Publicerat Juni 5, 200917 yr Vad e det för viltvårdare som missar så Som dessutom lämnar över till polisen när han misslyckats... http://www.expressen.tv/nyheter/1.1564302/...itt-i-stockholm
Publicerat Juni 5, 200917 yr Vad e det för viltvårdare som missar så Som dessutom lämnar över till polisen när han misslyckats... http://www.expressen.tv/nyheter/1.1564302/...itt-i-stockholm Tycker det är bedrövligt rent ut sagt. lite mer träning på skytte banan skulle inte skada.
Publicerat Juni 5, 200917 yr "men rådjuret visar fortfarande livstecken".. tycker det syns att polisen skjuter den i huvudet med andra skottet? var väl lite dödsryck?
Publicerat Juni 5, 200917 yr Nu ska vi inte rusa iväg innan alla fakta är på bordet. Jag har själv i egenskap av viltvårdare blivit såväl grovt felciterad som totalt förd bakom ljuset av sensationslystna reportrar så om detta tror jag inget just nu. Eftersom jag känner killen väl som basar för alla skyttar i sthlms stad så har jag ringt honom för att få lite mer fakta,han kollar upp detta och återkommer till mig. /Micke
Publicerat Juni 5, 200917 yr en sak ni svennar borde lärt er redan expressen och aftonhoran kan ju ingenting, och jo dra in statsmuppen som vet inget om nåt, "men den va så söt, och det tog hela 2 skott att döda bambi tror jag får svårt o sova inatt måste nog be mamma koka lite mjölk " btw vad är det för pistol dom skjuter med? har ju ingen rekyl alls :S sedan laddar han om den efter 1 skottet. har svenska poliser avfångings pistoler med sig i bilarna ?
Publicerat Juni 5, 200917 yr Ser fram mot lite fakta. Fast jag förundras över hur det läggs fram i repportaget... blodigt osv... Att sen lägga en filt över det döda rådjuret är ju snudd på löjligt.. Varför inte direkt lägga in det i bagaget.. Filten gör det ju lite som en brottsplats... Sen hur stor risk bör det inte va o skjuta snett ner mot en kullerstensgata med polisammo? Om eller att viltvårdaren ev misslyckas o ev skadskjutit är ju inget att förfasas över, händer alla. På den filmsnutt vi ser så verkar det snarare va så att polisen råkar va framme först o skjuter. Viltvårdaren kommer ju lite efter. Så jag vet inte om man kan tolka det som om polisen tvingades att hjälpa viltvårdaren ur knipan... När den enda som kunde hantera en kniv sen ändå fick avliva med blankvapen. Den bocken kunde förmodligen avlivas utan skjutvapen. Springer den inte längre så är det mer än frambenet som är skadat.
Publicerat Juni 5, 200917 yr Håller med NS. Det hade räckt att gå fram med kniven direkt. Ser ut som kulan har tagit av vänster framben men även träffat höger baklår då den har en stor blodfläck där. Kanske skjuten snett framifrån men för lågt. Tråkigt att det ska bli så men sånt händer. Sen överarbetar nog polisen det plus att reportern kladdar på lite extra... det är inget livstecken... det är ett dödsryck!
Publicerat Juni 5, 200917 yr Kollade filmen igen o nog är det höger bak oxå som inte är som det ska. Ser ut som viltvårdaren har hagelbrakare, alltså ingen kula. Går nog inte få skottlossningstillstånd i tätort på annat än hagel. Sen om speakern har rätt så va bägge rådjuren skadade efter ett fall, inte skottskador? Som sagt fram med fakta
Publicerat Juni 5, 200917 yr Jodå, visst går det att skjuta kula.. speciellt i dessa situationer då det är "tillbuds stående medel".. Detta behöver som sagt inte vara ngt galet alls, kan vara så att viltvårdaren haft möjlighet att skjuta rådjuret precis innan klippet börjar men inte kunnat pga olika risker och därför petat upp bocken som då rusat ut till konstaplarna. Tyckte det såg skumt ut m polisens skott, spontant känns det som om de borde gått runt rådjuret och åtminstonde skjutit in emot husväggen eller något. Men som sagt, stopp och belägg med spekulationerna innan vi vet vad som hänt. Sexpressen och Aftonsnusket är ju inte så där hysteriskt amibiösa just i grenen "faktaförmedlande".. Mvh!
Publicerat Juni 5, 200917 yr btw vad är det för pistol dom skjuter med? har ju ingen rekyl alls :S sedan laddar han om den efter 1 skottet. har svenska poliser avfångings pistoler med sig i bilarna ? Polisen skjuter med en Sig Sauer troligen en P229 kalibern är i varje fall 9x19 med hålspetskula, gold dot tror jag den heter. Skjuter man med tvåhandsfattning som polisen i filmen gör blir inte rekylen nämnvärd på en Sig Sauer . Polisen laddar inte om, han fäller ner hanen till dubbel action läge.
