Publicerat Juni 16, 200917 yr Har bara en fråga eller fundering. Hur gammal behöver en spets vara för att man ska kunna börja jaga grävling? Jag har en valp som jag bra gärna skulle vilja börja med i höst men mitt förstånd säger mig att det går nog inte. Men fy satan vad sugen jag är!
Publicerat Juni 16, 200917 yr Har bara en fråga eller fundering. Hur gammal behöver en spets vara för att man ska kunna börja jaga grävling? Jag har en valp som jag bra gärna skulle vilja börja med i höst men mitt förstånd säger mig att det går nog inte.Men fy satan vad sugen jag är! Hur gammal är valpen?
Publicerat Juni 16, 200917 yr Ja vad är det för hund och hur gammal är den? Nånting att tänka på är ju att det finns mer än grävlingar i skogen även nattetid. Kan ju vara olämpligt för en valp att träffa på en sur älgko eller gris
Publicerat Juni 18, 200917 yr Författare Jag tänker inte avslöja hur gammal hon är! För ni kommer bara säga att hon är för ung. Jag känner mig som en fyra åring som ska få lördags godis och står och hoppar och säger nu nu nu nu nu............. Vildsvin har vi inte på marken och jag tror mig ha sådan koll så att jag i det närmaste kan garantera att vi kommer gå på grävling före älg.
Publicerat Juni 18, 200917 yr Jag säger det ändå. I Augusti är hon helt klart för ung. Du får allt lugna dig lite. Men framåt oktober kan du kanske prova om hon verkar mogen för det.
Publicerat Juni 18, 200917 yr Håller med föregående talare. Du måste låta det ta tid. Har du otur så kan det gå snett med hunden vilket kan få tråkiga konsekvenser senare. Såg väldigt ung ut. Du skrev själv första gången att ditt förstånd sa att du skulle vänta. Jag tror det blir bättre.
Publicerat Juni 18, 200917 yr Finns det statistik på vad som är rätt eller fel i denna fråga? Av dom 3 vanligaste ställvilten kommer grävlingen oerhört långt ner på farlighetslistan i krass jämförelse med ett vildsvin eller värre, en grupp av vildsvin. Min gråwachtel skällde grävling när han var 12 veckor, förvisso mallan benen på husse i en lada men ändå. Alla hundar måste inse faran med ståndarbete förr eller senare, hellre en törn av en grävling än av en gris första gången. I Augusti är min valp 6 månader, långt ifrån psykiskt mogen för släpp i mörkret bland både det ena och det andra, men nog kommer han att var med i koppel i spannmålen för det. Kommer rätt objekt kommer jag att släppa han tillsammans med den äldre hunden.
Publicerat Juni 18, 200917 yr Helt inviduellt om vad dom är bra eller inte, låter du hunden vara ett tag så händer inget som kan ge konsekvenser efteråt. Fort och fel kan man ha i bakhuvudet, det vappen klarar när den är 6mån kan den också göra när den är 1 år, men inte tvärtom..
