Publicerat Maj 21, 200916 yr Så var jag hemma från Jönköping fanns mycket godis att titta på. Vapen fronten en hel del roligt men dyrt och tillräckligt med vapen hemma så blir det nog inget för tillfället och sen sätter nog frun stopp. Förresten kan man ha tillräckligt . Övrigt så finns en prylmarknad som det går att gå ett par varv och hittar något nytt varje varv. Men det blir för mycket av samma vara till slut men har haft en trevlig dag både ute och inne. Dåligt med forumfolk såg en T-shirt och det var Nevermin för övrig så var det inge som rykte i en och som kom från forumet. Såg Michaela tror jag men ber om ursäkt du var upptagen med folk så jag kom inte åt att hälsa får ta det vid ett senare tillfälle. Lasse
Publicerat Maj 21, 200916 yr Oxå hemma igen. Blev en film iallafall... va lite sugen på o handla loss rejält men frun höll igen o de va nog väl det. Skitmånga prylar till bra priser. Såg nog några ev jaktsnackare, tyckte mig känna igen nån som har foto på sig i avataren. Men jag höll mig inkognito... Sköt ett par pilar iallafall o skinnflådde underarmen lite. Eller nu tog jag i.. lite rött blev de Nä.. bågjakt verkar va farligt för mina underarmar... Kollade på Jocke småläning oxå, faen han va ju lite bättre än jag o hantera bössan...
Publicerat Maj 21, 200916 yr Tyckte det var riktigt trevligt. Blir dock rätt fort lite mycket och man blir fort ltie trött i huvudet. Sköt en omgång Grouse med kompisarna. Gick sådär... Började bra men blev lite stressad efterhand och slarvade med skotten... Ville prova Benelli comforten, men den passade mig så jäkla illa så det fick bli en silver Pigeon istället. Hyfsat trött nu efter 70 mil i bilen och en tidig start.
Publicerat Maj 21, 200916 yr Har nu släppt av grabbarna grus och ska nu krypa in i duschen innan jag öppnar en kall Heineken. Träffade på Carl Corro, Linkis samt Mr Mauser nästan direkt och sen hittade vi på Michaela i hennes monter och hon visade sig vara en genomtrevlig och glad forumist. Såg även några med Jaktsidan t-shirt men både Jansson och jag höll oss privat. Faktiskt förvånansvärt pigg efter 90 mil i bil, hade kunnat åkt ut en sväng och tittat efter gris i kväll men efter blickar från frun valde jag att stanna hemma. -Fick spö av Jansson i skjutsimulatorn. (skyller allt på det urusla trycket) -Fick vara springpojke åt Jansson och hämta gratisgodis hela dagen. + Köpte en Swingblade + Köpte även en jaktjacka åt min femårige son + Hade en grymt bra dag med mycket skratt i goda vänners lag.
Publicerat Maj 21, 200916 yr Tjena, sitter hemma efter en dag på Elmia och jag kan bara konstatera att detta var den första elmia mässan på över 20 år som jag besökt utan att känna någon större köplust. Visst finns det en hel del tillbehör, böcker kläder etc som jag skulle kunna tänka mig men på vapensidan fanns det inga nyheter som jag tyckte var av intresse. Merkel 161 dbsdrilling var förra mässans begivenhet för mig och den är fortfarande trevlig såklart. Sedan är det alltid kul att träffa kompisar, Allt från Mr Mauser till kompisar från jaktlag. jag köpte med mig ett par enklare jaktbyxor och en lott på bössmakargillets takedown i 6.5x55/9.3x62 även om den kanske inte kändes så där helrätt (men en hundralapp kan det ju vara värt). Det som däremot slog mig var att det känns som att vapenbranschen försöker möta en konjunktur nedgång med att höja priserna Låt mig ta ett par exempel, jag kan omöjligen tycka att en Sako 85 Deluxe är värd 32 000kr. Att man marknadsför ett Remington 40 XS kit komplett med en leupold mark IV 3.5-10, harris benstöd och pelican koffert för 80 000 känns som ett dåligt skämt även om man garanterar träffbilder på 29mm på 100m För ett antal år sedan skaffade jag mig en Swarovski EL 10x42 som jag genom åren varit extremt nöjd med men när dagsnoteringen på prislappen säger 22 000 kr känns det som att man faktiskt kan sälja sitt eget ex och tjäna pengar på affären. Jag har min dagliga näring som underleverantör till bilbranschen och där har man insett att det gäller att sänka priserna så mycket det går för att få igång konsumtionen men vapenbranschen tycks ha ett helt annat koncept. Eftersom det bara tar mig en dryg timme att åka till Elmia och jag hade en riktigt trevlig dag i goda vänners lag där vi hade möjlighet att dricka lite kaffe och kommentera livet utan våra små telningar så tycker jag absolut att utflykten var mödan värd men det räcker med att åka på en jaktmässa vartannat år för att konstatera att det egentligen inte är så mycket som är nytt.... Henrik
Publicerat Maj 22, 200916 yr Jag fick gjort ett uppskattat inköp, nytt jaktställ till sonen (kolla minen). Annars känns det som man sett det mesta nu.... Det kan annars finnas bra tillfälle att köpa på "rea" om man vet vad man vill ha.
