Publicerat Juni 12, 200917 yr Hmmm... jag tror vi släpper detta (jag inser att jag får besöka dig och berätta var Moses köpte ölet ) iaf så är jag glad för att trådskaparen köpt en mycket fin båge av en seriös handlare (inte någon stål-kablad möhippebåge från blocket modell 1986, helt ny förståss ) /s
Publicerat Juni 12, 200917 yr Författare Hmmm...jag tror vi släpper detta (jag inser att jag får besöka dig och berätta var Moses köpte ölet ) iaf så är jag glad för att trådskaparen köpt en mycket fin båge av en seriös handlare (inte någon stål-kablad möhippebåge från blocket modell 1986, helt ny förståss ) /s /Henke
Publicerat Juni 13, 200917 yr Författare I nästa vecka monterar jag på en ripcord fallhylla på firecaten. Vi får se om det ytterliggare förbättrar precision jämnfört med whisker biscuiten. Paketet hade gått iväg från "over there" och förväntas anlända nästa vecka.Återkommer med lite mer testinfo om ripcord hyllan. Ska även kronograf skjuta bågen med lite olika pilar och även jämnföra hastighet. Får återkomma om det senare. JS kan du inte få med min båge i det paketet, verkar som du får dina prylar lite snabbare än stackars mig.. /Henke
Publicerat Juni 13, 200917 yr Vad jag tycker om att några plockar hem saker själva från USA är min ensak. Men jag tycker det är rätt dålig stil, när flera sakerna som tas hem, finns på lager hos handlarna! "Vinsten" med att ta hem en pilhylla från USA kan vara från nån tia till 100:-. MEN den lilla vinsten ger jag gladeligen till en handlare här i Sverige för den service och sortiment de tillhandahåller! En del saker går man till och med back på att ta hem själv.. Tillexempel: ett BowMadness FR paket hemtagen från USA skulle kosta: ca 9700:- Ca 870:- mer OM de skulle råka ha det hemma.. För på hemsidan jag kikade på står det: Please call for availability before ordering Alltså verkar det inte vara något som finns hemma på lager. Vissa kallar mig gnällig eller nått annat gulligt.. Men jag vill ha kvar den fina servicen som ges av handlare här i landet! JS kan du inte få med min båge i det paketet, verkar som du får dina prylar lite snabbare än stackars mig.. /Henke
Publicerat Juni 13, 200917 yr Vad jag tycker om att några plockar hem saker själva från USA är min ensak.Men jag tycker det är rätt dålig stil, när flera sakerna som tas hem, finns på lager hos handlarna! "Vinsten" med att ta hem en pilhylla från USA kan vara från nån tia till 100:-. MEN den lilla vinsten ger jag gladeligen till en handlare här i Sverige för den service och sortiment de tillhandahåller! En del saker går man till och med back på att ta hem själv.. Tillexempel: ett BowMadness FR paket hemtagen från USA skulle kosta: ca 9700:- Ca 870:- mer OM de skulle råka ha det hemma.. För på hemsidan jag kikade på står det: Please call for availability before ordering Alltså verkar det inte vara något som finns hemma på lager. Vissa kallar mig gnällig eller nått annat gulligt.. Men jag vill ha kvar den fina servicen som ges av handlare här i landet! Frihandel är ett ord som slår mig förstås.. Om man VET vad man ska ha, är det inget fel att handla VART man vill, tycker jag i alla fall
Publicerat Juni 13, 200917 yr Visst är väl frihandel bra.. Så länge man vet att Tullen bara gör sitt jobb när de lägger på moms och tull på grejerna, minst 28%! 37% på kläder. Paket över 400:- ska det läggas tull och moms på.. Det är ju bara ren tur om man får igenom ett paket utan att betala. Detta gäller ju Svenskar, vet inte vad Finländare och Ålänningar ska betala. Frihandel är ett ord som slår mig förstås..Om man VET vad man ska ha, är det inget fel att handla VART man vill, tycker jag i alla fall
Publicerat Juni 13, 200917 yr JS kan du inte få med min båge i det paketet, verkar som du får dina prylar lite snabbare än stackars mig.. /Henke Det går alldeles utmärkt att skicka efter sin egen båge från staterna. Kombinerar man detta med att även plocka hem lite andra prylar så blir det förtjänst. Jag har nu börjat handla mer och mer direkt från staterna och de har riktigt rimliga fraktpriser. Sista blev vi debiterade 20 dollar i frakt i nån form av schablonavgift, trots att frakten i själva verket var 44 dollar. Jag vet inte riktigt själv hur de räknar. Men det är väl detsamma, billigare att skicka efter från USA än att skicka företagspaket inom Sverige. Ganska sjukt egentligen. Då kan man fråga sig om amerikanerna är billiga eller svenska posten som är skitdyr. Till dags datum har vi skickat efter från en firma 4 gånger och de har alltid haft allt hemma. Inget som blivit restnoterat. Från order tills att du har prylarna hemma så tar det ca 7-10 dagar. Paketet som jag har på väg nu innehåller prylar för 440 dollar och där blir det en ganska bra förtjänst. Hittills har det aldrig blivit dyrare att importera själv. Ju större summa du handlar för desto större besparing jämnfört med priserna i Sverige. Sen är ju utbudet och tillgängligheten på varorna större i USA. Det som man måste vänta på i veckor och ibland månader för att det ska komma hem till din lokala butik har du oftast hemma under 10 dagar. Plus att man kan utnyttja tillfälliga extrapriser och andra kampanjer som de kör säsongsvis. Om man anpassar sitt