Publicerat Juni 9, 200917 yr Tjena grabbar och tjejer! Jag hade tänkt köpa mitt första kulvapen i sommar. Hittade en tikka t3 hunter 308win för 13400 kr som jag då tänkte kombinera med ett beg sikte( en leopold vx-ll 3x9--50) för 3000kr och snabbfästen för 1200 kr. Paketet kommer då att gå på 16728 kr då jag får 5% rabatt. Vad tycker ni om paketet?
Publicerat Juni 9, 200917 yr jag tycker geväret låter dyrt? men kanske det kostar så i sverige? kollat på åland?
Publicerat Juni 9, 200917 yr Författare Jag har varit på nåra jaktbutiker i sthlm idag och det e det billigaste jag hittar . Vad går en sådan bössa på på åland?
Publicerat Juni 9, 200917 yr Kan bara säga att Tikka T3 är ett jättebra vapen. Fick min Tikka T3 308W idag:) Min gick på drygt 23.000:-, men då var det ett Trijicon sikte för 6500:-, och Leupold Qr baser + ringar för drygt 3000:- samt fodral, ammunition m.m Helt rätt köp, du kommer bli väldigt nöjd.
Publicerat Juni 9, 200917 yr Författare Vad ska man köpa för fästen till vapnet? Har sett att det finns vanliga snabbfästen och fästen med vridmontage(rätta gärna mig om jag har fel). Tänkte att det kunde vara bra o satsa på ett fäste som man kan dra bort siktet från ifall jag skulle jaga vildsvin. Man vet ju aldrig vad ett skadskjutet svin får för sig och om det kommer för nära kan det vara svårt att träffa rätt med sikte. Vad finns det för fästen att välja på till denna bössa? Med leopoldsiktet så klart då.
Publicerat Juni 9, 200917 yr Vad ska man köpa för fästen till vapnet? Har sett att det finns vanliga snabbfästen och fästen med vridmontage(rätta gärna mig om jag har fel). Tänkte att det kunde vara bra o satsa på ett fäste som man kan dra bort siktet från ifall jag skulle jaga vildsvin. Man vet ju aldrig vad ett skadskjutet svin får för sig och om det kommer för nära kan det vara svårt att träffa rätt med sikte. Vad finns det för fästen att välja på till denna bössa? Med leopoldsiktet så klart då. Men du hade ju bokat snabbfästen, räcker inte dem? Allvarligt talat anser jag att en Tikka förtjänar Optilock ringar o baser, alla håller inte med men det är ok, att inte kunna skjuta på korta håll har lite med optiken att göra och mest med träning, det är få som tränar syftning längs med pipa på korta håll och rörliga mål. Skjut med båda ögon öppna på 3x och du kommer inte ha de bekymmer du tror. Förresten tror du att nasse stannar till när du ber om tid att ta av siktet? Det är i sådana lägen som Blaser har den bästa lösningen. Vidhåller du tanken om snabbfästen är QR och QRV från leupold bra fästen. Hymla inte nu, har du en bra affär på gång, handla, var glad och skjut slut på pipan. /Christian som hälsar dig välkommen hit
Publicerat Juni 9, 200917 yr Författare Men du hade ju bokat snabbfästen, räcker inte dem? Allvarligt talat anser jag att en Tikka förtjänar Optilock ringar o baser, alla håller inte med men det är ok,att inte kunna skjuta på korta håll har lite med optiken att göra och mest med träning, det är få som tränar syftning längs med pipa på korta håll och rörliga mål. Skjut med båda ögon öppna på 3x och du kommer inte ha de bekymmer du tror. Förresten tror du att nasse stannar till när du ber om tid att ta av siktet? Det är i sådana lägen som Blaser har den bästa lösningen. Vidhåller du tanken om snabbfästen är QR och QRV från leupold bra fästen. Hymla inte nu, har du en bra affär på gång, handla, var glad och skjut slut på pipan. /Christian som hälsar dig välkommen hit hahahaha du har helt rätt. Jag får ju ingen tid att ta av siktet . Tack så jättemycket för tipset. Får se till att öva mycket då
Publicerat Juni 9, 200917 yr Priserna är ju tyvärr på uppgående. Tänkvärt är dock att det finns nya Sako 75or fortfarande för runt samma slant på torsbohandels..Annars har de två t3or jag testat varit kanon! Kollade nyss. Jodå..13995 styck. Då finns det Hunter stainless i 338wm, laminated stainless och syntetic stainless båda i 30-06. Pax för 338an!
