Publicerat Augusti 26, 200916 yr Supergrattis! Här är lite som Seger säger, torra myrar & få kontakter. Men fågel finns det, så ger inte upp hoppet ännu. Lite för varma ddagar sen premiären igår.Ser att du är Pitebo, jagar du runt pite, isf vart? Jag jagar på 3 ställen...Koler, Svensbyn och Långträsk Jag må säga att fågeltillgången är väldigt varierad....Svensbyn och Koler har inte allt varit bra men LTK har varit kanon hittils Vart jagar du?
Publicerat Augusti 26, 200916 yr För en annan kunde premiären ha avlöpt betydligt friktionsfritt om man skall uttrycka det milt... Begav mig med fadern ut till en av våra marker redan på måndag kväll för att hinna jaga ett par timmar innan det blev för varmt. Installerade oss i kojan och fick några timmars sömn innan klockan ringde, snabb frukost och sen ut genom dörren, och vad i hela skåne får man se då?? jo en jä*** bil(vet vems det är) parkerad bara 100m från våran. Om dom nu ska jaga i samma område kan dom ju helst komma in i kojan så att vi får göra upp om hur vi ska dela upp oss... Efter att ha försökt lista ut åt vilket håll dom gått utan säkert resultat beslutar vi att chansa på att dom begett sig västerut och således styr vi näsan österut. Rör oss extra sakta för att nobbsen ska få tid att söka då vittringen inte är den bästa i värmen, efter att ha rundat en myr börjar vi komma i vad som brukar vara heta marker. Hunden har varit borta ett tag så vi stannar för att inte riskera att trampa upp fågel, *bam* *bam*, två snabba hagelsmällar bara 150-200m till höger om oss förkunnar att klåparna har gått åt samma håll som oss, strax efter blir det ett kort skall mellan oss och skyttarna, jycken har alltså hittat en kull ur vilken en av fåglarna har flugit rätt på våra indianer... Med en svag förhoppning om att gubbarna skall styra stegen åt annat håll nu när dom hört hunden så nära grusas bara 10 min senare när vi stannat vid ett bäckdrog där det alltid finns fågel. Hunden reser en gamtupp som försvinner ut över den intill liggande myren, då hunden förföljt fram till myrkanten och konstaterat att tuppen är förlorad vinklar den efter myrkanten och försvinner in på en udde som går ut i myren. Bara sekunder senare hör vi hur han reser ytterligare en fågel med ett par korta skall som han brukar göra när han är riktigt nära fågel i upptaget, knappt hinner det andra skallet klinga ut förrän en hagelsmäll förkunnar att jakten är över!!!???##### Dom förb****** klåparna har rundat framför oss och skjutit fågeln framför nosen på spetsen!! Forcerar den korta biten fram till myrkanten där jag möter en av dom andra "jägarna" som meddelar att dom skjutit en ungtupp. Jag tror aldrig jag varit så nära att ta till nävarna som just då... efter en krystad förklaring att dom inte kunde veta att det var hunden som stött fågeln och att dom hade förföljt en tjäderkull ett bra tag och bla bla bla får det vara nog. Efter diverse pallaver för att få med oss hunden beger vi oss mot bilen för att inte riskera att måsta stå med mössan i hand inför tinget.... Ibland undrar man hur i hela hvete folk kan vara så skjutkåta att man inte kan hålla igen... tur i oturen var ju att vi inte hade en valp eller unghund, det hade ju varit en katastrof! Om ny skytten hade varit ung färsk jägare hade jag väl kunnat förstå det, men mannen i ifråga är 67 och styrelsemedlem i klubben!!! Och att dessutom inte våga stå för det, utan själv smyga iväg och låta jaktkamraten stå å ljuga oss rakt upp i ansiktet!!!! Blir så förbannad bara av att berätta om det så det är inte klokt...sorry...
