Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rekommendationer för 30.06?

Featured Replies

Publicerat

Hej forumet!

Hittade jaktsnack.se i veckan o efter lite läsning så inser jag ju att det här är helt rätt ställe för att konsultera expertisen! :o

Jag ska till att köpa min första studsare o tänker köpa en 30.06 . Visst skulle väl även en .308W fungera (skillnaderna är väl egentligen inte så hiskeligt stora?) men 30.06 är den kaliber jag har mest vana vid från skyttebanorna och rekylen har jag inget problem med.

Men till frågan; har ni några bra tips på prisvärda 30.06 modeller? El annat som är bra att tänka på? Mitt idela köp är en prisvärd, kvalitetsbössa i begagnatklassen med kikarsikte med totalpris runt 5000 kr. El är det för mycket att hoppas på tror ni?

Har kollat lite på Husqvarna och Tikka men det finns ju en djungel av fabrikat i den här kalibern ... vore skönt att höra lite av era intryck o erfarenheter angående det här. Om det finns några studsarnas Trabanter därute så är det ju inget man vill gå o felköpa precis ;)

MVH,

Fredrik

Publicerat

Hva är mkt prisvärda och med en leupold får du ett bra paket för kanske under 5000kr. En Tikka eller en Sako som är snäppet bättre i vissa avseenden kostar lite mer, men med en Leupold kan man få en sådan för runt eller strax över 5000 kr. Man kan också få andra udda fabrikat för en billig peng ibland naturligtvis men de nämnda är säkra nordiska kort.

Publicerat

Som du är inne på så finns det bössor så att det räcker och blir över, Sako, Remington, Tikka, Husqvarnor till förbannelse, mfl om du håller dig till kända märken så är du ganska säker, att prov skjuta åken innan köp är att rekomendera....kalibern är du nöjd med sedan tidigare så det är bara att köra på.

Kikare och fästen är oftast den svaga länken här, det kostar att ordna rätt grejor, med en budget på ca 5000 så blir det lite kärvt med inte otänkbart, kolla blocket regelbundet, även Torsbohandels.com kan vara nått att titta in på, men glöm inte din lokale hökare som kan ligga på fina grejor rätt vad det är.

Publicerat
  • Författare

Man får tacka för dessa supersnabba svar!

Det kryllar ju verkligen av HVA på marknaden och en undran ang dessa är vad skillnaden mellan 1600 / 1640 är? 1900 ligger ju i regel högre, antar att det är nyare modell?

MVH,

Fredrik

Publicerat

Jag kan rekommendera Winchester m70.

Har själv en sån i 30-06 och är väldigt nöjd!

Ett annat bra märke enligt mig då är ju Varberger. Kanske något dyrare än 5000 med kikare dock!

Publicerat

Har själv en Tikka T3 och kan bara rekommendera det bössan. Lite dyrare kanske, men väldigt bra och sitter som ett smäck på axeln. Finns massor av begagnat av den typen. Kolla även 308win , så har du 2 st kalibrar att kika runt på, gör oddsen mycket bättre att hitta den rätta bössan för dig. jag har skjutit med båda kalibrar men fastnade för 308win, men det är min personliga uppfattning. Båda är väldigt bra kalibrar. Lycka till.

Publicerat

Nackdelen med en .308 i en T3 är att det är den långa lådan vilket är lite onödigt

Publicerat
  • Författare
Håller med om att Win 70 är trevliga bössor.

Om du vill läsa lite om djungeln av Husqvarnabössor så kan jag rekommendera följanbde artikel:

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=179128

Mycket intressant läsning! Tackar för den!

Publicerat
  • Författare

Vad har ni för erfarenheter av tjeckiska studsare? De verkar ju ligga rätt så lågt i pris iaf men kanske kvaliten är därefter ...

Publicerat

Jag har en Husqvarna 1900 från 1968. Funkar hur bra som helst.

Det jag har snappat upp lite här o var när det gäller bössköp är att man hellre ska satsa på en bra kikare med en billig bössa, än tvärt om. D.v.s. en billig kikare på en bra bössa är inte så bra. Men även de flesta billiga bössor har fullt godkänd precision, medans de billiga kikarna tappar sikt i skymningen. (När grisarna kommer).

