Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

The ultimate sniper rifle!

Featured Replies

Publicerat

post-376-1245765902_thumb.jpg

Funkar detta?

Henrik

• Svar 54
  • Visningar 11,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
post-376-1245765902_thumb.jpg

Funkar detta?

Henrik

Perfekt!!

den ser något brutal ut, men den blir säkert snabbt ett bra val för garderoben.

Egentligen spelar det ingen roll hur bössan ser ut bara den fungerar till ändamålet eller?

:D

/Kalle

Publicerat
Jag ser inga problem med en TRG, AI, LRS osv och förmodligen inte en sådan här heller som väger 5,9kg. Komplett väger den dock 7,7 med ljuddämpare om man nu vill ha sådana där tingestar och om totalvikten närmar sig 10 kg tycker jag det låter tungt. Det är alltså vikten som jag ser som ett problem licensmässigt som jag skrev tidigare. För att återgå till min fråga - vad är hanterbart? Precis som radium påpekar är det säkerligen olika från person till person men var skall man dra en generell gräns för när något inte är hanterbart? 10, 15, 20, 30, 40, 50, 100 kg? SJF har resonerat kring vapen i .50 BMG förut och dessa kan vi komma att ifrågasätta.

ett litet subjektivt inlägg bara

Jag kan förstå detta efter att ha varit i USA och besökt en vapenaffär i delstaten new york.

lite otrygg blir man när man kollar vad folk köper där. Det fanns flera pansarskyttegevär i .50bmg och en av dem stod mitt på disken för allmän beskådan.

jag sköt med dem i militären och jag kan hålla med att det blir konstigt att motivera allt annat än jakt på elefant och buffel, för det är bra skjuts i grejen.

Lite riskabelt för andra i närheten är det dessutom då projektilen går en bra bit iväg oavsett vad den träffar nästan.

/Kalle

Publicerat
  • Författare
Det är alltså vikten som jag ser som ett problem licensmässigt som jag skrev tidigare. För att återgå till min fråga - vad är hanterbart? Precis som radium påpekar är det säkerligen olika från person till person men var skall man dra en generell gräns för när något inte är hanterbart? 10, 15, 20, 30, 40, 50, 100 kg? SJF har resonerat kring vapen i .50 BMG förut och dessa kan vi komma att ifrågasätta.

Jag förstår inte riktigt hur vikten skulle kunna vara en faktor för denna vapentypen?

Vi får inte använda teränggående fordon för att köra ut vapen utan är hänvisade till att bära ut dom,hur mycket man orkar bära ur reglerar sig självt.

Sunt förnuft gör att knappast någon tar denna vapentypen till en drevjakt eller samjakt heller för den delen.

Detta är ett specialicerat vapen för en speciell jaktform

Skall man avlossa skott på längre håll än 200m under jakt är det en teknisk fördel att ha ett tungt vapen.

Skulle det i framtiden lagstiftas om vapenvikten :D för denna vapentypen så lagstiftas det även indirekt om längsta tänkbara acceptabla avstånd,vilket i sin tur kan få jägare med denna typen av jaktintresse att använda mindre lämpliga vapen för ändamålet.

Vilken dag som helst kommer jag att få en ny kolv till min bössa,gissar på att totalvikten blir runt ca7kg.

Detta ser jag inte som ett problem utan som en tillgång.

Tror att man ska akta sig för att detaljstyra för mycket i dessa frågor då effekten kan bli den rakt motsatta.

Long range hunting är här för att stanna och kommer att bli stort även i sverige!

/Micke

Publicerat

Visst är det så som du säger Micke.

Vi lider fortfarande i detta landet, av det tyska arvet inom jakten, och att tänka i andra banor är fortfarande lite för mycket okända marker för många, och speciellt då på myndighetesnivå verkar det som.

Man hoppas ju och tror att detta kommer att dö ut på sikt, när fler upptäcker att det finns en värld bortom vadmal och Blaser.

Publicerat

Kul med en ny låda från Remington. Att dom inte bara skruvade ihop en 700:a som vanligt.