handlande efter dessa kampanjer så kan man göra riktigt bra fynd. Med prisnedsättningar på 40% eller mer på vissa kampanjvaror. Dessa kampanjer kan ju givetvis inte våra lokala handlare tävla mot. De har ju tagit hem prylarna till ordinarie pris. Jag har registrerat mig för nyhetsbrev från fler butiker i USA och alltid dyker det upp nån rolig nyhet till extrapris. Marknaden i staterna är enorm och utbudet likaså. Men trots detta kan jag emellanåt handla nåt kul även i Sverige. Man kan säga att jag är en ganska obunden kund som står min egen plånbok närmast. Jag håller inte ens fast vid något speciellt bågmärke utan vill prova olika. Inte ens reklamationer på varor är längre något bekymmer. Det har jag redan testat vid två tillfällen och allting gick som smort. Dessutom väldigt snabbt. En gång var det en bågpress som ett clips till kabeln lossnade. Tog ett kort med digitalkamera. Mailade över rubbet till butiken. Svar via epost samma dag och 2 veckor senare låg det en ny kabel i brevlådan. Detta kostade inte en spänn! Inget krångel! Jag tror inte att det hade gått snabbare om jag köpt varan i Sverige. Men ska man handla därifrån själv så ska man veta vad man vill ha och vara hyfsat kunnig inom pilbågeriet. Annars kan man åka på minor. Då är det bättre att förlita sig på sin lokala handlare för råd och tips! Att själv importera sin båge därifrån och sen vid problem gå till sin svenska handlare blir helt fel. Vore jag handlare så skulle jag ta ut en ruskig timpenning för att hjälpa den kunden. Man betalar för handlarens kunskap och råd. Köper du grejorna av honom så ingår det i priset. Köper du utomlands så är det dit du ska vända dig. Allt annat skulle kännas fel för mig. Men samtidigt går det inte att blunda för att världen har krympt tack vare internet. Detta på både gott och ont. Handeln via nätet kommer att bli vanligare och priserna pressas ytterliggare.
Publicerat Juni 13, 200917 yr Författare Vad jag tycker om att några plockar hem saker själva från USA är min ensak.Men jag tycker det är rätt dålig stil, när flera sakerna som tas hem, finns på lager hos handlarna! "Vinsten" med att ta hem en pilhylla från USA kan vara från nån tia till 100:-. MEN den lilla vinsten ger jag gladeligen till en handlare här i Sverige för den service och sortiment de tillhandahåller! En del saker går man till och med back på att ta hem själv.. Tillexempel: ett BowMadness FR paket hemtagen från USA skulle kosta: ca 9700:- Ca 870:- mer OM de skulle råka ha det hemma.. För på hemsidan jag kikade på står det: Please call for availability before ordering Alltså verkar det inte vara något som finns hemma på lager. Vissa kallar mig gnällig eller nått annat gulligt.. Men jag vill ha kvar den fina servicen som ges av handlare här i landet! Om det inte framgick så har jag redan beställt ett bågpaket av Lasse..skämtet till JS var att jag vill ha hem min båge ögonaböj om jag fick bestämma! Som nybörjare i "bågeriet" vill jag ha tryggheten med en svensk handlare i ryggen, med frågor och den service som medföljer. Sedan har jag en kompis som nu har inköpt 4 eller 5 bågar och massor med delar direkt från USA och detta har funkat bra. Men som sagt, jag vill hellre handla av en "lokal" (13 mil enkel väg) handlare, sen att karln är rysligt trevlig samt att man blir bjuden på diverse jakthistorier och annat kunde han nästan lägga på yttligare en 100 lapp för /Henke
Publicerat Juli 7, 200917 yr Författare 4 veckor och fortfarande ingen båge i sikte...Känns som den aldrig kommer att dyka upp här, blir snart tokig... /Henke
Publicerat Juli 7, 200917 yr 4 veckor och fortfarande ingen båge i sikte...Känns som den aldrig kommer att dyka upp här, blir snart tokig... /Henke Ja, det tar tyvärr alltför lång tid ibland. Mitt i säsongen och allt. Man är ju sugen på att skjuta. Håll ut, den kommer tids nog!
Publicerat Juli 7, 200917 yr Om ni fortsätter sådär så talar jag om det för Crowfear, han är moderator och kommer att göra livet surt för er.Jag är kompis med honom! Nänä..blanda inte in mig i det här nu. / Janne, som fortfarande är toknöjd med sin Bear T2:a.
Publicerat Juli 7, 200917 yr 4 veckor och fortfarande ingen båge i sikte...Känns som den aldrig kommer att dyka upp här, blir snart tokig... /Henke Jag väntar också på en ifrån samma leverans! Men nu är iallafall handär killen som handlar med Lasse på jobb tillbaka efter semestern så nu ska vi nog få se att det det skruvar till! Dom som får tag i sina bågar i staterna så köper ju av stora partihandlare/grossister som i början av året köper ett stort lager. Det är det nog ingen som kan göra till sverige o samtidigt ha ekonomin i behåll! Då får man vänta snällt istället om man vill ha en båge med bra garantivillkor och 110% service! Det vet jag att du redan får förstås o skulle Lasse trolla skulle han ha bågen hemma för längesedan men så är inte fallet! Men snart, min vän! SNART! :mad:
Publicerat Juli 16, 200916 yr Författare Äntligen fick man ta hem sin nya båge! Men jag har inte ens hunnit skjuta en enda pil här hemma än, men det får man ta imorgon Rackarns så lätt den var! Svårt att föreställa sig det innan, sen gillar jag handtaget skarpt på BowMadnessen, smalt med perfekt för mig. /Henke