Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

The ultimate sniper rifle!

Featured Replies

Publicerat

Vad kan man säga...Från det stora landet i väster och från Remington i synnerhet kommer en prickskyttelösning i form av en tubegun.

http://www.remingtonmilitary.com/msr.htm

Olika piplängder,oliika kalibrar....everything is optional för att kunna skräddarsy en lösning som passar för dagen.

Detta är framtiden!för några år sedan var syntetkolvar en ny hemsk företeelse som många hade svårt att förlika sig med,syntet är stenålder nu :P

Tubeguns i olika former är nästa steg på utvecklingsstegen :)

Undrar hur lång tid det tar innan jag har en :huh:

/Mike

• Svar 54
  • Visningar 11,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det där är helt klart en sån där sak som helt klart passar in under: Vill ha grej!

Publicerat

Myyyycket inspirerande !! :P

Men Micke min vän..

OM du lyckas få den över den amerikanska gränsen..

OM du lyckas få den över den svenska gränsen...

Om du lyckas få licens på den...

Då lovar jag att betala den.. :):huh:

Lt Texas.

Publicerat
  • Författare
Myyyycket inspirerande !! :P

Men Micke min vän..

OM du lyckas få den över den amerikanska gränsen..

OM du lyckas få den över den svenska gränsen...

Om du lyckas få licens på den...

Då lovar jag att betala den.. ;)-_-

Lt Texas.

Helt rätt min vän :huh: just denna bössa kan jag nog glömma.

Dock är det fullt möjligt att bygga sig en Tubegun i svedala......än så länge :)

/Mike

Publicerat
Helt rätt min vän :P just denna bössa kan jag nog glömma.

Dock är det fullt möjligt att bygga sig en Tubegun i svedala......än så länge :huh:

/Mike

Preeeciiss !! :)

Vad behöver du ?

Publicerat
  • Författare
Preeeciiss !! :lol:

Vad behöver du ?

Allt i princip :D

Väntar hem en McMillan A3-5 ADJ kolv vilken dag som helst nu till min LTR så jag ligger nog lågt en stund......tror jag :P

/Mike

Publicerat
Allt i princip :D

Väntar hem en McMillan A3-5 ADJ kolv vilken dag som helst nu till min LTR så jag ligger nog lågt en stund......tror jag :P

/Mike

Skulle tro att det är en bra tanke.. :D

Och skulle jag köpa nått mer de närmsta veckorna, så skulle nog Anna slå ihop min nyinköpta Savagekombi runt familjejuvelerna på mig är jag rädd.. :P

Det är den gången man vill ha en slitet och glappt vapen... :lol:

Publicerat

Designed for operators, by operators. :lol:

/Lasse

Publicerat

Sicken bössa!

Kollade ni filmen? Själva repeteringen verkade råbänglig, hela bössan rörde sig.. Såg bökigt ut och han var tvungen att verkligen greppa bulten för att fixa det.. Behövs inte på min Sako :rolleyes:

Mvh!

Publicerat

Jag kan inte riktigt förlika mig med utseendet på dessa men det är nog som Micke skriver en mognads sak precis som syntetkolvarna var nu är bara dem riktiga motsträvarna som inte insett fördelarna med dessa :P

Fast vad är egentligen fördelen med dessa tubeguns :rolleyes: Olika pipor är inga problem i en vanlig stock heller och att jaga med en tubgun skulle vara extremt opraktiskt för alla jaktformer jag bedriver skulle vara intressant att se hur dessa bössor fungerar efter att man krupit i riset några dagar med finnen eller på ryggen en vinterdag med rejäl upplega :)

Publicerat
Sicken bössa!

Kollade ni filmen? Själva repeteringen verkade råbänglig, hela bössan rörde sig.. Såg bökigt ut och han var tvungen att verkligen greppa bulten för att fixa det.. Behövs inte på min Sako :rolleyes:

Mvh!

Ähhh...det är gjort för att hålla för en repetering av en riktigt soldatnäve ju !

Ingen frökenhands hantering ala finskt klensmide här inte, det ska vara grova rejäla grejor ! :)

Publicerat
Jag kan inte riktigt förlika mig med utseendet på dessa men det är nog som Micke skriver en mognads sak precis som syntetkolvarna var nu är bara dem riktiga motsträvarna som inte insett fördelarna med dessa :P

Fast vad är egentligen fördelen med dessa tubeguns :rolleyes: Olika pipor är inga problem i en vanlig stock heller och att jaga med en tubgun skulle vara extremt opraktiskt för alla jaktformer jag bedriver skulle vara intressant att se hur dessa bössor fungerar efter att man krupit i riset några dagar med finnen eller på ryggen en vinterdag med rejäl upplega :)

En omedelbar fördel med de riktiga tubeguns som jag har sett är de limmade systemen,

det måste vara 100 % stressfria och det syns ju i hur de skjuter,

fan allt detta snack har fått mig bra sugen alltså...

Har en ledig plats i garderoben och det är som att ha en sten i skon, något man kan ignorera en stund men det går inte över.

Mike- det är ett fin konceptpang, synd bara att skyttarna i filmen inte kan skjuta från benstöd.

