Publicerat Juni 21, 200917 yr Kan det vara så att gyltor som är rödgrisar d.v.s. under året och med en levande vikt på en trettio fyrtio kg och som har dragna spenar inte har fött några grisar själva utan bara hjälper suggan med diandet! Pratade med en för ett tag sedan och han hade sett hur smågrisar först diade på två smågyltor för att sedan dia på suggan. Den sista grisen jag var och spårade upp hade tre spenar dragna och en levande vikt på trettio kg och riktigt röd i pälsen. Vi har sett flocken innan med ledarsuggan och två smågyltor och alla smågrisarna är lika stora och säkert födda i början av året för de börja bli rätt stora nu. Kan alla grisar vara födda av suggan, har svårt att tänka mig att hon tillåter att så små gyltor blir betäckta. \mats
Publicerat Juni 21, 200917 yr Kan det vara så att gyltor som är rödgrisar d.v.s. under året och med en levande vikt på en trettio fyrtio kg och som har dragna spenar inte har fött några grisar själva utan bara hjälper suggan med diandet!Pratade med en för ett tag sedan och han hade sett hur smågrisar först diade på två smågyltor för att sedan dia på suggan. Den sista grisen jag var och spårade upp hade tre spenar dragna och en levande vikt på trettio kg och riktigt röd i pälsen. Vi har sett flocken innan med ledarsuggan och två smågyltor och alla smågrisarna är lika stora och säkert födda i början av året för de börja bli rätt stora nu. Kan alla grisar vara födda av suggan, har svårt att tänka mig att hon tillåter att så små gyltor blir betäckta. \mats Jag vet att suggorna kan hjälpa till att dia varandras ungar om det är så att det fötts många..
Publicerat Juni 21, 200917 yr Ett djur som inte har fått egna ungar producerar väl ändå inte mjölk? Kanske gyltorna hade fått egna ungar som dog? Eller så finns det någon annan förklaring
Publicerat Juni 21, 200917 yr Ett djur som inte har fått egna ungar producerar väl ändå inte mjölk? Kanske gyltorna hade fått egna ungar som dog? Eller så finns det någon annan förklaring Jo,, jag hade en hund som fixade fram mjölk när vi fick vårat första barn t,e,x och hon hade aldrig valpat. Vargarna gör ju så som jag förstått det?
Publicerat Juni 21, 200917 yr Jo,, jag hade en hund som fixade fram mjölk när vi fick vårat första barn t,e,x och hon hade aldrig valpat.Vargarna gör ju så som jag förstått det? Ja allla som har haft tikar som sken valpar vet att djur kan få mjölk utan att få barn! Men dom måste ju löpa först. Hur detta fungerar på grisar har jag därimot ingen anining om.
Publicerat Juni 21, 200917 yr Små hongrisar på 35-40kg kan mycket väl komma med egna kultingar. Grisen är ett flockdjur och om någon olycka händer så de blir ensamma söker de gärna upp andra grupper och om de då har familjeband accepteras de lättare. Större suggor tillåter inte att deras gyltor blir dräktiga första året, men de grupperna har en tendens att vara ovanliga i de områden jakten är intensiv. Har inte den lilla gyltan några egna kultingar, tror jag inte de heller blir diade. Däremot om de själva har, kan andra kultingar få komma till.
Publicerat Juni 21, 200917 yr Små hongrisar på 35-40kg kan mycket väl komma med egna kultingar. Japp, har kunnat konstatera att en 35-kilos gylta har varit dräktig. Dock var hon i riktigt dåligt skick, konstig päls och "skabbigt" utseende - inte heller var spenaren dragna - så det gick nog inget vidare med den kullen. MVH /HerrBerg
Publicerat Juni 21, 200917 yr Författare Har inte den lilla gyltan några egna kultingar, tror jag inte de heller blir diade. Det är just detta jag blivit tveksam till!
