Hoppa till innehåll

Skarvjakt


Guest hundföran

Recommended Posts

18 hours ago culot sa:

Nån mer som märker att skarven börjar dra söderut??  Är det inte lite tidigt?? 

Gör inte mig något, dom där asen får gärna ta en enkel biljett söderut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Jag hade gärna velat hinna skjuta ett gäng till  33 aint enough 😎

👍Haha, jo det så klart. Men dom är för räliga, en spansktalande vän kallar dom för "pajaro des muerto", dödens fåglar. Typ. Och vad fyller dom för funktion i ekosystemet, inte mycket vad jag vet. Som fästingar ungefär. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

södra Lokalföreningen hade gjort bra ifrån sig förr helgen med   131 st skarvar skjutna.  Jag hade kunnat vara med men då all min utrustning ligger ute på ön inklusive båt funkade det inte tyvärr, sen är det inte alla ställen som är heta och några får alltid bara höra smällarna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är tillåtet med bulvaner vid skyddsjakt, Ola har kommenterat det flera gånger, säkra skott, en bättre jakt.

vad fågelbevararna i övrigt anför är det relevant, man får inte sätta jakt i en uppenbart häckningsområde, men vem skulle göra det? Bara påståenden… 

Som sagt en jakträtt medför inte rätt att störa annat djur/fågel liv, att skrämma/störa vilt kan också ses som jakt./Cc

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Christian N sa:

Det är tillåtet med bulvaner vid skyddsjakt, Ola har kommenterat det flera gånger, säkra skott, en bättre jakt.

vad fågelbevararna i övrigt anför är det relevant, man får inte sätta jakt i en uppenbart häckningsområde, men vem skulle göra det? Bara påståenden… 

Som sagt en jakträtt medför inte rätt att störa annat djur/fågel liv, att skrämma/störa vilt kan också ses som jakt./Cc

Är det inte ” känd häcknings plats ” ??  Och då rödlistade ?   Jag har oturen att  ha ett par gamla fågelskådare ön bredvid och vill inte ge dom nåt att bita fast i 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns inga sådana moment/regler som jag känner till, du får läsa in dig på de föreskrifter som gäller för er skyddsjakt.

Att störa ett bo, av misstag är nog att ses som ursäktar men mer störning än så, sen är vissa arter mer eller mindre störningskänsliga. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det står väl inga begränsningar i skyddjakten? Jag har aldrig sett det.. Det är dessutom så tidigt så nu stör det ingen häckning öht.  Den där texten från skarvkramarna var ju rent tramsig.. det framgår heller inte när händelsen utspelade sig. Har man kraftig bias så självklart kan man kolla på en företeelse och sedan helt okritiskt rada upp regelbrotten och ingen kan försvara det då ingen vet vem som jagat eller var. Jag kan tex hävda att det häckar silltrut på stora holmen i Långsjön här hemma, sen är det bara att glömma att bygga hus där osv.

Usch!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var 348st kvar i Stockholm, och är man smart väntar man att anmäla in till sista dagen till eftermiddagen då blir det automatiskt öveskjutnig. Och då måste dem höja ribban. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago hs_merkel sa:

Var 348st kvar i Stockholm, och är man smart väntar man att anmäla in till sista dagen till eftermiddagen då blir det automatiskt öveskjutnig. Och då måste dem höja ribban. 

👍👍👍👍👍👍🎂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Hipshot sa:

Det står väl inga begränsningar i skyddjakten? Jag har aldrig sett det.. Det är dessutom så tidigt så nu stör det ingen häckning öht.  Den där texten från skarvkramarna var ju rent tramsig.. det framgår heller inte när händelsen utspelade sig. Har man kraftig bias så självklart kan man kolla på en företeelse och sedan helt okritiskt rada upp regelbrotten och ingen kan försvara det då ingen vet vem som jagat eller var. Jag kan tex hävda att det häckar silltrut på stora holmen i Långsjön här hemma, sen är det bara att glömma att bygga hus där osv.

Usch!

Silltruten går det 100 på en havstrut ute hos mig, kan inte fatta den är rödlistad

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-03-31 at 21:48 culot sa:

Silltruten går det 100 på en havstrut ute hos mig, kan inte fatta den är rödlistad

Märkligt.. på tipparna går det säkert 50 havstrut på varje silltrut.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Hipshot sa:

Märkligt.. på tipparna går det säkert 50 havstrut på varje silltrut.. 

tvärt om häromkring.😬

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Hipshot sa:

Märkligt.. på tipparna går det säkert 50 havstrut på varje silltrut.. 

jag vågar inte ta snabba skott på trut m svart på vingen längre 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago ÅlandsFilip sa:

Ett problem det där. Man brukar skjuta så fort man ser att det är en trut...

Inte när man har 2 gamla fågelskådare m kikare tvärs över viken 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago culot sa:

jag vågar inte ta snabba skott på trut m svart på vingen längre 

Det brukar vara ganska lugnt, får du kalashåll så är det alltid silltrut. Havstrutarna är så mycket varskare.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Hipshot sa:

Det brukar vara ganska lugnt, får du kalashåll så är det alltid silltrut. Havstrutarna är så mycket varskare.. 

Havstrut ligger under skyddsjakt numera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...