Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ge 22:an fripass!

Fripass till 22lr. 122 röster

1. 1. Ja eller nej till att ge 22lr. "fripass" i vapengarderoben

• Ja, absolut!
      94%
      115
    • Nej, sex vapen räcker enligt nuvarande regelverk.
      5%
      7

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Jag är med, var skall jag skriva på?

Håkan H

• Svar 57
  • Visningar 7,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

någon datakunnig måste de ju finnas som kan fixa en namninsamling. jag vet iaf ett 10 tal på rak arm som skulle skriva på här o nu!.

hoppas de kommer igång snart!

Publicerat

Det finns ju alltid http://www.namninsamling.com/site/

men jag tror att det är lättare att påverka förbunden (observera att jag skriver förbunden) genom att skriva motioner till årsmöterna.

Jag vet att det är drygt och tar rätt lång tid, men jag tror det får mer "tyngd"

tänk er själva om det kommer in 10-20 motioner/krets om samma sak, tusan om inte några skulle komma förbundens årsmöten tillhanda

Andreas (som själv sitter och knatar på en fin text)

Publicerat
  • Författare

Jag tror på båda varianterna. Dels påverka via förbunden, dels att backa upp med en namninsamling till förbunden och måhända även RPS.

Publicerat

Ja här har ni. http://www.namninsamling.com/site/petition_new.asp

Inget jag ids lägga ner tid på då det inte är jag som bor i Sverige o behöver bry mig om detta :rolleyes: Men någon eldsjäl med skrivarkunnande kan ju lägga ner några minuter på det.!

Publicerat

nu har jag skrivit på namninsamlingen :rolleyes:

Andreas

Publicerat

jha det fanns redan en! Nåja. mitt namn på listan !

Publicerat

Jag och frun har skrivit på.

Publicerat

Underskrivet! :P

Publicerat

Nu har jag också kråkat på!

Publicerat

Påskrivet och klart! :rolleyes:

Publicerat

Sajnat och klart!

Publicerat

Skrivit på! :rolleyes:

Publicerat

underskrivet!

Publicerat

Två frågor, 1 vad hade man räknat med för svar på en såmhär omröstning på ett jaktforum? :lol:;);):P:D

Jag jagar en del, och jag känner nog att vapengarderoben ibland är lite liten, eller i mitt fall gränsen på 20 poäng vad gäller förvaringsföreskrifter då jag målskjuter en hel del, men jag har som jaktvapen.

1 9,3 benelli halvautomat

1 308win reperter

1 222rem reperter

1 22 halvautomat

1 hagelbock

1 hagelautomat

vad saknar jag.....?

rent krasst, skulle jag kunna göra en list som en toarulle över vapen jag vill ha, men behöver jag verkligen fler än dessa sex? :rolleyes:

Publicerat
Två frågor, 1 vad hade man räknat med för svar på en såmhär omröstning på ett jaktforum? :lol:;);):P:D

Jag jagar en del, och jag känner nog att vapengarderoben ibland är lite liten, eller i mitt fall gränsen på 20 poäng vad gäller förvaringsföreskrifter då jag målskjuter en hel del, men jag har som jaktvapen.

1 9,3 benelli halvautomat

1 308win reperter

1 222rem reperter

1 22 halvautomat

1 hagelbock

1 hagelautomat

vad saknar jag.....?

rent krasst, skulle jag kunna göra en list som en toarulle över vapen jag vill ha, men behöver jag verkligen fler än dessa sex? :rolleyes:

Du har ingen klass 3 för vinterjakt på ripa!

Andreas

Publicerat

Har själv

1 300 win mag

1 6,5x55

1 kombi 222/12

1 22 hornet

1 22 lr

1 hagelbock

i stort behov av hagel halvautomat med extra slugpipa

Andreas

Publicerat
Har själv

1 300 win mag

1 6,5x55

1 kombi 222/12

1 22 hornet

1 22 lr

1 hagelbock

i stort behov av hagel halvautomat med extra slugpipa

Andreas

och slugspipan ska du ha till?

Publicerat
och slugspipan ska du ha till?

sljuta slug, vad trodde du ?

