Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt 6,5-06/6XC/6,5x55

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Har idag levererat bössan till smeden och pipan ser rätt "lagom" ut bredvid låset och den vägde 2650gram, så slut vikten bör nog hamna runt 6kg :huh:

• Svar 286
  • Visningar 69k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Har idag levererat bössan till smeden och pipan ser rätt "lagom" ut bredvid låset och den vägde 2650gram, så slut vikten bör nog hamna runt 6kg :unsure:

det blir en nätt liten gårdsbössa. ;)

Publicerat
  • Författare
det blir en nätt liten gårdsbössa. :)

Japp med denna kan jag täcka en gård på åtskilliga hektar :)

Har du fått hem din 6,5-06?

Publicerat
Japp med denna kan jag täcka en gård på åtskilliga hektar B)

Har du fått hem din 6,5-06?

ja håller på att ladda men har problem med att få till hylsor och dom jag fick med är halvslut, saknar nämligen halssvav. jävla tight neck.

Publicerat
  • Författare

Jag kommer inte att köra tight neck men har grejer att svarva ändå så har du vägarna uppöver är det bara att låna

Publicerat

Nej nej för faan Daniel, låt dig nu inte luras....

Lars bor mitt i skogen i ett gammalt ruckel med en gungstol på trappen där han spelar banjo, resten kan du ju räkna ut... :D

Publicerat
Nej nej för faan Daniel, låt dig nu inte luras....

Lars bor mitt i skogen i ett gammalt ruckel med en gungstol på trappen där han spelar banjo, resten kan du ju räkna ut... :lol:

ha ha ja lars är en känd slarver, faktum är att han bor under en gammal skottkärra och äger bara ett vapen, en gammal 16-40.

nej då det där låter bra lars men har du pilot för 6,5 på din svarv.

jag har lite panik att få klar bössan med några hundra skott före den 18de.

Publicerat
  • Författare

Hihi nu förstår jag varför du tjatade och ville komma förbi på kaffe Robban och faktum är att söker man mig på hitta.se så får man en prick i skogen dit det inte finns någon väg ;)

Japp jag har pilot för att svarva 6,5 halsar även Neck Reamer för insidan

Publicerat
Hihi nu förstår jag varför du tjatade och ville komma förbi på kaffe Robban och faktum är att söker man mig på hitta.se så får man en prick i skogen dit det inte finns någon väg ;)

Japp jag har pilot för att svarva 6,5 halsar även Neck Reamer för insidan

trevligt, det låter som det jag behöver låna det kitet och köra till 500 st hylsor, jag var upp en premiär sväng i dag på 300m och fick iväg fyra skott för att skjuta in kikaren och sedan en femskottare.

jag är väldigt nöjd speciellt då det blev snabbskytte pga byig vind och herregud vilken låg rekyl. dock måste justera kolven då den är satt efter olssons lilla taniga kvartskropp.

x-klass skyttar se upp denna bössa är vass som tusan. ;)

Publicerat

Det är lugnt Daniel,

jag kröker pipan åt dig om jag kommer åt, då har du något att skylla på när du bommar.

/Chris

Publicerat

Fler som har upptäckt fördelarna med denna kaliber. Kul! ;) Jag har skjutit med den i snart sex år och enda klagomålet gäller vad den kan göra med en orre som är under 200meter när det smäller men annars så finns det inget att gnälla på. Låg rekyl, Flack kulbana, Billiga kulor och lättåtkomliga hylsor. Vad kan man mera önska sig? Möjligen ett lättare vapen att stoppa ner den i.

Publicerat
Det är lugnt Daniel,

jag kröker pipan åt dig om jag kommer åt, då har du något att skylla på när du bommar.

/Chris

vad bra, tackar. ;)

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått bakkappan så alla delar till bössan är nu här bara att plocka ihop grejerna ;)

Det känns spännande att få börja testa denna snart och försöka optimera den för ändamålet och sedan börja mängdträningen då snön sätter stopp för jakten med hund.

Här några bilder hur kappan fungerar det är väldigt gedigen och genomtänkt konstruktion som tillåter justering av allt utom tå-vinkeln.

post-857-1252567577_thumb.jpg

post-857-1252567626_thumb.jpg

Publicerat

post-4257-1252592959_thumb.jpgpost-4257-1252592959_thumb.jpg

Nu har jag fått bakkappan så alla delar till bössan är nu här bara att plocka ihop grejerna ^_^

Det känns spännande att få börja testa denna snart och försöka optimera den för ändamålet och sedan börja mängdträningen då snön sätter stopp för jakten med hund.