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Jag jagar på 3 ställen...Koler, Svensbyn och LångträskJag må säga att fågeltillgången är väldigt varierad....Svensbyn och Koler har inte allt varit bra men LTK har varit kanon hittils Vart jagar du? Jag och KungCocos jagar i Långnäs dom här första dagarna, har som sagt haft några kullar framför oss men inte lyckats riktigt än, mest pga att jag har en ung finkspetshanne som jagar sin första säsong och inte riktigt fått för sig hur man ska göra än, och sen med KungCocos vorsteh som har haft det jobbigt pga den icke existerande vinden som gjort att när han hittat fågel så har det varit när han har kommit rakt in i högen och dom flygit åt alla håll! Men så är livet, bara fortsätta att försöka så löser det sig nog!
Publicerat Augusti 27, 200916 yr JAA... de har gått lite knackit för mig med pga vinden som inte existerat. Men de är jävligt kul att se att alla timmar man har lagt på dressyr(STADGA) lönat sig.... inte 1 eftergång å då har han stött 30talet fåglar Så nu gäller de bara att få till söket...men de börjar se bättre ut
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Ja så har det då änligen hänt! Jag sköt en orrhöna för min finskspets som jagar för första säsongen! Fy fan va kul det var! Efter 3 dagar med dåliga förutsättningar så sprang han mer eller mindre rakt in i en kull på 4st, varav en gör det dumma att bara hoppa upp i närmsta tall! så där stod jag och siktade med hagelbrakaren och bara väntade på att Nikko skulle börja skälla och när han så gjorde så small skottet och fågeln trillar ner framför munnen på Nikko! Jag har aldrig förut sett det minsta av bytesmedvetenhet när man lekt med vingar och leksaker med honom, men nu jävlar så visade han tydligt att det var han som ägde fågeln,hehe och efter som det var hans första så fick han verkligen busa med den innan jag visade vem som egentligen äger den! Så imorgon blir det nya tag med nya fåglar, får bara hoppas att vinden ökar mer, blir som sagt svårt för hunden när löven inte ens rör sig! Skitjakt på er!
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Ja så har det då änligen hänt! Jag sköt en orrhöna för min finskspets som jagar för första säsongen! Fy fan va kul det var! Efter 3 dagar med dåliga förutsättningar så sprang han mer eller mindre rakt in i en kull på 4st, varav en gör det dumma att bara hoppa upp i närmsta tall! så där stod jag och siktade med hagelbrakaren och bara väntade på att Nikko skulle börja skälla och när han så gjorde så small skottet och fågeln trillar ner framför munnen på Nikko! Jag har aldrig förut sett det minsta av bytesmedvetenhet när man lekt med vingar och leksaker med honom, men nu jävlar så visade han tydligt att det var han som ägde fågeln,hehe och efter som det var hans första så fick han verkligen busa med den innan jag visade vem som egentligen äger den! Så imorgon blir det nya tag med nya fåglar, får bara hoppas att vinden ökar mer, blir som sagt svårt för hunden när löven inte ens rör sig! Skitjakt på er! Grattis I know the feeling