Publicerat Juni 18, 200917 yr holler med överstående talare hunden är alldeles för ung men framot sen hösten har hon nog mognat på sej inför ett släpp i månens sken säger som MKJ hunden lär känna på nå nyp oxå så hon lär sej att hon var för närgången
Publicerat Juni 18, 200917 yr Detta är ingen lätt fråga! Och ett givet svar finns inte, anser jag. Men ska jag försöka mig en tro i det hela så blir det så här: Föraren/Ägaren måste gå på sin känsla /tro på vad valpen klarar, ingen annan kan bättre än denne avgöra det! Att börja skälla på grimbart som fångats i fälla en stund innan avlivning är ett sätt för att lära känna hunden. Kom dock ihåg att om hunden skäller så gå då ifrån hunden så den inte känner ditt stöd! Kan skilja enormt i beteende på hund som har matte/husse som stöd inom synhåll. Sen handlar det väl mest om "skogsträning" i denna ålder, vid denna träning kan allt möjligt hända... Min egen ungvästlaika tog redan som valp (drygt 4 månader ) upp älg under en av våra "skogspromenader". Han skällde både gång och ståndskall i en knapp halvtimme innan han återkom till mig. Jag har en tro att : Låt hunden vara ung och låt den utforska och testa gränserna själv! En klok valp /unghund märker nog själv när han/hon är för framåt och på mot viltet. Jag skulle dock aldrig börja träningen av unghund/valp i mörker. Lycka till Lindberg! /Ekebo
Publicerat Juni 18, 200917 yr Föraren/Ägaren måste gå på sin känsla /tro på vad valpen klarar, ingen annan kan bättre än denne avgöra det! Skriver jag under på 110%
Publicerat Juni 18, 200917 yr Skriver jag under på 110% Kul att vi är ense MKJ Glad midsommar på dig! / Ekebo
Publicerat Juni 18, 200917 yr Kul att vi är ense MKJ Glad midsommar på dig! / Ekebo När folk är överns med mig får jag än förnimmelse av att jag måste ha fel Detsamma och skål
Publicerat Juni 18, 200917 yr Författare Okej. Tack för era funderingar. Nu mina! Släppa med andra hundar? Nej och åter nej! Min hund ska lära sig att hitta sitt eget vilt. Skälla på grävling i fälla? Nja. Det blir ju liksom inte på riktigt kan eventuelt vara bra för att få igång en trög hund vilket jag inte tycker att jag har. Det kan ju till och med vara lite bra att unghunden får lite respekt för viltet så den inte tror att den kan ha död på det själv. Men vad vet jag, jag är ju nybörjare på den här typen av hund.
Publicerat Juni 19, 200917 yr Föraren/Ägaren måste gå på sin känsla /tro på vad valpen klarar, ingen annan kan bättre än denne avgöra det!Lycka till Lindberg! /Ekebo Skriver jag under på 110% Det klingar väl bara sådär bra när ägaren måste gå in på ett internetforum för att fråga...
Publicerat Juni 19, 200917 yr Författare Jag litar helt på mitt eget omdöme! Ville bara ha igång en diskusion. Att jag sågar ett råd som jag får tycker jag bara tyder på att jag har eget förstånd som styr hur jag sköter injagningen av min hund! Hoppas att den som ger mig ett råd som jag sågar inser att det är rådet som sågas och inte mäniskan. Samtidigt så måste jag förmedla lite av mitt tänk när det gäller hundar. Jag har ju faktiskt sysslat en hel del med fågelhundar tidigare. Mitt bästa råd är att man ska lyssna på alla men inte lita på någon. Man måste helt enkelt värdera alla råd man får. Passar den här metoden mig passar den min hund kommer det att fungera med den jakt som jag har tänkt mig osv. Det finns egentligen bara en typ av råd som jag nästan alltid sågar och det är när någon säger "så här gör man". För om man får ett råd som ska passa alla hundar och alla förare så är det en mirakel metod utan dess like och någon sådan metod har jag aldrig stött på. Så för att samman fatta det hela så är jag jätte glad för tips, ideer och erfarenheter som finns där ute men jag kommer absolut inte köpa allt som ni skriver men det är alltid kul att få reda på andras erfarenheter och kunskaper. För de erfarenheter och kunskaper som ni delar med er av är ju inte fel men dom kanske inte passar just mig och min hund. Och om ni vill ha reda på om jag kommer att släppa på grävling i höst så kan jag i dagsläget bara svara som en gammal klasskompis skrev på ett svenska prov "Fan vet inte jag". För jag vet inte hur min hund beter sig varken första augusti eller sista oktober. Men fan kanske vet för det verkar vara hans dotter
Publicerat Juni 19, 200917 yr Okej. Tack för era funderingar.Nu mina! Släppa med andra hundar? Nej och åter nej! Min hund ska lära sig att hitta sitt eget vilt. Skälla på grävling i fälla? Nja. Det blir ju liksom inte på riktigt kan eventuelt vara bra för att få igång en trög hund vilket jag inte tycker att jag har. Det kan ju till och med vara lite bra att unghunden får lite respekt för viltet så den inte tror att den kan ha död på det själv. Men vad vet jag, jag är ju nybörjare på den här typen av hund. Hunden lär ju lära sig vad han skall skälla på, du förstör inte hundens framtida sök genom att släppa på en grävling som en annan hund har ställt första gångerna. Vi pratar ju unghundar, på gränsen till valpar här och inte vuxna hundar. Nästa år blir nog upplägget annorlunda.
