Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisar överallt!

Featured Replies

Publicerat

Alla pratade om ollonåret 2008, här uppe fanns det varken hasselnötter eller ekollon i fjol, måste berott på sen frost.

Iår därimot är det ohyggligt med såväl nötter som ollon, för att vara i Uppland har vi mycket ek. Tror man kommer hitta gris på en del okonventionella platser framåt hösten :wub:

• Svar 135
  • Visningar 19,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Hos "mig" verkar det som om grisarna inte är framme än.

Har hört av bönder som har markerna runt att vildsvinen håller sig i majsfälten än så länge. De släppte hundarn efter dem en gång i veckan men likväl vägrade de lämna majsfältet utan sprang bara "rundor".

Det klart att de finns i skogen också - såg en sugga med 6 kultingar på vägen till passet förra helgen men på passet var det så klart lugnt. :wub:

Men jag hoppas att de snart beger sig till min "åtel" som jag har röjt efter att den legat i träd några år. Tjärade träd visade att en nasse hade hittat dit för någon dryg vecka sedan så jag hoppas hoppas att de snart dyker upp lite frekvent så jag kan få skjuta min första! :P

Hur kan dom tillåta detta? Byt hundar ;)

Publicerat

Vi har märkt en tydlig minskning på åtlarna sista veckan pga ekollon.

Mvh/Christer

Publicerat
  • Författare
Vi har märkt en tydlig minskning på åtlarna sista veckan pga ekollon.

Mvh/Christer

Det brukar ta ett par tre månader, sen är de tillbaka på åtlarna igen mer frekvent. Det kan gå en vecka utan gris här hemma, men det är alltid några som besöker åtlarna emellanåt. Men att räkna ut när de kommer, går bara inte.

Slår aldrig fel att grisarna försvinner från mitten av september och det är likadant varje år. Tråkigt, för nu är kultingarna lagom att plockas... ^_^

Publicerat

Ollonår, jag har samma problem just nu. flocken borta sen två veckor, en stor galt besöker främst den en åtlen.

Tömmer den lilla tunnan med vete men skiter i den stora med majs äter upp lördagsgodiset, sist räkor ;) bara några hg.

Kommer inte fram när man sitter, väldigt skygg. Verkar veta att man är där ^_^

Skall väl snart bli lite omplaceringar av grisarna när älgjakten startar, nog större chans man skjuter en gris än en älg känns det som.

Publicerat

Har suttit på pass i fredagskväll några timmar och det var månljust, kallt och fint men inte en endaste gris...men väl en älgtjur! Jag tror det var en 6-taggare, det var svårt att se exakt på 100m håll trots månljuset...men det är inte illa för att vara i Skåne!

Jag har ju inte sett grisar än på passen men det finns i närheten för var och varannan gång jag är där så hör jag hur de tjivas någon eller några kilometer bort. Jag har lurar med förstärkning och då det är tyst hör man ju allt i flera socknar. <_<

Imorse när jag åkte dit i gryningen för att se om det kunde vara någon framme vid den tidpunkten var det inte någon heller så klart. MEN, mellan fredag vid 22 och idag söndag kl 06 hade de varit framme på åkern och bökat upp rejält på sina ställen! :P Typiskt att man inte var där då... :( troligen var de framme natten fr-lö då det inte såg helt pinfärskt ut pga regnet. Klövavtryck var det i alla fall och man kunde se så väl stora som mindre.

Hoppas att de skördar majsen snart och att mina äpplen, brödfrallor och vildsvinsblanding blir intressant. Jag ska köpa ett släp - bilsläp för det är liiite för jobbigt att bära ut ett lastbilssläp :blink: - med betor snart.

Kanske blir det även ett släp med fodermorötter...eller vad tror ni erfarna kan locka fram "nassarna" till åteln?

Publicerat

Premiervaket i nya kojan / åteln. 300m ifrån mitt hus. :D

Tikka T3 i kaliber 8*57 med en Helia 2,5-10*50 (tyska ettan).

14,26grams kula från S&B. Genom skott, genom båda benen dessutom. 15m flycktsträcka.

post-1561-1254857572_thumb.jpg

Publicerat

Grattis!

Vad vägde denna gris tror du?

Pebe

Publicerat

Tack.

120 kg passad vilket blir 156 levande om man räknar på passvikt 70% av totalvikten.

150 säger jag !

Publicerat

Grattis, va kul :D

Publicerat

Grattis.

Vilket tryne, helt klar en annorlunda bild :D

Betarna ser helt ok ut.

/Lasse