Publicerat Maj 20, 200917 yr så nu efter en lång tids väntan så har jag tänkt skaffa pistol. har haft otur de 2 förra gångena. (skolskjutningarna, så jag lämmnade inte in license ansökan för ingenting blev godkänt då ) men nu är tiden inne. och nu skall jag skaffa en innan det hinner bli en till skolskjutning och alla vapen är förbjudna :/. hade funderat på att köpa en advantage arms 22 kit glock. men trots annonseringen på nätet har inte denna butik fått in dom på åratal. vits att annonsera då ? . så nu är jag då på jakten efter en ny pistol, men vilken då ? funderat lite på en ruger mark lll , men dom är ju inga skönheter direkt :/. ltie funderingar kring en sig sauer mosquito , men den känns lite sådäär. määh :/ , så kom men tips på trevliga 22 pistoler eller prickskytte revolvrar =)
Publicerat Maj 20, 200917 yr .22 förstår jag. Men vilken diciplin tänker du skjuta? Glock gör utmärkta tjänstevapen, men de är just det. Inga skönheter eller någont under av precision direkt.
Publicerat Maj 20, 200917 yr Författare .22 förstår jag. Men vilken diciplin tänker du skjuta?Glock gör utmärkta tjänstevapen, men de är just det. Inga skönheter eller någont under av precision direkt. disciplin är ännu inte bestämt. tänkte skaffa ett vapen för plinking och normal träning och senare skaffa en dedikerat system för vilken gren jag tänkt. dock normal vad jag nu förstått att det heter "**** *******" alltså det var 30 skott på stilla mål sedan 30 skott på en rörande mål. varav du har 3 sekunder att skjuta den. namnet på grenen iallafall på finska är väldigt känsligt så jag vill inte säga det på forumet . sålänge det har inget annat namn? alltså 30 stilla + 30 skott på svängade mål 3 sekunder att skjuta vad heter det på svenska ?
Publicerat Maj 20, 200917 yr Mitt råd köp en "riktig" 22:a, S&W model 41 pistol Unique 96/96 Ruger aka cykelpumpen CZ kadett om du verkligen vill ha en som liknar ett A-vapen. alla conversions kits o sånt skjuter som bäst sådär, myggan pangen suger enligt de omdömen som jag har läst om den. Vill du ha en revolver är det ett helt ok val och även där är S&W störst med ruger som nr 2. Jag hade en Unique 96, förmodligen det bästa vapen jag någonsin ägt. helt otroligt precision i förhållande till vad man trodde den skulle prestera. /C
Publicerat Maj 20, 200917 yr Jag har en Unique 96 som är ett utmärkt målskjutningsvapen & som du kommer ha stor glädje av både på bana o i fältskytte.
Publicerat Maj 20, 200917 yr Författare har ni bilder på denna uniqe ? hittar ingenting bara kossor när jag googlar . tankarna har också gått ut lite på en FN pistol , hittar dock inte direkt modell namnet på den. Men ett krav jag har er nog nästan att ljudämpare borde vara möjligt att sätta på. för lite skytte på sommarstugan är trevligt. men man vill ju inte störa grannarna. smällde några sommrar sen några kinabomber som lämmat över från barntiden och fick sedan höra att det varit tjuvskyttar ute i skogen. samma dag och tid som när jag smällde dessa 2 bomber
Publicerat Maj 20, 200917 yr http://arne.nohlberg.com/artikel_om_popula...a_pistoler.html läs artikeln och begrunda.
Publicerat Maj 20, 200917 yr Författare http://arne.nohlberg.com/artikel_om_popula...a_pistoler.html läs artikeln och begrunda. Warning The page cannot be found 404 Error
Publicerat Maj 20, 200917 yr Författare well. nu har jag hittat en stark kandidat. en Beretta M87 target
Publicerat Maj 20, 200917 yr well. nu har jag hittat en stark kandidat. en Beretta M87 target Beretta är bara en Hollywood produkt och har ingen speciell precision. Som jag ser det så är det en Ruger Mark III som denna KMKIII678H http://www.bigskyguns.com/Rimfire-Mark_III...KMKIII678H.html i mina ögon e de en pärla !!!! Men de e klart smaken är ju delad
Publicerat Maj 20, 200917 yr Kan bara hålla med föregående talare att satsa på en bra pistol o inte A-vapen liknande 22 or för det är inte mtcket att ha... Även Hämmerli SP 20 är ett bra c-vapen. Vet att när man skaffar sin första pang så är man ganska "a-vapen kåt" men tänk lite långsiktigt & köp ett vapen du kan ha mycket glädje av & som du utan att jobba ihjäl dig kan skjuta dina guldserier med.