Publicerat Juni 5, 200917 yr O viltvårdarn har en Winchester 1300 Defender Maffigt vad man kan! bocken såg ju ut som att den blivit påkörd? Även blodig vid höger ljumske(heter det så på rådjur?) men re vaju vejkligen otekt med två skått asså.. Dog inte direkt. Nä, men hur ofta gör djuren det när man skjuter dom? jaa puhh.. Blir mer o mer irriterad när jag ser det där klippet..
Publicerat Juni 5, 200917 yr Lugna nu ner dej Detta är ingen exakt vetenskap och jag tror att det är ytterst få som på allvar kan inse hur galet svårt det kan vara ibland att skjuta i denna miljö. I skogen finns många gånger möjlighet att vänta, ta stöd och ta det lugnt, men i denna miljö kan man tvingas till snabba skott i lägen där man helt enkelt inte har någon möjlighet att söka stöd då kulan helt enkelt måste ha en viss bana efter viltet. Vad som hänt innan detta vet vi inte så tja det finns inget skäl att bli upprörd. Det som är lite förbryllande är att poliserna tar avslutet dock, tror inte jag själv skulle överlåta det om jag hade möjlighet att påverka till det. Mvh!
Publicerat Juni 5, 200917 yr Lugna nu ner dej Detta är ingen exakt vetenskap och jag tror att det är ytterst få som på allvar kan inse hur galet svårt det kan vara ibland att skjuta i denna miljö. I skogen finns många gånger möjlighet att vänta, ta stöd och ta det lugnt, men i denna miljö kan man tvingas till snabba skott i lägen där man helt enkelt inte har någon möjlighet att söka stöd då kulan helt enkelt måste ha en viss bana efter viltet. Vad som hänt innan detta vet vi inte så tja det finns inget skäl att bli upprörd. Det som är lite förbryllande är att poliserna tar avslutet dock, tror inte jag själv skulle överlåta det om jag hade möjlighet att påverka till det. Mvh! Ja nej alltså det man blir irriterad på är ju hur expressens reportrar alltid dramatiserar o vrider o bänder. Kan tänka mig att både poliser och viltvårdarn var svettiga i pannan över situationen. mycket publik osv, hålla koll på skottvinklar etc etc. Och sen har folk mage och komma o säga typ hur "elaka" dom var.. Fast dom egentligen hjälpte djuren. Det ser enligt mig ut som att dom gör det enda rätta. Även när dom täcker över djuren med lakan så gör dom rätt enligt mig. "Vanliga" stockholmare tycker ju att det är otäckt och det får man ju acceptera. Så för att inte få en molotov cocktail inkastad i sovrummsfönstret så är det väl lika bra att täcka över djuren så att så få som möjligt får se deras "mord" på dom stackars stackars djuren Mvh
Publicerat Juni 5, 200917 yr Tänkte på en grej... Viltvårdare? E de nått storstadsfenomen/benämning för att det inte ska sticka i ögonen på den okunniga almänheten? Här går de under kommunjägare eller skyddsjägare alternativ bara jägare... Är jägare ett för laddat ord för storstan? Annars är iallfall kvällspressen extremt duktiga på att nämna att personen va jägare om det gjorts nått olagligt...suck..
Publicerat Juni 5, 200917 yr Viltvårdare har jag också vägrat acceptera även om det faktiskt är det vedertagna begreppet.. När man är ute och skjuter kajor så känns begreppet sisådär. Den väst jag fixat själv har jag tryckt "SKADEDJURSSKYTT" på tyckte det kändes lite mer adekvat än något annat. På de tryckta emblem vi fått via kommun så står det Viltvårdare. Mvh!
Publicerat Juni 5, 200917 yr Polisen skjuter med en Sig Sauer troligen en P229 kalibern är i varje fall 9x19 med hålspetskula, gold dot tror jag den heter.Skjuter man med tvåhandsfattning som polisen i filmen gör blir inte rekylen nämnvärd på en Sig Sauer . Polisen laddar inte om, han fäller ner hanen till dubbel action läge. Det är en klar omladdning han gör man ser hur patronen flygar då han drar sliden tillbaka och man hör ljudet. och man ser att efter första skottet flyger tomhylsan ut, kanske bara var en felmatning. som är just typiskt när vapnet måste andändas så slutar den fungerara:P
Publicerat Juni 5, 200917 yr Nja. Efter första skottet så släpper han ner hanen med avspännings knappen. Sen av någon outgrundlig anledning så mantlar han innan andra skottet, när det hade räckt med att sikta och trycka av! Eller spänna hanen igen och sen skjuta. Men jag gissar att han mantlade på grund av att det är inlärt att mantla före skott! Men för att inte ryka ihop om en petitess så kanske vi ska reda ut lite terminologi. Omladdning när det gäller tjänstevapenskytte betyder magasinsbyte. Mantla betyder höjd beredskap färdig för skott. Man matar med andra ord in en patron i patronläget. Vid bärande av vapen i tjänst (exempelvis poliser) så har man ingen ”kula i loppet”. Och nej jag är inte polis, men jag har tjänstevapenutbildning.
