Hoppa till innehåll

trimmat luftgevär


waxin

Recommended Posts

Min son är tolv år och älskar allt som har med jakt och fiske att göra.

Naturligtvis gillar han att panga med sitt luftgevär och om det bara är tavler han pangar på ska jag låta vara osagt har hittat lite mystiskt avlidna björktrastar, sorkar samt en mink.

Han har försökt få mig att köpa ett FX efter att han provat ett sådant på en mässa i Rättvik men jag har förklarat att det är alldeles för dyrt och kraftfullt för honom.

För ett tag sedan ledsnade han på sitt gamla gevär och började jobba i hop pengar till ett nytt.

Trotts att han fick i hop en skaplig sudd med pengar bad han mig köpa ett skit gevär på Jula för 800kr

Sagt och gjort kom hem med geväret och uppmanar sonen att börja mintera kikarsikte medans jag duschar...

Döm om min förvåning när jag kommer ner och får se honom med tång och skruvmejsel hålla på att meka i bössan.

Jag frågade natuligtvis vad han höll på med, vänta farsan jag är snart klar.

Det visade sig att min svärfar har en sådan bössa som han tagit bort någon sorts strypningen på, detta hade han berättat för barnbarnet.

Vet inte vad jag ska säga men bössan skjuter som fan, vore kul att mäta upp hastigheten någon gång.

Är det vanligt att luftvapen är strypta ? Enligt tillverkaren skall utgånghastigheten vara 199m/s

Undrar vad den är nu efter sonons pillande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Pertan, grym morfar!!!

En sån där slyngel med ett luftgevär och kikarsikte kan helt klart generera ett antal besynnerliga lik fynd.. Gud vet vad man skulle säga om en sån grej, vet ju själv hur jag höll på när man hade luftgevär under uppväxten på en köttdjursgård ;)

Jag hade dock någonslags begränsning, sädesärlor och svalor var för evigt fridlysta medans gårdens gråsparvar och pilfinkar hade det svårt.. för att inte tala om de möss och råttor man dräpte :)

Ang trimningen.. ingen koll ärligt talat men rimligen så borde det stämma faktiskt. Samma bössa säljs säkret till flera länder där många säkert inte har denna begränsning i lagstiftningen som vi har. Alltså för att kunna sälja bössan så petas en plugg in som snabbt avlägsnas när bössan väl är hemma. Vet att den här mojen som ändrar hastigeten på min fx bössa går att byta ut, man köper ett licensfritt vapen och sen den här tryckregleraren som ett tillbehör.. när bössan är hemma så skiftar man tryckregleraren till en licensbelagd och vips så har man en bössa som gör 270 m/s på högsta hastighet!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Pertan, grym morfar!!!

En sån där slyngel med ett luftgevär och kikarsikte kan helt klart generera ett antal besynnerliga lik fynd.. Gud vet vad man skulle säga om en sån grej, vet ju själv hur jag höll på när man hade luftgevär under uppväxten på en köttdjursgård ;)

Jag hade dock någonslags begränsning, sädesärlor och svalor var för evigt fridlysta medans gårdens gråsparvar och pilfinkar hade det svårt.. för att inte tala om de möss och råttor man dräpte :)

Ang trimningen.. ingen koll ärligt talat men rimligen så borde det stämma faktiskt. Samma bössa säljs säkret till flera länder där många säkert inte har denna begränsning i lagstiftningen som vi har. Alltså för att kunna sälja bössan så petas en plugg in som snabbt avlägsnas när bössan väl är hemma. Vet att den här mojen som ändrar hastigeten på min fx bössa går att byta ut, man köper ett licensfritt vapen och sen den här tryckregleraren som ett tillbehör.. när bössan är hemma så skiftar man tryckregleraren till en licensbelagd och vips så har man en bössa som gör 270 m/s på högsta hastighet!

Mvh!

Ja vad ska man säga, samma morfar lärde mig jaga så jag kan tänka mig hur snacket gick och att sonon inte var svårövertalad.

Restriktionerna är att sork, mus och björktrast är nästan ok, medans allt annat är fridlyst.

Dock så har jag fått höra hur minken mötte sin banemann.

Han hade sprungit efter den genom skog och gräsmattor så när minken äntligen nådde fram till sjön blev det ett enkelt skott i bakhuvudet på fem meter, jag har dock provat likadana skott och bommat, en annan gång fick vi se honom skjuta en björktrast på 30m fristående med efterföljande avlivningskott på20m, så grabben kan skjuta.

Hitils på sommarlovet har han gjort av med fyra burkar diaboler det är många skott det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde inte dom där bössorna fanns längre, dom var ju jäkligt populär för nått år sedan just för att dom var så lätt att trimma. Fanns även kit till dom har jag för mig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde inte dom där bössorna fanns längre, dom var ju jäkligt populär för nått år sedan just för att dom var så lätt att trimma. Fanns även kit till dom har jag för mig

Jo de finns kvar tro mig det vet våra gamla blomkrukor och en barn ute möbel som är byggd i 15mm virke, den är lika ventilerad som en rottingstol vid det här laget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja vad ska man säga, samma morfar lärde mig jaga så jag kan tänka mig hur snacket gick och att sonon inte var svårövertalad.

Restriktionerna är att sork, mus och björktrast är nästan ok, medans allt annat är fridlyst.

Dock så har jag fått höra hur minken mötte sin banemann.

Han hade sprungit efter den genom skog och gräsmattor så när minken äntligen nådde fram till sjön blev det ett enkelt skott i bakhuvudet på fem meter, jag har dock provat likadana skott och bommat, en annan gång fick vi se honom skjuta en björktrast på 30m fristående med efterföljande avlivningskott på20m, så grabben kan skjuta.