Andreas

Publicerat

Ska förtydliga

Hagelhalvautomaten ska vara till kråkjakt med bulvan då jag oftast (alltid) sitter i ett litet gömsle med ganska stora problem med brytningsvinkeln på en hagelbock, dessutom tillkommer det positiva med ett 3:e skott

att jag skrev extra slugpipa var för att när jag väl köper min halvautomat så är det en fördel att konna växla till slugpipan och ha den till bland annat eftersök på älg, då en snabb kaliber som 300 win mag inte alltid är att föredra, inte heller en 6,5x55 med en jätteglugg (5,5-22x50 med milrad riktmedel)

Andreas

Publicerat

Blev faktiskt förvånad över att se att någon rösta för att "6 vapen räcker" :D

Själv har jag 5 vapen och jag skulle behöva några til :P

Har skrivit på :D

Har inga belägg för detta utan detta är bara något jag hört/läst, men att medeljägaren skulle skaffat fler vapen i snitt sedan garderoben infördes, om detta är sant så skulle det förmodligen bero på en rädsla att garderoben ska krympas ännu mer.

Publicerat
  • Författare

Vapengarderoben borde aldrig ha införts i första läget. Enkom ett uttryck för överförmynderi i traditionell svensk anda i mina ögon. Civila jaktvapen stjäls förvisso ibland ja, visst är så fallet. Men vilka vapen nyttjas vid grov kriminalitet idag? Insmugglade automatpistoler och automatkarbiner från Balkan mfl. ställen. Vad har dessa med svensk jakt att göra? Inte ett smack! Däremot kan RPS visa sig duktiga och påvisa att man tar krafttag mot vapenrelaterad brottslighet genom att klämma åt laglydiga medborgare. Jag vill dock på intet sätt ha samma liberala hållning som i USA. Det skall tex. inte vara lätt att få licens på en automatpistol i 9 mm Parabellum utan man skall vara en aktivt tävlande skytt osv. Däremot bör det vara upp till var och en av landets laglydiga medborgare att själva definiera sitt egna behov av konventionella gevär för jaktligt bruk. Inte en handläggare på tillståndsgivande myndighet som enligt föreskrifterna inte får ha ett eget vapenrelaterat intresse. Men den dagen då vapengarderoben avskaffas lär hinhåle åka skridskor till jobbet..

Publicerat
Vapengarderoben borde aldrig ha införts i första läget. Enkom ett uttryck för överförmynderi i traditionell svensk anda i mina ögon. Civila jaktvapen stjäls förvisso ibland ja, visst är så fallet. Men vilka vapen nyttjas vid grov kriminalitet idag? Insmugglade automatpistoler och automatkarbiner från Balkan mfl. ställen. Vad har dessa med svensk jakt att göra? Inte ett smack! Däremot kan RPS visa sig duktiga och påvisa att man tar krafttag mot vapenrelaterad brottslighet genom att klämma åt laglydiga medborgare. Jag vill dock på intet sätt ha samma liberala hållning som i USA. Det skall tex. inte vara lätt att få licens på en automatpistol i 9 mm Parabellum utan man skall vara en aktivt tävlande skytt osv. Däremot bör det vara upp till var och en av landets laglydiga medborgare att själva definiera sitt egna behov av konventionella gevär för jaktligt bruk. Inte en handläggare på tillståndsgivande myndighet som enligt föreskrifterna inte får ha ett eget vapenrelaterat intresse. Men den dagen då vapengarderoben avskaffas lär hinhåle åka skridskor till jobbet..

+1 !

Publicerat

Tro nu inte att det var jag som röstade nej... håller helt med er om att både garderoben och poängsystemet borde avskaffas, men jag kan ibland tycka att diskussionen blir lite konstig vad gäller vad man VILL ha och vad man egentligen behöver, Jag jagar och det gör min fru med, dessutom tävlingsskjuter jag, har en dotter som är 11 och som gillar och skjuta och följer ofta med och när jag går hundförare, skulle pappas lilla flicka bo kvar efter hon fyllt 18år vilket pappa tycker hon ska göra minst tills hon fyllt 35 B):D kommer det inte vara det enklaste för henne att få licens, då poängsystemet gör att pappa måste bygga kasun för att familjen paserar 20 poäng, skulle dessutom hennes lite yngre tvillingbröder vilja utöva sin mänskliga rättighet att jaga ja då vet e fan om vi inte får flytta in i en kasun hela familjen för att uppnå förvaringsföreskrifterna!

Back to topic, denna tråd handlade om 22:an så vi kanske ska återgå dit.