Publicerat

Varför jag tjatar om vikten är för att det FINNS en regel i vapenlagen om att vapen skall vara lämpade för sitt ändamål. I detta har bland annat lagts in vikten vilket framgår av RPS allmänna råd. Detta har jag tolkat som att ett vapen skall vara hanterbart för en normal jägare. Det finns alltså ingen uttrycklig exakt viktgräns, men någonstans måste man fundera på vad som går att bära någorlunda och hantera utan lavett. Detta kommer förmodligen att bedömas från fall till fall. Ingen som vill tycka till om var gränsen bör gå? Annars passar jag på detta och anser ämnet uttömt för min del.

Publicerat
Kul med en ny låda från Remington. Att dom inte bara skruvade ihop en 700:a som vanligt.

Är det verkligen en Remington låda?

Jag tror det är en inköpt låda/ritning.

Publicerat

¨

Blir den inte en Remington då?

Det är svårt att avgöra från bilderna men jag tycker att lådan är bra lik de Surgeon, Viper, GAP 700 mfl som som finns där ute på marknaden,

kan man säga att de är lite generiska nästan i all sin exotism.

/Christian

Publicerat

Lite motsägelsefullt att camouflera sig när varje talibanterrorist kan höra/se repeteringen på dubbla hållet. :lol:

En så kallad "shoot and run as hell" uppfinning. Kanske dags att besöka tyskland och sauerfabriken och snegla på deras stealthrepetrar ;)

Uncle Mike, den skulle hursomhelst klä dig som hand för handske. ;)

Publicerat

Kan va så. Men ändå kul att det inte är en 700:a B)

Publicerat
  • Författare

Som jag förstår det efter ivrig läsande på diverse ställen så har Remingtons konstruktionavdelning utvecklat lådan.

/Micke

Publicerat
Som jag förstår det efter ivrig läsande på diverse ställen så har Remingtons konstruktionavdelning utvecklat lådan.

/Micke

Se där, kanske 700:an fått en efterträdare då.

Publicerat

På sedvanligt ödmjukt amerikanskt marknadsföringsmanér så hävdar remington att hela vapnet är "patent pending" :D

Men visst är det ett nytt lås <_<

Henrik

Publicerat

Sticker in en liten nybörjarfråga här emellan:

Vad är egentligen en "tube gun" och vad handlar detta med limning om?

Publicerat

En tube gun,

tillverkas av http://www.tubegun.net/

det är i princip ett rör som man limmar/expoar fast en rund Rem 700 låda i,

resultatet är ett vapen som ergonomiskt liknar en M16/Ar15 som många amerikanska skyttar gillar,

de som tävlar i HP XC mfl former av tävlingar.

Resultatet är ett vapen där mycket av vikten kan läggas i pipan, där det gör nytta.

/Christian

Publicerat
Varför jag tjatar om vikten är för att det FINNS en regel i vapenlagen om att vapen skall vara lämpade för sitt ändamål. I detta har bland annat lagts in vikten vilket framgår av RPS allmänna råd. Detta har jag tolkat som att ett vapen skall vara hanterbart för en normal jägare. Det finns alltså ingen uttrycklig exakt viktgräns, men någonstans måste man fundera på vad som går att bära någorlunda och hantera utan lavett. Detta kommer förmodligen att bedömas från fall till fall. Ingen som vill tycka till om var gränsen bör gå? Annars passar jag på detta och anser ämnet uttömt för min del.

Det borde väl vara aktuellt att, (som tidigare sagts), se till användingsområdet. Kan man förflytta sig till "en daglega" och där duka upp diverse pryttlar för långhållsskyttet, så kan vapnet bäras tämligen ergonomiskt dit och tillbaka i ett "ryggsäckssystem" eller "rygghölster".

Eftersom du efterfrågar var gränsen bör gå, så klämmer jag till med 10kg så har vi en utgångspunkt för diskussionen.

Raggarö

Publicerat
Det borde väl vara aktuellt att, (som tidigare sagts), se till användingsområdet. Kan man förflytta sig till "en daglega" och där duka upp diverse pryttlar för långhållsskyttet, så kan vapnet bäras tämligen ergonomiskt dit och tillbaka i ett "ryggsäckssystem" eller "rygghölster".

Eftersom du efterfrågar var gränsen bör gå, så klämmer jag till med 10kg så har vi en utgångspunkt för diskussionen.

Raggarö

Nu är jag fräck nog att svara mig själv, detta eftersom jag fått svar på en liten enkät jag ordnade från Nya Zeeland:

Vapnets totalvikt: 4,5 - 9 kg (10-20 lbs)

Bärsystem: "Slings and scabbards" dvs. vapenrem och rygghölster.