Publicerat Maj 22, 200916 yr Ni som kunnat vara på Elmia får vara glada. Själv får man sitta och häcka i väntan på att någon ska trilla i sjön så man får jobba Tråkigt egentligen med ett jobb där någon måste skada sig/hamna i taskig situation för att man ska få jobba, men de blir å andra sidan ganska glada när de blir undsatta. Mvh Micke
Publicerat Maj 22, 200916 yr Blev ett besök idag! Fick skjut av mej lite... En vända på torsbos vagn sen blev det två rundor där vi var tremanna lag som sköt 60duvor på 90sec! Gick riktigt bra för mej sista serien... Sköt med en F3 comp! En sådan skulle jag gärna vilja ha. /Nicke
Publicerat Maj 22, 200916 yr Även jag hemkommen från mässan. För mig var detta den första mässan jag varit på med ren jaktanknytning. Tidigare har jag varit på mässor för andra intressen. Mitt konstaterande är väl att oavsett om mässan gäller jakt, friluftsliv, motorcyklar eller båtar så är det ungefär samma upplägg. För min del så var det en oavkortat positiv upplevelse som jag avslutade med att titta på Jocke Smålänning. Häpnadsväckande med mina egna erfarenheter av lerduvorna från onsdagens uppskjutning i färskt minne. Jag hann även med att skjuta gratisskotten i jägareförbundets hagelstation samt Akilacup med min dotter. Jag köpte en keps till min 4-åring och hämtade en gratis omgång hygieninlägg till mina peltor.
Publicerat Maj 22, 200916 yr Tyckte det var magrare i år än tidigare. Det enda var ett par hängslen ungarna köpte i födelsedagspresent åt mig. Obligatoriskt var besök på Smålännings show. Men han hade lite sämre flyt idag än vad jag sett vid andra mässor. Hans norska kollega flöt det lite bättre för. Jag fick syn på Fiskecenters monter o en ung brunett som var så jäkla lik en tjej som jobbar på ICA här. Stämde inte alls med alias bilden på fröken Fridell. Kommer nog på mig med att granska lite för noga innan jag kan konstatera att det INTE är tjejen på ICA 24 mil bort eller Fröken Fridell.... Senare var hon på plats o krängde en jacka till någon kille. Fullt med folk i montern så jag valde att inte tränga mig fram för att hälsa. Såg ett par bekanta ansikten från tiden då jag arrangerade FT skytte som jag växlade några ord med men annars var det inte en endaste som jag kände igen. Varenda gång jag har varit där så har man kunnat köpa billiga kulor, vapenfodral, trumlingsmedia mm i en monter. Hade räknat med o komma hem med 1000 älgbanekulor. Sicken blåsning. Och vad i h-e hade Sako och Beretta gjort i sin monter. Priserna. Ordinariepris för en 391 Urika var 18'kr. För att inte prata om Silver Pigeon. Är det så mässpriserna funkar? Vi höjer 30-40% till mässan. Letade efter en ny vanlig snikrem till älgsmällan. Nylon med gummitråd på undersidan. Nääee inte det heller. Ska en gummikula till slutstycket verkligen kosta 180kr? Måste vara lågkonjukturen/bankrisen som hittar på dumheter med prisbilden och utställarna.