/Christian

Publicerat
En omedelbar fördel med de riktiga tubeguns som jag har sett är de limmade systemen,

det måste vara 100 % stressfria och det syns ju i hur de skjuter,

fan allt detta snack har fått mig bra sugen alltså...

Har en ledig plats i garderoben och det är som att ha en sten i skon, något man kan ignorera en stund men det går inte över.

Mike- det är ett fin konceptpang, synd bara att skyttarna i filmen inte kan skjuta från benstöd.

/Christian

Jo visst är det säkert toppen att limma systemen det gör även dem flesta bänkskyttar så det krävs ingen tubgun för att limma.

Publicerat

Tror dessvärre :P att ni har rätt i att det är en vanesak precis som med syntetstock, nu är ju jag en sådan träbock :)

Det är ju lite roligt att den görs i en gammal Svensk kaliber som 338 Norma Magnum.

Trots att denna bössa är rätt långt från en kär gammal Husqvarna så väcker den ju ett starkt habegär. :rolleyes:

Publicerat

HighTec is da shit när det gäller vapen, nu satsar ju jag åt andra hållet egentligen, med mina vapen, men om man bodde i det förlovade landet i väster, där ett vapen inte helt plötsligt blir jättefarligt för att det sitter lite tacticalgrejor på det, så skulle jag ha en rejäl skvätt med liknande vapen, tillsammans med ett rum fullt i byglar och enkelskottare förståss.. :rolleyes:

Publicerat

.338 Norma Magnum är en splitterny kaliber - du tänker nog på .358 Norma magnum...

Publicerat

Trevligt åskkäpp...men en livslängd på 2500 prj på pipan lät lite va?

Publicerat

Om man nu skulle vara intresserad av att så småningom ta hem en dylik skapelse så ser jag inga olösliga problem.

Vad är det som skulle göra att det inte skulle gå att få licens på denna bössa? Betänk att vi pratar om en cylinderrepeter och ingen halvautomat...

Ola, vad säger du om eventuella licenssvårigheter?

Bössan är ett exempel på de bössor som skall vara med och tävla om kontraktet som PSR (Precision Sniper Weapon) inom den Amerikanska försvarsmakten.

Även om denna typ av vapen inte har något direkt intresse för det normala jaktskyttet så är det processer som denna som för utvecklingen framåt. De trender som vi idag ser inom det taktiska skyttet kommer vi i morgon att få se på mer "civila" modeller, samma sak med utvecklingen inom bänkskyttet. De kompositkolvar som vi idag ser på väldigt många vapen kommer ursprungligen från bänkskyttet för att sedan prakiskt ha testats på militära prickskyttevapen.

Det finns några krav som ställts på denna PSR som det kan vara av intresse att fundera på.

• Vapnen skall skjuta ammunition enligt SAAMI eller CIP d v s vi pratar om kommersiellt tillgänglig ammunition.
  • Precisionskravet är 1 MOA vertikal spridning på 1500m vilket innebär 45cm och detta krav skall vara ett snitt av 150st 10skottsträffbilder. Ingen enskild träffbild får vara större än 1.5MOA (67 cm). (Konsekvensen av detta är att vi kommer att få se kalibrar som t ex 338 Lapua och möjligen 338 Norma).
  • Vapnet får väga max 8.2 kg med en maximal längd av ca 130cm
  • Stocken skall vara vikbar eller möjlig att demontera och sätta ihop utan extra verktyg, dessutom skall pipan kunna bytas i fält inom 20minuter.
  • Vapnet skall levereras som ett system komplett med ljuddämpare

Tubeguns är ju i och för sig ingen nyhet men än så länge har de inte slagit igenom annat än som sportskyttevapen men i teorin finns det en del fördelar med dessa "kolvar" bland annat så hamnar tyngdpunkten väldigt lågt vilket alltid är gynnsamt.

Det är alltid intressant med utveckling även om kolven på remingtonbössan ser ut som något som hämtats från en Transformers film.

Henrik

Publicerat
.338 Norma Magnum är en splitterny kaliber - du tänker nog på .358 Norma magnum...

Ahh...my bad :rolleyes:

Publicerat

Eftersom det är en repeterstudsare så finns inga krav på hur den skall se ut i lagstiftningen. Kravet "lämpat för sitt ändamål" i vapenlagen innebär bla enligt min mening att ett vapen inte får vara för tungt för att rimligen kunna bäras omkring som ett handvapen. Detta diskvalificerar sannolikt en del repeterstudsare i .50 BMG som kan väga 13-17 kg. Ett vapen som detta i fullutrustat utförande närmare 10 kg börjar också närma sig gränsen för vad jag tror man rimligen bör springa runt med i skogarna på axlarna, men det skall jag låta vara osagt tills vi en dag får ta ställning till det. Vi kan vända på det - vad tycker ni man kan bära på innan det blir för tungt? 4,7 kg Sako TRG? 5,3 kg Krieghoff dubbelstudsardrilling .470 NE? Detta vapen?

