Publicerat Juli 6, 200917 yr Helt allvarligt, någonstans över 20 kg börjar bli jobbigt att bära, då skulle jag hellre släpa på vapnet, med detta menar jag i klartext att vikten inte har betydelse för mig, lagstiftaren har dock en annan uppfattning vilken måste respekteras. Detta kanske bara är min uppfattning men jag har "sett" att allt fler anpassar sina vapen efter jaktformen för att få bästa resultat, det är bara att acceptera att när det gäller rå precision har hög vikt stor positiv inverkan på den samma. Kan inte det vara eftersträvansvärt att jägare jagar med vapen som passar till den tänkta jaktformens krav. /Christian
Publicerat Juli 6, 200917 yr Man är väl lätt skadad, men jag tycker den däringa Remingtonarn är riktigt jäkla snygg! Apropå tube guns så har jag nu skaffat min första Kraftigt inspirerad av Jerry Miculeks härjningar i IPSC och lite mer dynamiskt skytte överhuvud taget så beslöt jag mig för att kränga av Sako Finnfire 22:an till förmån för en Ruger 10/22. Tanken var att få på ett konverteringskit för att kunna montera AR-15-delar eller åtminstone att få den mer "skjutbar" än Sakon. Tack vare Robbans vakna öga så kom jag över att begagnat Nordic AR22-kit med tillhörande kolv, "framstock", grepp, och Aimpointkopia med både röd- och grönpunkt. Nu återstår bara att få hem 10/22:an så att jag har nåt att montera kitet kring Här är en bild på skönheten (min 10/22 är en svart varmint så den kommer bli ännu snyggare än på bilden):
Publicerat Juli 7, 200917 yr Man är väl lätt skadad, men jag tycker den däringa Remingtonarn är riktigt jäkla snygg! Apropå tube guns så har jag nu skaffat min första Kraftigt inspirerad av Jerry Miculeks härjningar i IPSC och lite mer dynamiskt skytte överhuvud taget så beslöt jag mig för att kränga av Sako Finnfire 22:an till förmån för en Ruger 10/22. Tanken var att få på ett konverteringskit för att kunna montera AR-15-delar eller åtminstone att få den mer "skjutbar" än Sakon. Tack vare Robbans vakna öga så kom jag över att begagnat Nordic AR22-kit med tillhörande kolv, "framstock", grepp, och Aimpointkopia med både röd- och grönpunkt. Nu återstår bara att få hem 10/22:an så att jag har nåt att montera kitet kring Här är en bild på skönheten (min 10/22 är en svart varmint så den kommer bli ännu snyggare än på bilden): En liten notis bara - efter en sådan modifiering är den där rugern inte längre godkänd för jakt... Halvautomater får inte se ut som militära vapen enligt naturvårdsverkets föreskrifter. Det får däremot repeterstudsare, så det hade varit bättre om du byggde om sakon. Jag vet inte vad det är för magasin på den men notera att du bara får ha ett tvåskottsmagasin om du skall jaga bla fågel med den.
Publicerat Juli 7, 200917 yr En liten notis bara - efter en sådan modifiering är den där rugern inte längre godkänd för jakt. Det är lugnt - i denna konfiguration kommer den endast att luftas på banan.