Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur träna en valp till att bli en bra eftersöks hund?

Featured Replies

Publicerat

Ser ut som det gått riktigt bra, du var väl inte ute idag för då fanns det väl nästan risk att både du och hunden blåste bort med de orkanvindar ni har där nere.

Hur långt spårade ni?

Publicerat
Ser ut som det gått riktigt bra, du var väl inte ute idag för då fanns det väl nästan risk att både du och hunden blåste bort med de orkanvindar ni har där nere.

Hur långt spårade ni?

Haha, jo jag var ute idag. Igår spöregnade det.  ;D

Njae, första spåret jag la imorse var väl något tiotal meter.

Sedan la jag ett till, lite längre, kanske 30 m och lite svängigare då det verkade som om hon klarade det bra.

Spåret fick torka i lite mer än en timme. Detta klarade hon galant!

Samt på det sista spåret så satte jag ju henne en bit bort och jag fick fram till skottplatsen. Så fort jag sa "sök spår" så gick allt som på räls. Hon har redan greppat uttrycket.

Jag är verkligen nöjd med resultatet efter dagens träning!

Publicerat

Låter bra, bara att fortsätta i samma takt och var inte rädd att det blir för svårt , men överdriv inte för det, dock kan du ta ut längden på spåret lite och ha lite koll så hon inte blir trött och börjar tappa sugen.

Ps du har väl läst hela boken ;)ds

Publicerat
Låter bra, bara att fortsätta i samma takt och var inte rädd att det blir för svårt , men överdriv inte för det, dock kan du ta ut längden på spåret lite och ha lite koll så hon inte blir trött och börjar tappa sugen.

Ps du har väl läst hela boken ;)ds

Tack

Nej, det ska jag inte. Jag har läst om det!  8)

Ohja, jag har läst allt det "väsentliga" i allafall!  ::)

Publicerat

du ska inte alls vara rädd för att göra det svårare och lägga längre spår åt hunden, det är ingen som helst katastrof om det skiter sig.

men det är en fara i att lägga för korta, lätta och enformiga spår åt hunden då den väldigt ofta börjar slarva, slå och bli allmänt okoncentrerad.

vet inte hur gammal hunden är, men ser inte ut som en pissruska så prova gärna lägga ett par hundra meter istället för 20-30 meter och någon vinkel.

Publicerat

jag brukar lägga några spår till min hund det första jag la det var ungefär 70 meter med en lätt vinkel sen blir det längre och längre spår med fler och svårare kurvor ibland så ägger jag mkt blod i en vinkel och ibland nästan inget alls det är bara för att kolla hur han betersig i en skarp kurva jag ska nog lägga ett här i vår för han det kommer att vara ca 500 meter med några svåra och några lätta han blir mer och mer spår nogran för varge spår jag lägger så det so mjag kommer lägga här i vår kommer att gå in i tät ungg skog och sen kommer det att gå över ett stort dike sen kommer deet att sluta uppe i bergen i sen kommer det att sluta i en ganska stor myr med lite snår i då får vi kolla hur han beter sig :D :D :D :D :D:P :P

Publicerat
du ska inte alls vara rädd för att göra det svårare och lägga längre spår åt hunden, det är ingen som helst katastrof om det skiter sig.

men det är en fara i att lägga för korta, lätta och enformiga spår åt hunden då den väldigt ofta börjar slarva, slå och bli allmänt okoncentrerad.

vet inte hur gammal hunden är, men ser inte ut som en pissruska så prova gärna lägga ett par hundra meter istället för 20-30 meter och någon vinkel.

Jaja, men det var första gången. Klart som fasen jag ökar med tiden!

Publicerat

oek jdet är bra det hur gammal är hunden då??

Publicerat
oek jdet är bra det hur gammal är hunden då??

7 månader!

Publicerat

Dumpa selen, skaffa ett spårhalsband i stället. Helt oslagbart för kontakt med hunden. Jag hade en sele till min jycken men det var helt enkelt en återvändsgränd... Hunden uppfattade aldrig var han hade linan och det blev en massa trassel...