Hitils på sommarlovet har han gjort av med fyra burkar diaboler det är många skott det.

Minns att man brände en ask om dagen på den tiden dock delad med brorsan men det smällde nog hela tiden, det satt i när jag började med hagel, sköt 250 o m dagen då också lite dyrare dock.

Fri ammo är en rättighet, köp hem ett lager åt grabben, ska jag sponsra med nån tavla så skicka pm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja Herr Berg.

Nostalgi på högsta nivå.

Tyvärr vet jag inte hur man ändrar under-rubriken annars hade den fått heta "Hur var vi som unga"

Mång gamla minnen väcks till liv. Kommer i håg hur jag var men vi var lite vildare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skriva en bok som heter ´´all skit jag gjort`` uppdelad i ålder för hyssen istället för kapitel ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skriva en bok som heter ´´all skit jag gjort`` uppdelad i ålder för hyssen istället för kapitel ;)

Jo Pertan med tanke på att flertalet av oss är uppväxta som vilda bond ungar, så finns det nog en hel del att skriva om.

Dock bör nog publiseringen vänta tills föräldrarna gått bort.

För även om de vet endel så är det mkt som inte är preskiberat än. :(

men en bok eller två kan man nog fylla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faen... har gjort precis samma luftvapenresa som många här.

Hur nostalgiskt det än är så är o förblir det olagligt!

Känns inge vidare o komma med pekpinne men tänk på vad ni förmedlar på ett öppet forum!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

oi oi vilken härlig tråd :(

småpojkar blir väldigt bra med luftgevär :D kommer ihåg när jag fick min första bössa så sköt jag flugor som satt på grannens vägg, ( stoort betonghus på 3-4 våningar) där gilla flugorna att sola sig B) dom visste inte att det bodde en causa de muerte de las moscas i grannhuset :P sen blev det några sorkar och fiskar på villan och en huggorm ;)

har även skjutit en alligator i huvudet med en paintball på ~100 m men det tar vi en annan dag B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faen... har gjort precis samma luftvapenresa som många här.

Hur nostalgiskt det än är så är o förblir det olagligt!

Känns inge vidare o komma med pekpinne men tänk på vad ni förmedlar på ett öppet forum!

Japp noterat.

själv har jag aldrig gjort något olagligt ;) resten är hörsägen :(

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mitt luftgevärsskytte började väldigt tidigt. fick ärva ett gammalt diana efter min kusin, och i brist på kulor så rotade jag i fars tapetsörlåda och fann nubb med 4,5 mm skalle, hmm bad täta med? friiiigolit! :D blev rena mynningsladdningen. ut och leta efter lämpliga mål. på farfars gräsmatta stod ett bord med ett par till synes gamla tomma färgburkar. jo, tjenare. det var min storasyrras färg som hon hade till att måla några möbler med. jisses vad arg hon blev B) det hade typ runnit färg överallt.

det va min första bössa, sedan har ja slitit ut 3 gamo, och 1 diana och en kina kolsyrebössa från jula. nu funderar ja på ett hatsan pcp 6,35 mm. he he var står det färgburkar? B);)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasiken vilken grej "waxin"!

Vilket av gevären var det o kan du be grabben beskriva trimningen för mig (ta de i pm ;) )

Brorsans grabb fyller snart år B):D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är det osmidigaste som går i ett par skor men jag skulle byta fjäder (ej trim) i mitt Jula (bsa-kopia) då jag tror fjädern har börjat göra sitt.

men jag får baskemig inte isär bössan.

från stocken är det inga problem, men sen.

*suck*

Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du måste pressa ihop fjädern lite å sen plocka ur kryssbulten.

Svårt att förklara om man inte har vapnet framför sig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Akta nyllet när du får ut kryssbulten. Fjädern är ganska bra förspänd på de flesta vapen. Brukar gå bättre om man är två.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Haha jag är bara 17 men även jag får nostalgi av det här, kommer ihåg när man smög bakom snötäckta häckar för att komma närmare talg bollarna, och man visste att man nog inte skulle skjuta de "söta små fåglarna". Som tur var så hade vi en stor värme panna som vi eldade med konstant på vinter, i den har många duvor och andra fåglar försvunnit genom tiden!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Många här som började som små tjuvjägare alltså.

Själv började mitt skytte med pappas dianapistol. Sedan vart det en luftgevär från Jula (antagligen samma modell som nämns i första inlägget) som på något mystiskt sätt helt plötsligt blev mycket kraftigare. Gjorde väl av med 2-3 askar i veckan med det geväret, mycket roliga och lämpliga leksaker som verkar ha varit början för många jägare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Akta nyllet när du får ut kryssbulten. Fjädern är ganska bra förspänd på de flesta vapen. Brukar gå bättre om man är två.

Jag höll på med att ta bort kryssbulten och pang så fick jag den lite ovanför ögat/ögonbrynet. hamnade i chock och troligen en

€liten hjärnskakning. så att va två är inte en dum ide. även nåt skydd för ansikten och ögonen skulle va nåt att tänka på ;)

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Fasiken vilken grej "waxin"!

Vilket av gevären var det o kan du be grabben beskriva trimningen för mig (ta de i pm ;) )

Brorsans grabb fyller snart år :lol::D

Du kan dra iväg ett pm till mig med om du får tid :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Akta nyllet när du får ut kryssbulten. Fjädern är ganska bra förspänd på de flesta vapen. Brukar gå bättre om man är två.

Jag brukar köra med en limknekt när jag demonterar/monterar, funkar skitbra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...