Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisar överallt!

Featured Replies

Publicerat
Någonstans då mellan Emmaljunga och Vittsjö? ;)

Ungefär...

• Svar 135
  • Visningar 19,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Nu börjar de bli tidiga även på denna marken! ^_^

8juni2.JPG

Publicerat

Vad skönt det måste vara att ha gris framme så tidigt ;)

Här är de lite senare ^_^ Men många :P

post-2287-1244474366_thumb.jpg

Om jag inte räknade helt fel är de 22 smågrisar B)

/Lasse

Publicerat
Vad skönt det måste vara att ha gris framme så tidigt :P

Här är de lite senare ^_^ Men många B)

post-2287-1244474366_thumb.jpg

Om jag inte räknade helt fel är de 22 smågrisar B)

/Lasse

Jösses vilken samling!!!

Snacka om att du nu kan bedriva selektiv jakt, om du nu bara kan bestämma dig bland din griskoloni ;)

Publicerat
Om jag inte räknade helt fel är de 22 smågrisar ;)

/Lasse

nja ser ut som 23 ^_^

Publicerat
nja ser ut som 23 B)

Jo men vi räknar inte Skurebo som tar bilden ^_^;):P

Publicerat
Jo men vi räknar inte Skurebo som tar bilden ^_^;):P

****ASG****

Publicerat
Jo men vi räknar inte Skurebo som tar bilden :lol:

:angry::unsure::D:lol: :lol: :lol:

Ska va en skåning till det ^_^

Angående selektiv jakt så är det redan bestämt av mig enhälligt att de felfärgade går bort först.

Vem vet jag kanske har att göra hela hösten med det :D

/Lasse

Publicerat
:angry::unsure:^_^:lol: :lol: :lol:

Ska va en skåning till det :lol:

Angående selektiv jakt så är det redan bestämt av mig enhälligt att de felfärgade går bort först.

Vem vet jag kanske har att göra hela hösten med det :D

/Lasse

Åja, med välorganiserade jakter tar man en tio i stöten :D

\mats

Publicerat
Jag har en mark där en sugga och hennes 6 kultingar är framme tidigt på dagen och rensar alla åtlar. Det är samma sugga från förra året. Då var hon också tidigt framme med sina kultingar.

Om ca en månad kommer jag att skjuta en av hennes kultingar som då kan väga ca 30kg. Det är i regel för tidigt och man bör vänta tills kultingarna väger runt 40kg innan det börjar pangas.

Nu vill jag ha en omvänd effekt för att fler grisar skall ha en chans på åtlarna. Aktuell sugga kommer efter hon blivit av med en kulting, lämna området för en tid.

Jag har samma "problem". Två suggor+ ca 15 knoddar är framme så fort spridaren stannat. Tyvärr är kultingarna så små att de inte är skjutbara förrän tidigast i september. Jag kan sätta spridaren på 2 tider, men de är tillbaka lika fort vid nästa spridning.

De blir roliga att jag med hund till hösten!

Publicerat
Jag har samma "problem". Två suggor+ ca 15 knoddar är framme så fort spridaren stannat. Tyvärr är kultingarna så små att de inte är skjutbara förrän tidigast i september. Jag kan sätta spridaren på 2 tider, men de är tillbaka lika fort vid nästa spridning.

De blir roliga att jag med hund till hösten!

Lättskjutna, bara starta spridaren o vänta :D

/Lasse

Publicerat

Om jag skulle skjuta dem nu vore 22:an den lämpligaste beväpningen, så det får vänta.

Publicerat
  • Författare

Här är den gruppen som är framme mitt på dagarna! En kulting är lite blyg och ville inte vara med på denna bilden.... ;)

Igår var markägaren och sågade i skogen. Han körde förbi åteln vid 13-tiden och när han körde tillbaka kl.15 hade grisarna rensat åteln. Han var max 70 meter därifrån och härjade!

Suggan var aldrig framme under tiden han sågade.