Här några bilder hur kappan fungerar det är väldigt gedigen och genomtänkt konstruktion som tillåter justering av allt utom tå-vinkeln.

post-857-1252567626_thumb.jpg

och så här såg kölven ut i förgår! mycket kvar men det absolut värsta är bortgjort. blir mera jobb då boberg inte fräser typen i vänsterutförande och det är raspen å sågen som gäller :lol: kommer bli en stabil gosse detta larssa! :P

Publicerat
  • Författare

Skoj att du hittat hit Johan :lol:

Och roligt att få lite bilder på skapelsen ser fint ut ända ändringen jag önskar är att skippa monte carlo och gissar att den kan kortas bort då kappan bygger 55mm på längden. Skulle det inte gå så spelar det väl egentligen ingen roll då jag kan justera bakkappan ^_^

Publicerat

ok. ska se vad som går att göra åt saken! och jo nog ska det kortas baktill alltid men det gör jag då kappan ska dit hade jag tänkt. blir som lättare med det jordiska då man får klämma o känna på grejerna! :lol:

Publicerat
  • Författare

Det är lugnt kanske behöver denna lilla monte carlo för att få det vettigt med kappan då bakkolven är rätt stadig :lol:

Häftigt kakel också

Publicerat
Det är lugnt kanske behöver denna lilla monte carlo för att få det vettigt med kappan då bakkolven är rätt stadig ^_^

Häftigt kakel också

kaklet får du beskylla tanten för :P jo jag har försökt att få en hybrid mellan fält/bänkbössa på någe vis.. och med den bakkappan tror jag att det funkar bra med monte carlon.. tänkte också att det kanske blir bättre den dagen du står upp och ska skjuta (om man nu vill göra det med ett sådant monster :lol: )

Publicerat
  • Författare

Jag är övertygad att resultatet kommer att bli kanon när du är klar :lol:

Stående kommer jag knappast att skjuta så länge man inte lägger in en sådan station i någon fälttävling, har du någon aning vad kolven väger?

Publicerat
Jag är övertygad att resultatet kommer att bli kanon när du är klar ^_^

Stående kommer jag knappast att skjuta så länge man inte lägger in en sådan station i någon fälttävling, har du någon aning vad kolven väger?

:lol: tung räcker väll :P nej jag har inte vägt den ännu men kan göra om du vill?

Publicerat
  • Författare
:lol: tung räcker väll :P nej jag har inte vägt den ännu men kan göra om du vill?

Har du en våg så är vikten intressant så jag får fundera på om det är försvarbart att hänga på lite stål konstruktioner på den :P

Ser ut som att kindstödet är riktigt högt nu så kanske monte carlo är borta innan man kan få ur slutstycket ^_^

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har bössan hemma nu :D

Pipan är monterad och den skall nu iväg för att passas in i stocken, det blir en rejäl pjäs detta den väger 3840gram som den ligger på bilden slängde dit 7bren som jämförelse :D

post-857-1253882058_thumb.jpg

Det finns tydligen planer att anordna 1000 yards skytte här till vintern om denna pjäs skjuter tätt kan det nog bli rätt giftig till dylikt skytte.

Publicerat
Har bössan hemma nu :D

Pipan är monterad och den skall nu iväg för att passas in i stocken, det blir en rejäl pjäs detta den väger 3840gram som den ligger på bilden slängde dit 7bren som jämförelse :D

post-857-1253882058_thumb.jpg

Det finns tydligen planer att anordna 1000 yards skytte här till vintern om denna pjäs skjuter tätt kan det nog bli rätt giftig till dylikt skytte.

det kanske står i tråden men hur lång är pipan.

ps tror mig har hittat ett bra recept på fina hylsor nu.

Publicerat
  • Författare
det kanske står i tråden men hur lång är pipan.

ps tror mig har hittat ett bra recept på fina hylsor nu.

Står nog den är 28" så vill man brassa på kommer denna att skjuta rakt :D

Fint att du fixade till det med hylsor som funkar riktigt längtar att få kapp skjuta :D

Publicerat
Står nog den är 28" så vill man brassa på kommer denna att skjuta rakt :D

Fint att du fixade till det med hylsor som funkar riktigt längtar att få kapp skjuta :D

har format morma och lapua 270 hylsor tog sista touchen med 20 gr N-110 och potatismjöl.

det ska bli kul att se vilka som håller bäst.

japp det blir en riktig fight, sako 6,5-06 mot sako 6,5-06 fattas bara samma kulor.