Publicerat
Vad har ni för erfarenheter av tjeckiska studsare? De verkar ju ligga rätt så lågt i pris iaf men kanske kvaliten är därefter ...

Har en kompis som har en BRNO ZG-47. En riktigt fin bössa, lite motstånd i mekanismen men väldigt gediget gjord...

Publicerat

http://www.ahnovapen.se/

Här finns det flera Hva 1600 för 2k och uppåt. Pålitliga bössor billigt. Då får du pengar över till kikare.

Publicerat

Har själv en CZ 452 i .22lr, och det är ett fint och välgjort vapen. Köpte det nytillverkat för ett par år sedan. Jag har inte skjutit några av deras grövre studsare, men vad jag har förstått (ryktesvägen) så är de numera gedigna studsare som ger mycket gevär för pengarna. Hur kvaliteten på de lite äldre ser ut har jag ingen aning om.

Publicerat
http://www.ahnovapen.se/

Här finns det flera Hva 1600 för 2k och uppåt. Pålitliga bössor billigt. Då får du pengar över till kikare.

+ en ny stock kanske... :P Jag inträdde i halvmåneklubben medelst en sådan krokbössa i 30-06.. ;)

/Må

Publicerat

Provade en kompis Brno och blev positivt överraskad.

Den hade enligt mitt tycke en bra balans och sköt täta fina träffbilder, lite bakvänd säkring bara. Men det ska tydligen vara ändrad och bättre på lite senare modeller.

Publicerat
+ en ny stock kanske... :D Jag inträdde i halvmåneklubben medelst en sådan krokbössa i 30-06.. ;)

/Må

En ny stock tror jag är en mycket bra investering till en gammal 1600 :P Men han skriver i inledningen att han inte är rädd för rekylen ;)

Men att det är en pålitlig mekanism är det väl inget tvivel om :P

Publicerat
  • Författare

Efter era tips o lite efterforskningar så lutar det åt en HVA 1600. På nåt sätt får jag känslan av att de gamla HVA modellerna är lite som studsarnas motsvarighet till AK-47an ^_^ En ny stock låter ju inte heller så dumt men det får bli en senare investering.

Med tanke på priset på geväret så får jag ju goda marginaler att köpa ett bättre begagnat Leupold VXII sikte :P

Publicerat

Ja eller gör som jag.

Kontakta Stanley Stoltz ^_^ så bygger han en bössa som passar dig som en smäck.

Aningen dyrare kanske men inte alltför dyrt ändå.

Köp en beg kikare på blocket eller på SJF tillsalusite.

Eller kanske en via blocket. :P;)

Publicerat
Efter era tips o lite efterforskningar så lutar det åt en HVA 1600. På nåt sätt får jag känslan av att de gamla HVA modellerna är lite som studsarnas motsvarighet till AK-47an ^_^ En ny stock låter ju inte heller så dumt men det får bli en senare investering.

Med tanke på priset på geväret så får jag ju goda marginaler att köpa ett bättre begagnat Leupold VXII sikte :P

Husqvarnorna är nog i det närmaste outslitliga, jag har en själv fast i 9,3x57 tillverkad mellan 1937-38. Den sparkar som en ilsken gammal åsna, men den skjuter täta fina träffbilder. Den ska bara uppgraderas med ett skapligt kikarsikte så är jag helt nöjd med den.

En av kompisarna har en 1640 i 30,06 som han inte har några planer på att byta ut. Dock har han bytt kolv på den, vilket var ett lyft enligt honom.

Publicerat

Är ägare till både en Huqvarna 1640 (30 06) och en Wichester 70A (308) och är mycket nöjda med båda bössorna. Husqvarnan är lätt och smidig som hundförarbössa men man får inte vara vek, den sparkar rejält.

Här finns det ett antal Husqvarna till salu.

http://www.delsbovapen.se/butik/

Publicerat
  • Författare

Har nog bestämt mig för att köra på en HVA med en fin kikare. Men bara av ren nyfikenhet;

Finns någon här som har erfarenhet av Stigas studsare och vill dela med sig av den?

Publicerat
Har nog bestämt mig för att köra på en HVA med en fin kikare. Men bara av ren nyfikenhet;

Finns någon här som har erfarenhet av Stigas studsare och vill dela med sig av den?

Är väl bara ombyggda 96:or vad jag vet?? Inget att satsa på............