittade skenspåren..det såg ut som jättestora harspår:) Urax släppte efter 1.5-2 km..tappade honom ur astron ett tag.

Idag gick jag en sväng och Urax sökte jättebra. Det verkar som att älgkontakterna tänt en gnista hos honom:) Vi hittade mkt spår men inget färskt. Nu har han blivit lite hallt på ett framben så då får det bli vila fram mot helgen då det ska jagas igen:)

Urax är den tredje valpen ur hans kull på 8 valpar som skällt älg.LOVANDE! Det blir nog som uppfödarn sa när jag hämtade valpen.. "...jag tror att jag fått fram en superkull..." :blink:

I helgen jagades det igen. I går va de hårdbrödsföre, extremt skrapigt. Urax fick vara lös en liten stund bara. Husse sköt ner en sårskjuten kalv. En hund ur jaktlaget tog upp ko med 2 kalvar tidigt på morronen och grannlaget lyckades skjuta på eftermiddagen. Token som sköt pepprade på båda kalvarna. Den ena föll ganska snabb men den andra gick undan med hunden efter sig. Några från mitt jaktlag hade anslutit för att hjälpa till. Jag och hundägarn gick efter den sårade kalven och jag sköt ner den. Han som började skjuta hade skjutit av bägge frambenen och i magen så lite av tarmarna hängde ut. Vi sa åt skytten att han borde övningskjuta!

Idag hann jag knappt göra mig iordning innan Urax tog upp älg ca 350m bort. Han skällde några skall men sen bar det iväg. Urax släppte älgen efter ca 2 km. När han kom tillbaka försvann han på en gång i ett annat älgspår. Han besökte morfar som satt på pass och tog sen an spåret efter borsan och letade upp honom innan han behagade komma hem igen...sen fick det vara bra för denna dag ^_^

Helgens jakt är över och även jakten på vuxna djur. Vi lyckades skjuta fullt idag....

Urax sköter sig bra. I går tog han ett spår och försvann och började skälla 1.5km bort, tyvärr ville det inte stå...under dagen blev det skjutet 3 kalvar på´ståndskall för andra hundar.

I dag jagade vi av ett litet område men vi hittade inget riktigt färskt. Urax spårade 2 älgar men gav upp efter 1 km. Flyttade till ett annat ställe där 3 älgar stått och trampat på vägen under tidig morron. Satte Urax på spåret och han drog i väg. Gav han ett försprång på 3-400 meter innan jag skyndade efter. Jag postade ut morfar på ett ställe där dom brukar komma. När Urax började närma sig vägen där morfar satt vände hunden och kom tillbaka..hmm..det dröjer inte länge förrän morfar ringer på telefonen och säger att han har en storoxe på vägen endast 40 meter bort. Tyvärr hade vi skjutit den sista stora en halv timme innan :wub: Storleken på kronan bedömdes till 16-20 taggar. Jag tror att Urax fegade ur lite då det blev 3 så stora älgar. Men det slutar inte här...

Urax är hos mig i ca 10 minuter innan han drar iväg igen och hittar en till älg som springer allt vad han kan...Jag förvarnar brorsan som är på vägen 300 meter från därifrån vi började gå. Brorsan står och spanar och får se hunden passera vägen 200 meter bort. Han går dit och konstaterar att det är en stor älg som hunden jagar. Urax släpper älgen efter 3.5km då han går över en å och kommer tillbaka så brorsan kan ta fast honom.

Urax är 7 månader nu och visar bra intresse. Jag hoppas bara att vi hittar en bra älg som väljer att stå och inte springa undan. En av hans kullbröder har skällt älg i 4 timmar...men det är ju i Kalmar så de kanske inte är nånting att skryta med <_<

Två dagars jakt igen. 2 upptag på älg.

I går hittade han 2 fjolingar och den ena sprang nästan in i mig där jag stog och filosoferade. Kvigan tvärnitade 15 meter ifrån mig och sprang i väg med hunden efter sig. Urax skällde några skall medan dom sprang. Efter 10 minuter va hunden tillbaka men började genast leta efter den andra fjolingen. Och som han letade! kl 10 hittade han älgarna och 12.45 kom han i bakspåret så vi kunde åka hem. Han hade förföljt älgen i över en mil då!