Publicerat Juni 9, 200917 yr Författare Priserna är ju tyvärr på uppgående. Tänkvärt är dock att det finns nya Sako 75or fortfarande för runt samma slant på torsbohandels..Annars har de två t3or jag testat varit kanon!Kollade nyss. Jodå..13995 styck. Då finns det Hunter stainless i 338wm, laminated stainless och syntetic stainless båda i 30-06. Pax för 338an! Ja, som sagt, den billgaste t3 hunter jag hittade i sthlm kostar 13400. Det finns heller inte så mycket att välja på när man är vänsterhänt så... Har oxå märkt att några av vapnen som produceras i både höger- och vänsterutförande är en tusenlapp dyrare i vänsterfabrikat. Inte nog med att det finns få av dem. Man behöver ju inte sälja dem dyrare oxå... Vad bra att du oxå talar gott om tikkan. Tror jag kör på den.
Publicerat Juni 9, 200917 yr Ja, som sagt, den billgaste t3 hunter jag hittade i sthlm kostar 13400. Det finns heller inte så mycket att välja på när man är vänsterhänt så... Har oxå märkt att några av vapnen som produceras i både höger- och vänsterutförande är en tusenlapp dyrare i vänsterfabrikat. Nog med att det finns få av dem. Man behöver ju inte sälja dem dyrare oxå...Vad bra att du oxå talar gott om tikkan. Tror jag kör på den. Du gör ju inte bort dig om man säger så.. Kusinen äger en, lånade den en jakt och ett skjutbane besök, suveränt trycke och slutstycksgång. Skjöt bergis bättre än mig den bössan.
Publicerat Juni 10, 200917 yr Tjena grabbar och tjejer!Jag hade tänkt köpa mitt första kulvapen i sommar. Hittade en tikka t3 hunter 308win för 13400 kr som jag då tänkte kombinera med ett beg sikte( en leopold vx-ll 3x9--50) för 3000kr och snabbfästen för 1200 kr. Paketet kommer då att gå på 16728 kr då jag får 5% rabatt. Vad tycker ni om paketet? Hejsan, låter inte billigt det där, jag har själv en T3 Hunter med Burris 1,25-4x24 kikare som jag köpte för 3 år sedan och jag betalade 1050 € för hela paketet, dvs ca 10000 kr så ni har nog tydligen högre priser på nya gevär i Sverige. Jag kollade lite priser i Finland och här får du en Tikka T3 Hunter för 770 € så det lönar nog sig att kolla priser på andra sidan sjön.......... Annars som jaktvapen är T3:an ett helt standard vapen som mycket väl passar till nybörjare, när du sedan efter några år provsiktat med andra dyrare vapen (ex SAKO 75...85) så märker du nog skillnad, dom har nog satt lite mer tid på dom vilket syns på priset och känns när du håller i det. Det verkar som nya vapen är dyrare i Sverige än i Finland men begagnade vapen är andra vägen, har kollat lite på kombi vapen i Sverige och dom är mycket billigare än i Finland........skumt /P
Publicerat Juni 10, 200917 yr Det är skrämmande vad preiserna har skjutit i höjden! En Tikka T3 hunter fick man för 9000kr för 2 - 3 år sedan och nu är dom uppe nästan 4000kr högre. Vart är vi på väg inom jakten och vapnen?? MVH/Jocke
Publicerat Juni 10, 200917 yr Denna kanske: http://www.blocket.se/vastmanland/Tikka_T3...tm?ca=9&w=3 Då har du ett par tusenlappar till att lägga på siktet (som du kan få hjälp med på forumet att hitta... ) /Må
Publicerat Juni 10, 200917 yr Ring Svante Nilsson i Uppsala. Rätt säker på att dom har bra mycket bättre priser än inne i stan. Osäker dock på om han säljer Tikka. Men som sagt ring och hör, hemsidan deras ger inte så vansinnigt mycket info. Telefonnummer har du här: 018-10 35 00 Lycka till! Mvh. Fitzo
Publicerat Juni 10, 200917 yr Författare tyckte mig se en Tikka T3 ny på vildmarksliv för 9900:- Jag antar att det är den här bössan du menar. Problemet är att jag e vänsterskytt http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnade...unter_9769.html Denna kanske: http://www.blocket.se/vastmanland/Tikka_T3...tm?ca=9&w=3Då har du ett par tusenlappar till att lägga på siktet (som du kan få hjälp med på forumet att hitta... ) /Må Ja, det här var billigare än den jag hittade i butiken igår men när jag lägger ihop det priset med vad ett sikte kommer att kosta och fästena till det så kommer jag upp till mer än 16100 + lite bensinpengar . Tror att jag ändå kör på paketet som jag blev erbjuden då jag ändå får 5% rabatt och landar då på 16700.
Publicerat Juni 10, 200917 yr Författare Ring Svante Nilsson i Uppsala. Rätt säker på att dom har bra mycket bättre priser än inne i stan. Osäker dock på om han säljer Tikka. Men som sagt ring och hör, hemsidan deras ger inte så vansinnigt mycket info.Telefonnummer har du här: 018-10 35 00 Lycka till! Mvh. Fitzo Ringer och kollar med en gång
Publicerat Juni 10, 200917 yr De hade inga Tikka t3 hunter. Du kan inte tänka dig 9,3x62 då? Ska inte tjata eller så..men torsbohandels, ny sako 75 i vänster för 12995:- Dessutom tror jag du kan få mer än 5% rabatt där om du tjackar sikte mm också. Trots allt, T3 är mycket bra..men Sako är allt lite mer ändå.
