Publicerat Oktober 19, 200916 yr Författare Skit kul! Där har du nog en riktig grävlingracer¨på gång. Ja det känns faktiskt så Får väl passa på att tacka dig en extra gång för visst var det väl du som både rekomenderade Bäst-laika och kullen Sen så har jag en fråga. Hör du någon skillnad när Lina får tag på en räv jämfört med en grävling?
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Sen så har jag en fråga. Hör du någon skillnad när Lina får tag på en räv jämfört med en grävling? Nej egentligen inte. Men när man kommer närmare så brukar man höra räven. Brukar vara ett jävla liv på dem.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Författare Ja det känns faktiskt så Får väl passa på att tacka dig en extra gång för visst var det väl du som både rekomenderade Bäst-laika och kullen Sen så har jag en fråga. Hör du någon skillnad när Lina får tag på en räv jämfört med en grävling? Oj!!! Blev visst ett B istället för ett V men i det här fallet så är det ju samma sak
Publicerat Februari 9, 201016 yr Är lite nyfiken hur fortsättningen på säsongen blev? Hur har Stojja funkat?
Publicerat Februari 11, 201016 yr Författare Är lite nyfiken hur fortsättningen på säsongen blev?Hur har Stojja funkat? Jodå! Jag får nog säga att jag är nöjd . 8 grävlingar blev det innan säsongen var slut. På älg så har hon haft några riktigt bra arbeten dock ingen älg skjuten hon hade bland annat ett riktigt bra ståndskall på grann marken. På älgjakten så har jag ju mest gått själv och hoppats på att få skjuta på stånd. Gris har vi bara provat en gång. Hon vågade inte på grisarna jag hoppas och tror att det beror på orutin och att det var mycket snö. Tänkte ju inte prova på gris i år men hon har hela tiden haft ett smart betende på allt vilt så jag provade. Med facit på hand så hade hon ju ett ganska smart betende på gris hon gick ju inte på och blev skadad men var väldigt intresserad. Faktum är att hon var ju lite så på grävling också i början. Om det nu är så att västlaikorna är sena så tycker jag att detta är ett ganska bra resultat för en hund som inte fyllt ett år innan säsongen var slut.
Publicerat Februari 11, 201016 yr Tycker det låter som det var ett dumt tips av mig. Jag skulle givetvis köpt kräket själv. Ska bli intressant att följa henne nästa höst.
Publicerat Februari 11, 201016 yr Författare Tycker det låter som det var ett dumt tips av mig. Jag skulle givetvis köpt kräket själv. Ska bli intressant att följa henne nästa höst. Ja jag har nog aldrig haft så het längtan till augusti så här tidigt på året. Ska ta några svängar efter mink på vårkanten först.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Författare Tänkte att jag skulle skriva om den sista grävling jakten för säsongen med Stojja. Det vart sent på säsongen nov eller dec. Satt hemma en vanlig onsdag och kände lite frustration. Så jag säger till frugan att jag åker ut en liten stund och släpper laikan. Tonåringen i huset är inte sen att hänga på! Finns faktiskt en fördel med att jaga grävling sent på säsongen på min mark. Köttdjuren är inte kvar ute på bete. Vi parkerar bilen en bit in i skogen och jag har planerat en runda som inte borde ta så lång tid. Min vapenbärare ska ju faktiskt upp till skolan dagen därpå. När vi gått ca femhundra meter så funderar jag lite på vart Stojja är. Tar upp astron och ser att hon håller på och snurrar ute på ett bete hon går i spår som mycket möjligt kan vara grävling. men rätt vad det är så ser jag hur hon sätter full fart hemmåt. Så jag stoppar ned astron och vi går vidare. Men hon kom aldrig hem istället så hör vi hur ett ståndskall går igång. När vi går mot ståndskallet är jag ganska säker på att detta kommer bli den första grävlingen som ynglingen bredvid mig kommer få skjuta. Stället är nämligen ett ställe där vi skjutit flera grävlingar det ligger ett flytblock i en backe som dom kryper upp inunder. Jag tar ändå bössan och laddar den för att se hur situationen är. Jodå mycket riktigt grävlingen ligger och trycker inunder stenen. Så jag lämnar över bössan till grabben och säger åt honom att avsluta bara jag tagit bort hunden. När jag tar bort hunden vet ni vad den lilla idioten till grabb gör? Jo han lägger sig platt på marken 1,5m från grävlingen