Publicerat Juni 11, 200917 yr Alltså, övar man så är det ju inget konstigt med att sitta och skjuta! Men har man aldrig gjort det innan så kan det vara lite meck.. För övrigt en väldigt intressant diskussion ni två har nu. keep it up.Det där som micke sade om olika skjutställningar.. Vet inte om det bara är jag som upplever det som att det inte har någon betydelse hur man sitter står eller t.om. ligger på rygg o skjuter?? Eller har jag bara haft tur med att bågen går rakt fast den är vågrätt? Sen också att trimma bort löven på bågarmens underarm är ingen tokig idé. Det ska jag garanterat göra nu, då det är ett stort problem. Att man inte tänkt på det tidigare?? ibland e man fan dum.. eller.. ganska ofta..
Publicerat Juni 11, 200917 yr Nu måste jag sticka ut hakan lite. JS, det heter PÅ Åland. Spelar väl för fan ingen roll! I eller på, who cares? Budskapet gick ju fram ändå!
Publicerat Juni 11, 200917 yr Idag trimmade jag lite mer och sköt några serier med min Martin Firecat. Slängde dit en Scorpyon Venom peep (med siliconslang som drar den rätt) har använt shurz-a-peep som delar kardelerna i 3 under några år, men gillar siktbilden i venompeepen bättre. Vidare tog jag ner draglängden från 29 till 28,5 och justerade dragstoppet så nu är den riktigt goooo att dra och ankra. Resultatet ser ni nedan. Pilarna är skjutna på 25 meters avstånd. Första pilen jag sköt gick rätt igenom den vita säcken, fylld med fårull, så jag var tvungen att hänga båda säckarna efter varandra för att få stopp på pilarna. Nu är ullen förmodligen våt efter allt regnande så det stoppar ju sämre. Det verkar dock vara bra fart i denna 70 poundare. Jag supernöjd med de inledande serierna och efter 3 serier har jag skjutit sönder 2 nockar. Nu blir det inte mer skytte på samma punkt. Jag vill påstå att Firecaten passar mig ganska ypperligt. Som det känns nu så har jag inga problem att hantera ens en båge med 1 tums stränghöjd! Har ännu inte hunnit skjuta genom kronograf, så hastigheten vet jag inget om. Någonstans strax under 290 tippar jag på. Men det har ingen större betydelse jaktmässigt. Djuren dör inte mer av att man skjuter +300 fot per sekund genom dom. Som jag sagt tidigare så får man ihjäl djur med bågar som gör under 200 fps. Det handlar om timing i jakten. Vad du gör och när du gör det! Precision och pilplacering är alltid viktigare än hastighet och andra tekniska frågor som stränghöjder, sikten m.m m.m Nu väntar jag ivrigt på den 15 augusti och den stundande bockjakten PÅ, PÅ, PÅ, PÅ Åland! Som ni ser så har en pil avvikit från gruppen till vänster! Måste trimma lite mer!
Publicerat Juni 11, 200917 yr Författare Varför kommer inte min båge snaaaaart!! Måste blunda när ni lägger ut sådana bilder JS.. suget börjar bli outhärdligt, och det hemska är att det bara gått ett par dagar /Henke
Publicerat Juni 11, 200917 yr Jag är faktiskt i samma sits som dig.. Sålde min båge förra veckan och väntar på en Darton PRO3500. Fast det lät som att den skulle finnas tillgänglig lite snabbare men ändå inte snabbt nog! Jag har haft det märket sedan 1990, kommer aldrig att byta mot nått annat! Varför kommer inte min båge snaaaaart!!Måste blunda när ni lägger ut sådana bilder JS.. suget börjar bli outhärdligt, och det hemska är att det bara gått ett par dagar /Henke
Publicerat Juni 11, 200917 yr För mig personligen känns en 7 tums draglängd som perfekt till en jaktbåge. Snacka om korta armar.
Publicerat Juni 11, 200917 yr Nu mobbar ni igen. Stränghöjd menar jag naturligtvis. Om ni fortsätter sådär så talar jag om det för Crowfear, han är moderator och kommer att göra livet surt för er. Jag är kompis med honom!
Publicerat Juni 11, 200917 yr I nästa vecka monterar jag på en ripcord fallhylla på firecaten. Vi får se om det ytterliggare förbättrar precision jämnfört med whisker biscuiten. Paketet hade gått iväg från "over there" och förväntas anlända nästa vecka. Återkommer med lite mer testinfo om ripcord hyllan. Ska även kronograf skjuta bågen med lite olika pilar och även jämnföra hastighet. Får återkomma om det senare.
Publicerat Juni 11, 200917 yr Jag har bara gott att säga om RipCord hyllan!! Har haft den i 1 år nu.. I nästa vecka monterar jag på en ripcord fallhylla på firecaten. Vi får se om det ytterliggare förbättrar precision jämnfört med whisker biscuiten. Paketet hade gått iväg från "over there" och förväntas anlända nästa vecka.Återkommer med lite mer testinfo om ripcord hyllan. Ska även kronograf skjuta bågen med lite olika pilar och även jämnföra hastighet. Får återkomma om det senare.
Publicerat Juni 11, 200917 yr Jag har bara gott att säga om RipCord hyllan!! Har haft den i 1 år nu.. Jo, jag fastnade för den. Var ute och läste igenom en massa amerikanska forum och där var det då bara positivt snack om den.
Publicerat Juni 11, 200917 yr Varför använder man en fallhylla? Är det bättre precision i en fallhylla jämfört med andra modeller? /S
Publicerat Juni 11, 200917 yr Varför använder man en fallhylla? Den är ju inte ivägen när pilen kommer farande med fenor och fjädrar.... Och så är det ju skoj med grejer som rör på sig.... Ju mer skruvar desto roligare.... Eller hur var det nu jag tänkte...?