• 2 weeks later...
Publicerat
Dumpa selen, skaffa ett spårhalsband i stället. Helt oslagbart för kontakt med hunden. Jag hade en sele till min jycken men det var helt enkelt en återvändsgränd... Hunden uppfattade aldrig var han hade linan och det blev en massa trassel...

har alltid sele när jag går blod spår det går jette bra ner man går

Publicerat

Jag håller med HerrBerg! Dumpa selen! Jag körd alltid med sele tidigare men har börjat med halsband, det är lättare att få hunden att gå långsammare (jag lägger då bara linan mellan benen på hunden) då tvingar man också ner nosen i backen. Sen går det mycket snabbare att släppa hunden för eventuellt avfångande.

Selen använder jag nu bara om jag ska söka personspår.

MVH Roggman66

Publicerat
Jag håller med HerrBerg! Dumpa selen! Jag körd alltid med sele tidigare men har börjat med halsband, det är lättare att få hunden att gå långsammare (jag lägger då bara linan mellan benen på hunden) då tvingar man också ner nosen i backen. Sen går det mycket snabbare att släppa hunden för eventuellt avfångande.

Selen använder jag nu bara om jag ska söka personspår.

MVH Roggman66

Personspår ??? Sådana får man väl inte jaga?
Publicerat

Speciallicens vettu!  ;)

Publicerat
Speciallicens vettu!  ;)
Jagar du i reservat då ??? ;D Har en rolig historia ang det men den får du läsa ngn annanstans
Publicerat
Personspår ??? Sådana får man väl inte jaga?

Får man inte ??? det har jag gjort i 10 år skitkul ;) skriker som fan om man har för klena hagel, oj det är cops på tv, blev lite inspirerad ::)

Hur tror du man annars får reda på de gamla gubbarnas svampställen ;)

Publicerat
Får man inte ??? det har jag gjort i 10 år skitkul ;) skriker som fan om man har för klena hagel, oj det är cops på tv, blev lite inspirerad ::)

Hur tror du man annars får reda på de gamla gubbarnas svampställen ;)

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat

Hejsan!

Var precis ute och spårade lite med hunden. Däremot så fick jag mig en funderare.

Jag har ju inte gjort detta med henne så många gånger däremot har hon alltid nått målet, även om hon inte har gått på räls.

Hon går ju inte helt på spåret. Däremot så går hon alltid framför mig så jag kan omöjligt "leda" henne.

Träningen har gått framåt mycket väl. Hon är mycket medveten om vad den röda spårlinan innebär och vad "sök spår" innebär.

Men min fråga är till er nu, går hunden såhär eller skall den gå som ett spik på rälsen?

Kanske är en dumfråga men jag har absolut ingen aning, därför frågar jag här..

Publicerat

Som jag har förstått det beror det på hur doftmolekylerna ligger. Vid sidovind kan hunden gå en bit vid sidan om spåret då det är där vittringen ligger. Ju längre spåret ligger ju noggrannare måste hunden vara då doftmängden avdunstar. Viktigt är också att du inte går på spåret för tidigt, när man lägger det rörs luften upp och man får en tunnel av doft. Tar ungefär 2 timmar att lägga sig och om man vill ha att hunden ska ta markvittring  bör man vänta den tiden. Hög nos och mycket zick-zackande tyder på att hunden tar luftvittring. Lägg spåren mestadels i medvind så brukar de sänka nosen.

Publicerat
Som jag har förstått det beror det på hur doftmolekylerna ligger. Vid sidovind kan hunden gå en bit vid sidan om spåret då det är där vittringen ligger. Ju längre spåret ligger ju noggrannare måste hunden vara då doftmängden avdunstar. Viktigt är också att du inte går på spåret för tidigt, när man lägger det rörs luften upp och man får en tunnel av doft. Tar ungefär 2 timmar att lägga sig och om man vill ha att hunden ska ta markvittring  bör man vänta den tiden. Hög nos och mycket zick-zackande tyder på att hunden tar luftvittring. Lägg spåren mestadels i medvind så brukar de sänka nosen.
Amen
Publicerat

Jaså. Det hade jag ingen aning om. Nu väntar jag cirka 60 min. Ska låta det ligga i 2 timmar nu till helgen. MVH