Publicerat Maj 20, 200917 yr Författare MEN JAG VILL HA GOODIS NUUUUU!!!!!!!!!!! mm. visst jag är vapenkåt på en "a-vapen" har inte hört denna benämning förut men tippar på att det är större kaliber. än 22 winmag jag vill också ha en bössa med precission. men endå en bössa som tål skit och inte ser ut att fara sönder så fört man pillar den utan glidmedel :/ och nånting som är endå smidig. vissa av dessa presission bössorna ser så klumpiga ut, och ibland vill man ju bara ha roligt när man är o skjuter och inte alltför serious. bäst skulle vara om man skulle få 2 licenser på en smäll.
Publicerat Maj 20, 200917 yr ??????????????????????????????????????? OK Radium, då börjar vi om, Berettan som du visar upp är 110% i storlek på de två pistoler jag visade och duger ungefär knappt till att skjuta guld med på en precisionstavla, ie den har ingen precision alls, därtill har den ett tryck som blåser hårt. Så vill du träffa saker eller bara poffa? http://arne.nohlberg.com/navigator.htm läs denna sida och artikeln vilken C-pang skall jag ha? http://arne.nohlberg.com/vapenklasser.htm läs där om klasserna C-vapen är 22:or, nu finns det en särskild R klass även för dem, R= revolver R-vapen , se ovan A-vapen är de så kallade tjänstevapnen dvs Glock, Beretta, Luger mfl B-vapen, anatomiska pistoler i max kal 32, F1 klassen i Sverige. För att återgå till huvudfrågan, en 22:a med dämpare, tja det är ju inte lätt, eller snarare nästan uteslutet. ja en Sig Mygga skulle gå att dämpa men enligt vad jag har sett är de binära i sin funktion vill du ha en slit o släp pang som tål skit är det en revolver du skall ha och det finns en hel sjö av dessa. Välj en som inte heter Taurus/arminus/Pedersoli eller annat obskyrt namn så kommer det säkert att gå bra. /C
Publicerat Maj 20, 200917 yr Radium, inom det nationella pistolskyttet delar vi i Sverige in vapen i olika vapengrupper där A omfattar tjänstevapen, men även tävlingsvapen av samma typ. Alla vapen i .22 LR faller inom vapengrupp C, oavsett om det är en revolver eller halvauto. Normalt är den första licensen man beviljas på ett C-vapen, men många suktar redan från start i första hand efter ett A-vapen eller en revolver. Många som börjar skjuta pistol resonerar och har samma ideer som du, men även de mer inbitna grovskyttarna brukar efter ett tag inse att det inte är så dumt att ha en .22.a som det faktiskt är någorlunda enkelt att skjuta bra med. Det blir liksom roligare då... En CZ med .22växelsats är ett av få någorlunda vettiga alternativ, eftersom man kan få det till en vettig 9:a "i steg 2". Det går att snacka med en handlare och köpa en CZ i 9x19, med en växelsats i .22 LR. Man plockar dock bara ut stommen och växelsatsen efter att ha fått licens på den som .22.a och kompletterar senare med manteln och pipan i 9x19 som handlaren behållit så länge. Men det är fortfarande inte helt enkelt att lära sig skjuta med en Kadett
Publicerat Maj 20, 200917 yr Författare En CZ med .22växelsats är ett av få någorlunda vettiga alternativ, eftersom man kan få det till en vettig 9:a "i steg 2". Det går att snacka med en handlare och köpa en CZ i 9x19, med en växelsats i .22 LR. Man plockar dock bara ut stommen och växelsatsen efter att ha fått licens på den som .22.a och kompletterar senare med manteln och pipan i 9x19 som handlaren behållit så länge. Men det är fortfarande inte helt enkelt att lära sig skjuta med en Kadett jopp cz kadett säljs här i färdig kits alltså kitten och ramen. så man behöver inte göra det komplicerat. en 22:a med dämpare, tja det är ju inte lätt, eller snarare nästan uteslutet. ? nu bor jag ju i finland där burkar inte är licenspliktiga. med Berettan som du visar upp är 110% i storlek på de två pistoler jag visade okej? den ser endå smidigare ut och inte lika klen som en tekopp påsant en "vanlig" pistol ser mycket trevligare och skönare att skjuta än tex och jag hitta ingen artikel som hette vilken C-pang skall jag ha? eller motsvarande och angående presissionen på berettan så har jag läst att den skjuter väldigt bra :/ nu är jag ju inte direkt efter en bössa med olympisk pressision material.=)
