Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisar överallt!

Featured Replies

Publicerat
Jeezz ;)^_^

Vet inte om man skulle våga skjuta mot ett sånt monster!!

Risken finns ju att han spottar tillbaka kulorna!!!!

B)

• Svar 135
  • Visningar 19,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

En hederlig Alaska stoppar rätt rejäla grisar effektivt. Denna tog inte ett steg efter skottet.

\mats

post-647-1251615507_thumb.jpg

post-647-1251615529_thumb.jpg

Publicerat
En hederlig Alaska stoppar rätt rejäla grisar effektivt. Denna tog inte ett steg efter skottet.

\mats

Grattis! Dock vanhedrande för grisen att hänga i en Ferguson... -_-;)

Publicerat
Grattis! Dock vanhedrande för grisen att hänga i en Ferguson... ;):D

Man tager vad man blir erbjuden :D

Nu är det något år sedan den här trillade men man lever rätt länge på minnena. Lär aldrig få skjuta någon lika stor mer, men hoppas kan man ju.

\mats

Publicerat

Och den där vägde??

Nyfiken ;)

Publicerat

Frontier ligger dina marker i närheten av militärens skjutfält?

Gjorde själv lumpen på spring 16 i slutet på 90-talet och minns att det fanns lite gris redan på den tiden. Fick ju spendera otaliga timmar ute i Mästocka. Lumparkompisarna tyckte det var världens ände men, som jägare hade man kanske lite andra ögon. Glömmer tex aldrig när orrarna bubblade ute på myrarna.

Publicerat
  • Författare
Frontier ligger dina marker i närheten av militärens skjutfält?

Gjorde själv lumpen på spring 16 i slutet på 90-talet och minns att det fanns lite gris redan på den tiden. Fick ju spendera otaliga timmar ute i Mästocka. Lumparkompisarna tyckte det var världens ände men, som jägare hade man kanske lite andra ögon. Glömmer tex aldrig när orrarna bubblade ute på myrarna.

Stämmer helt! :) Jag tror vi som bor runt fältet gynnas extra, eftersom de jägarna där inte jagar lika intensivt som det annars skulle göra om det fortfarande var privatägda marker. Det är bara att tacka och ta emot! :)

Publicerat

Om jag inte missminner mig så hade befälen en jaktklubb som hade hand om jakten på Skjutfälten!

Hur som helst så verkar det ju onekligen vara gott om gris hos dig!

Publicerat
  • Författare
Om jag inte missminner mig så hade befälen en jaktklubb som hade hand om jakten på Skjutfälten!

Hur som helst så verkar det ju onekligen vara gott om gris hos dig!

Helt riktigt! Gamla avdankade officerare... :P Gris är här hur mycket som helst nu. Jag kan gå ut och skjuta en när jag vill. :o

Publicerat
Helt riktigt! Gamla avdankade officerare... :P Gris är här hur mycket som helst nu. Jag kan gå ut och skjuta en när jag vill. :o

Fusk, själv ska jag till åteln nu för att se om det varit någon där de senaste dagarna.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Fusk, själv ska jag till åteln nu för att se om det varit någon där de senaste dagarna.

/Lasse

Jag har haft igång mina åtlar i 10 år och varit och kollat dem varje dag frånsett ca en vecka om året. Jag tror det ger resultat, plus att jag skjuter rätt grisar. Jakttrycket är inte så hårt och de som jagar i området är väl medvetna om vilka grisar som skall skjutas. :o

Publicerat
Jag har haft igång mina åtlar i 10 år och varit och kollat dem varje dag frånsett ca en vecka om året. Jag tror det ger resultat, plus att jag skjuter rätt grisar. Jakttrycket är inte så hårt och de som jagar i området är väl medvetna om vilka grisar som skall skjutas. ^_^

Jag har blitt lite slö över sommaren nu när inga grisar har varit hemma på mina marker.

Hoppas på att de snart är tillbaka, eller på grannmarken...............

/Lasse

Publicerat
Jag har haft igång mina åtlar i 10 år och varit och kollat dem varje dag frånsett ca en vecka om året. Jag tror det ger resultat, plus att jag skjuter rätt grisar. Jakttrycket är inte så hårt och de som jagar i området är väl medvetna om vilka grisar som skall skjutas. ^_^

Jag har blitt lite slö över sommaren nu när inga grisar har varit hemma på mina marker.

Hoppas på att de snart är tillbaka, eller på grannmarken...............

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Bara en liten bild på hur jag "bor" ute i skogen. :lol:

IMG_0981.JPG

Publicerat
Bara en liten bild på hur jag "bor" ute i skogen. :ph34r:

IMG_0981.JPG

Tillbringar du hela nätterna i kojan eller är det bara för bekvämlighetens skull?

Har du många dyloga kojor så blir det ju en del arbete med att dels tillverka dom och även att underhålla.

Jag blev ju med ny grismark i går så nu står det närmast på tapeten att ställa ut en spridare o se om någonting går kring där (vilket jag vet att det HAR gjort i alla fall).

