Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur träna en valp till att bli en bra eftersöks hund?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare

Kan börja presentera mig lite.

Andreas heter jag, 19år gammal. Har blivit mycket intresserad av jakt dom senaste åren och håller på och studerar massor kring jakt och hänger ofta med på pass med grannen, samt hjälper till och tar reda på köttet osv. Till vintern/våren ska jag ta intensivkurs så man får panga lite själv :).

Till min fråga:

Min storesyrra har en valp (bordercollie + golden retriver), hunden är mycket bra på att spåra och är mycket lydig och allmänt en kanonhund med mycket spring i benen. Både huden och syrran är mycket intresserade av att lära sig mer om spårning på viltdjur.

Jag skulle villja ha lite mer information om hur man ska börja träna en hund till att bli eftersökshund, då det är vad vi planerar att hunden ska bli. Skulle behöva info om hur man från början tränar hunden, alltså typ en guide till hur man ska träna.

Vi har även en kompis som har en rotweiler (stavning?) en valp som tränat att spåra lite blodspår och värkar vara mycket intresserad av det.

Duger dessa hundar till eftersök? Vad ska vi tänka på när vi tränar dom?

Så mycket information som möjligt vill vi ha.

Tack på förhand och god jaktlycka!

MVH Andreas

Publicerat

Tycker du ska köpa/låna Mikael Tham´s bok; "Eftersök på klövvilt". Den är mycket bra läsning. Du får lära dig bakgrund, terminologi, felsökning/probelmelösning. Den är lättläst och beskriver mycket bra stegringsföljderna från spårträning, till fördigt eftersöksekipage. Sedan är det att börja träna, själv alternativt anmäla dig till en kurs.

Det går att lära ALLA hundar att spåra.

(Vet även att Knuts-Hans Hansson, tränade och lärde en gris på att gå ett öppenklass viltspår)

• 1 year later...
Publicerat

Någon som vet någon sida som man kan köpa viltspårs böcker på internet?

Publicerat
Någon som vet någon sida som man kan köpa viltspårs böcker på internet?
Du kan kolla på www.hundföraren.se dom har lite böcker om eftersök. Alla hundar som visar intresse av att spåra kan utbildas till dugliga eftersökshundar.Finns några riktigt udda raser som är otroligt duktiga eftersökshundar.Pudel,schäfer och riesenschnauzer är några jag känner till
Publicerat

Spåra kan som sagt nästan alla rseer lära sig och de flesta individer.

Det jag vill ha på en eftersökshund är att antingen kunna ställa eller fälla skadat vilt, min personliga favorit som jag aldrig själv ägt, är bayersk viltspårhund mycket potential i dessa, den tik jag träffat mest fällde en hjort, ska köra blodspår med min laika under våren och sommaren så den är fit for fight till hösten.

Publicerat

Har beställt Tham´s bok nu på hundforaren.se!

Ska nämligen börja träna min lilla jaktspringer så smått, jag kommer givetvis få massor av bra tips från boken skulle jag tro.

MEN det hade ändå varit bra om någon här på jaktsidan sitter inne med några bra tips man ska börja med. Valpen befinner sig på scratch just nu. Hur ska jag börja? Ska man börja med godis? Har fyra rådjurs bakklövar liggandes i frysen som de sägs ska vara bra att använda till träning. Men hur ska jag börja? Om man ska använda sig av godis/korv/kött etc. Hur ska man göra själva "spåret" av detta? Har hört mycket men inte särskilt ingående.

Tips och erfarenheter tas väldigt gärna emot!

Ps. Glömde ett par frågor..

När ska man börja, dvs. vid vilken ålder? Ska hunden ha fått göra sin första jaktsäsong? Själv ser jag inte att det kan skada att träna innan men vill gärna ha åsikter om detta ämnet!

Publicerat

Det där med föda i spåret skulle jag råda dig att inte använda vid inlärningen, det är spåret som är viktigt och skulle man ha en hund som inte riktigt förstår vad du menar så kan man för att få ner nosen i backen droppa lite blod istället lukten gör att de intresserar sig, ls boken ordentligt först, de flesta vägar bär till Rom men resan dit är lite olika och det är bätttre att använda en skola på vägen istället för att blanda ihop en massa teorier, blir bara svårare för hunden.

När ska man börja då? beror lite på valpens utveckling, jag började vid 4 mån och spårade levande älg, du kan ta ut hunden och se om den vill ta upp spåret och följa det, gör den inget så åk hem och vänta ett tag till, bli inte sur för att den inte förstår, då får du problem. går det så går det annars inte.

Lycka till!

Publicerat

Tackar!

Har nämligen frågat om olika sker i inlärning av min hund de senaste månaderna. Har alltid fått olika teorier samt skapat kaos på div. forum! :) Så det stämmer nog som du säger..

Har inte alltför många skjutna vilt i trakten som springer vidare så de kan bli svårt, om de var så du menade.. :P

Ska dock läsa boken först, jag tror att det kommer att ge mig en bra start!

Nått tips på var man kan skaffa blod förresten?

Publicerat

Blod köper du på Ica eller konsum! Antingen har de det hemma eller så besteller du det.

Publicerat

Du behöver ju inte skjuta viltet för att spåra. och blod har du fått svar på.