Publicerat Maj 22, 200916 yr Ska en gummikula till slutstycket verkligen kosta 180kr? He, he... O jag som köpte en film av Tham för 200 o skulle få en viltdragare på köpet, va ju mässerbjudande. Nä en sån har jag, sa jag. -en gummikula till hantaget då? Tyvärr jag har ju en halv automat Dumt o tacka nej till sånt om den kostar 180:-.. men ibland är man lite trög...
Publicerat Maj 22, 200916 yr Har nu släppt av grabbarna grus och ska nu krypa in i duschen innan jag öppnar en kall Heineken. Träffade på Carl Corro, Linkis samt Mr Mauser nästan direkt och sen hittade vi på Michaela i hennes monter och hon visade sig vara en genomtrevlig och glad forumist. Såg även några med Jaktsidan t-shirt men både Jansson och jag höll oss privat. Faktiskt förvånansvärt pigg efter 90 mil i bil, hade kunnat åkt ut en sväng och tittat efter gris i kväll men efter blickar från frun valde jag att stanna hemma. -Fick spö av Jansson i skjutsimulatorn. (skyller allt på det urusla trycket) -Fick vara springpojke åt Jansson och hämta gratisgodis hela dagen. + Köpte en Swingblade + Köpte även en jaktjacka åt min femårige son + Hade en grymt bra dag med mycket skratt i goda vänners lag. Jovisst var det en trevlig roadtripp, synd att Skodan saknade vadderat baksäte dock! Mickel såg ett par Jaktside-T-shirts som han försökte påvisa mig med dålig framgång, dock var det en som synade av mig ordentligt, nästan så jag blev generad, men sen kom även jag på att det var nog en forumist som njöt av utsikten Angående Mickels resterande resesällskap så motsvarade dom alla fördomar vi andra normala Upplänningar har om Tierpare med råge.... En eloge till Mr Mauser som vuxit upp och skaffat sig en frisyr! Sen var det lite kul att jag råkade vara en hejare på tv-spelsmodellen av älgbana, då jag gick upp i delad ledning på topplistan Köpte mig endast en vadderad vapenrem till mina klent byggda axlar! Jo just, vi tog ett snack med Fridellskan i hennes monter också, hon var precis lika vacker och trevlig som på forumet, vilket jag inte trodde var möjligt! / Over n, out
Publicerat Maj 23, 200916 yr Tja, jag skrev i min dagbok istället om mitt besök men det där med mässpris är så sant. Lägg på en del och blås någon på ett impulsköp. Kompisen kollade på en Sauer 202 i någon modell och fick ett mässpris på 24 papp. Tjena. Priset han fick av Torsbo innan i veckan var strax under 18. Jag köper faktiskt inget på mässor utan njuter bara att gå runt ocj tjabba med en massa folk som man inte träffar så ofta. Framförallt inte vid denna årstid. Ett litet svar till Amakulu som propsade för Bosjökloster. Nackdelen med den mässan är att då är ju jakten igång. Vem har tid att springa på mässa då? Inget fel på den mässan annars.