Promenadlängd till jakt: 2 km - 12+ timmar.

Denna enkät är naturligtvis totalt ovetenskaplig, men visar (kanske) att man kan ta 10 kg som en övre gräns, vidare så kan man leta sig trött i svensk terräng för att hitta något som liknar förhållandena på Nya Zeelands sydö.

Raggarö

Publicerat

Mr Fiberclass - Hallå!

Raggarö

Publicerat
Mr Fiberclass - Hallå!

Raggarö

Raggarö- inte för att lägga mig i på något vis men ändå uttrycka en åsikt, är det inte bäst att vi inte tvingar fram ett svar på den här frågan? av Ola eller någon annan, ser du inte de legala fördelarna så kan vi utveckla det per PM,

ibland är osvuret bäst som min far sa, ibland är oklarheten en grund för medgivande av sökt tilllstånd.

/Christian

Publicerat

Jaa du Christian,

Jag tog emot passningen från Mr F. - passade tillbaka - han hade snörat upp skorna - nu punkterar du bollen genom att säga att matcherna ska gå utan spelregler och att detta är en fördel iom att domaren är okunnig. :lol:

Det är OK, jag ger mig själv rött kort och byter sport......

Raggarö

Publicerat
Jaa du Christian,

Jag tog emot passningen från Mr F. - passade tillbaka - han hade snörat upp skorna - nu punkterar du bollen genom att säga att matcherna ska gå utan spelregler och att detta är en fördel iom att domaren är okunnig. ;)

Det är OK, jag ger mig själv rött kort och byter sport......

Raggarö

Raggarö, kanske inte det sättet som jag skulle sammanfattat det på men, ja visst allt är en fråga om hur rättspositivistisk man är och samtidigt om man tillskriver sig anglofilskt eller germansk/latinskt rättsursprung.

/Christian

Publicerat

Jag har lite svårt att förstå viktdiskusionen.

Jagar själv ibland med TRG 42 som helt klart väger mer än vad jag vettigt kan skjuta frihand med.

Nu är inte det ett problem eftersom jag inte skjuter frihand med den bössan, utan alltid tar stöd.

Att skjuta med den knästående, eller stående fungerar även det alldeles utmärkt, men man tar då stöd mot kroppen.

Om bössan väger 6 kg eller 10kg är för skyttets/jaktens del helt ovidkommande, det kommer att gå precis lika bra att hantera båda vikterna, när det väl är dags att skjuta.

Håkan

Publicerat
Nu är jag fräck nog att svara mig själv, detta eftersom jag fått svar på en liten enkät jag ordnade från Nya Zeeland:

Vapnets totalvikt: 4,5 - 9 kg (10-20 lbs)

Bärsystem: "Slings and scabbards" dvs. vapenrem och rygghölster.

Promenadlängd till jakt: 2 km - 12+ timmar.

Denna enkät är naturligtvis totalt ovetenskaplig, men visar (kanske) att man kan ta 10 kg som en övre gräns, vidare så kan man leta sig trött i svensk terräng för att hitta något som liknar förhållandena på Nya Zeelands sydö.

Raggarö

Innan vi har lite fler synpunkter i ämnet så kanske vi inte skall försöka sätta en gräns... Vi får se om det är andra som propagerar för 10kg + och hur många.

Publicerat
Jag har lite svårt att förstå viktdiskusionen.

Jagar själv ibland med TRG 42 som helt klart väger mer än vad jag vettigt kan skjuta frihand med.

Nu är inte det ett problem eftersom jag inte skjuter frihand med den bössan, utan alltid tar stöd.

Att skjuta med den knästående, eller stående fungerar även det alldeles utmärkt, men man tar då stöd mot kroppen.

Om bössan väger 6 kg eller 10kg är för skyttets/jaktens del helt ovidkommande, det kommer att gå precis lika bra att hantera båda vikterna, när det väl är dags att skjuta.

Håkan

Håller med dig. Personligen ser jag inga problem inom de ramarna. Men när blir en bössa för tung att bära till pass? Att sitta på en bergknalle i norrland med milsvid utsikt men 5km från närmaste väg gör att man måste fundera på vad man orkar bära dit.