Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Gratis" 8x57 eller icke-gratis 6,5x55?

Featured Replies

Publicerat

Jag kan få ärva min pappas Hva 8x57 om jag vill och jag har därför några undringar över kalibern.

Min plan var egentligen att skaffa en 6,5:a eller möjligtvis en 308:a men eftersom jag kan få den här i princip gratis så kommer jag spara en massa pengar. Dock är jag lite fundersam över hur 8x57:an är att skjuta med. Jag tillhör gruppen "mesar" som inte vill ha bössor som sparkas eftersom jag då med största säkerhet kommer att bli skotträdd. I det här fallet tycker jag om kaliber 6,5 eftersom den är så snäll. Vilken typ av rekyl har 8x57:an? Långsam och kraftig eller rapp och snärtig?

Vilka fördelar har 8x57 framför 6,5 (och 308), förutom den ganska självklara fördelen att 8x57 inte riskerar bli en klass 2-kaliber?

Kan det vara värt att satsa på denna bössa? Jag sparar ju en hel del pengar och jag behöver bara köpa ett kikarsikte till den (fast om den har flaggsäkring så går det kanske inte? I så fall sparar ju ännu mera pengar ;) ). Skulle jag inte gilla den så kan jag ju köpa en annan. Förhoppningsvis ska jag väl få råd med en Sako 85 Finnlight någon gång :rolleyes:

Jag kommer troligtvis att ta över den i vilket fall som helst, om inte annat som ett släktminne, men det kan ju vara kul om jag kan/vågar använda den.

(notera: nej, jag tycker inte att det är mesigt att vilja ha snälla kalibrar, jag var bara lite självironisk i inlägget)

Publicerat
Jag kan få ärva min pappas Hva 8x57 om jag vill och jag har därför några undringar över kalibern.

Min plan var egentligen att skaffa en 6,5:a eller möjligtvis en 308:a men eftersom jag kan få den här i princip gratis så kommer jag spara en massa pengar. Dock är jag lite fundersam över hur 8x57:an är att skjuta med. Jag tillhör gruppen "mesar" som inte vill ha bössor som sparkas eftersom jag då med största säkerhet kommer att bli skotträdd. I det här fallet tycker jag om kaliber 6,5 eftersom den är så snäll. Vilken typ av rekyl har 8x57:an? Långsam och kraftig eller rapp och snärtig?

Vilka fördelar har 8x57 framför 6,5 (och 308), förutom den ganska självklara fördelen att 8x57 inte riskerar bli en klass 2-kaliber?

Kan det vara värt att satsa på denna bössa? Jag sparar ju en hel del pengar och jag behöver bara köpa ett kikarsikte till den (fast om den har flaggsäkring så går det kanske inte? I så fall sparar ju ännu mera pengar ;) ). Skulle jag inte gilla den så kan jag ju köpa en annan. Förhoppningsvis ska jag väl få råd med en Sako 85 Finnlight någon gång :rolleyes:

Jag kommer troligtvis att ta över den i vilket fall som helst, om inte annat som ett släktminne, men det kan ju vara kul om jag kan/vågar använda den.

(notera: nej, jag tycker inte att det är mesigt att vilja ha snälla kalibrar, jag var bara lite självironisk i inlägget)

8x57 är en jättefin älgkaliber med måttlig rekyl.

Rekylfrågan är ju dock personlig och vi upplever obehaget av den olika.

Eftersom det är din pappas bössa så är det väl inte värre än att ni åker ut en sväng på skjutbanan och provskjuter så du får skaffa en egen åsikt?

Publicerat

Sitter den "krokiga" orginalkolven på så är det en del rekyl i den,mer än i en 6,5x55.

Sätter du dessutom på ett kikarsikte kommer den upplevda rekylen att bli ännu kraftigare.

Hur man upplever rekyl är som sagt högst subjektivt så ta med pappsen och prova.