Publicerat Maj 23, 200916 yr Författare Jovisst var det en trevlig roadtripp, synd att Skodan saknade vadderat baksäte dock!Mickel såg ett par Jaktside-T-shirts som han försökte påvisa mig med dålig framgång, dock var det en som synade av mig ordentligt, nästan så jag blev generad, men sen kom även jag på att det var nog en forumist som njöt av utsikten Angående Mickels resterande resesällskap så motsvarade dom alla fördomar vi andra normala Upplänningar har om Tierpare med råge.... En eloge till Mr Mauser som vuxit upp och skaffat sig en frisyr! Sen var det lite kul att jag råkade vara en hejare på tv-spelsmodellen av älgbana, då jag gick upp i delad ledning på topplistan Köpte mig endast en vadderad vapenrem till mina klent byggda axlar! Jo just, vi tog ett snack med Fridellskan i hennes monter också, hon var precis lika vacker och trevlig som på forumet, vilket jag inte trodde var möjligt! / Over n, out Såg någon med en osynlig över läpp men var osäker vid ett par tillfälle men med t-shirt på så borde manen med den osynliga över läppen reagerat med tanke på att jag hade ryggen och framsida mot honom och jaktside texten går inte att missa. Men du är ju inte ensam om att gömma överläppen. Men det kommer nog fler tillfällen som man kan springa ihop med forumister. Lasse
Publicerat Maj 23, 200916 yr Jaha hemma igen! Landade i Jkp igår en timme innan mässan stängde så vi skippade att betala 360 pix för två vuxna och gå in. Sammanstrålade med Madeleines kollegor och tog en öl och hade det förbannat bra, genomgoa människor! Idag iaf upp med tuppen och frukost samt iväg till mässan. Förhoppningen var att utställarna sparat varor och hängt upp nytt inför dagen.. Icke! Helt utresat, snackade med Linkis på vägen hem och han hade gjort rätt bra fynd på torsdagmorgonen då mässan öppnade. Hur som, tassade runt och sammanstrålade med Skurebo. Sköt lite sporting med honom och skämdes rätt hårt, det gick verkligen inte så bra som det brukar. Skyller, även om det är helt igenom fjantigt, på att ingen av de två bössor jag sköt med passade riktigt bra. En Bläser bock och en Browning Cynergy.. kul att skjuta dock och träffa lille Lars! Gjorde en raid ned i C hallen och fick se en mörk dam invecklad i div försäljning.. hmm Michaela? Stod där som ett fjån och glodde med Jaktsidan kepsen och glodde men ingen reaktion.. nehe. Snokade upp Kjells Vapen och konstaterade att det inte var ngt skoj. Träffade mannen, myten legenden Kjellemannen från Kjells Vapen Sjöbo! Kul, gillar honom men fick inte tag på honom i hans rätta element dvs i sin monter. Nytt varv i D-hallen, konstaterade att jag INTE behöver köpa ngn ny Sako Kvadd då min egen kvadd redan är förberedd för heavy barrel, ngn plastflärp som man kunde slita ur pipkanalen! Perfekt, sparade pengar åt Hipshot speciellt då det inte fanns ngn speciell heavybarrel kolv i plast. Kladdade på de nya Fabarmbockarna med.. kändes sisådär. Jaha sen tog Madeleiene och jag samt Wilda ett nytt varv i C-hallen efter att ha varit ute hos Jensa och mumsat asgod griskebab! M köpte en jacka trots allt hos Kjells Vapen Götene. Konstaterade att det inte var den vanliga mässpersonalen, försökte deala lite men det var tvärstopp.. degrederade tveklöst! Knallade vidare och hamnade då hos Michaela och nu var det inget snack, kände igen henne direkt. Kul som fan, vart lite affärer givetvis och i samband med det dök det upp ett annat bekant ansikte med grymt vacker frisyr! Upptag-71 var det va? En del kära återseenden, en del hundfolk och annat. Fick se en layout på nästa nummer av Svensk Jakt.. måste rodda lite med det tror jag Jaha det var Elmia, vi kände oss klara strax efter lunch. Lite stressigt att ränna runt med Wilda tidvis så den där riktiga mässtämningen ville väl inte riktigt infinna sig men det kändes inte så viktigt, kul och mysigt att knalla runt med Wilda och Madeleine utan krav på att vara i någon monter mer eller mindre konstant! Mvh!
Publicerat Maj 23, 200916 yr Jajjemensan!! Hittade Hippen hos Fridellskan! Skönheten och odjuret!!!!!!