I dag tog det 30 minuter innan han börja skälla ko m 2 kalvar på ett gammalt hygge. Såg på pejlen att de va nåt lurt på G. Han va stilla på samma ställe väldigt länge. Trodde ett tag att han letade möss:) Men så kom 4 skall sen tyst igen. Efter 5 minuter började han skälla igen på samma ställe, denna gång i 2 minuter sen kom han till mig. Efter att han besökt mig for han tillbaka till älgarna men nu hade dom flyttat sig ett par hundra meter i en halvcirkel runt mig. 2 minuters skällande igen och sen kom han tillbaks till mig igen. Jag gick för att leta spåren vars dom tog vägen och tillslut hittade jag dom och hunden drog iväg..långt. Efter 5-6km avbröt han och vi möttes i bakspåret. Jag hade gått efter nån km så det kom en taxi och körde oss till bilen:)

Har upptäckt att jag inte tar några bilder under jakterna. Kameran ligger i byxfickan men den kommer aldrig fram:) Kan lägga ut en bild på kalven jag sköt åt en annans hund

post-1748-1256831059_thumb.jpg

Två dagars jakt igen. 2 upptag på älg.

I går hittade han 2 fjolingar och den ena sprang nästan in i mig där jag stog och filosoferade. Kvigan tvärnitade 15 meter ifrån mig och sprang i väg med hunden efter sig. Urax skällde några skall medan dom sprang. Efter 10 minuter va hunden tillbaka men började genast leta efter den andra fjolingen. Och som han letade! kl 10 hittade han älgarna och 12.45 kom han i bakspåret så vi kunde åka hem. Han hade förföljt älgen i över en mil då!

I dag tog det 30 minuter innan han börja skälla ko m 2 kalvar på ett gammalt hygge. Såg på pejlen att de va nåt lurt på G. Han va stilla på samma ställe väldigt länge. Trodde ett tag att han letade möss:) Men så kom 4 skall sen tyst igen. Efter 5 minuter började han skälla igen på samma ställe, denna gång i 2 minuter sen kom han till mig. Efter att han besökt mig for han tillbaka till älgarna men nu hade dom flyttat sig ett par hundra meter i en halvcirkel runt mig. 2 minuters skällande igen och sen kom han tillbaks till mig igen. Jag gick för att leta spåren vars dom tog vägen och tillslut hittade jag dom och hunden drog iväg..långt. Efter 5-6km avbröt han och vi möttes i bakspåret. Jag hade gått efter nån km så det kom en taxi och körde oss till bilen:)

Har upptäckt att jag inte tar några bilder under jakterna. Kameran ligger i byxfickan men den kommer aldrig fram:) Kan lägga ut en bild på kalven jag sköt åt en annans hund

post-1748-1256831059_thumb.jpg

Kul att höra att det går frammåt. Jakten låter ganska som för mig och min 1½ års jämte. Står dåligt men ger sig inte i första taget. Kan skälla ett tag för att avbryta och komma tillbaka och återg igen. Har väl inte det sista modet som krävs än. Ser på bilderna att dom är lik varan. Min är lite mörkare men annars är dom gode lika <_< Hur hög är din och vad väger han?

Kul att höra att det går frammåt. Jakten låter ganska som för mig och min 1½ års jämte. Står dåligt men ger sig inte i första taget. Kan skälla ett tag för att avbryta och komma tillbaka och återg igen. Har väl inte det sista modet som krävs än. Ser på bilderna att dom är lik varan. Min är lite mörkare men annars är dom gode lika :rolleyes: Hur hög är din och vad väger han?

min har blivit mörkare i färgen nu då valphåret är väck.

han är ungefär 62 i manke och väger 25kg

min har blivit mörkare i färgen nu då valphåret är väck.