/Micke

Publicerat

8x57`n är som en smekning att skjuta med, även om originalkolven sitter på den. Men om det är din farsas så borde du väl kunna få provskjuta lite?

Är den gratis så kan du ju sedan lägga "bösspengarna" på en ny kolv osv istället.

Publicerat

Jag har både en 6,5*55 och och en 8*57 js och skillnaden mellan dom i rekyl är väldigt liten...... Dom är båda en fröjd att skjuta med... Håller med föregående kommentar att det bästa är att sattsa på 8*57an och kanske byta kolv på den ist då får du en fin kamrat i många år:)

Publicerat

Varken 6,5x55 eller 308 kommer att bli klass 2......speciellt inte 308 :rolleyes:

Publicerat

Klart du ska satsa på 8x57an, jag tycker att min 9,3x57 har behagligare rekyl än 6,5an, min har originalstocken men med en 25mm Pachmeyrbakkappa. men rekyl är som tidigare sagt en personlig fråga. Om du lägger pengarna på en bra stock ock bakkappa så ska du absolut inte vara rädd för rekylen, du får dessutom en mycket potent kaliber och en bössa med affektionsvärde.

Publicerat
  • Författare
Sitter den "krokiga" orginalkolven på så är det en del rekyl i den,mer än i en 6,5x55.

Sätter du dessutom på ett kikarsikte kommer den upplevda rekylen att bli ännu kraftigare.

Jag vet inte hur den ser ut. I ärlighetens namn så har jag nog aldrig ens sett bössan. Jag har bara vetat att han har en som samlar damm någonstans ;)

Oavsett kolv och rekyl så vill jag nog ha bössan i alla fall även om jag inte kommer att jaga med den. Den är närmast att betrakta som en släktklenod :unsure:

Jag har fått förklarat för mig skillnaden mellan rekyl och rekyl. Min tolkning av förklaringen är att det finns rekyler som är ganska rappa och därför kan slå en del (i fallet med 6,5 gör alltså inte detta så mycket eftersom kalibern i sig är så pass klen) och det finns långsamma rekyler som kan vara ganska kraftiga utan att slå farligt mycket (ex 9,3x64). Om detta stämmer eller inte kan jag inte svara på men det låter rimligt.

Man skulle egentligen låna ihop ett gäng bössor i olika kalibrar och provskjuta dem så att man kan känna skillnaden i rekyl.

Publicerat
Man skulle egentligen låna ihop ett gäng bössor i olika kalibrar och provskjuta dem så att man kan känna skillnaden i rekyl.

Precis,det är i princip omöjligt att förklara hur mycket en kaliber rekylerar kontra en annan.

Massor med faktorer spelar in som kolvutformning,vapenvikt,kulvikt m,m.

En 6,5x55 kan sparka mer än en 8x57 tex.

Vad som är odiskutabelt är dock att två identiska vapen i respektive kaliber 6,5 och 8x57 kommer att ha en skillnad i rekyl då bägge har ett likvärdigt V0 med för kaliber nominella kulor, 10,1gram för 6,5 och 12,7 för 8x57.

8x57 levererar då ca 400joule mer i anslagsenergi mot 6,5,denna kraft levereras inte bara framåt utan även bakåt.

/Micke

Publicerat

Enda sättet är att provskjuta bössan i fråga. Hade en krokig liten danzig m98 med krokig stock och stålbakkappa. Den var hemsk att skjuta med och då jämför jag med bl.a. en 416 rigby B) .. Men det är bara att testa

Publicerat

8X57JS är en helmysig patron med en mjuk rullande rekyl i mitt tycke (iaf i den Hva 640 jag har erfarenhet av)..Nu är jag iofs van vid 338 Win.Mag. men jag har svårt att tro att du skulle uppleva obehag i att skjuta med en 8X57JS..Dessutom är gratis gott..;) Lägg pengarna på ett högkvalitativt kikarsikte istället är mitt råd..Därtill är det bra "död" i 8x57JS med moderat köttförstöring..

