Publicerat April 26, 201015 yr I nostalgins anda, och lite OT, kan jag inte låta bli att berätta lite om liknande hyss man hade för sig som barn. Nu hade jag ju inte ett luftgevär, men då nöden är uppfinningens moder och då det bor en liten jägare i många småpojkar, så ska jag berätta vad jag gjorde. Jag var väldigt fascinerad av det där med skytte, men då det inte fanns någon vuxen i min närhet som tyckte att "klart grabben ska ha ett luftgevär", så byggde jag mig ett armborst istället. På den här tiden var det fortfarande ganska vanligt med fiskespön i glasfiber, och då min farfars spö (klassat för betesvikter runt 40gram) hade gått av i toppen, så tyckte jag att butt-delen såg ut som en lämplig pilbåge. Det blev snabbt tydligt att detta material var alldeles för tungt att böja för att kunna användas som pilbåge, men kanske man skulle kunna bygga ett armborst? Sagt och gjort, hitta en spontad bräda (med spår för pilen), forma den till en enklare gevärskolv med ett hål för bågen längst fram och med en liten avtryckare för tummen bak (i formen av en S-vev). Med hjälp av en kompis så lyckades jag spänna spödelen och få fast en sträng. Att jag sedan fick stå på spödelen och dra med bägge händerna för att spänna den ger en antydan om kraften . Pilarna gjordes i trä, spetsade men med en liten förtjockning innanför spetsen (för tyngd) och med en enkel styrfena bak gjord på så sätt att när pilen snickrats fram ur sin träbit så kvarstod en bred och tunn fena, som också skulle fånga strängen. När så jag och kompisen stod på gräsmattan i stugan och siktade neråt Byskeälven så säger kompisen "Sikta högt så att den far en bit.". Låt mig uttrycka det så här, när pilen försvann ur sikte så var den fortfarande i en uppåtgående bana. Exalterade som vi var, över vår egen uppfinningsrikedom (småpojkar kan bli ganska uppspelta ) så satte vi genast igång att snickra ihop 10 pilar(!), - vi skulle på jakt......... Vi smög oss ned till en liten vik invid älven där det brukar vara sjöfågel, och hade turen att få se en fiskmås ligga i vattnet. Till saken hör väl att precisionen hos armborstet var knappast sådant att måsen borde ha varit i någon fara, och mycket riktigt så träffade inte pilen målet direkt. Pilen slog ned i vattnet c:a 50 cm framför fågeln, bara för att studsa och träffa. Den gick rakt igenom . Vi hade mycket roligt den dagen, men blev, när de vuxna hade insett vad vi byggt, fråntagna vår skapelse. Så här i efterhand så har jag insett att det troligast var det bästa som kunde hända. Anslagskraften hade antagligen fått ett luftgevärs att förblekna. Helt enkelt livsfarligt, men ett minne för livet .
Publicerat Maj 10, 201015 yr Blir nästan lite tårögd när jag läser om era härliga tjuvjaktsminnen Passar på att presentera mig också, gotlänninging och rabbisjägare (i huvudsak). Jag har ett gammal exellent pump-luft-gevär som jag köpte på en loppmarknad under fars beskydd när jag var 12, ett underbart vapen i 5,4 mm, en udda kaliber så när jag väl hittade ammunition köpte jag på mig 3000 skott totalt, med en packningssats. Detta vapen har i mina tidiga tonårshänder fällt en mängd kaniner, duvor och råttor. Sedan såg ett välriktat skott i grannens Volvo till att jag inte fick använda det på två år tyvärr. Men far var inte nogräknad annars och vi åt de kaniner jag drog hem Det är jaktglädje! Nu står det i vapenskåpet men jag plockar fram det ibland och smeker den repiga raka engelska kolven och får en liten nostalgitår i ögonvrån. Jag har ett licensfritt Gamo som jag använder att övningsskjuta med i garaget när vädret är bistert nu för tiden.
Publicerat Juni 23, 201015 yr Har ett sånt här gevär http://www.jula.se/luftgevar-med-kikarsikte-4-5-mm-131753 funkar det att trimma det? skicka pm eller mejl isåfall.
