Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisar överallt!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Tror du vi behöver vänta i 50 år ^_^

/LAsse

Egentligen tror jag inte vi kommer dit någonsin! Vi blir mer effektiva med jakten och tillsammans med bättre kunskap håller vi nere populationen. Vi kommer även att få hårda krav från berörda markägare att hålla efter grisarna om vi vill ha kvar våra jaktarrenden.

• Svar 135
  • Visningar 19,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Filmade lite i skogen idag :P

Drömmar drömmar drömmar :lol::(

För vissa kanske mardrömmar

/Lasse

hahaha Ser ut å vara nån GRISFABRIK i närheten :D

• 1 month later...
Publicerat
Jag har en mark där en sugga och hennes 6 kultingar är framme tidigt på dagen och rensar alla åtlar. Det är samma sugga från förra året. Då var hon också tidigt framme med sina kultingar.

Om ca en månad kommer jag att skjuta en av hennes kultingar som då kan väga ca 30kg. Det är i regel för tidigt och man bör vänta tills kultingarna väger runt 40kg innan det börjar pangas.

Nu vill jag ha en omvänd effekt för att fler grisar skall ha en chans på åtlarna. Aktuell sugga kommer efter hon blivit av med en kulting, lämna området för en tid.

Jag gjorde som du tänker göra nu. Har en stor svart ledare sugga med ett gäng 40 kilos 5-6st+ en 30 smågrisar vilket tyder på att hennes fjolingar blivit betäckta och fått kulltingar dom också. Dom kom väldigt tidigt ut på åtlen redan 21.45 och solen gick ner 22 10 den dagen . Efter en timma kom jag till skott på en av 40kilos grisarna (39kg), roligt att kunna studera dom under lång tid när det är ljust, grisar inte större än än en igelkott hade lärt sig rulla rulle tunnerna med bakbenen, såg jävligt roligt ut. Nu har dom varit borta från åtlarna 5 veckor och inga andra grisar har varit där heller. Satt härom natten och visst det prasslade i buskarna, dagen efter spår av ett ensamt djur, förmodligen en stor skygg galt som fick vittring av mej. Tycker det brukar ta en 2-3 veckor innan det dyker upp grisar igen. Det börjar kännas jävligt tråkigt nu. Grisarna försvinner när man har semester och för en gångs skull kan sitta i skogen när man behagar. Har varit med om detta för några 2år sedan då dom på grannmarken sköt ledaresuggan, en stor vacker linderödare som vi tagit 2grisar från.

Då blev det kaos i skogen och grisarna var borta 3 månader innan dom sammlade sig igen.

Hoppas inte samma grej hänt nu bara.

post-4059-1248850436_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

För en dryg vecka sedan pangade jag en av hennes kultingar, en galt på 47 kg l.v. :huh: Trodde aldrig den skulle väga så mycket, eftersom jag följt denna gruppen länge och sett hur de vuxit upp. Tydligen blir man aldrig full lärd! B)

Klart, denna grisen var störst av kultingarna om jag nu skall hålla ett försvarstal. ;)

Nu när de var så stora återkom suggan bara efter ett par dagar med de andra i gruppen. Men jag lyckades få dem mer aktiva på åtlarna senare på kvällen/natten.

Nu verkar det som om gruppen har splittrat sig och suggan går ihop med 3 av gyltkultingarna. De andra två är av varsitt kön och går ihop. Konstigt att inte den lilla gyltan går med sin mamma!! Det verkar inte heller som de besöker samma åtlar....

Lite upp och ner i grisvärlden!

Publicerat
För en dryg vecka sedan pangade jag en av hennes kultingar, en galt på 47 kg l.v. :o Trodde aldrig den skulle väga så mycket, eftersom jag följt denna gruppen länge och sett hur de vuxit upp. Tydligen blir man aldrig full lärd! :D

Klart, denna grisen var störst av kultingarna om jag nu skall hålla ett försvarstal. ;)

Nu när de var så stora återkom suggan bara efter ett par dagar med de andra i gruppen. Men jag lyckades få dem mer aktiva på åtlarna senare på kvällen/natten.

Nu verkar det som om gruppen har splittrat sig och suggan går ihop med 3 av gyltkultingarna. De andra två är av varsitt kön och går ihop. Konstigt att inte den lilla gyltan går med sin mamma!! Det verkar inte heller som de besöker samma åtlar....

Lite upp och ner i grisvärlden!

Nä grisar blir man aldrig klok på, till och med min far som jagat gris sen grisarna begynelse säger det samma.

Han jagar på en mark som har haft en mega stam under många år, men iår har det varit upp och ner sen ett gäng Norrmen som jagar på en mark intill sköt en stor ledare sugga det också för ett par år sedan.

Sista gångerna han suttit så har det kommit ett gäng mycket små kulltingar fram, så små så det inte var lönt att offra ett skott.

Kan ju vara att en sugga blivit trafikdödad, trafiken skördar ju sitt när folk kör som idioter trots varnings skyltar.