Publicerat

ta 8x57an. då får du en helmysig kaliber som det går att skjuta allt vilt med

Publicerat

Även jag vill slå ett slag för 8x57:an, dels för att den är gratis i ditt fall, och för att den är en potent kaliber på allt vilt vi har i landet.

Men samtidigt så har jag fått för mig att du suktar mest efter toppfågeljakten där uppe, och då är nog 6,5 bättre i det hänseendet, även om 8x57 också funkar till toppfågel, jag jagade själv allt vilt med den kalibern i flera år, även toppisar.

Men 6,5 har ju en betydligt bättre kulbana på längre håll.

Svårt läge, men om jag vore du, så skulle jag börja med 8x57:an, och satsa på en beggagnad kvalitetsoptik till den, och om så behövs en ny kolv och en sidosäkring eller kvartssäkring, i fall flaggan blir i vägen för tuben.

Sen kan du ju i ett senare skede fundera på en 6,5:a som småviltspang, men med möjligheten att ha den som reservpang på kl 1 viltet.

Välkommen in i "vad i helvitte ska jag välja för bössa och kaliber" ångestens underbara värld ! ;)

Publicerat
  • Författare
Även jag vill slå ett slag för 8x57:an, dels för att den är gratis i ditt fall, och för att den är en potent kaliber på allt vilt vi har i landet.

Men samtidigt så har jag fått för mig att du suktar mest efter toppfågeljakten där uppe, och då är nog 6,5 bättre i det hänseendet, även om 8x57 också funkar till toppfågel, jag jagade själv allt vilt med den kalibern i flera år, även toppisar.

Men 6,5 har ju en betydligt bättre kulbana på längre håll.

Svårt läge, men om jag vore du, så skulle jag börja med 8x57:an, och satsa på en beggagnad kvalitetsoptik till den, och om så behövs en ny kolv och en sidosäkring eller kvartssäkring, i fall flaggan blir i vägen för tuben.

Sen kan du ju i ett senare skede fundera på en 6,5:a som småviltspang, men med möjligheten att ha den som reservpang på kl 1 viltet.

Jag kan mycket väl tänka mig att köpa flera studsare i olika klasser så småningom så det lär nog bli en "tjäder-studsare" också. Nu vill jag bara ha en första-bössa för de tillfällen när jag blir medbjuden på jakt, och för att kunna träna på älgbanan. Här finns det mycket gris så det kan behövas en ordentlig kaliber för att fälla dem, även om 6,5 biter på dem också.

Vad gäller tjäderjakten så vill jag inleda den med vovvejakt (alltså jakt med trädskällare :D ) och då blir ju skotthållen kortare än vid toppjakten. Spelar kulbanan någon stor roll då?

Välkommen in i "vad i helvitte ska jag välja för bössa och kaliber" ångestens underbara värld ! ;)

;) Tack tack!

Publicerat
Jag kan mycket väl tänka mig att köpa flera studsare i olika klasser så småningom så det lär nog bli en "tjäder-studsare" också. Nu vill jag bara ha en första-bössa för de tillfällen när jag blir medbjuden på jakt, och för att kunna träna på älgbanan. Här finns det mycket gris så det kan behövas en ordentlig kaliber för att fälla dem, även om 6,5 biter på dem också.

Vad gäller tjäderjakten så vill jag inleda den med vovvejakt (alltså jakt med trädskällare :D ) och då blir ju skotthållen kortare än vid toppjakten. Spelar kulbanan någon stor roll då?

;) Tack tack!

Låter som att du klarar dig bra med en 8x57 till att börja med.

Nä, kulbanan spelar inte in på trädskällarjakten jämnfört med toppfågel.

Sen kommer du nog att upptäcka fördelen med en kombi med en kulpipa i nån 22 kaliber till trädskällarjakten. ;)

Publicerat
  • Författare
Sen kommer du nog att upptäcka fördelen med en kombi med en kulpipa i nån 22 kaliber till trädskällarjakten. :D

Fast jag har inte tagit jägarexamen på hagel... ;)

Hade funderingar på att vara med när årets jägarexamenskurs hade sin hagelträning men jag tycker att det är så tråkigt med detta skytte att jag struntade i det.