Publicerat Maj 24, 200916 yr Framme vid Elmia så var saken klar, skjuta först sen pilsner och annat godis. Gick ett varv med svågern, nja inte så sugna , verkade som gängen vid sjkutningen varit ute länge inget drag där inte, klev neråt när telefonen ringde,HIPPEN, samtidien såg jag en långhårig typ med söt fru och barn framför mig Nu blev det i alla fall lite skytte, skit kul att skjuta 60 duvor på 90 sek med tre skyttar o 75 skott. Hippen jag och svågern lyckades med 38 av 60. inte hlet nöjda men trots det över medel. Gyttorp hade lite annat skytte som vi klev in på, tyvär lyckades Hippen och jag få tag på vapen som inte passade oss så svågern van med 12 duvor före oss på 11 av 16 jag klådde ha fett sen Hippen med 12-8 så ordningen är återställd Släppte av Hippen med familj vid fikat och vi andra drog vidare mot nya äventyr. Inget direkt spännande, drev runt lite och pratade med div personer, bla kom svågern på att han kände VD:n på Gyttorp, det kan inte vara en dum kille att känna ammo nån Mera skytte gratis förstås o lite mat. Blev sugen på att kolla in bågskyttet. Mamre var en som jag trodde genom bra kille, seriös,kunnig och trevig, jag sköt båge och fick för första gången lite koll på vad det handlar om. vill bara på peka att det var tyngre att dra en långbåge en vad jag trodde, trots att Mamre blev lite orolig för div långa armar Så sugen på att köra långbåge men har helt enkelt inte tid. Hippen på stod att Fridelskan hade sköna flis tröjor så jag drog mig mot hennes stånd (det lät illa ) men jag hittade inget som passade min kropp. Såg michaela innan men då var hon upptagen med kunder så jag konstaterade bara att hon fans och höll mig inkognito. Hem färd i en buss full med mer eller mindre fulla jägare är ju åxå en upplevelse, slutade kvällen med ett par öl hon skogstyrelsens chef på altanen. trevlig mässa med lagom med folk och för lite pengar, sköt med en pang idag som kostar 42000 inte klokt, min Beretta för 13000 gör jobbet bättre /Lasse
Publicerat Maj 24, 200916 yr Nu blev det i alla fall lite skytte, skit kul att skjuta 60 duvor på 90 sek med tre skyttar o 75 skott.Hippen jag och svågern lyckades med 38 av 60. inte hlet nöjda men trots det över medel. /Lasse Provade detta med!! Skit kul.... Vi lyckades få ner 42. Sköt med F3 Compen. Gillar den skarpt men undrar om det är värt att lägga så mycker pengar på en lerduvekross Mvh Niklas
Publicerat Maj 24, 200916 yr Jajjemensan!!Hittade Hippen hos Fridellskan! Skönheten och odjuret!!!!!! Tycker Hippen var rätt söt nyrakad o allt.
Publicerat Maj 24, 200916 yr Tycker Hippen var rätt söt nyrakad o allt. Jag skrev ju inte vem som var odjuret...................
Publicerat Maj 24, 200916 yr Provade detta med!! Skit kul....Vi lyckades få ner 42. Sköt med F3 Compen. Gillar den skarpt men undrar om det är värt att lägga så mycker pengar på en lerduvekross Mvh Niklas 42 är inte dåligt, när vi bytte ut Hippen mot våra fruars kusin så blev resultatet 43 Vad det beror på vet jag inte Rekordet var 55 när vi sköt /Lasse
Publicerat Maj 24, 200916 yr Då var man hemma från Elmia! Djupt besviken på flera punkter... Å det är INTE lätt att göra mig besviken när det kommer till jakt-assesoarer!!! Tänkte köpa mig en ny ICOM-radio och ett vapenskåp modell mycket, mycket litet. (Måste få in det i ett av mina icke befintliga utrymmen i garderoben, bor i en tvåa... ) Första besvikelsen blev som vanligt entrén... Betala 180 spänn(!!!) för att en massa företag med bra marginaler på sina produkter ska få sälja grejer till "mäss-priser", som för övrigt låga samma eller över marknadspriserna... ?? För mig helt obegripligt... Besvikelse nummer 2 blev mitt sällskap. En mycket nära vän som jag jagar mycket med. Efter 1 timme tröttnade han och vill åka å träffa en annan vän som pluggar i stan, för att sen åka till IKEA!!!!!!!! (HATA) Besvikelse nummer 3 blev vapenskåpet... Hade spannat in mig på ett SweSafe i Torsbos monter. Gick fram och försökte få kontakt med "säljarna" i montern som totalt ignorerar mig... Bara för att jag inte är 55 + (ålder) så betyder inte det att jag inte har pengar... Fick tillslut kontakt med en av dom och sa att jag var intresserad av att köpa