Publicerat

I sammanhanget ska väl också tilläggas att enbart en hund som kan spåra är inget eftersöksekipage! Föraren eller åtminstånde en medföljande skytt bör ha en personlig erfarenhet att följa spår och tyda spårtecken. Sen ska man också känna sin hund och kunna läsa den.

Ett litet moment 22. Utan efarenhet får man inga eftersök, inga eftersök får man ingen erfarenhet. Det jag vill säga är att hund och förare är/bör vara EN enhet.

MVH Roggman66

Publicerat

Jag har alltid tagit chansen vid skjutet vilt att släpa det en omväg till/mot bilen. Jag tar sen med hunden och sätter henne att söka spåret och sen följa det.

Jag har bara gjort 4 e-sök varav 3 har gått bra.

MVH Roggman66

Publicerat

Jag brukade spåra oftast då rådjur som jag skjutit där rådjuret kom ut för att sen komma till skottplatsen och med en lungsmäll kunna spåra yterligare 20-50m med ett rådjur i slutet, funkade bra på min tik, det där med klövar funkar också men vad är det som säger att klöven luktar mest och att det inte är min vittring hunden följer, själva blodet har oftast en stark dotf som de vill följa. Att spåra levande djur tycker jag har fungerat bra.

Publicerat
Jag har alltid tagit chansen vid skjutet vilt att släpa det en omväg till/mot bilen. Jag tar sen med hunden och sätter henne att söka spåret och sen följa det.

Jag har bara gjort 4 e-sök varav 3 har gått bra.

MVH Roggman66

Tack för tipset!

Både ditt och pertans var bra!

Det är något jag ska tänka på nästa gång jag knäpper ett vilt. Men under tiden tycker jag att det borde bara vara bra att "göra" lite spår osv.

Det kan ju inte bidra med något negativt så länge det sker i en måttlig dos av träning.

Jag håller med om att utan eftersök är det svårt att lära sig. Men jag hade ju inte tänkt att ha en fullbordad hund utan eftersök. Utan jag vill mest "förbereda" hunden så att den kan söka om det behövs. Vilket jag anser är bra. Eller hur? :)

Publicerat

Precis Savin, någonstans måste man börja och jag tror inte du kör slut på hunden, gör det utan krav i början och låt hunden jobba, tappar den spåret så visa inte på den igen då kommer hunden vända sig till dig så fort det blir svårt.

Publicerat
Precis Savin, någonstans måste man börja och jag tror inte du kör slut på hunden, gör det utan krav i början och låt hunden jobba, tappar den spåret så visa inte på den igen då kommer hunden vända sig till dig så fort det blir svårt.

Yes!

Låter bra!

Hörde dock att man måste söka tillstånd till att lägga ut blodspår. Vad gäller egentligen?

Hur vanligt är det att folk söker tillstånd?

Publicerat
Yes!

Låter bra!

Hörde dock att man måste söka tillstånd till att lägga ut blodspår. Vad gäller egentligen?

Hur vanligt är det att folk söker tillstånd?

Säkert ovanligt ;) åtminstone ovanligt löjligt, frågar handlaren efter tillståndet så säg att du ska laga mat.

Publicerat
Säkert ovanligt ;) åtminstone ovanligt löjligt, frågar handlaren efter tillståndet så säg att du ska laga mat.

Köpte 3 liter! ;)

Dom mumlade om nåt men jag visste inte riktigt.

Men fick det iaf. Tänkte att det är ju lika bra att ha för mkt än för lite!

Publicerat

Du kan frysa in i mindre förpackningar och tina upp det du behöver om du nu fick en stor burk, vart bor du?

Publicerat

Bor i skåne, hurså?

Njae, fick 6 st halvliters burkar. Det var fruset när jag fick det så det är lugnt!

Kan man värma upp det eller ska man låta det stå?

Antar att vått underlag inte är något bra väder att inleda spårningen för hunden i?

Publicerat

Lite långt bort, en tanke bara.

Ställ fram burken tror det tar 2 dygn i kylskåp och ett dygn i rumstemp.

Det är lättare att spåra i fuktig miljö, en torr het sommardag på asfalt brukar vålla störst problem men det går, har du redan läst boken ;)

Publicerat
Lite långt bort, en tanke bara.

Ställ fram burken tror det tar 2 dygn i kylskåp och ett dygn i rumstemp.

Det är lättare att spåra i fuktig miljö, en torr het sommardag på asfalt brukar vålla störst problem men det går, har du redan läst boken ;)

Haha ja, har nog läst 2/3. Men isåfall har jag missat det om fuktig miljö.

Men det är ju rätt självklart att det luktar bättre i fuktig miljö när man tänker efter. Då är det ju lungt om det blir lite fuktigt till helgen. Kan ju uppdatera här sen om hur det har gått med helgens träning. Införskaffade sele och spårlina igår med!

Publicerat

När hunden sen blir lite van och vet vad det handlar om, kan du spe ut blodet med lite vatten och vänta lite längra tid innan du går på spåret.

MVH Roggman66

Publicerat
När hunden sen blir lite van och vet vad det handlar om, kan du spe ut blodet med lite vatten och vänta lite längra tid innan du går på spåret.

MVH Roggman66

Okey!

Tack för tipset.

Publicerat

Helloo!

Jag var ute och lät valpen få söka lite för första gången. Det gick jättebra och hon visar bra intresse.

Förhoppningsvis blir detta bra!

Här följer en liten bild, jag vet att selen är slapp på bilden!  ::)

as.jpg