Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Gratis" 8x57 eller icke-gratis 6,5x55?

Featured Replies

Publicerat
Sedan kan jag tillägga att jag har en allmänt negativ inställning till hagel sedan familjen för många år sedan köpte ett hagelskjutet rådjur som innehöll mer hagel än kött. Hagelstek med rådjur är inte så gott som det kanske kan låta :unsure:

En av anledningarna varför jag föredrar US 1 på rådjur. Oftast sitter haglen i skinnet på utgångssidan..

Publicerat

hej kristin.

ang din fars 8x57.

rekylen går inte att jämföra riktigt med 6,5 tycker jag, det är bättre att jämföra med 308 och då är den enbart tyngre anser jag. det beror på bössa, ja, men kalibern i sig ger en längre rekyl som driver axeln bakåt lite mer. ska du bara skjuta älg hade jag inte tvekat, tänk på att hålla i den ordentligt om bössan är lätt, sätter du på kikare så får man se upp lite i början bara.

själv har jag laddat ner lite och hittat en nästan vass rekyl som fungerar bra, det går att slappna av och skjuta bra.

när du skjutit med den ett tag känns en 6,5 med jaktmatch som en luftbössa faktiskt :D

om du är som jag, en rekylfegis, så sätt på en gummidämpare bak så blir den mildare. jag tycker du ska ge den en ärlig chans, det kan bli kul för dig.

/Kalle

Publicerat

föredrar oxå att skjuta dom med kula då man slipper allt kladd med att leta hagel men bli det nån med hagel blir det us1or

Publicerat
  • Författare
hej kristin.

ang din fars 8x57.

rekylen går inte att jämföra riktigt med 6,5 tycker jag, det är bättre att jämföra med 308 och då är den enbart tyngre anser jag. det beror på bössa, ja, men kalibern i sig ger en längre rekyl som driver axeln bakåt lite mer. ska du bara skjuta älg hade jag inte tvekat, tänk på att hålla i den ordentligt om bössan är lätt, sätter du på kikare så får man se upp lite i början bara.

själv har jag laddat ner lite och hittat en nästan vass rekyl som fungerar bra, det går att slappna av och skjuta bra.

när du skjutit med den ett tag känns en 6,5 med jaktmatch som en luftbössa faktiskt :D

om du är som jag, en rekylfegis, så sätt på en gummidämpare bak så blir den mildare. jag tycker du ska ge den en ärlig chans, det kan bli kul för dig.

/Kalle

Det låter bra :D Jag har nog inget emot kraftiga rekyler så länge som de går rakt in i axeln. Det jag inte gillar är när bössan slår upp för mycket eftersom jag då tappar målet ur siktet, men det har ju mer med kolvens utformning att göra än med själva kalibern ;) Och som sagt, man behöver ju inte använda någon värstingladdning.

Publicerat
Det låter bra :D Jag har nog inget emot kraftiga rekyler så länge som de går rakt in i axeln. Det jag inte gillar är när bössan slår upp för mycket eftersom jag då tappar målet ur siktet, men det har ju mer med kolvens utformning att göra än med själva kalibern ;) Och som sagt, man behöver ju inte använda någon värstingladdning.

ja jag förstår vad du menar, men skjuter du utan kikare har detta marginell betydelse. om det skulle bli att den reser sig kraftigt för dig så "fall fram" över bössan lite mer i stående så kommer den att bli mer kontrollerad i skottet. Kalibern, ska ha en eloge för att vara så väl avvägd och genomtänkt, den har det mesta faktiskt. om du laddar själv så har jag en del tips som vi kan ta över pm i sådana fall.

mvh Kalle

Publicerat
  • Författare
om du laddar själv så har jag en del tips som vi kan ta över pm i sådana fall.

mvh Kalle

Jag tackar för erbjudandet och ska hålla det i minnet tills den dag det kan bli aktuellt! Först ska jag fokusera på att lära mig jaga på riktigt ;)

Publicerat

Hej

Jag har bara en lite petig fråga som dock kan vara ack så viktig.

Det finns två kalibrar som båda heter 8x57. Så det är väldigt viktigt att kolla vad bössan är stämplad med för bokstäver efter siffrorna. Antingen J eller JS.

Skulle den mot förmodan sakna "S" är det en riktig raritet. Det är dock långt ifrån omöjligt. Har inte riktigt koll på vilka bössor Husqvarna kamrat för original kalibern (Den utan "S") Kanske någon annan forumist kan stå till tjänst med den detaljen. Det viktiga är dock att inte under några omständigheter använda ammunition märkt JS i bössor märkta "J".

MVH // Henrik

Publicerat
  • Författare
Hej

Jag har bara en lite petig fråga som dock kan vara ack så viktig.

Det finns två kalibrar som båda heter 8x57. Så det är väldigt viktigt att kolla vad bössan är stämplad med för bokstäver efter siffrorna. Antingen J eller JS.

Skulle den mot förmodan sakna "S" är det en riktig raritet. Det är dock långt ifrån omöjligt. Har inte riktigt koll på vilka bössor Husqvarna kamrat för original kalibern (Den utan "S") Kanske någon annan forumist kan stå till tjänst med den detaljen. Det viktiga är dock att inte under några omständigheter använda ammunition märkt JS i bössor märkta "J".

MVH // Henrik

Det skulle förvåna mig mycket om det är något annat än en "dussinbössa", men självklart så tänker jag kolla upp detta. Framförallt för att slippa olyckor och annat otrevligt. Om det mot förmodan skulle vara en 8x57 J så kanske jag inte får ta över den för då kanske pappa vill behålla den själv ;)

Publicerat
Det skulle förvåna mig mycket om det är något annat än en "dussinbössa", men självklart så tänker jag kolla upp detta. Framförallt för att slippa olyckor och annat otrevligt. Om det mot förmodan skulle vara en 8x57 J så kanske jag inte får ta över den för då kanske pappa vill behålla den själv ;)

det kan också stå IS eller I på bössan. detta motsv js och j

Publicerat

Husqvarna har aldrig tillverkat nån studsare i 8x57 J.