Publicerat Juni 21, 200917 yr Har varit i Tyskland och jagade gris vid flera tillfällen hos vänner och dom berättade mycket om grisar och deras beteende kommer inte ihåg allt men har ett minne av detta ungefär så här sa dom. Ett vildsvin kan bli könsmogen vid 7-8 månaders ålder under goda förhållande. Vikten styr också lite när könsmognad kommer 35-40 kilo men en sugga som kultar i sådan tidig ålder minskar mycket i vikt under dia tiden. När brunsten kommer hos ledar suggan i gruppen brukar hon styra upp och bestämma vilka som är mogna för en påsättning är osäker på ålder. Men kommer en sugga från gruppen så kan hon bli betäckt. Men en sådan sugga tar mycket stryk och mår inte så lysande. Har varit med om att det har skjutits suggor där ner som har varit dräktiga i september ålder 16-18 månader inte normal årstid men dessa grisar har oftast varit i en grupp med jämn stora grisar 2-3 st. Vid ett tillfälle när vi var nere hade dom skjutit en sugga med två dragna spenar detta djur vägde 31 kg passad hon var i risigt skick. Polaren sattes på pass där suggan hade skjutits kommer ut två små kultingar som var ensamma i 30 min sen sköt han dom. Bägge vägde runt 10 kilo men det försvann en del vikt av skottverkan också han skjuter med 375: magnum. Så mina tyska vänner var säkra på att det var suggans kultingar. Lasse
Publicerat Juni 21, 200917 yr Jag har vid ett flertal tillfällen studerat dessa små suggor och inte någon gång har jag märkt att de skulle vara undernärda, mer än att de tappar lite i vikt när de skall ge föda till ett gäng kultingar. En kompis, ja vi jagar inte längre ihop , sköt en liten sugga på strax under 40kg l.v för ett par år sedan, som hade 6 stora juver, långa spenar och i god kondition.... De 6 kultingarna var ca 2 veckor gamla när det hände. De klarade sig tack vare att olyckan skedde vid en åtel och kultingarna var i närheten. Med stödutfodring med allehanda godsaker hade vi dem på åteln i ett par tre månader innan de försvann. Små suggor är ofta ett resultat av en splittring i familjegruppen. Det är inte alltid så att suggan är förolyckad, utan kan bl.a bero på att även den suggan som bestämmer är både liten och oerfaren. Jag tycker mig märka en brist på större suggor i de olika grupperna jag har på åtlarna jämfört med bara för ett par år tillbaka. Nu väger de suggorna som är störst bara ca 75kg l.v. Vad som gör att suggorna inte blir större, kan vi inte bara skylla på jakten även om det är den i grund och botten som ställt till det. Små suggor har mycket svårt att hämta upp sin vikt och det kan dröja bra länge - om de överhuvudtaget gör det. Tänk er själva en sugga på runt 40kg som har 6 kultingar. Det är inte mycket näring hon själv kan tillgodose och denna eftersläpning följer henne nästa år och nästa år..... Förutsatt att hon får flera kultingar varje år. Kunde bara galtarna ge f-n i ensamma gyltor, så är problemet delvis löst..... Men de är väl som vi män när vi får se ensamma försvarslösa snygga tjejer... (Kunde inte låta bli!! )
Publicerat Juni 22, 200917 yr Intressant tanke, Mats! Här sköts ett hondjur förra året som vägde 37kg levande. Hon hade dragna spenar, men antagligen så adopterades hennes kultignar av övriga två hondjur i flocken, eller så hade hon helt enkelt inga egna kultingar.. Det är ju ingen omöjlig teori..
Publicerat Juni 22, 200917 yr Författare Intressant tanke, Mats!Här sköts ett hondjur förra året som vägde 37kg levande. Hon hade dragna spenar, men antagligen så adopterades hennes kultignar av övriga två hondjur i flocken, eller så hade hon helt enkelt inga egna kultingar.. Det är ju ingen omöjlig teori.. Då är vi ju två som kan tänkas oss att det kan vara möjligt och i ditt exempel förmodar jag att minst det ena hondjuret var en sugga. Vore intressant om det kan finnas någon forskning som stöder detta. \Mats
Publicerat Juni 22, 200917 yr Men vänta lite här.. Vad är det som diskuteras? Dragna spenar är en grej som jag ser det, utvecklade juver som producerar mjölk är något helt annat.. Det sistnämnda lär inte förekomma hos en gylta som inte fått egna kultingar för det förutsätter en hel hög olika hormoner.. spekulerar jag då rå.. Mvh!
Publicerat Juni 22, 200917 yr Men vänta lite här..Vad är det som diskuteras? Dragna spenar är en grej som jag ser det, utvecklade juver som producerar mjölk är något helt annat.. Det sistnämnda lär inte förekomma hos en gylta som inte fått egna kultingar för det förutsätter en hel hög olika hormoner.. spekulerar jag då rå.. Mvh! tja man kan ju se det på två sätt: Gyltor som producerar mjölk även om de inte har egna kultingar alternativt gyltor med där flockens kultingar drar i spenarna även om de inte producerar mjölk. Att hondjur som inte har egna avkommor kan producera mjölk är ju möjligt så teorin att gyltorna skulle producera mjölk är inte helt galen. Det jag menade ovan var att den gylta som sköts även producerade mjölk.
Publicerat Juni 22, 200917 yr Men detta med att producera mjölk.. tror att man kan klämma ut lite ur spenarna på dem även om de inte haft kultingar. När de dock har kultingarna så är juvren REJÄLT mycket större och mer svullna än annars.. Som sagt, jag vet alltså inte, men menar ni att en gylta som inte fått kultingar kan få dessa rejäla juver?? Flådde en sugga med juver i torsdags och det var rent äckligt faktiskt.. Mvh!
Publicerat Juni 22, 200917 yr Men detta med att producera mjölk.. tror att man kan klämma ut lite ur spenarna på dem även om de inte haft kultingar. När de dock har kultingarna så är juvren REJÄLT mycket större och mer svullna än annars.. Som sagt, jag vet alltså inte, men menar ni att en gylta som inte fått kultingar kan få dessa rejäla juver?? Flådde en sugga med juver i torsdags och det var rent äckligt faktiskt.. Mvh!