Jag själva jagar på en mark 7 kilometer från större väg, bara grus med gräs i mitten så där händer aldrig några alvarliga olyckor med vilt.

Men när man ser att det bökas mer än vanligt i skog och på ängar så är det ett illavarslande tecken tycker jag, då har en splittring skett vad det verkar. Tar väl tid innan en ny gris får komandot om en ledare blir skjuten så några månader är nog normalt i sådant fall innan det blir ordning i skogen igen.

Sen vet man ju inte riktigt hur stora områden grisarna rör sig över heller, ibland verkar dom vara väldigt stationära och finns i närområdet under ganska lång tid, kan ju vara tillbaka redan efter några dagar sen man fällt en gris.

Under perioder verkar det ganska precis vara en vecka mellan besöken på åtlarna och ibland kan dom vara varje dag under tre månader och vekligen minska på foderföråden.

Ibland undrar jag om det inte är så att det finns en "drottning" som styr över ett större område och hon har i sin tur andra suggor som hon lär upp och som har mindre grupper att dra runt i skogen med. Som en mamma i ett hushåll som sköter sina syslor och sen är det olika gäng. Bara spekulationer från min sida, har bara åtlat 4-5år själva och sköt inga grisar första 3åren då det i början var väldigt sporadiska besök av dessa mystiska djur.

Men vad jag sett nu när grisarna under våren och försommaren varit på åtlarna i stort sett varje dag, är att dom alltid kommer samma väg, och försvinner ett annat. Det tyder tycker jag att dom är väldigt stationära under en längre tid, men varför dom fösvinner under länge tid kan man ju bara spekuler i.

I fjol gick en procesor 14 dagar och gallrade skog och det brydde dom sig inte om ett dugg, var framme på natten åndå,

så lättskrämda är dom inte iaf.

Under en dag på ett på ett älgpass i november i fjol så började en på grannmarken gallra skog med motersåg och då kom två ensamma grisar från den marken i sakta mak nästan ända fram till mig och dom verkade inte speciellt rädda för det heller fast det var ett jävla liv i skogen.

Publicerat
  • Författare

Nej, lättskrämda är de inte, om det nu inte skjuts på dem.... :P Jag jagar bl.a på en mark där de har byggt stora vindkraftverk alldeles i närheten och grisarna bryr sig inte alls om dessa konstiga tingestar. Det närmaste står bara ca 200 meter från en av mina åtlar. Det är ett jädrans svischande och det hörs ett brummande ljud från generatorn, men grisarna skiter totalt i detta. Då är det värre för en annan att sitta och höra på eländet. :D Nu har jag svårt att höra när grisarna är på väg fram till åteln.

I går sköt jag en gris där som var skadad. Höger framben var fullt av brosk och det fanns också en hel del illaluktande var. Den grisen, en liten galt på ca 40kg, kasserades direkt. :P Det var den 5 skadade grisen som jag skjuter och ingen av dem har varit skottskadad.

Publicerat
Filmade lite i skogen idag :P

Drömmar drömmar drömmar :P :P

För vissa kanske mardrömmar

/Lasse

Måtte vi aldrig komma dit. :D

Publicerat
.

I går sköt jag en gris där som var skadad. Höger framben var fullt av brosk och det fanns också en hel del illaluktande var. Den grisen, en liten galt på ca 40kg, kasserades direkt. ;) Det var den 5 skadade grisen som jag skjuter och ingen av dem har varit skottskadad.

Hur kunde denna gris vara skadad för på nåt vis? Sprungit in i vindkraftverket eller?

Publicerat
Nej, lättskrämda är de inte, om det nu inte skjuts på dem.... :ph34r: Jag jagar bl.a på en mark där de har byggt stora vindkraftverk alldeles i närheten och grisarna bryr sig inte alls om dessa konstiga tingestar. Det närmaste står bara ca 200 meter från en av mina åtlar. Det är ett jädrans svischande och det hörs ett brummande ljud från generatorn, men grisarna skiter totalt i detta. Då är det värre för en annan att sitta och höra på eländet. :D Nu har jag svårt att höra när grisarna är på väg fram till åteln.

I går sköt jag en gris där som var skadad. Höger framben var fullt av brosk och det fanns också en hel del illaluktande var. Den grisen, en liten galt på ca 40kg, kasserades direkt. ;) Det var den 5 skadade grisen som jag skjuter och ingen av dem har varit skottskadad.

Måste vara en trafik skada, blir nog en del skader av den arten om man rullar runt under en bil.
Publicerat
  • Författare
Måste vara en trafik skada, blir nog en del skader av den arten om man rullar runt under en bil.

Tror inte bara det är trafikskador. Jag har sett suggor tillrättavisa sina kultingar många gånger på ett bryskt vis. Suggans hörntänder fastnar ibland i pälsen och kan riva upp stora sår. Två kultingar har jag fått avliva när det har blivit var i såren. Oftast blir de kultingarna bortstötta, eftersom de får ett annat beteende som inte gillas av suggan.