Publicerat Juni 11, 200917 yr Den är ju inte ivägen när pilen kommer farande med fenor och fjädrar.... Och så är det ju skoj med grejer som rör på sig....Ju mer skruvar desto roligare.... Eller hur var det nu jag tänkte...? Jag har inte så många skruvar! Tror jag tappat en och annan genom åren!
Publicerat Juni 11, 200917 yr Jag har inte så många skruvar! Tror jag tappat en och annan genom åren! Känner jag igen....
Publicerat Juni 12, 200917 yr Intressant Men varför är era fenor i vägen? Använder ni stora fenor, 4-fenat, abnorm helical eller kanske FOBs, och vad är orsaken till erat val? /S
Publicerat Juni 12, 200917 yr För övrigt en väldigt intressant diskussion ni två har nu. keep it up.Det där som micke sade om olika skjutställningar.. Vet inte om det bara är jag som upplever det som att det inte har någon betydelse hur man sitter står eller t.om. ligger på rygg o skjuter?? Eller har jag bara haft tur med att bågen går rakt fast den är vågrätt? Sen också att trimma bort löven på bågarmens underarm är ingen tokig idé. Det ska jag garanterat göra nu, då det är ett stort problem. Att man inte tänkt på det tidigare?? ibland e man fan dum.. eller.. ganska ofta.. Kul att provet gick bra C-A, nej de är inte så svåra och det är inte meningen heller, men som du säkert noterat tvingar det dig att öva inför stundade jakt sässong. Jag och Anders gjorde vårt igår utna bekymmer. Skjutställning är viktigt, eller ska man säga såhär " Det viktiga är att bågen hänger i lod " men att säga att den skjuter lika om man håller den horisontellt stämmer inte riktigt. Knäståemde och sittande är viktigt att träna på, mycket för att det kan vara svårare att dra bågen rätt, då man ergonomiskt använder kroppen något annorlunda. Jag har noterat att jag gärna skjuter ca 7 cm lågt vid knästående skytte, varför vet jag inte. Men visst allt går om man tränar men skillnad är det så mycket kan jag säga.
Publicerat Juni 12, 200917 yr Intressant Men varför är era fenor i vägen? Använder ni stora fenor, 4-fenat, abnorm helical eller kanske FOBs, och vad är orsaken till erat val? /S Personligen valde jag fall hylla ( G5 ) för att minska chansen av islag och torque
Publicerat Juni 12, 200917 yr Personligen valde jag fall hylla ( G5 ) för att minska chansen av islag och torque Vad är torque? För övrigt detdär när jag ligger på rygg och skjuter så visst ändrar det lite lite i höjd på skyttet, men inte nämntvärt.. 5 cm kanske.. Det som också var bra med Jespers prov var att man typ sköt mot toppen av en kulle lite nerifrån, så skulle man ha missat målet skulle man aldrig ha hittat pilen igen.. Så man blev lite triggad att inte missa Inte riktigt bra ur säkerhetssynpunkt men.. Skulle det varit riktiga rådjur skulle man inte ha kunnat skjuta på några av dom.
Publicerat Juni 12, 200917 yr Vad är torque?För övrigt detdär när jag ligger på rygg och skjuter så visst ändrar det lite lite i höjd på skyttet, men inte nämntvärt.. 5 cm kanske.. Det som också var bra med Jespers prov var att man typ sköt mot toppen av en kulle lite nerifrån, så skulle man ha missat målet skulle man aldrig ha hittat pilen igen.. Så man blev lite triggad att inte missa Inte riktigt bra ur säkerhetssynpunkt men.. Skulle det varit riktiga rådjur skulle man inte ha kunnat skjuta på några av dom. Torque är nar man vrider handen/bågen i skjutögonblicket, har man en fast hylla påverkar detta pilen då den har kontakt med bågen hela vägen ur hyllan, fall hylla tar bort den faktorn (i stort) Jag ska snacka med Jesper om det där, tycker inte det är en bra placering, om man tänker på vad man lär ut på IBEP kursen.
Publicerat Juni 12, 200917 yr Torque är nar man vrider handen/bågen i skjutögonblicket, har man en fast hylla påverkar detta pilendå den har kontakt med bågen hela vägen ur hyllan, fall hylla tar bort den faktorn (i stort) Jag ska snacka med Jesper om det där, tycker inte det är en bra placering, om man tänker på vad man lär ut på IBEP kursen. Nå det var ju några av djuren. Rådjursbocken o nån av hjortarna tror jag. Men prata med han du. Håller med om det där eftersom att det tas upp på kursen o sen det första man får se när man skjuter upp är detdär
Publicerat Juni 12, 200917 yr Nå det var ju några av djuren. Rådjursbocken o nån av hjortarna tror jag. Men prata med han du. Håller med om det där eftersom att det tas upp på kursen o sen det första man får se när man skjuter upp är detdär http://www.bowhuntingmag.com/tactics/PB_fighting_1208/
Publicerat Juni 12, 200917 yr Varför "torquear" du då Roger? Sen är det faktiskt så, att så länge pilen sitter i strängen under skottet så påverkars pilriktningen vid vridning/torque, fallhylla eller inte. /S
Publicerat Juni 12, 200917 yr Varför "torquear" du då Roger? Sen är det faktiskt så, att så länge pilen sitter i strängen under skottet så påverkars pilriktningen vid vridning/torque, fallhylla eller inte. /S Därför som jag sa "i stort" , men effekten blir mindre med FH så de så !!