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Det händer att jag ligger över, men inte lika ofta som förr. Det är skönt att sträcka på ryggen i sängen efter några timmars pass i "gluggen".

Kojorna är tillverkade i divynicell och är helt underhållsfria. B)

Och så blev det en liten gylta (45kg) i kväll strax innan kl.22 men det var på en annan mark. :lol:

Publicerat
Bara en liten bild på hur jag "bor" ute i skogen. ;)

IMG_0981.JPG

Har du någon larm om det kommer gris och du sover i kojan ?

Publicerat
  • Författare
Har du någon larm om det kommer gris och du sover i kojan ?

Där finns ALLT! Sover visserligen inte över så mycket som jag gjorde förr, men larmet är bra om det skulle blåsa ute så man inte hör grisarna.

Publicerat
Där finns ALLT! Sover visserligen inte över så mycket som jag gjorde förr, men larmet är bra om det skulle blåsa ute så man inte hör grisarna.

Kan du beskriva larmet, funderar på att sätta upp något på min åteln.

Publicerat
  • Författare
Kan du beskriva larmet, funderar på att sätta upp något på min åteln.

På denna åteln har jag ett ombyggt hemlarm och på de andra sitter sensorlampor (biltema ca 90 kr) som också är ombyggda. De sistnämnda är lätta att fixa till själv, om man nu inte har tummen mitt i handen.

Plocka bort lampan och fäst två ledningar på plus och minus där lampan suttit. Samma gäller för batterifacket. Ledningarna dras från åteln till kojan, så det krävs en ledning med fyra kablar, eller två ledningar med två kablar.

I kojan monterar jag på en liten elmotor (Claes Ohlsson ca 5v 30-40kr) på kablarna till där lampan suttit. Ett batterifack eller 9v batteri till de kablarna från batterifacket från enheten. En strömbrytare vid batteriet skall det också vara för att kunna stänga av vid aktivitet och sen för att spara ström när du inte är i kojan.

Motorn bör isoleras med någon typ av isolermaterial för att inte höras ut.

Själva sensorn skall placeras max 5-6 meter från åteln. Skär sönder en plastdunk och montera in sensorn i den och skruva upp allt på en stolpe eller träd i närheten.

DSCN0061.JPG

Publicerat
På denna åteln har jag ett ombyggt hemlarm och på de andra sitter sensorlampor (biltema ca 90 kr) som också är ombyggda. De sistnämnda är lätta att fixa till själv, om man nu inte har tummen mitt i handen.

Plocka bort lampan och fäst två ledningar på plus och minus där lampan suttit. Samma gäller för batterifacket. Ledningarna dras från åteln till kojan, så det krävs en ledning med fyra kablar, eller två ledningar med två kablar.

I kojan monterar jag på en liten elmotor (Claes Ohlsson ca 5v 30-40kr) på kablarna till där lampan suttit. Ett batterifack eller 9v batteri till de kablarna från batterifacket från enheten. En strömbrytare vid batteriet skall det också vara för att kunna stänga av vid aktivitet och sen för att spara ström när du inte är i kojan.

Motorn bör isoleras med någon typ av isolermaterial för att inte höras ut.

Själva sensorn skall placeras max 5-6 meter från åteln. Skär sönder en plastdunk och montera in sensorn i den och skruva upp allt på en stolpe eller träd i närheten.

DSCN0061.JPG

Tack för beskrivingen, ska kolla vidare på Biltema och CO.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu kan jag inte påstå att det är gris överallt! <_< Ekollonen börjar ramla ner i mitten av september och det är likadant varje år - grisarna blir inte lika frekventa på åtlarna. Från att ha haft grisar varje kväll/natt är det nu "bara" grisar varannan. :lol:

Publicerat
Nu kan jag inte påstå att det är gris överallt! <_< Ekollonen börjar ramla ner i mitten av september och det är likadant varje år - grisarna blir inte lika frekventa på åtlarna. Från att ha haft grisar varje kväll/natt är det nu "bara" grisar varannan. :P

Såg 15-20 grisar just i kväll

Publicerat
  • Författare
Såg 15-20 grisar just i kväll

Inget märkligt, eller vad vill du säga? <_<

Publicerat

Hos "mig" verkar det som om grisarna inte är framme än.

Har hört av bönder som har markerna runt att vildsvinen håller sig i majsfälten än så länge. De släppte hundarn efter dem en gång i veckan men likväl vägrade de lämna majsfältet utan sprang bara "rundor".

Det klart att de finns i skogen också - såg en sugga med 6 kultingar på vägen till passet förra helgen men på passet var det så klart lugnt. -_-

Men jag hoppas att de snart beger sig till min "åtel" som jag har röjt efter att den legat i träd några år. Tjärade träd visade att en nasse hade hittat dit för någon dryg vecka sedan så jag hoppas hoppas att de snart dyker upp lite frekvent så jag kan få skjuta min första! :P