Publicerat Maj 20, 200917 yr Radium, det finns ett finsk ordspråk som lyder " som man frågar i skogen får man svar" nu stämmer inte det i detta fall du vi försöker få dig att förstå men det verkar vara svårt. Nu är det som så att jag har skjutit med den aktuella berettan och en drös med andra enhandsvapen, såg det som sport när jag höll på att tävla att prova alla vapen som jag kunde, felet med Berettan är följande, extremt hög pipa i förhållande till din hand, dvs du kommer att känna mer av rekylen som trots allt inte kan negeras även i en 22:a, trycket är som att dra näven genom en hink med grus vid en jämförelse med en Unique till exempel, utseende är inte allt, även om den snabbpistol du lägger in en bild på är osedvanligt klen och spretig, en Ruger bull barrel eller S&W modell 41 eller en Colt Woodsman är Enkla funktionella precisionbenägna pistoler. Angående frågan om dämpare var det inte en tillståndsfråga jag kommenterade, jag vet att ni kan hänga på dämpare på nästan vad som helst och det gör mig glad för er del. jag skall förklara så här, ta en leksakspistol, du har kanske kvar en hemma eller en soft airgun motsvarighet, ta nu en lämplig pinne eller rör typ 17-20 cm långt och med en vikt om 200-250 gr och tejpa fast på mynningen. Prova nu att hantera pistolen. Därav min kommentar. Vill man så kan man på ett ytterst snyggt och funktionellt sätt bygga en heldämpad Ruger, http://suppressorbuyersguide.com/Articles....ntent1235373509 eller denna: http://www.youtube.com/watch?v=NPj-WjXusiw notera att ägaren säger att han har kapat pipan till lite mindre än 10 cm oklart hur det går samman med finska licensregler. Oaktat vilket var det av omtanke för din del som allt detta har skrivits och jag vet inte om du vill ha den omtanken, i så fall tycker jag att du skall ta Berettan det blir nog bäst trots allt. /Christian
Publicerat Maj 20, 200917 yr Kloka ord Gabbe... Har du kvar myggan ? Eller var det kanske en P22? Vet inte om jag kastar sten i glashus som själv har "leksaker" Men jag har min Unique 96 för bana & fält men sen finns ju P22:an åxå
Publicerat Maj 24, 200917 yr Den dagen jag får tummen ur med pistolskyttet så skulle jag definitivt dreggla över en CZ75 Kadett..Riktigt estetiskt tilltalande modell..Skyttemässigt kan jag dock inte uttala mig..Mina erfarenheter sträcker sig till Sauer & Sohn 22 lr. revolver och kronans pistol m/88, alltså Glock 17..
Publicerat Maj 24, 200917 yr Författare Den dagen jag får tummen ur med pistolskyttet så skulle jag definitivt dreggla över en CZ75 Kadett..Riktigt estetiskt tilltalande modell..Skyttemässigt kan jag dock inte uttala mig..Mina erfarenheter sträcker sig till Sauer & Sohn 22 lr. revolver och kronans pistol m/88, alltså Glock 17.. kadetten har börjat se snyggare och snyggare ut. specielt med hogue grips på den =)
Publicerat Maj 27, 200917 yr Författare och då har man fått sina aktivitets papper nu är det bara att lämmna in ansökan =)
Publicerat Maj 27, 200917 yr och då har man fått sina aktivitets papper nu är det bara att lämmna in ansökan =) Vad blev det då? Kadetten eller?
Publicerat Maj 27, 200917 yr Författare Vad blev det då?Kadetten eller? högst troligen =), det är ju inte ännu skrivet i sten förrän det är köpt
Publicerat Juni 25, 200917 yr Författare det är bra att man inte köper för hastigt nåt! nu har jag äntligen hittat <3. är en väldigt stor fan av glocks, tycker dom är dom är en av dom vackraste pistolerna, deras fyrkantighet är så snygg , men nu hittade jag en tysk makare som gör glock .22 växelsatser =) http://www.dae.se/UHL.htm <3 hade nog tur, slant in med foten just innan vapenreglerna stramades. tog mig 2 år att ta tummer ur röven att skaffa pistol idag nämligen stramade dom till vapenreglerna.
Publicerat Juni 25, 200917 yr Har själv 2 glockar & måste säga att om du vill skjuta bana & fält med den så är det en pistol som är svårskjuten & som det tar tid att lära sig skjuta bra med. Detta pga att det är ett råslipat tjänstevapen & inget att skjuta fina träffbilder med.