han är ungefär 62 i manke och väger 25kg

jo dom blir ju det. Min är nästan 64 och väger 29-30. Långa ben som fan :o

Jagade en sväng idag och antingen står älgarna blickstilla pga blåsten eller så ha dom börja vandra till vinterbetet. Vi hittade inte ett färskt spår. Kom ihåg kameran i fickan när jag nästan var tillbaka vid bilen:) Urax är 7 månader och 12 dagar. 62 cm och 25kg

post-1748-1257369890_thumb.jpgpost-1748-1257369903_thumb.jpgpost-1748-1257369935_thumb.jpg

Jagade en sväng idag och antingen står älgarna blickstilla pga blåsten eller så ha dom börja vandra till vinterbetet. Vi hittade inte ett färskt spår. Kom ihåg kameran i fickan när jag nästan var tillbaka vid bilen:) Urax är 7 månader och 12 dagar. 62 cm och 25kg

post-1748-1257369890_thumb.jpgpost-1748-1257369903_thumb.jpgpost-1748-1257369935_thumb.jpg

Fint med spårsnö. Här har det också kommit lite under dagen, samtidigt som det varit plus nästan hela veckan. Så förhoppningsvis har det löst upp pansarlagret som har legat över mina jaktmarker :D

Så lördag och söndag blir det nog fart i skogen, ska försöka komma ihog kameran så man kan bjuda på lite bilder efter helgen !

• 2 weeks later...

De två senaste jakterna har slutat med långa förföljanden på 7-8km innan han avbryter och kommer tillbaka...kanske ska säga att det inte är älg han jagat utan ren :huh: Ett otyg i skogen faktiskt, nästan lika hemskt som varg :( Nu har det töat rejält ett par dagar så när kylan kommer blir det inte roligt! Spelar inte så stor roll för jag börjar arbeta på måndag igen :ph34r:

post-1748-1258582503_thumb.jpgpost-1748-1258582512_thumb.jpg

• 2 months later...

Nu har Urax börjat bli en jämte, han kan ligga inomhus och sova:) Däremot lite kaxig....han snor saker för att få uppmärksamhet och tillslut blev jag less när han stal ett par byxor och la sig under ett bord. Jag tog tag i ryggskinnet och slet fram honom och då försökte han bita mig. jag tog ett satdigt grepp kring öronen och då morrade han och visade lite av tänderna. då brottade jag ner honom på golvet och fyade honom tills han hade lugnat ner sig. Är detta ett normalt beteende hos en 10 månaders valp? att han prövar ledaren?Jag har aldrig haft en hund från valpstadiet och är ingen expert...tips? Kan det vara värt att gå en lydnadskurs för att stärka ledarskapet?

En annan fråga: Är det "svårt" att gå utställning? Jag har aldrig sett en utställning och det känns som att jag har en väldigt fin hund men jag kan inte visa honom på ett bra sätt

uställning är inte svårt, men roligt!. Träna hemma med att springa något sånär i en ring med honom vid din sida och gör lite vändningar. Sedan ställer du upp honom så att huvudet är högt locka med någon godbit framför näsan tills du är nöjd med hur han står och då får han belöningen på så vis räcker det ,förhoppningsvis :P , sedan på utställningen att du håller handen knuten framför med en godbit i och kan ge honom den utanför ringen sedan som belöning.

Jodå hemma är det en som oxå kaxar upp sig nu dom är ju i tonåren kan man säga, men jag brukar visa med kropp och minspel att det inte går hem och det brukar räcka nu har jag ju en tik och det är oxå viss skillnad. Molly lärde sig att inte ta grejer genom byteshandel, fick tippset när jag gick valpkursen med henne för det hjälpte föga i att försöka fånga in henne så när hon snott något så tar jag en lite hundmats bit eller en av hennes leksaker och håller fram så byter vi helt enkelt funkar bra hos oss. Klart att han blir sur om du drar honom i pälsen jag hade oxå bitit ifrån om du gjort så på mig :lol: att gå en hundkurs är både roligt och mycket givande. man får många bra tipps och något roligt att göra med hunden.