Publicerat Juni 19, 200917 yr Författare Nej jag tror inte heller att söket blir förstört. Vad jag är rädd för är att hunden drar iväg till första bästa hund som står och skäller eller driver osv. Det finns också en liten rädsla för att det kan bli bråk mellan hundarna framme vid grävlingen. Men om man har en hund som valpen unghunden är van vid så är väl den risken ganska liten men det har ju inte jag.
Publicerat Oktober 8, 200916 yr Författare Tänkte lyfta en gammal tråd för att meddela hur det har gått! Jag har ju varit ute lite på nätterna, tycker faktiskt att min hund är riktigt klok och sund. Fram till idag så har jag haft två säkra grävling kontakter. På den första så var jag för het fram så den gick iväg hörde bara hur hunden fick stopp på grävlingen två gånger för att sen tystna och komma tillbaka. Nästa gång så går jag på en traktorväg i skogen och får se hur hunden kommer som ett streck i utkanten på lampskenet och sekunden senare så går ståndskallet igång. vis av erfarenheten från förra kontakten så tar jag det lungt upp för bergkamen där jag hör skallet. När jag kommer över kammen så har skalet tystnat och ingen hund. När jag stått där en god stund så dyker Stojja upp och när jag undrar lite vad hon gjort så sticker hon tillbaka i samma spår som hon kom och visar på grytet som ligger tjugo meter bort. Vi hade alltså oturen att få tag på grimbart precis utanför hans egen köksdörr! För någon vecka sedan så gick jag lite på marken där det alltid brukar finnas tjäder hon har ju nämligen både intresse för sådant som sitter i träden och för fåglar så jag hoppas ju på att hon kan bli trädskällare. När jag komer till området där jag hoppas på tjäder så går skallet igång, snacka om att hjärtat också går igång. Men döm om min förvåning när det är älg som hon skäller på. Finns mycket att anmärka på älgarbetet som sådant men hade det vart älgjakt så hade jag fått skjuta! Nu ikväll så kände jag att jag måste ut och göra ett försök med grävlingarna innan älg jakten. När jag kommer fram dit som jag har planerat att parkera bilen så hoppar det iväg tre stycken rådjur när jag släpper ut hunden så går hon iväg på dom spåren men hon är lätt att vända. Efter att jag har gått ca hundrafemtio meter på vägen så går det igång ett ståndskall ner mot sjökanten. Då kommer kallsvetten är det kor i hagen som ligger där! Så jag tänder lampan och går raskt åt det hållet. Tror ni jag blir lycklig när jag upptäcker att jag missbedömt avståndet och det är en grävling som hon ståndar mitt på gärdet! Hon gör i mina ögon ett kanon jobb och jag skjuter grävlingen i diket. Jag sätter inte dit några smileysar för dom är inte lika glada som jag är!
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Grattis grattis! Personligen så har jag dock aldrig lyckats stöta en grävling genom att gå på för hårt på ståndet. Man brukar nästan småspringa ibland, å sen kan man stå på ståndet å fota å filma lite
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Grattis Lindberg Sköt själv första grävlingen vid 6 månader och blev ett par till, tyvärr bröt hundstackaren benet varför han nu är lite eftersatt ett tag. Men oj vilket gry det var (är) i han
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Författare Tack för grattulationerna Jag säger det ändå. I Augusti är hon helt klart för ung. Du får allt lugna dig lite. Men framåt oktober kan du kanske prova om hon verkar mogen för det. Musköt mannen med två laikor och en kristallkula
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Författare Kunde inte sitta inne ikväll! Så Jesper Stojja och jag tog med oss 22an och gick en sväng. När vi nästan var tillbaka till bilen så hiitade Stojja sin andra grävling. Nu har det lossnat