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Hurdan mark har ni hittat orrkullarna på? tjäderkullarna är då uteslutande i myrstråk med tallhedar,Jag har en mark nära älvsbyn som det blir kvälls jakt på nästa vecka,ska bli kul att se om orrarna lyckats där.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Här i byn spelar det ingen roll på vilken marktyp man söker av, det är nästintill stendött. Jaktprov på lördag med Qipper och inte en riktig fågeltagning på två dagar Så mina förhoppningar är just nu i botten på att det kommer att gå bra....... Tur att vi har väldigt bra med änder och gäss här iaf, så lite kul har man haft med bössan de senaste dagarna.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Snustorrt, varmt och ingen vind, och som om det inte är illa nog så verkar fågeltillgången sämre i år än i fjol. Dag 1 resulterade i två funna orrkullar och en skjuten ungtupp, dessutom en tjädertupp som seglade förbi utom räckhåll (stött av kompisens Vorsteh). Dag 2 hittar jag så 3 ripkullar (i en eländig kontorta-odling med noll och ingen sikt), en orrkull (liten) och en järpkull. Sköt två ripor och en järpe, med mycket gott hundarbete (om det bara inte hade varit för den förbenade ungskogen av kontorta så hade antalet varit långt större). Idag, dag 3, hade jag en släkting med mig som aldrig jagat skogsfågel. Så jag låter honom ta täten på två tjäderlöpor. Hunden jobbade nog bra men skyttet lämnade annat att önska. Å andra sidan minns jag själv hur det var första gången jag jagade skogsfågel, - f_n va' snabbt allt gick. Nåväl, lite uppmuntrande ord och jag är säker på att han följer med fler gånger. I morr'n får hundarna vila, ska ge mig ut och fiska lite harr, sedan blir det på't igen lör-sön.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Fått byte alla 3 dagar o en hel del fågelarbeten för jycken. Dock har jag saknat orren. Antingen sökt fel eller så har finns de få kullar i de område jag gått. Bara sett 2 kullar på 2 heldagar samt en del singelfågel. Tjäder har jag aldrig sett så mkt av som i år ( på just denna mark)
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Orrkullarna som jag gått på i år har alla varit i den mest trångväxta snåriga skog som går att hitta, och tråkigt nog har jag bara sett en enda tjäder och det var den 23 så den klarade sig! Men som sagt här i Pite-Långnäs så ska dom letas efter i slyn i närhet till vatten, och det förståt man nu när man gått i skogen ett par dar för det är torrt,varmt och ingen vind.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Jagat 2 dagar och sett endast 6 tjädrar och 2 orrar.. (1 fick då följa med hem iaf efter ett riktigt bra hundarbete ). Vi var minst 4 jägare på ett annars så klockrent fjällnära tjäderområde, har varit sjuka mängder pippi där tidigare år, men nu????????? Var är fåglarna? De få stackrarna som hittades hade eld i baken, de flyger nog fortfarande!!!! . Men det värsta av allt..........finns ingen som helst föryngring..Bara gammelAS till fåglar! Oroväckande.!
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Så här såg min förmiddag 25 Aug ut. Fler än jag som var förtjust Kittykeps o bössa i hand e grejer de *asg*
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Grattis Jimmy!! kul när hunden funkar,har själv haft 3bra dagar men idag så gick jag nästan tomt.Vi följde den slemmigaste och snårigaste bäck som fanns på området men endast en vuxen orrtupp som lurade oss.Däremot så fanns det där ko med dubbelkalv och björnspår Seger: Har inte du nå marker mot kiruna hållet (masungsbyn)?? eller är jag ute och cyklar.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Seger: Har inte du nå marker mot kiruna hållet (masungsbyn)?? eller är jag ute och cyklar. Jodå, det stämmer. Men det blir jakt först där helgen innan älgjakten. Jaktprov imorgon ( phu ), kanske Tornedalen på söndag. Ikväll får hunden vila....