Publicerat Juni 22, 200917 yr Hippen har rätt, det är skillnad på lite dragna spenar om det finns ett sådant tillstånd, jag faktiskt inte och ljuver med mycket mjölk i, har haft den sorgliga uppgiften att ta hand om ett flertal trafikdödade rådjursgetter och det är ingen rolig syssla, frågan är då hur det ligger till? /Christian
Publicerat Juni 22, 200917 yr Dragna spenar och stora juver är ett bevis på att suggan har egna kultingar. Den andra teorin med dragna spenar kan jag däremot köpa. I människovärlden finns det kvinnor som kan producera mjölk även om de inte själva är mammor. T.o.m män har en viss förmåga att producera mjölk..... Allt under förutsättning de blir ammade. Låter faktiskt lite grotteskt, men är dagens sanning.
Publicerat Juni 22, 200917 yr Författare Den lilla gyltan jag var och letade upp hade tre dragna spenar och de juverna var svullna men inte direkt "hängiga". det verkade inte vara mycket mjölk i dom. Nu vet jag inte hur en riktig sugga ser ut och hur mycket mjölk man kan klämma fram. Har faktiskt aldrig varit med när det skjutits en sugga som haft kultingar som fotfarande diat! \Mats
Publicerat Juni 22, 200917 yr Den lilla gyltan jag var och letade upp hade tre dragna spenar och de juverna var svullna men inte direkt "hängiga". det verkade inte vara mycket mjölk i dom. Nu vet jag inte hur en riktig sugga ser ut och hur mycket mjölk man kan klämma fram. Har faktiskt aldrig varit med när det skjutits en sugga som haft kultingar som fotfarande diat!\Mats Juverna blir mindre och mindre för varje vecka och till slut ser man bara dragna spenar. Kultingarna diar fortfarande, men äter likaväl fast föda och är inte beroende av mjölken.
Publicerat Juni 22, 200917 yr Dragna spenar OCH svullna juver är ju kanske två olika saker? Om kultingar är och snuttar på flockens gyltor så får de ju dragna spenar och kanske rent av producerar mjölk. Ett mjölkproducerande juver hos en sugga som klämt ut kultingar tar man inte miste på om jag säger så.. Precis som M-B så har jag aldrig kommit i kontakt med detta tidigare, bara skjutit galtar.. Mvh!
Publicerat Juni 22, 200917 yr Med denna diskussionen är vi farligt nära att försvara att vi skjuter på "gyltor" med dragna spenar. Alla hondjur skall betraktas som suggor om de har dragna spenar, inget snack om annat. Det finns inga ursäkter att komma med om en sugga blir skjuten. Vi kan fortsätta att spekulera, men ute i skogen gäller helt andra klara regler.
Publicerat Juni 22, 200917 yr Författare Med denna diskussionen är vi farligt nära att försvara att vi skjuter på "gyltor" med dragna spenar. Alla hondjur skallbetraktas som suggor om de har dragna spenar, inget snack om annat. Det finns inga ursäkter att komma med om en sugga blir skjuten. Vi kan fortsätta att spekulera, men ute i skogen gäller helt andra klara regler. Håller med dig och killen som sköt gyltan sköt i tron att det var en galt. Sen fick han även en förklaring av mig att det oftast inte går några galtar med i en skock med suggor och smågrisar. Men visst är diskussionen intressant, den omkullkastar ju delvis det som är sagt innan om nu våra spekulationer håller! \Mats
Publicerat Juni 22, 200917 yr Med denna diskussionen är vi farligt nära att försvara att vi skjuter på "gyltor" med dragna spenar. Alla hondjur skallbetraktas som suggor om de har dragna spenar, inget snack om annat. Det finns inga ursäkter att komma med om en sugga blir skjuten. Vi kan fortsätta att spekulera, men ute i skogen gäller helt andra klara regler. Hepp! Jag trodde vi försökte lära oss något om vildsvinen? Är det inte bättre att spekulera här än att köra trial and error i skogen förövrigt? Den här suggan som sköts efter att kultingarna lagts omkull hade juver nästan i handbollsstorlek.. inte fullt så stora kanske men inte ens halvblinda byggare bob lär ha missat dem innan skott Givet juvrens storlek så är begreppet spendragna lite luddigt, suggan hade ju varsin enliters tetra från Arla under buken nästintill Mvh!
Publicerat Juni 22, 200917 yr Hepp!Jag trodde vi försökte lära oss något om vildsvinen? Är det inte bättre att spekulera här än att köra trial and error i skogen förövrigt? Den här suggan som sköts efter att kultingarna lagts omkull hade juver nästan i handbollsstorlek.. inte fullt så stora kanske men inte ens halvblinda byggare bob lär ha missat dem innan skott Givet juvrens storlek så är begreppet spendragna lite luddigt, suggan hade ju varsin enliters tetra från Arla under buken nästintill Mvh! Inga frågetecken här inte! Värre blir det när juverna försvinner.... men då är kultingarna så stora att de lätt klarar sig på egen hand. Detta kan också sätta griller i huvudet på den som skjutit en spendragen sugga. "Vad f-n gör det, kultingarna klarar sig ändå".