Publicerat

har själv en husqvarna 8x57js.

Riktigt trevlig kaliber som inte slår ett dugg mot axeln!

Publicerat
Fast jag har inte tagit jägarexamen på hagel... :D

Hade funderingar på att vara med när årets jägarexamenskurs hade sin hagelträning men jag tycker att det är så tråkigt med detta skytte att jag struntade i det.

Äsch då, ett par smällar på plåtharen och några från-duvor så är det klart =) Kul att ha möjligheten att jaga med hagel framöver även om det inte är så intressant nu? =)

För att återknyta till rubriken så sparkar min 6,5:a betydligt mer än min 308, som exempel. :(

Publicerat
Fast jag har inte tagit jägarexamen på hagel... :D

Förstår dig, hagelskytte är skittråkigt, men det har sina fördelar ibland att ha en hagelpipa att ta till, när man jagar med trädskällare.

Så du borde nog plåga dig igenom hageldelen inom jägarexamen ändå, och träna lite hagelskytte.

Publicerat
  • Författare
Äsch då, ett par smällar på plåtharen och några från-duvor så är det klart =) Kul att ha möjligheten att jaga med hagel framöver även om det inte är så intressant nu? =)

På träningen (förra året alltså) så gick det skitbra att skjuta harstackarn men inte duvorna. Alla träffar var helt slumpmässiga. Det är helt omöjligt att få skyttet att funka ;) Dessutom är jag kass på avståndsbedömningen... ^_^

Förstår dig, hagelskytte är skittråkigt, men det har sina fördelar ibland att ha en hagelpipa att ta till, när man jagar med trädskällare.

Så du borde nog plåga dig igenom hageldelen inom jägarexamen ändå, och träna lite hagelskytte.

Det kanske kan vara roligt att träna om man är några stycken som är lika dåliga som tränar tillsammans. Just nu känns det dock inte aktuellt med någon hagelträning eftersom jag inte har någon inkomst och därmed inte vill lägga pengar på något onödigt.

Sedan kan jag tillägga att jag har en allmänt negativ inställning till hagel sedan familjen för många år sedan köpte ett hagelskjutet rådjur som innehöll mer hagel än kött. Hagelstek med rådjur är inte så gott som det kanske kan låta :P

Publicerat
Sedan kan jag tillägga att jag har en allmänt negativ inställning till hagel sedan familjen för många år sedan köpte ett hagelskjutet rådjur som innehöll mer hagel än kött. Hagelstek med rådjur är inte så gott som det kanske kan låta ^_^

Och med dessa ord/inställning klättrade du just upp på min 10 i topp lista :P;)

Riktiga jägare jagar med kula!

/Micke

Publicerat
  • Författare
Och med dessa ord/inställning klättrade du just upp på min 10 i topp lista :P;)

/Micke

Haha! Jag tackar och bockar för detta och håller med dig! ^_^

Publicerat
Och med dessa ord/inställning klättrade du just upp på min 10 i topp lista B):P

/Micke

Haha! Jag tackar och bockar för detta och håller med dig! ;)

Ja på min också kan jag säga.. B)

( och därmed kommer tråden att raskt byta inriktning... ^_^B) )

Publicerat
  • Författare
( och därmed kommer tråden att raskt byta inriktning... :unsure::lol: )

Då blir det väl till att moderera! :lol:

Jag kanske ska börja med mig själv och inte skriva sådana här inlägg... :angry:

:lol:

Publicerat
Då blir det väl till att moderera! :lol:

Jag kanske ska börja med mig själv och inte skriva sådana här inlägg... :unsure:

:lol:

Du har två moderatorer på din sida :lol: skriv vad du vill :angry:

/Micke