Publicerat Juni 23, 201015 yr Har ett lätt sätt att fixa ett gevär som går över 300m/s. Ta bilen över gränsen västerut och köp ett i norge som gör 290-310m/s. Säljer ganska så många till svenskar Men en fråga.. Vilken hastighet är det som är max för licens fria luftgevär i 4,5mm och 5,5mm i sverige?? Trodde faktiskt att gränsen var ganska så lik norges. Mvh
Publicerat Juni 23, 201015 yr Vilka minnen man får av denna tråd Hade en morfar med som lärde mig skjuta luftgevär och hans gick hårt som bara den Och nu har sonen som bara är 8år börjat tjata om att han vill ha ett luftgevär Måste väl börjas i tid
Publicerat Mars 28, 201115 yr Vilka minnen man får av denna tråd Hade en morfar med som lärde mig skjuta luftgevär och hans gick hårt som bara den Och nu har sonen som bara är 8år börjat tjata om att han vill ha ett luftgevär Måste väl börjas i tid Föreslår att du köper er ett Weihrauch HW 30 kal.177 Kvalitets luftgevär som ni båda kommer att gilla HW har ett avtryck som går att justera precis som man önskar.
Publicerat December 14, 201114 yr Trots gammal tråd undrar jag om detta gevär fortfarande säljs på jula?
Publicerat December 16, 201114 yr Författare Ja bacon, åtminståne så fanns det kvar för ett par veckor sedan. Vet inte om tillverkaren gjort om bössan sedan tråden skapades så att den inte är lika lätt trimmad längre. För övrig info så har sonen nu bytt luftgeväret mot en hagelbock.
Publicerat December 29, 201114 yr Föreslår att du köper er ett Weihrauch HW 30 kal.177 Kvalitets luftgevär som ni båda kommer att gilla HW har ett avtryck som går att justera precis som man önskar. Plussettar på ovanstående. Förresten Ulf har du kvar bsa:n du köpte av mej?
Publicerat September 17, 201213 yr har själv en trimmad bsa som gör 20j med 4,5mm hur snabbt e de i m/s?
Publicerat September 17, 201213 yr har själv en trimmad bsa som gör 20j med 4,5mm hur snabbt e de i m/s? Hur vet du hur många Joule den ger om du inte mätt hastigheten? -- Mats
Publicerat September 17, 201213 yr Hur vet du hur många Joule den ger om du inte mätt hastigheten? -- Mats Min Hatsan At44 gav ut ungefär 40J när jag bytte hammaren och hammarfjädern samt bytte ventilen. Då jag räknade ut "ungefär" vad den gav med dom delarna. På AT44 behöver man bara byta dessa komponenter så kan man justera men insexa på hammaren. Och mjuka hålspetskulor i .22 "Kråkorna föll som stenar" Hur som helst så håller jag med dig mats att det inte går att mäta "Exakt" hur hårt geväret går.
Publicerat September 17, 201213 yr Du kan omöjligen hålla med mig eftersom jag vet att man väldigt enkelt kan mäta hur "hårt" valfri bössa går. Jag gör det några gånger per månad. Ny fråga, till dig då: hur räknade du ut "ungefär" hur mycket den gav? -- Mats
Publicerat September 17, 201213 yr Du kan omöjligen hålla med mig eftersom jag vet att man väldigt enkelt kan mäta hur "hårt" valfri bössa går. Jag gör det några gånger per månad. Ny fråga, till dig då: hur räknade du ut "ungefär" hur mycket den gav? -- Mats Jag köpte in originaldelarna och gjorde den original "FullFräs" i ungefär 42J jag hittade infon på deras hemsida http://www.hatsan.com.tr/PCP_at44.asp
Publicerat September 17, 201213 yr Du kan omöjligen hålla med mig eftersom jag vet att man väldigt enkelt kan mäta hur "hårt" valfri bössa går. Jag gör det några gånger per månad. Ny fråga, till dig då: hur räknade du ut "ungefär" hur mycket den gav? -- Mats Och ja, jag kan visst hålla med dig då jag också har en kronografer eftersom jag vill veta hur mina laddningar presterar
Publicerat Maj 18, 201411 yr Skön nostaligitråd om barndomens glada dagar då man smög runt med luftbössan i hand, själv växte jag aldrig ifrån den tiden =) www.luftjakt.se
Publicerat Oktober 16, 20169 yr På 2010-06-23 at 23:33 Predator) sa: Har ett lätt sätt att fixa ett gevär som går över 300m/s. Ta bilen över gränsen västerut och köp ett i norge som gör 290-310m/s. Säljer ganska så många till svenskar Men en fråga.. Vilken hastighet är det som är max för licens fria luftgevär i 4,5mm och 5,5mm i sverige?? Trodde faktiskt att gränsen var ganska så lik norges. Mvh På 4,5 200 m/s på 5,5 138m/s