alltså han ligger snett inunder grävlingen. Ja ja tänker jag avsluta bara snabbt innan grimbart bestämmer sig för att han fått nog och springer här ifrån. Tror ni kan lista ut vilken väg det skulle bli. Men efter lite fibblande med säkringen så skjuter han grävlingen. Kan ju säga att den här grabben har lite svårt att vara tyst i vanliga fall, blev ju inte bättre nu! Vi lägger grävlingen på en vägkant och går vidare efter en gärdeskant. Tro inte att grabben blir tyst! Men han får hålla på känns faktiskst riktigt kul att han har fått sin första. Går och blir lite sur på Stojja att hon inte söker ut. Men vi traskar på i alla fall. Rätt som det är så kommer Stojja med en väldig fart in i panlampans sken framifrån och lika fort ur skenet bakåt. Vad är på gång nu tänker jag och tar upp astron. Då ser jag på kartan hur hon har ruskigt hög fart mot vår före detta jaktledare som har två KATTER. Ser vidare hur hon i princip vänder på hans trapp och kommer tillbaka snett ut över det gärdet som vi står i kanten av. Sen går ståndskallet igång. Det är med hjärtat i halsgropen som man går fram för att se vad det är hon skäller på. Som tur är så är det en grävling. Jag tar bössan från grabben för att skjuta själv, går ju inte att ta bort hunden i det här läget. När jag går fram för att avliva grävlingen så gör den ett utfall och springer i princip på mig så jag bommar grävlingen och kan inte ha varit långt från att skjuta mig själv i foten. Det är nu man får se Stojjas klass, tro inte att grävlingen kommer ifrån henne den försöker men hon nafsar den lite lätt i baken sen så står hon framför och skallar. Går en liten bit till och Stojja har några jätte upprörda skall vid ett gryt, hon fick inte fast den. Nu är vi ju en bra bit från bilen och vi har ju lite att samla in så vi får smyga in när vi kommer hem och Jesper måste lova att inte visa några trötthetssymptom på morgonen när han ska till skolan. Fattar ni nu varför jag väntar till augusti
Publicerat Februari 16, 201016 yr Du får inte skriva om sånt här så här års. Man får ju allvarliga abstinenssyptom.
Publicerat Februari 16, 201016 yr verkar varit en rolig jakt ni hade! Björn var hemma å släppte i augusti, då gick det ju riktigt bra. Nästan för bra ena gången. Får bara hoppas på samma resultat nästa höst
Publicerat Februari 17, 201016 yr Författare verkar varit en rolig jakt ni hade! Björn var hemma å släppte i augusti, då gick det ju riktigt bra. Nästan för bra ena gången. Får bara hoppas på samma resultat nästa höst Grävling jakt med ställande hund är världens roligaste jakt
Publicerat Februari 17, 201016 yr Grävling jakt med ställande hund är världens roligaste jakt Visst är det. Fattar inte varför folk tittar så konstigt på mig när jag tycker de ska plantera ut grävling.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Visst är det. Fattar inte varför folk tittar så konstigt på mig när jag tycker de ska plantera ut grävling. Säg till den dagen då du kommer över ett par Afrikanska Hongungsgrävlingar, våra grävlingar är sannorlikt bara en light-variant av "the real thing" . http://www.youtube.com/watch?v=c81bcjyfn6U
Publicerat Februari 17, 201016 yr Säg till den dagen då du kommer över ett par Afrikanska Hongungsgrävlingar, våra grävlingar är sannorlikt bara en light-variant av "the real thing" .http://www.youtube.com/watch?v=c81bcjyfn6U det är nog lika bra å plantera in tasmanska pungdjävlar direkt så det blir lite mer sport i leken
Publicerat Februari 17, 201016 yr Säg till den dagen då du kommer över ett par Afrikanska Hongungsgrävlingar, våra grävlingar är sannorlikt bara en light-variant av "the real thing" .http://www.youtube.com/watch?v=c81bcjyfn6U Ja för Funny hade det nog varit en lagom match. Men inte för "surkärringen", hon äter sådana till frukost.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Lånar tråden lite.. har en jämthund som blir 1 år i slutet augusti.. Tror ni det blir lagom o börja jaga in henne på grävling 1a augusti elle bör man vänta?
Publicerat Februari 17, 201016 yr Lånar tråden lite.. har en jämthund som blir 1 år i slutet augusti.. Tror ni det blir lagom o börja jaga in henne på grävling 1a augusti elle bör man vänta? Inga problem. Bara släpp när det blir lovligt.