Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diade smågyltor

Featured Replies

Publicerat
Med denna diskussionen är vi farligt nära att försvara att vi skjuter på "gyltor" med dragna spenar. Alla hondjur skall

betraktas som suggor om de har dragna spenar, inget snack om annat.

Det finns inga ursäkter att komma med om en sugga blir skjuten. ;) Vi kan fortsätta att spekulera, men ute i skogen gäller helt andra klara regler.

Nej, det håller jag absolut inte med om och absolut inte min första tanke!

Precis som du skriver så finns det inga ursäkter att skjuta ett hondjur som har avkommor, oavsett vad det är frågan om för djur. Och där har väl vi jägare det största ansvaret att sprida och upprätthålla etiken i jakten.

Min personliga åsikt om denna fråga är att vi nog inte vet så mycket om grisarna som vi tror alla gånger . Det finns nog saker i vildsvinens sociala liv och deras allmäna livsföring som vi faktiskt inte har så stor kunskap om.

Även om vi kan dra nytta av gamla kunskaper och ta lärdom av andra länders erfarenheter, så får man ju till trots vara såödmjuk att man inser att vi faktiskt inte vet allt. :o

Publicerat
Inga frågetecken här inte! Värre blir det när juverna försvinner.... men då är kultingarna så stora att de lätt klarar sig på egen hand.

Detta kan också sätta griller i huvudet på den som skjutit en spendragen sugga. "Vad f-n gör det, kultingarna klarar sig ändå". ;)

Frontier- dina åsikter och inställning är ju klar, inga gyltor eller suggor skall omkull,

en inställning som jag ser som god, då har vi inga moderlösa glyttar i skogen men, stort men,

enligt rekommendationerna som exempelvis Tham och andra jobbar med är det rödgris oaktat kön men gärna gyltor som man skall rikta in sig på i avskjutningen,

allt detta för att det inte skall finnas en massa småsuggor som far runt med kultingar.

Hur anser du att detta skall hanteras.

/Christian

Publicerat
Ett djur som inte har fått egna ungar producerar väl ändå inte mjölk? Kanske gyltorna hade fått egna ungar som dog? Eller så finns det någon annan förklaring ;)

min mors häst blev surrogatmamma för 1 mån sen, efter 4 dagar hade hon produktionen igång så viss är det så att de får mjölk.

/Kalle

Publicerat

Precis som du skriver så finns det inga ursäkter att skjuta ett hondjur som har avkommor, oavsett vad det är frågan om för djur. Och där har väl vi jägare det största ansvaret att sprida och upprätthålla etiken i jakten.

Min personliga åsikt om denna fråga är att vi nog inte vet så mycket om grisarna som vi tror alla gånger . Det finns nog saker i vildsvinens sociala liv och deras allmäna livsföring som vi faktiskt inte har så stor kunskap om.

Även om vi kan dra nytta av gamla kunskaper och ta lärdom av andra länders erfarenheter, så får man ju till trots vara såödmjuk att man inser att vi faktiskt inte vet allt. :o

Kan säga att jag lackade ur rejält, inte heller jag försökte försvara något suggskytte via efterkonstruktioner.. men jag raderade lyckligtvis de två första inläggen ;)

Mvh!

Publicerat
Frontier- dina åsikter och inställning är ju klar, inga gyltor eller suggor skall omkull,

en inställning som jag ser som god, då har vi inga moderlösa glyttar i skogen men, stort men,

enligt rekommendationerna som exempelvis Tham och andra jobbar med är det rödgris oaktat kön men gärna gyltor som man skall rikta in sig på i avskjutningen,

allt detta för att det inte skall finnas en massa småsuggor som far runt med kultingar.

Hur anser du att detta skall hanteras.

/Christian

Jag har aldrig nämnt att gyltor inte skall skjutas. Däremot gäller det alla spendragna hondjur!

Publicerat

Även om vi kan dra nytta av gamla kunskaper och ta lärdom av andra länders erfarenheter, så får man ju till trots vara såödmjuk att man inser att vi faktiskt inte vet allt. :)

Och tur är väl det! Hur kul hade jakten varit om vi visste allt om grisarna. :rolleyes:

Publicerat

På tal om små suggor och olika konstallationer i grupperna.....

23juni.JPG

Den minsta grisen i mitten är suggan. OBS! Inte den lilla randiga! :rolleyes:

23juni2.JPG