Alla Husqvarnor 8x57 är JS

Publicerat

Kolla bara så att det inte är en m96a (m38 å allt vad de heter), vet inte om de fanns i 8x57js från Husqvarna, men icke destå mindre har jag sett såna ompipade. För i så fall skulle allafall jag avstå även om det är en släktklenod.

Edit: Jodå, kollade och mycket riktigt finns det tidiga 640 som har m38 lådor och inte m98 som det ska vara. Nu säger jag inte att det är en sådan din papps har, men kolla det. Tror nämligen en 8x57 är lite väl hårt laddad för en gammal m38.

Spänns stiftet när du öppnar slutstycket är det en m98, när du stänger m96.

Publicerat
  • Författare
Edit: Jodå, kollade och mycket riktigt finns det tidiga 640 som har m38 lådor och inte m98 som det ska vara. Nu säger jag inte att det är en sådan din papps har, men kolla det. Tror nämligen en 8x57 är lite väl hårt laddad för en gammal m38.

Spänns stiftet när du öppnar slutstycket är det en m98, när du stänger m96.

Oj...det där fattade inte jag :D Men det blir säkert bra ;)

Pappa har ju jagat med den och om jag inte har helt fel så har han ärvt bössan av sin morbror som också jagade med den.

Publicerat

Inga problem med 8x57 eller 9,3x57 i 96 / 38 lådor. Husqvarna har även gjort en del 9,3*62 i 38-lådor, då bötjar det bli lite tveksamt.

Publicerat

Du ska helt klart satsa på 8x57:an. En kanon kaliber på älg som hänger med bra även på lite längre avstånd.

Jag tycker rekylen är okej, ganska lång å mjuk. Kanske ingenting man står å pangar med skjutbanan allt för många gånger.

Publicerat
  • Författare
Du ska helt klart satsa på 8x57:an. En kanon kaliber på älg som hänger med bra även på lite längre avstånd.

Jag tycker rekylen är okej, ganska lång å mjuk. Kanske ingenting man står å pangar med skjutbanan allt för många gånger.

Det finns knappt några älgar här längre ;) Men om det finns så är de överjäkliga på att hålla sig gömda ^_^

Gris finns det däremot massvis av och de behöver hållas efter :D

Överlag verkar ju 8x57 vara en bra kaliber så det blir nog till att åka och provskjuta den någon dag så att jag får bilda mig en egen uppfattning om vapnet i fråga.

Publicerat
Det finns knappt några älgar här längre ;) Men om det finns så är de överjäkliga på att hålla sig gömda :lol:

Gris finns det däremot massvis av och de behöver hållas efter :)

Överlag verkar ju 8x57 vara en bra kaliber så det blir nog till att åka och provskjuta den någon dag så att jag får bilda mig en egen uppfattning om vapnet i fråga.

Som du säger måste du själv pröva. Den funkar garanterat som grisbössa. Men du kanske inte ska ha den till trädskällarjakten. Då bör du nog skaffa en 222 eller liknande, funkar oxå bra till toppjakten. Haglet kan man klara sig utan om man inte tycker om blystek.

Publicerat
  • Författare

Någon som vet vad ammunitionen till en 8x57 kan gå på? Jag tänker då både på jaktammo och träningsammo. En av de starkaste argumenten för en 6,5:a är ju den relativt billiga ammunitionen.

Publicerat
Någon som vet vad ammunitionen till en 8x57 kan gå på? Jag tänker då både på jaktammo och träningsammo. En av de starkaste argumenten för en 6,5:a är ju den relativt billiga ammunitionen.

6,5 mm, 100 st Oryx kostar 600 kr, och 8 mm, 100 st Oryx kostar 775 kr. Vet dock inte vad övningsammunitionen kostar till dessa kalibrar.

Publicerat

Det skiljer inte så mycket i pris. Jaktammon åt 8x57 kostar tror jag mellan 5 och 10 kr per styck. När det gäller övning handlar det bara om nån krona.

Det beror ju på hur mycket du har tänkt att jaga. Har du tänkt övningskjuta mycket kan det kanske kosta lite mer med 8x57.

Ett litet tips om du vill träna mycket är att skaffa en 22. Då får du mängdträning till en billig peng och så slipper du rekylen.

Publicerat
Det skiljer inte så mycket i pris. Jaktammon åt 8x57 kostar tror jag mellan 5 och 10 kr per styck. När det gäller övning handlar det bara om nån krona.

Det beror ju på hur mycket du har tänkt att jaga. Har du tänkt övningskjuta mycket kan det kanske kosta lite mer med 8x57.

Ett litet tips om du vill träna mycket är att skaffa en 22. Då får du mängdträning till en billig peng och så slipper du rekylen.

8x57 jaktmatch kostar 500 för 50 st. ammon funkar för självmarkerande älgen. ska du som jag skjuta 1000-2000 skott per år så spelar kostnaden roll.

laddar man själv så är det ingen skillnad mellan köpt 6,5 eller hemladdad 8x57. inte heller speciellt mellan hemladdad 6,5 och köpt, en krona eller så. lag skjuter en del med 8:an själv, mer än 6,5 faktiskt. risken är att det blir så för din del med när du börjar, den är en konstigt mysig kaliber att skjuta med, kraftig nog så att man aldrig slarvar i skottet, mild nog till att öva mycket med. en kaliber i skuggan av många andra men helt i paritet med en 30-06, enkalre att skjuta med bara :rolleyes: