Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt 6,5-06/6XC/6,5x55

Featured Replies

Publicerat

Tänkte dra igång ett projekt runt bygget av min Tikka så kanske det blir lite mera tempo ;)

Jag började inse att min remington har lite för mycket brister för fältskytte och allmänt långhållsskytte då den bössan är tänkt mest för toppjakt. Visst skjuter den bra nog men har lite för många kompromisser för att passa fältskytte som tex. inget fungerande magasin, högerlås samt att 6mm kulor är rätt dyra. Så tanken började gnaga att bygga något enbart för skytte och i 6,5 då det finns kulor med bra ballistik till lågt pris men kände mig osäker hur klokt det är att bygga ett rent övningsvapen då jag var orolig att det ska påverka det jaktliga skyttet att träna med ett helt annat vapen :rolleyes: Efter att grunnat på detta och diskuterat frågan med skyttar jag har stort förtroende för bestämde jag mig för att bygga en bössa. Hittade en vänster Tikka 690 hos min lokala handlare som jag köpte som grund då det är ett bra lås med löst radmagasin och skapligt original trycke.

Sedan började grubblandet runt vilken hylsa som skulle väljas hade tre kandidater 6,5x55,6,5x55AI samt 6,5-06 beslutade mig för 6,5-06 eftersom att lådan är lång nog för det och att det fanns Redding typS verktyg till överkomligt pris. Då började funderingarna runt twist längd och profil och har nu bestämt mig där med en LW. 28" lång 9"twist och profil #2400 detta bestämde jag efter att funderat först runt tänkbara kulor och den mest intressanta är Normas 130gr. skulle inte den fungera är Scenar intressanta alternativ och det var här jag fick huvudbry då det torde krävas 8" twist för att skjuta 139gr. men då denna kaliber är rätt jobbig att hålla ren pipan önskar jag så flack twist som möjligt och efter lite funderingar framför ballistiska program så framgick det att 139gr. inte gav några större vinster mot 123gr. eller Normas 130gr. Längden var den jag hade minst bekymmer att besluta då jag gärna ser att bössan blir rätt tung för skyttets skull och önskar bra fart på kulorna. Då återstod profilen och samma här att jag gärna ser att bössan blir tung får den vara grov men jag ville hålla möjligheten öppen att kunna montera den dämpare jag redan har på bössan och då blev denna profil den grövsta som dämparen kan svälja.

Så nu väntar jag på att pipan skall dyka upp och har under tiden skaffat dem prylar som behövs för att ladda och underhålla hylsorna samt tillverkat ett 6skotts magasin och en rekylklack. Tanken runt stocken var att bygga en egen med stålchassi och glasfiber men nu har jag hittat en som ska hjälpa mig med en modell som byggs med 3mm björkfaner och kolfiber då jag kände mig osäker att bygga själv och han som gör denna lär garanterat få ett både bättre och snyggare slutresultat än vad jag lyckats med :blush:

Några bilder:

Första som gjordes var att demontera slutstycke och trycke för rengöring och polering

post-857-1246275912_thumb.jpg

Sedan beställdes dem grejer som behövdes för att ladda kaliberna

post-857-1246275922_thumb.jpg

Så här ser lösningen med original rekylklacken i aluminium ut

post-857-1246275868_thumb.jpg

Originalet och min hemfilade som skall lödas fast på lådan

post-857-1246275882_thumb.jpg

Magasinet blir rätt långt

post-857-1246275904_thumb.jpg

Slänger med en bild på min finne som är en riktig soldyrkare trots att det närmar sig 40 i solen :wacko:

post-857-1246276756_thumb.jpg

• Svar 286
  • Visningar 69k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Kul Lars =) Ska bli intressant att följa =)

Publicerat

ÅÅÅ En solvarm Finnspets att ligga på när man är liten och lite sömnig är guld värt.

Kommer ihåg när jag var liten och våran hundar låg i vardagsrummet och solade, då kröp man ner lite försiktigt och la huvudet på magen på en av dom och sedan somnade man :rolleyes:

/Lasse

Publicerat

Coolt!

Detta lär bli en riktig flatshooter B)

Tror du verkligen att du inte kommer att testa den på jakt B)

/Micke

Publicerat

Lödas fast på lådan,

skall du verkligen göra det?

Kan man göra det? Borde inte den tillförda värmen vara något negativt?

Utöver det, hur coolt är inte ditt hemskapade magasin? Wow...

/Christian

Publicerat

139:or funkar säkert. Sköt 140 gr i min 6,5-06 utan bekymmer med 9" twist. Blir intressant att följa!

Publicerat

Lars, det skall bli riktigt intressant att följa ditt projekt!

Har du haft några funderingar på vikten eller kör du bara "extra allt"?

Henrik

Publicerat
  • Författare
Kul Lars =) Ska bli intressant att följa =)

Tror jag med eftersom jag snart lejt bort allt jobb :D

ÅÅÅ En solvarm Finnspets att ligga på när man är liten och lite sömnig är guld värt.

Kommer ihåg när jag var liten och våran hundar låg i vardagsrummet och solade, då kröp man ner lite försiktigt och la huvudet på magen på en av dom och sedan somnade man :lol:

/Lasse

Var det verkligen finnspetsar känns skumt att den stolta rasen skulle sänka sig till att vara huvudkudde utan kamp :P

Coolt!

Detta lär bli en riktig flatshooter B)

Tror du verkligen att du inte kommer att testa den på jakt :D

/Micke

Ja den kommer åtminstone inte att användas till mina normala jaktformer då dessa innebär att färdas rätt långa sträckor men visst kanse den får följa med på orrskytte på något STORT hygge någon gång.

Lödas fast på lådan,

skall du verkligen göra det?

Kan man göra det? Borde inte den tillförda värmen vara något negativt?

Utöver det, hur coolt är inte ditt hemskapade magasin? Wow...

/Christian

Det finns lite olika alternativ av lod att löda med och dem med lägre smältpunkt är garanterat inga problem, dessutom riktas låset efter lödning.

139:or funkar säkert. Sköt 140 gr i min 6,5-06 utan bekymmer med 9" twist. Blir intressant att följa!

Låter bra fast frågan är om jag kommer att testa 139or har just beställt 5K Scenar kulor men inga 139or

Lars, det skall bli riktigt intressant att följa ditt projekt!

Har du haft några funderingar på vikten eller kör du bara "extra allt"?

Henrik

Har ingen riktig målvikt utan är nog mest extra allt då jag tror det främjar mitt skytte med en kaliber som levererar en del rekyl.

Publicerat

Det ska bli riktigt roligt att följa ditt böss bygge. Kommer du/ni bara laminera med kolfiber duk eller eller kommer ni baka in kolven i ett kolfiber skal också?

Blir det zeisen som hoppar över till ny byssan eller är det nått nytt sikte på väg in?

Mvh Rikard

Publicerat
  • Författare
Det ska bli riktigt roligt att följa ditt böss bygge. Kommer du/ni bara laminera med kolfiber duk eller eller kommer ni baka in kolven i ett kolfiber skal också?

Blir det zeisen som hoppar över till ny byssan eller är det nått nytt sikte på väg in?

Mvh Rikard

Den blir laminerad med kolfiber tror inte det kommer att bakas något skal, egentligen är det väl rätt motsägelse fullt med kolfiber på en tungviktare men tanker är inte att göra kolven lättare utan att vara säker att den blir riktigt styv. Tanken är fortfarande att göra ett fäste för benstöden framför stocken nära pipan samt justerbar undersida då vallarna och skjutvinklar verkar variera väldigt mycket inom fältskyttet. Japp det blir Zeissen som hoppar över monterad i Optilock basemount för att på ett enkelt sätt kunna tilta kikaren precis som man vill.

Publicerat

Lars- kör man ett inlägg mellan bas och ring för att åstadkomma tilten?

Är det ett stabilt system?

När det blir dags ser jag gärna många bilder på ert kolv/stockbygge har en del egna idéer som tarvar näring och inspiration.

/Christian

Publicerat
Var det verkligen finnspetsar känns skumt att den stolta rasen skulle sänka sig till att vara huvudkudde utan kamp ;)

Vem har sagt något om UTAN kamp, var man inte extra försiktigt så var det inte skönt utan gjorde ont :D

Men varm blev man hur eller hur <_<:huh:

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Lars- kör man ett inlägg mellan bas och ring för att åstadkomma tilten?

Är det ett stabilt system?

När det blir dags ser jag gärna många bilder på ert kolv/stockbygge har en del egna idéer som tarvar näring och inspiration.

/Christian

Ja det fungerar ypperligt och lär vara stabilt nog sedan kan man givetvis fräsa ned den främre lika mycket som man schimsat bak om man vill slippa schims.

Vem har sagt något om UTAN kamp, var man inte extra försiktigt så var det inte skönt utan gjorde ont :D

Men varm blev man hur eller hur :(:lol:

/Lasse

Ok då är jag med på banan :lol: Är alltid noga att påpeka finnspetsarna olämplighet som sällskaps hundar när det skrivs på offentliga platser så rasen får stanna enbart hos jägare ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Lasse-Kongo!

Har missat denna tråd helt, bra val av låda du kommer inte att bli missnöjd. :D

Vilket lod ämnar du använda? Meltolit har ett bra lod men bättre är nog Castolins prylar.

Vettigt att fixa till rekylklacken på det viset dp det lär bli mer rekyl av denna kaliber.

Christian och er andra som undrar... Lodet som används vid sådana här tillfällen har en smältpunkt vid 210-230 grader celsius och det gör inget med grundmaterialet (lådan), för att det skall skita sig måste man komma upp i typ 500 grader. :D

Antar att Stefanovitch fixar biffen? :D

/Bobby Hathcock

Publicerat
  • Författare

Jag har redan lött fast klacken använde ett tennlod med 210graders smältpunkt och som har en hållfastighet runt 70N/mm2. Jo det blir Stefan som monterar pipan och har nu även lejt en känd robsoftare för stock jobbet nästa så man skäms att kalla detta mitt projekt :D

Publicerat
Jag har redan lött fast klacken använde ett tennlod med 210graders smältpunkt och som har en hållfastighet runt 70N/mm2. Jo det blir Stefan som monterar pipan och har nu även lejt en känd robsoftare för stock jobbet nästa så man skäms att kalla detta mitt projekt :D

:D Ja jo kanske, men du står för tänket. :D Och sen har du ju lött fast klacken osså. :D

Synd på kolvarbetet, Tikkan är ju så smidig vid inpassning.

Publicerat
Låter bra fast frågan är om jag kommer att testa 139or har just beställt 5K Scenar kulor men inga 139or

Och priset på laddverktyg avgjorde patronvalet? :D:D

Nä, men det blir nog fint det här. Du har väl uppbackning av en av Sveriges vassaste smeder oxå, so what could possibly go wrong? :D

Publicerat
  • Författare
Och priset på laddverktyg avgjorde patronvalet? ^_^;)

Nä, men det blir nog fint det här. Du har väl uppbackning av en av Sveriges vassaste smeder oxå, so what could possibly go wrong? :wub:

Tja det gäller att prioritera vart man lägger pengarna :D Fast nu är det bara 3000 kulor till mig 2K 6mm. 1K 6.5mm då smeden skall ha 1K av varje. Här är bilderna på den lödda klacken den är rätt fet 32x20x20 och filad på frihand av mig med släppning på 3sidor och vinkelrät baksida så lite duktig är jag :excl:

Blåneringen måste bort före lödning

post-857-1247405816_thumb.jpg

post-857-1247405879_thumb.jpg

post-857-1247405908_thumb.jpg

Tavlorna för månadscuppen är utskrivna och jag jobbar sista natten idag sedan är det semester i 5veckor ^_^

Publicerat
  • Författare

Idag har jag hämtat mina Scenar kulor ska bli intressant att testa vilken av dessa två som fungerar bäst bara pipan vill dyka upp snart :)

post-857-1247500967_thumb.jpg

Norma kulan är den längre av dem två, fick idag ett samtal från en som lyckats bäst med 139or så funkar inte någon av dessa till belåtenhet får jag väl prova om 139or stabiliserar med 9" twist det är säkert ett gränsfall för det verkar fungera i vissa pipor men inte i andra

Publicerat
  • Författare

Det var väldigt svårt att hitta faner att göra en egen laminat av så nu har jag gett upp och beställt ett råämne från Boberg vilket innebär att det inte blir någon kolfiber men den var nog mest till att öka hipp faktorn för det lär nog bli styvt ändå. Sedan har jag även beställt denna bakkappa som borde sitta som en fläskläpp och även ge lite hippfaktor :lol:

post-857-1248074558_thumb.jpg

Har även gjort några dummis med Norma 130 och Scenar 123 för att mäta halsarna så det kan svarvas till lämplig bussning till kalibrerings verktyget tyvärr håller Normas 30-06 hylsor inte samma standard som Lapuas match hylsor så det skiljer några hundringar mellan dem sedan om det syns på tavlan får jag väl testa med att svarva ett gäng för att jämföra. Dem ser onekligen rätt potenta ut långa och slanka som vi män gillar ;)

Norma till vänster

post-857-1248074943_thumb.jpg

Förhoppnings vis dyker pipan upp snart då den beställdes för en dryg månad sedan och brukar levereras inom 6-8veckor :rolleyes: Ska bli riktigt spännande att jämföra denna "flat shooter" med 6bren tror knappas denna skjuter bättre, men förhoppningsvis är den mera förlåtande mot husses felbedömningar av vind och avstånd och även anpassad för att kunna skjuta med tidspress.

Publicerat
Dem ser onekligen rätt potenta ut långa och slanka som vi män gillar :rolleyes:

Påminner ruskigt mycket om mina 270-patroner med Sierra MK 135:or som jag mulade lerduvor med på 300 meter igår :lol: Tyvärr har inte 270-kulorna riktigt lika fin bc som 6,5-dito, men annars är det i stort samma patron ju.

Publicerat

Hmmm jag är nog allt lite knäpp men jag föredrar nog den gylligare AI varianten av samma kaliber,

men visst det verkar vara m/s så det räcker och heter duga även ur den där samt att man vill ju att matningen skall fungera klanderfritt.

Jag är mäkta inponerad av hela projektet.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Visst är den ruggit lik .270 med fördelen på tillgång på billiga kulor av bra kvalitet och hög BC så känns denna ändå mera rätt för ändamålet.

Rent estetiskt gillar även jag brantare bröst men tror fördelarna tar slut där med denna hylsa. Jag kan kräma ur denna mer fart än vad ett vettigt pipliv tillåter så att gå på AI är inget jag överväger ännu.

Publicerat
Visst är den ruggit lik .270 med fördelen på tillgång på billiga kulor av bra kvalitet och hög BC så känns denna ändå mera rätt för ändamålet.

Rent estetiskt gillar även jag brantare bröst men tror fördelarna tar slut där med denna hylsa. Jag kan kräma ur denna mer fart än vad ett vettigt pipliv tillåter så att gå på AI är inget jag överväger ännu.

Instämmer i bägge fall. Det tog ett tag att vänja sig vid 270:ns "udda" utseende, men nu när jag tittar på en så ser jag bara en slank skönhet som matar som en oljad blixt :rolleyes:

Generellt föredrar även jag brantare bröst såsom 6,5x47 och 6,5-284 -_- 243 Win "hatar" jag däremot, för den har en vinkel som är helskum.

Jaja, nog sönderskrivande av din tråd för idag. Ska bli mycket intressant att se hur det går för dig!

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har pipan anlänt och ett råämne från boberg börjat formats så det borde inte vara så långt bort till första smällen :P Fast jag åker på jakt några veckor nu så det är inte någon större panik men känns bra att alla delar nu finns så att den kommer att vara klar när jag får tid att skjuta bana igen.