Publicerat
vad tycker ni man kan bära på innan det blir för tungt? 4,7 kg Sako TRG? 5,3 kg Krieghoff dubbelstudsardrilling .470 NE? Detta vapen?

lite som att säga hur långt är ett rep ? skiljer väl från man-grabb-kvinna-flicka-man ?

Publicerat

Efter en snabbkoll på remingtons hemsida verkar det nu aktuella vapnet ligga på 5.9 kg rent vilket innebär att det är ett drygt halvkilo tyngre än vad en TRG 42 är och det finns väl ett antal TRG 42 ute på jaktlicens runt om i landet?

Missförstå mig nu inte, jag är i o f s inte intresserad av att ha eller ta hem en Remington MSR utan det jag var intresserad av är om du ser några direkta problem eller hinder att få jaktlicens på en dylik skapelse?

Här på sidan finns det såvitt jag känner till flera vapenägare som har betydligt tyngre vapen på jaktlicens, hur praktiskt det är kan man så klart diskutera. Vi har under de senaste åren haft en trend där allt fler skyttar vill ha "prickskytteliknande" bössor av olika anledningar. Numera är det väl i princip inget som hindrar mig att söka jaktlicens på en TRG, AIAW eller för den delen en Blaser LRS om jag anser mig ha behov av ett dylikt vapen?

I någon mån befinner vi oss på ett sluttande plan där vi accepterar bössor som är allt längre från farfars gamla Husqvarna 146 och det jag egentligen undrar är var den legala gränsen går (så länge som vi pratar om cylinderrepetrar)?

Helt klart är att vi med dessa vapen tangerar den diskussion vi tidigare fört om halvautomater a la AR15 och vilken bild dessa vapen förmedlar till en icke jagande allmänhet. För den oinvigde är det nog ingen skillnad mellan dessa båda typer?

Henrik

Publicerat

Jag ser inga problem med en TRG, AI, LRS osv och förmodligen inte en sådan här heller som väger 5,9kg. Komplett väger den dock 7,7 med ljuddämpare om man nu vill ha sådana där tingestar och om totalvikten närmar sig 10 kg tycker jag det låter tungt. Det är alltså vikten som jag ser som ett problem licensmässigt som jag skrev tidigare. För att återgå till min fråga - vad är hanterbart? Precis som radium påpekar är det säkerligen olika från person till person men var skall man dra en generell gräns för när något inte är hanterbart? 10, 15, 20, 30, 40, 50, 100 kg? SJF har resonerat kring vapen i .50 BMG förut och dessa kan vi komma att ifrågasätta.

Publicerat

Ola,

jag tror att "problemet" ligger i att vi alla har så olika syn på vad som är jakt och hur denna skall utövas. För egen del skjuter jag i princip bara rådjur med kula andra tycker inte att det är rätt att skjuta rådjur om de inte skjuts med hagelbössan framför en drivande hund. Jag tycker att 308 win är en ganska optimal kaliber för svenskt klass 1 vilt medan andra väljer en 505 gibbs för samma viltarter. En av jaktens många tjusningar är att den kan utövas på så många olika sätt.

Jag har i olika former pysslat på med långhållskytte i över 20 år och mina egna värderingar kring vad som är OK har definitivt ändrats under resans gång. Vi lever i en tid där vi ständigt översköljs av nya intryck och ny information, första gången jag hörde talas om att man sköt vilt på 400m så skakade jag bara på huvudet och avfärdade detta som ett oskick. Numera kan jag se situationer där det är OK med sådana avstånd även om det inte är något som jag själv praktiserar. Via Youtube och andra kanaler ser vi numera hur jägare skjuter på avstånd som närmar sig 1000m vilket jag fortfarande inte kan förstå men samtidigt ser jag hur deta sätter spår hos många nya jägare. Idag beväpnar sig jägarkåren med vapen som för 10 år sedan hade varit helt otänkbara och jag är helt övertygad om att vi bara ser början på en "långhållskytteboom".

Influenserna kommer från USA och jag tror bara att det är en tidsfråga innan det även här börjar dyka upp skyttar som vill flytta över sitt långhållskytteintresse även till jakten. Vi ser vilket relativt stort intresse fältskyttets kikarklass har genererat.

När man upptäcker hur bra man kan få till skyttet med ett par benstöd och en baksäck så är steget inte långt till att även använda dessa attiraljer även när man jagar. Då kan det handla om att ta sig till ett "pass" som har större likheter med en militär observationplats än vad den har med ett traditionellt jaktpass. Väl på plats dukar man upp avståndsmätare, vindmätare, skjutmatta och målkikare. Vapnets egna vikt blir då inte kritiskt på samma sätt som när man under traditionell jakt knallar omkring i skogen med bössan på ryggen eller i handen. Så visst tror jag att det finns skyttar som kan tänka sig att jaga med en 10 kilos bössa även om jag inte är en av dem :D

Henrik

Publicerat

alltså,

ni är bra taskiga och lägger upp en länk som vi på region skånes nät inte kan kolla på för det klassas som "weapons". Ja, det är weapons, men va fan!

kan ni göra någon form av urklipp så jag får se besten kanske?

/Kalle