det minsta skåp dom hade. Han pekar på det minsta skåpet (obs detta var det enda han gjorde rätt i hela säljsamtalet...). Jag frågar vad det kostar, han svara 3500. Jag kollar prislappen, där står det 2990... Jag frågar om jag kan få köpa han säger ja... INGET MER! Jag frågar ifall det finns nya i förp. Nej, det fanns det inte (han är återigen tyst) Jag frågar om jag kan ta det som står där. En stunds tvekan, sen njaa... Jag frågar vad han vill ha för det. Samma som står på lappen blir svaret... Jag menar då på att det är ju samma pris som på nätet? Var det inte ett "mäss-pris" han erbjöd? Inget svar... Då frågar jag om jag får prata med någon som kan svara på frågor och vet något. Svar: Han är på lunch! Jag frågar om han kan lägga undan skåpet åt mig. Svar: ja, kom tillbaka vid strax innan 3 så är han som vet något här. Jag går... Kommer tillbaka vid strax innan 3. Blir återigen ignorerad av 2 st säljare... Får kontakt. Kan jag få prata med han som vet något? frågar jag Vänta lite... Någon kommer: Jag frågar "någon" vad han kan erbjuda för skåpet som står. Svar: Pratat med han som vet något... Jag blir tillbed att vänta ytterligare 10 min på att HAN ska komma... Under tiden jag väntar vid en annan monter kommer den första säljaren och säger att det inte gick att köpa skåpet då nycklarna fanns i Torsbo?????? Min fråga: Hur löser vi det då? Går inte. Men om jag beställer på nätet bjuder ni på leverans pga detta? Samma pris... Okej. säger jag och ska gå. Men kom ner till oss i Torsbo vi har jättebra priser på nytt, beg, optik etc etc.... Jag poängterar då att jag bor i Västerås och har ca 40 mil enkel resa... Ja, du (säger han) Det kommer gubbar ända från Norrland för att handla grejer av oss. Okej... Relevant... Nog svamlat, det blev inget köp iaf... Tråkigt... Ps. Mikaela var jättesöt! , förstod inte det var hon förrän efteråt... ds. MvH
Publicerat Maj 24, 200916 yr Oj, vad långt det blev... Ber om ursäkt... Nu låter man ju som värsta gnällspiken... Blir bara så trött på säljare som inte kan sitt jobb bara... Jobbar själv som en och anser mig vara ganska duktigt. Skulle ALDRIG!!!!!! agera på det här sättet. Jaja, blir till och handla senare i sommar! MvH
Publicerat Maj 24, 200916 yr Glömde.. Pinsamt värre.. Var givetvis till bågjägarna! Stod och surrade, försökte skjuta recurv tror jag det var men misslyckades med att pligga en hare. Sen beställde jag provskjutning med Compound.. Fick förtroendet att skjuta ngn värsting båge tillika världens minsta eller något. Bågen såg mer ut som en slangbella men jag anade att det nog var en hel del kraft i den! Efter en hel radda order om vad man fick och inte fick göra så drog jag upp bågen samt siktade.. la fingret på realesern.. SMACK! Något, vet inte vad hände.. Haren stod där utan pil i sig och bågen vart slapp.. vid pilhyllan eller vad det heter fanns rester av en pil Den där bågen krävde visst ett rutinerat handlag vilket jag inte hade, den ogillade tydligen att jag dippade bågen efter/i samband med släpp.. Alla inblandade klarade sig oskadda men fan va jag fick dåligt samvete för kvaddad pil. Bågen gick tydligen att rodda ihop.. Hövva, skämdes! Mvh!
Publicerat Maj 24, 200916 yr Glömde..Pinsamt värre.. Var givetvis till bågjägarna! Stod och surrade, försökte skjuta recurv tror jag det var men misslyckades med att pligga en hare. Sen beställde jag provskjutning med Compound.. Fick förtroendet att skjuta ngn värsting båge tillika världens minsta eller något. Bågen såg mer ut som en slangbella men jag anade att det nog var en hel del kraft i den! Efter en hel radda order om vad man fick och inte fick göra så drog jag upp bågen samt siktade.. la fingret på realesern.. SMACK! Något, vet inte vad hände.. Haren stod där utan pil i sig och bågen vart slapp.. vid pilhyllan eller vad det heter fanns rester av en pil Den där bågen krävde visst ett rutinerat handlag vilket jag inte hade, den ogillade tydligen att jag dippade bågen efter/i samband med släpp.. Alla inblandade klarade sig oskadda men fan va jag fick dåligt samvete för kvaddad pil. Bågen gick tydligen att rodda ihop.. Hövva, skämdes! Mvh! HAR DU SABBAT MIN GAMLA LIBERTY !!!???? Det var denna va ?