Sen hör det också till att grisarna kan fara illa i skogen, när de far fram över stock och sten... Liksom vi själva kan gå och bryta ett ben.

Publicerat
  • Författare

I natt när de flesta av er nanade kudden.... <_<

Tredje grisen på kort tid!

IMG_0912.JPG

Publicerat
I natt när de flesta av er nanade kudden.... :P

Tredje grisen på kort tid!

IMG_0912.JPG

Gratulerar

Det var ingen dålig bit vikt?

\mats

Publicerat

Gratulerar, Det var en stöddig bit!

Även jag är nyfiken på vikten?

Publicerat

Grattis till en stoor gris.

/Lasse

Publicerat

Rejäl nasse! Jag vill också gärna veta vikten...

Stort grattis!

Publicerat
  • Författare

Tyvärr så är den inte så stor då bilden ljuger. Såg det först efteråt! Kameran står lågt och jag sitter strax bakom grisen. Mitt högra knä stödjer jag mot grisen.... och ändå ser grisen riktigt maffig ut.

Den väger faktiskt bara 76 kg i levandevikt. :huh:

Publicerat

:huh: O fan hade nog gissat på 100 pannor till :)

/Lasse

Publicerat

*ASG* :o

Jag gissade på en ca 180-190 kg när jag såg bilden!

Men ärlighet varar längst.

Grattis ändå, 76 kilo är inte dåligt det heller. ^_^

Publicerat
  • Författare

Nu är jag ärligheten själv och det skulle aldrig falla mig in att ljuga om vikten. Det var inte heller min mening att lura någon utan bilden blev bara som den blev. Jag blev faktiskt riktigt överraskad själv när jag såg bilden på datorn. ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Som relativt färsk och ung jägare, med en ännu färskare första vapenlicens (15 augusti fick jag licensen, precis i tid!) har jag inte hunnit nedlägga någon gris ännu, även om det finns relativt gott om dem på markerna där jag jagar.

Jag snubblade över det här forumet för en tid sedan och kände att jag kanske kunde bidra, eller om inte annat ansluta mig till mängden som kommer med synpunkter och dylikt :D

vackra grisar på bilderna må jag säga!

Och det här med att grisarnas beteende ändras i takt med att man besöker olika platser håller jag definitivt med om. Min familj flyttade nyligen, och grannen som har stora marker (småland9 där berättade att han sköt 4 grisar på ett havrefält första natten han ställde upp ett torn där. efter den tredje grisen föll sprang de inte ens iväg längre, utan slutade bara beta en kort stund så han kunde skjuta en till direkt därefter :D

Jag satt och lyssnade på dem härom natten på samma åker men fick aldrig se dem.

Där jag jagar vanligtvis (det lilla jag hittills har jagat) finns det inget större hopp om att de återvänder inom den närmsta tiden efter att en har skjutits. Dock så skjuts det mest galtar på den åteln, men även suggor med ordentliga släptåg av kultingar vågar sig fram ibland B)

Får se när första grisen trillar, men för tillfället är siktet främst ställt på första bocken, även om det inte heller gått som planerat ännu. Men två grävlingar blev det på de tre första jakt-tillfällena i alla fall :D

Ursäkta mig för det långa meddelandet, men det får bli så här jag presenterar mig och hoppas jag skall finna en plats i gemenskapen här på forumet :D

Må väl!

Publicerat

Har du fortfarande mycket gris i markerna? Jag har alltid en nedgång på foderplatserna under juli och augusti. Jagar dock i utpräglad skogslandskap. De tycks dra sig ut mot majs och spannmålsodlingarna.

Erik

Publicerat

Jag har inte hafte n gris på min åtel på över en månad ;) Verkar som om de valt att vara i åkrar på andra ställen en här.

Får hoppas att det ökar nu när hösten är på gång.

Bonden proklamerade att han ev skulle så majs på alla mina åkrar (50 ha) och då kanske det blir fart på dom :)

/Lasse

Publicerat

Grattis!

Kul att det går bra för dig med jakten, på min mark så har vi inte fått gris ännu. Stängslet längs E4:an håller de tillbaka.

Har kompisar som har gris och i de jaktlagen är man riktigt osams om grisen. Det kanske beror på privata markägare? vad vet jag? Jag sa vid ett tillfälle att det skulle vara kul med gris, fick då till svar av en i laget: - en ända jävla ärta som läggs ut så åker DU UT ÄR JAKTLAGET DIREKT!

Oj oj oj tänkte jag.... och hälde ut en tunna direkt! <_< Nej då!

Grisen väcker känslor!!

Har du fått hem valpen? Tyckte jag läste att du skulle köpa wachtel?

Publicerat
Liten gris ^_^

Jeezz B);)

Vet inte om man skulle våga skjuta mot ett sånt monster!!

Risken finns ju att han spottar tillbaka kulorna!!!!