Publicerat Juni 10, 200917 yr Författare Hejsan, låter inte billigt det där, jag har själv en T3 Hunter med Burris 1,25-4x24 kikare som jag köpte för 3 år sedan och jag betalade 1050 € för hela paketet, dvs ca 10000 kr så ni har nog tydligen högre priser på nya gevär i Sverige. Jag kollade lite priser i Finland och här får du en Tikka T3 Hunter för 770 € så det lönar nog sig att kolla priser på andra sidan sjön..........Annars som jaktvapen är T3:an ett helt standard vapen som mycket väl passar till nybörjare, när du sedan efter några år provsiktat med andra dyrare vapen (ex SAKO 75...85) så märker du nog skillnad, dom har nog satt lite mer tid på dom vilket syns på priset och känns när du håller i det. Det verkar som nya vapen är dyrare i Sverige än i Finland men begagnade vapen är andra vägen, har kollat lite på kombi vapen i Sverige och dom är mycket billigare än i Finland........skumt /P Har du någon hemsida jag kan kolla på? Hur är e det med import av vapen till Sverige? Kostar det något extra? Hur mycket mer dröjer det innan man får licensen?
Publicerat Juni 10, 200917 yr Författare Du kan inte tänka dig 9,3x62 då? Ska inte tjata eller så..men torsbohandels, ny sako 75 i vänster för 12995:-Dessutom tror jag du kan få mer än 5% rabatt där om du tjackar sikte mm också. Trots allt, T3 är mycket bra..men Sako är allt lite mer ändå. hehe vet inte om jag vågar börja med en sån kaliber. Dessutom är inte 9,3x62 lite dyrare?
Publicerat Juni 10, 200917 yr Du kan inte tänka dig 9,3x62 då? Ska inte tjata eller så..men torsbohandels, ny sako 75 i vänster för 12995:-Dessutom tror jag du kan få mer än 5% rabatt där om du tjackar sikte mm också. Trots allt, T3 är mycket bra..men Sako är allt lite mer ändå. Jag håller med Bender! Jag satt i samma situation som dig för drygt ett år sedan. Efter m,ycket velande blev det en ny sako 75 i .30-06. Inget fel på T3 men Sakon är enligt min mening bra mycket mer "känsla". Har efter det utökat med ytterligare en Sako 75 i .375... Kläm, känn och jämför så tror jag att du förstår du vad vi menar. Lycka till! Högaktningsfullt. /C
Publicerat Juni 10, 200917 yr hehe vet inte om jag vågar börja med en sån kaliber. Dessutom är inte 9,3x62 lite dyrare? Lite, men inte så fruktansvärt mycket, jaktmatchen är väl runt hundringen dyrare paketet. Vad ska du jaga? Tycker du ska seriöst överväga den bössan.. Sen skickar du efter den så slipper du åka långt.
Publicerat Juni 10, 200917 yr Men du hade ju bokat snabbfästen, räcker inte dem? Allvarligt talat anser jag att en Tikka förtjänar Optilock ringar o baser, alla håller inte med men det är ok,att inte kunna skjuta på korta håll har lite med optiken att göra och mest med träning, det är få som tränar syftning längs med pipa på korta håll och rörliga mål. Skjut med båda ögon öppna på 3x och du kommer inte ha de bekymmer du tror. Förresten tror du att nasse stannar till när du ber om tid att ta av siktet? Det är i sådana lägen som Blaser har den bästa lösningen. Vidhåller du tanken om snabbfästen är QR och QRV från leupold bra fästen. Hymla inte nu, har du en bra affär på gång, handla, var glad och skjut slut på pipan. /Christian som hälsar dig välkommen hit Kan bara hålla med, QR fästen Leupold är suveräna, har dem själv på min nyinköpta bössa. Sitter som gjutet och man kan snabbt skifta sikten, visserligen är dessa Qr fästen dyrare, men det är absolut värt vartenda öre, på typ 30 sek har du bytt sikten, bara en vridning på "vipplås" på varje bas och sedan tar du bara och lyfter upp siktet, sätter i det nya och vrider tillbaka "vipplåset". Satsa på QR baser Leupold!!! OBS: QR är bättre än QRV som jag har hört av flera inte har samma skottfasthet. Mitt QR kit kostade 2500:- så det är inte billigt, mern då är dessa fästen gjorda direkt av Gyttorp för att passa just Tikka T3. Sedan är mitt råd att satsa på 308win, en av de bästa allroundbössorna, du kommer bli jättenöjd, satsa på ditt paket. Enligt alla handlare så ökar priserna hela tiden på vapen så kör på det nu....