Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ge 22:an fripass!

Fripass till 22lr. 122 röster

1. 1. Ja eller nej till att ge 22lr. "fripass" i vapengarderoben

• Ja, absolut!
      94%
      115
    • Nej, sex vapen räcker enligt nuvarande regelverk.
      5%
      7

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat
Vapengarderoben borde aldrig ha införts i första läget. Enkom ett uttryck för överförmynderi i traditionell svensk anda i mina ögon. Civila jaktvapen stjäls förvisso ibland ja, visst är så fallet. Men vilka vapen nyttjas vid grov kriminalitet idag? Insmugglade automatpistoler och automatkarbiner från Balkan mfl. ställen. Vad har dessa med svensk jakt att göra? Inte ett smack! Däremot kan RPS visa sig duktiga och påvisa att man tar krafttag mot vapenrelaterad brottslighet genom att klämma åt laglydiga medborgare. Jag vill dock på intet sätt ha samma liberala hållning som i USA. Det skall tex. inte vara lätt att få licens på en automatpistol i 9 mm Parabellum utan man skall vara en aktivt tävlande skytt osv. Däremot bör det vara upp till var och en av landets laglydiga medborgare att själva definiera sitt egna behov av konventionella gevär för jaktligt bruk. Inte en handläggare på tillståndsgivande myndighet som enligt föreskrifterna inte får ha ett eget vapenrelaterat intresse. Men den dagen då vapengarderoben avskaffas lär hinhåle åka skridskor till jobbet..

AMEN!

• 2 weeks later...
  • Svar 57
  • Visningar 7,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Franzén verkar ha läst din tråd :rolleyes:

Egentligen borde det gå att få en .22-studsare i vapengarderoben utöver de lagstadgade sex vapnen.

Det är det perfekta vapnet att träna kulskytte med, inte minst med tanke på ljudnivån. Man behöver inte dra långt ut i skogen för att inte störa grannarna. Precision och kostnad talar till .22-studsarnas fördel.

källa: http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Publicerat

Jag trodde att fler skulle svara när jag såg att denna tråd dök upp,var är alla 22 skyttar/jägare??kan ju omöjligt vara så att dom som har en är så nöjd att dom tvär vägrar släppa in ett vapen till i garderoben förutom 22án :rolleyes: .

MVH Terix som gärna vill ha sin 453 varmint utanför garderobs räkningen.

• 1 month later...
Publicerat

Denna tråd är värd att bumpas tycker jag. SÅ därför skriver jag ett onödigt inlägg häri. så att flera får beskåda o skriva under!

Publicerat

Skrivit på!! <_<

Publicerat

Givetvis skrivit på! Otroligt bra förslag. Mest troligt kommer man dock bara att få ha 1st 22 utanför vapengarderoben, men det borde räcka.

Publicerat

Ett tips för den/de som överväger att skriva motioner är då att trycka på både övning OCH jakt. Det finns inget som hindrar att man skaffar en .22:a på målskjutningslicens, vilket gör att den hamnar utanför vapengarderoben. Krävs medlemskap i skytteförening i sex månader och att klubben intygar att man är aktiv, inget mer. Vill man däremot dessutom få jaga med den är det stopp. Nu är det förstås inte svårt att argumentera för att man vill kunna jaga klass 4 vilt med det vapen man övar mest med osv osv... De flesta inläggen ovan handlar om övning; glöm inte trycka på övning och jakt i kombination.

Jag tror inte det skulle bli den lättaste uppgiften för min kollega att jobba med, om förbundsstämman antar motionen, men prova gärna ;-)! Själv har jag prioriterat bort .22:a...

• 4 months later...
Publicerat

Nå hur går/gick det?