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Jodå, det stämmer.Men det blir jakt först där helgen innan älgjakten. Jaktprov imorgon ( phu ), kanske Tornedalen på söndag. Ikväll får hunden vila.... har du varit nå marker kring Nurmasuando. får se till aälgjakten hur de verkar med fågel på vårat område, men dom sitter säkert t om toppjakten
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Rapport från västerbottens inland. Efter att ha jagat sedan en 25e och i stort sett varit ute hel dagarna kan jag säga att det är ett bistert år. Inte det sämsta men verkligen inte bra. Tror jag stött upp 1 kull under dessa dagar och resten av fågel kontakten har varit äldre fågel. Sammanlagt har jag kanske haft 10-15 fågel kontakter. Då vi säljer jaktkort för området får vi även rapporter från de jägare som varit ute och de har haft än sämmre kontakt av fågel Skrämmande då man skrämmer upp 1 ensam järpe, som mest har jag sett 3 järpar i lag men offtast 1 eller 2. Men helt dött har det inte varit, sedan ska det tas i beräkningen att det varit väldigt varmt dessa dagar. Fåglarna verkar trycka i anslutning till bäckar eller lite fuktigare mark och gärna snårigt, på myrarna har jag inte sett en fågel. Får hoppas att lite kyligare luft sätter fart på den fågel som finns =) Resultatet av dessa dagar blev en järpe och en skata
Publicerat Augusti 28, 200916 yr har inte hunnit till dom "heta" markerna ännu utan bara släppt i närheten av stan. innan jakten hade jag 3 dagar helt utan fågel, hunden markerade inte ens likt någonstans så var lite deppig... men var igå¨r ut en 4 gång och då minsan hittade vi en orrkull på minst 4 fåglar men i den obefintliga vinden hade hunden inte riktigt spikat dom,,,så dom gick upp på motsatt sid om hunden än den jag var på. sedan hade vi ytterligare några fågeltagningar men då han jag aldrig fram innan jag hörde uppflogen så blev lite positivt överaskad igår. idag har en kompis lånat jycken då andra var tvungen att jobba och han hade haft ganska mycket orre men inget skott,,,men nya tag imorgon då jag ska med ut. ps. fåglarna har varit uppe på torrbacken,och i närheten av fuktigare och trängre partier så det verkar som att dom kan vara utspridda redan.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Författare Då är man hemma igen efter någrea dagrs jakt i tisdags skälde Mirva en gammTjäder höna som lyfte innan jag han få syn på hon. Sen skälde hon igen han tyvär inte se vad det var. Dom ville inte sitta. Var mycket dåligt med fågel i de trakterna jag var i.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Så här såg min förmiddag 25 Aug ut.Fler än jag som var förtjust Kittykeps o bössa i hand e grejer de *asg* Fan vad kul! har du jycken att tacka eller var det en "bonusfågel"? /Magnus
Publicerat Augusti 29, 200916 yr ja ni som är boende i trakterna kring luleå kanske kan ana att jag blev rejält dyngsur under morgonens jakt...hällregn ! men som ni vet stoppar ingenting en taigajägare=) oavsett väder måste man ut, är man inte ute får man heller inte klaga. Men nu har jag varit ute sen 7 och jag får nu klaga på att det kunde fått vara lite bättre väder. men fågel hittade v 2 st orrar dock när vi gick i medvind och hunden stötte på några m i en myrkant, sen gick vi in i tätaste jävulskapet till plantering och sen var det inge kul nå mera. men men nya tag i kväll kanske lite and sträck om det slutar hälla ner vatten från himlen. annars nya förhoppningar på väder för morgondagen. nån annan som haft lite bättre flyt idag?
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Då är man hemma igen efter någrea dagrs jakt i tisdags skälde Mirva en gammTjäder höna som lyfte innan jag han få syn på hon. Sen skälde hon igen han tyvär inte se vad det var. Dom ville inte sitta. Var mycket dåligt med fågel i de trakterna jag var i. Du var möjligtvis inte i norrbottensskogarna?? Hade exakt samma problem som du beskriver...
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Författare Du var möjligtvis inte i norrbottensskogarna?? Hade exakt samma problem som du beskriver... Jupp var uppe kring Jokkmok.
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Jupp var uppe kring Jokkmok. Ok, men då vet jag vem du är (tror jag) . Du stod nämligen med husvagn uppe vid "vändplanen"?. Släppte av några kompisar där, varav en hade en vorsteh. Själv jagar jag med norrbottensspets och resutatet blev bara 1 orrtupp. Jag såg bara gammelfågel av tjäder de dagarna, inte en enda kull!
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Premiärdagen (igår för vår det) gick åt fanders. Först bomsköt jag på en tjädertupp, sen smög jag bort en till. Hunden jobbade bra, men husse... Jädra klant... Men idag fick jag revanch! (Ursäkta bildkvaliten, tagen med en sketen mobiltelefon.)