Publicerat Juni 5, 200917 yr Är det bara jag som att efter att ha sett filmklippen x antal gånger anser att bocken var färdig redan innan de två 9 mm skotten, att polisens skott nr 1 tog i ryggen, stel som en pinne, samt att nr 2 var rent överflödig. Allt velande med filtar och liknande handlar nog om omsorg mot bilister/kringvarande men varför man inte stoppar in kropparna i en bil det förstår inte jag, å andra sidan är jag inte polis. Slutligen ja det förefaller lite vågat att dra av en 9x19 ner i kullerstenen med trafik och hus med människor i, det är som Hipshot säger stressat och knappt med tid och ibland kan ett agerande i efterhand ifrågasättas men invid det aktuella tillfället var det den bästa lösningen på problemet. Jag menar vi kan konstatera att rådjuren relativt snabbt kom att avlivas och att inga personer direkt eller indirekt kom att skadas och att den närliggande trafiken inte stördes eller förolyckades. /Christian
Publicerat Juni 5, 200917 yr Skillnaden mellan succe och katastrof är hårfin ibland,jag skulle kunna berätta om många udda avlivningar bla av ett rådjur inne i motorrummet på en volvo Jag är väldigt glad att jag aldrig blivit filmad och utlagd på nätet i dessa samanhang......än En av de sista saker jag tar till om det finns åskådare är dock kniven,om inte annat så för att det ser för djävligt ut på film. /Micke
Publicerat Juni 5, 200917 yr Skillnaden mellan succe och katastrof är hårfin ibland,jag skulle kunna berätta om många udda avlivningar bla av ett rådjur inne i motorrummet på en volvo Jag är väldigt glad att jag aldrig blivit filmad och utlagd på nätet i dessa samanhang......än En av de sista saker jag tar till om det finns åskådare är dock kniven,om inte annat så för att det ser för djävligt ut på film. /Micke Jepp de är sant! Fast jag skulle nog fixat de snabbare med kniven... men de hade som sagt sett brutal ut... dock säkrare utan skottlossning. Har gjort dylig manöver i byn med publik på ett kidde med brutet ben som satt fast i ett staket, nackstick o publiken han inte riktigt med vad som hände... Kiddet dog ju sekundsnabbt. Jag har nog iofs en annan syn på´t. ingen storstad o förmodligen lite mer naturnära publik...
Publicerat Juni 6, 200916 yr Vad e det för viltvårdare som missar så Som dessutom lämnar över till polisen när han misslyckats... http://www.expressen.tv/nyheter/1.1564302/...itt-i-stockholm Så här var det. Viltvårdaren ifråga kom till platsen efter polisen,polisen gjorde uttryckligen klart att dom skulle sköta avlivningen. De två brutna benen skedde i samband med att rådjuret föll ca 8m från en avsats och är således inte några dåliga skott. Efter polisens första avlivning så fick viltvårdaren tillåtelse att avliva rådjur nr2 utanför bild som hade två brutna framben. Varför polisen absolut skulle avliva själv kan nog bara han svara på...... Jag har själv vid ett tillfälle kommit till en olycksplats efter polisen där en påkörd älg blivit avlivad av dom, trots att dom visste att jag var på väg och trots att älgen inte kunde ta sig någonstans, kan säga som så att den polisen bytte magasin innan han var klar..... /Micke
Publicerat Juni 6, 200916 yr Varför polisen absolut skulle avliva själv kan nog bara han svara på......Jag har själv vid ett tillfälle kommit till en olycksplats efter polisen där en påkörd älg blivit avlivad av dom, trots att dom visste att jag var på väg och trots att älgen inte kunde ta sig någonstans, kan säga som så att den polisen bytte magasin innan han var klar..... /Micke Antagligen därför att för många konstaplar lever i den villfarelsen att dom är dom enda i hela världen som kan hantera ett vapen på ett säkert och korrekt sätt...
Publicerat Juni 6, 200916 yr Antagligen därför att för många konstaplar lever i den villfarelsen att dom är dom enda i hela världen som kan hantera ett vapen på ett säkert och korrekt sätt... AAAhhh det är därför man använder sig av gatsten som kulfång särskillt som bilar passerar förbi på några meter! Varför har jag aldrig tänkt på det man har tydligen mycket kvar att lära... /Micke
Publicerat Juni 6, 200916 yr man har tydligen mycket kvar att lära.../Micke Jodu kompis, du och jag är bara glada amatörer i det sammanhanget !