Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur svårt kan det vara....

Featured Replies

Publicerat

Jo nog är det sant att många poliser anser sig vara dom enda som klarar av att hantera ett vapen. Det är även ett faktum att det bara är en minoritet av poliserna som vet hur man på bästa sätt avlivar ett skadat djur!

Det är nog tur att deras ammunition är designad för att ge minimal risk för rikoschetter med tanke på kulfånget i aktuell film. Törs inte tänka på vad en helmantlad kula hade tagit vägen! :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Drar mig till minnes en händelse utanför sta´n på motorvägen, där det sitter två kärringar och fasthåller ett trafikskadat rådjur. Stannade längre fram och tog med mig kniven lite fint i fickan, och gick fram mot dem och undrade vad som hänt.

De påstod att rådjuret var påkört och bilisten smitit. Jag undrade om de behövde hjälp och erbjöd därmed mina tjänster.

Näe, sa dom bägge i korus, "Vi har ringt polisen och dom är på väg hit nu". Jaha sa jag, men stannade kvar i händelse av att de (poliserna) behövde hjälp med något. Polisen kom, två unga spolingar som knappt var torra bakom öronen, och sa att de tog hand om affären så jag kunde åka vidare. De drog ner rådjuret från väggrenen till slänten, och det var ju smart eftersom underlaget där var lite mer lera och jord istället för asfalt. En av dem tog upp tjänstevapnet för att skjuta djuret, och då gick jag mot min bil igen. Innan jag kommit fram till bilen hörde jag skott till ett antal av 7 (sju). Satte mig i bilen och körde därifrån, medans man undrade om det räckte med skott för rådjurets del. ;)

Skrämmande tycker jag att de får skjuta så där med tjänstevapnen, när de ändå inte klarar av att skjuta bättre.

Jag blir påmind om händelsen varje gång jag passerar platsen, där det hände. -_-

Publicerat

Jag har själv erfarenhet av att avliva skadade djur upp till tamtjurs storlek medelst såväl kniv, hagelbössa som lånad grytpistol..För några år sedan assisterade jag med att avliva en tacka med brutet ben, inte olikt som fallet är med bocken i filmen. Själv älgade jag ikapp tackan, tog ett fast tag i ena hornet och satte pistolpipan i nacken på fåret och knall och fall, ögonblicklig död..Lite á la Stalins bödel Blochins beprövade modell med nackskott mao (lite osmaklig jämförelse måhända)..Vapnet vinklat nedåt mot mjukt underlag för att undvika rikoschett..Ofta saknar Farbror Blå kunskapen om skottplacering i vilt, liksom att man ofta uppvisar ett klenmagat agerade när man skall handskas med djur överhuvudtaget enligt egen erfarenhet..Som ni säger är det underligt att polisen tar de avslutande skotten. Personligen skulle jag inte vilja avlossa en 9 mm Parabellum mot asfalt eller stenläggning även om det är med halvmantel/hålspets. Hagelbössa känns onekligen avsevärt säkrare, för att inte säga effektivare dessutom..En bekant berättade förresten en liten udda anekdot för några år sedan. Han kom fram till en viltolycka då det bildats en samling med bilar och stannade själv. Uppe i skogskanten satt en karl på ett smaldjur och som försökte ta sig från platsen och han frågade folksamlingen om det var någon som hade en kniv? Alla skakade på huvudet varpå min bekant gick tillbaka till bilen för att hämta fälgkorset för att avsluta smaldjurets lidande med enligt devisen "bättre än inget". När han kom tillbaka kom karln gåendes nedför slanten. "-Vad, släppte du rådjuret?" "-Ähh, já feck strupa´t..." Inte klenmagad han inte... :P

Publicerat

aah så det är polis story time -_- måste väl dra en story jag hörde engång på skjutbanan.

det var lite söderut från var jag bor 1 mil ungefär, alltså det är den lokala polis styrkan. så en vitsvans överkörd, polisen blev kallad dit, en jägare han på plats före, så frågade polisen vad di skall göra ?, jägarn tog tag i hornen på hjorten och pekar här skall du skjuta varpå ett skott flashar framför honom så han nästan pissar byxorna så tittar han på polisen som ännu mera pissat ner sig och ännu i misstag fäller magasinet från pistol och sedan själva pistolen då han försöker fånga magasinet ;)B)

jag hoppas verkligen att den historien inte är sann. eller modifierat. annars är jag väldigt rädd :S

Publicerat
Så här var det.

Viltvårdaren ifråga kom till platsen efter polisen,polisen gjorde uttryckligen klart att dom skulle sköta avlivningen.

De två brutna benen skedde i samband med att rådjuret föll ca 8m från en avsats och är således inte några dåliga skott.

Efter polisens första avlivning så fick viltvårdaren tillåtelse att avliva rådjur nr2 utanför bild som hade två brutna framben.

Varför polisen absolut skulle avliva själv kan nog bara han svara på......

Jag har själv vid ett tillfälle kommit till en olycksplats efter polisen där en påkörd älg blivit avlivad av dom, trots att dom visste att jag var på väg och trots att älgen inte kunde ta sig någonstans, kan säga som så att den polisen bytte magasin innan han var klar.....

/Micke

bra att du tog reda på fakta så snabbt.

det är väl ofta mer en sorglig historia än något "spektakulärt dräpande av olämplig viltvårdare"

/Kalle

Publicerat
"spektakulärt dräpande av olämplig viltvårdare"

eehhh...va ?? :):P

Publicerat

Vet man inte hur döden ser ut är det kanske inte orimligt att tycka att dödskampen var utdragen. Bocken var nog tekniskt död redan efter första skottet.