Publicerat Juni 22, 200917 yr Är väl bara ombyggda 96:or vad jag vet?? Inget att satsa på............ Stämer bra En 96a är inte bygt för dom tryck som 30-06 patronen levrerar En M96a kan vara värd 0-1500kr i bland mer om den är numerriktig Medans en Stiga alldrig är väd mer än slrotvärdet på stållet Mvh Anders Hj
Publicerat Juni 22, 200917 yr Hmm. Jag har en Husqvarna 9,3x57 med 96 mekanism, den fungerar utmärkt. Och har så gjort sedan 1937-38! Att 98 mekanismen är bättre för grövre kalibrar kanske är sant, den togs fram för lite grövre doningar i alla fall. Men jag har lite svårt för detta ständiga smutskastandet och den negativa inställningen till 96 mekanismer. Den har trots allt fungerat sedan 1896 och personligen så tycker jag att den fungerar som den ska. Nackdelen är ju flaggsäkringen men den har ju 98 mekanismen också! Nu är jag långt ifrån någon jätte expert när det gäller skillnaderna mellan dom här två systemen. Så jag skulle finna det väldigt intressant om någon kunnig ville förklara respektive fördelar och nackdelar med dom!
Publicerat Juni 22, 200917 yr Hmm.Jag har en Husqvarna 9,3x57 med 96 mekanism, den fungerar utmärkt. Och har så gjort sedan 1937-38! Att 98 mekanismen är bättre för grövre kalibrar kanske är sant, den togs fram för lite grövre doningar i alla fall. Men jag har lite svårt för detta ständiga smutskastandet och den negativa inställningen till 96 mekanismer. Den har trots allt fungerat sedan 1896 och personligen så tycker jag att den fungerar som den ska. Nackdelen är ju flaggsäkringen men den har ju 98 mekanismen också! Nu är jag långt ifrån någon jätte expert när det gäller skillnaderna mellan dom här två systemen. Så jag skulle finna det väldigt intressant om någon kunnig ville förklara respektive fördelar och nackdelar med dom! 9,3x57 är en lågtrycks paton i jämförelse med 30-06 Mvh Anders HJ