Förmodligen är det den spräckliga kultingen jag plockar bort om ca en månad. Det är visserligen ett hondjur...

9juni.JPG

Publicerat

Den spräckliga? jag ser 3 :D

Har ni inga nattdjur hos er? Eller är dom s vana vid att det smäller på natten om de går fram ;)

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Nej, det är bara suggan och en kulting som är spräcklig! Den kultingen som är vänd mot kameran är normalfärgad.

Publicerat
  • Författare

Här är samma sugga från förra året! Då hade hon 2 spräckliga och 4 normalfärgade kultingar.

7.JPG

Publicerat

Eftersom jag inte vill ha spräckliga grisar skulle jag nog skjuta bort suggan och kulltingarna som är felfärgade.

/Lasse

Publicerat

Åh! De är ju för söta de där små randiga ^_^

Publicerat
  • Författare
Eftersom jag inte vill ha spräckliga grisar skulle jag nog skjuta bort suggan och kulltingarna som är felfärgade.

/Lasse

Kultingen som är felfärgad från årets kull kan jag mycket väl ta bort, men inte suggan som är stammis på marken. Jag är inte heller för dalmatinergrisar och brukar plocka bort dem efter hand om jag kan. Nu handlar det om en sugga och då blir det genast tabu för mig oavsett vilken färg hon har.

Nu är det inte enkelt att få bort alla grisar, med vad vi kallar fel färg, för det ligger rotat i arvsanlagen långt tillbaka i tiden. Jag tror inte heller det hjälper att skjuta bort dem efterhand. De flesta vildsvin har dessa "fel" anlag latent och de kan blomma upp lite när som helst. En normalfärgad sugga kan mycket väl ett år få flera dalmatinerkultingar och nästa år bara normalfärgade.

Nu är jag ingen mästare på genetik, men jag har följt många suggor genom åren som har dessa anlag.

Publicerat
Kultingen som är felfärgad från årets kull kan jag mycket väl ta bort, men inte suggan som är stammis på marken. Jag är inte heller för dalmatinergrisar och brukar plocka bort dem efter hand om jag kan. Nu handlar det om en sugga och då blir det genast tabu för mig oavsett vilken färg hon har.

Nu är det inte enkelt att få bort alla grisar, med vad vi kallar fel färg, för det ligger rotat i arvsanlagen långt tillbaka i tiden. Jag tror inte heller det hjälper att skjuta bort dem efterhand. De flesta vildsvin har dessa "fel" anlag latent och de kan blomma upp lite när som helst. En normalfärgad sugga kan mycket väl ett år få flera dalmatinerkultingar och nästa år bara normalfärgade.

Nu är jag ingen mästare på genetik, men jag har följt många suggor genom åren som har dessa anlag.

Håller fullständigt med dig om att den defekta genen ligger latent hos många grisar, men om man konsekvent skjuter bort felfärgade så kan de ju åtmindstånde inte föra genen vidare och på så vis borde man väl till sist komma till rätta med problemet.

Om det nu går på 5 år eller 500 år har jag ju ingen aning om :D

/Lasse

Publicerat

Filmade lite i skogen idag :o

Drömmar drömmar drömmar :);)

För vissa kanske mardrömmar

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Filmade lite i skogen idag :o

Drömmar drömmar drömmar :);)

/Lasse

Vi har lika mycket gris om 50 år! :P

Filmen är från "Grisfeber" har jag för mig!?

Publicerat
Filmade lite i skogen idag ^_^

Drömmar drömmar drömmar ^_^:(

/Lasse

Fyyy saaa*****an! Nån som hann med och räkna dem?! =)

Publicerat
Vi har lika mycket gris om 50 år! ^_^

Filmen är från "Grisfeber" har jag för mig!?

Tror du vi behöver vänta i 50 år :(

/LAsse

Publicerat

Läskigt ^_^

Får mig att tänka på jaktmotståndarnas eviga argument: "om man bara låter naturen vara ifred så sköter den sig själv"

Så mycket gris måste ju bara vara problem.