Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsfågeljakten 09/10

Featured Replies

Publicerat

Fördelen att jaga med en ädel fågelhundras är att man samtidigt kan göra lite viltvård också eller hur Seger :huh:

post-857-1252073085_thumb.jpg

• Svar 147
  • Visningar 27,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Blir att släppa Mirva en sväng i morgon innan man ska åka på nått sä värdsligt som ett barn dop.

Publicerat

Var ut eft jobbet igår, fick skjuta en orrtupp ur en kull på 7fåglar efter fint hundjobb :unsure: .Hade kunnat skjuta på 2 bra lägen till men då var ej hunden rätt så nå skott blev det inte.Tycker det är bra med fågel på mina marker iår..Kul!

Publicerat
Elitklass är väl bra men till finnspets klass når du aldrig;)

Oj oj, det var länge sedan den klassen passerades.

Nu pratar vi om fågelhundens formel 1 = Vorsteh B)

Fördelen att jaga med en ädel fågelhundras är att man samtidigt kan göra lite viltvård också eller hur Seger :P

post-857-1252073085_thumb.jpg

Det är bra att du håller koll på skogens rovdjur, så att vi med pekahundar och spridningsvapen får skjuta mer fågel.

Tack Lars :unsure::D

Här kommer en bild från igår, bara för dig Lars.

En grå stor tjädertupp som fick lämna jordelivet minuten efter fotot.

Erkänn att du blir lite sugen på att skaffa en pekahund nu........ ;)

post-3-1252077249_thumb.jpg

Publicerat

Nu pratar vi om fågelhundens formel 1 = Vorsteh :P

Det är bra att du håller koll på skogens rovdjur, så att vi med pekahundar och spridningsvapen får skjuta mer fågel.

Tack Lars :unsure::D

Här kommer en bild från igår, bara för dig Lars.

En grå stor tjädertupp som fick lämna jordelivet minuten efter fotot.

Erkänn att du blir lite sugen på att skaffa en pekahund nu........ ;)

hur verkar det på dina nordligare marker? ska upp den 12:de

Publicerat

Å nu tillbaka till vad tråden handlar om.

Har varit någon sväng upp till min jaktmark i norrbottens inland och det ser verkligen bra ut med fågel.

Kanske inte något toppår, men betydligt bättre än förra året iaf.

Qipper går som en torped i skogen och spikar nästan allt, kul som f-n verkligen.

Niro kämpar på och sköter sig han också, det går inte så fort som tidigare år, men fågel sköter han fint ännu.

Nu blir det jakt på söndag på en ny mark, ska bli intressant.

Sedan följer några dagars älg och björnjakt.

Livet leker :unsure:

Publicerat
hur verkar det på dina nordligare marker? ska upp den 12:de

Vet inte.

Ska upp imorgon och jaga på en ny mark på söndag.

Jukkasjärvi allmänning har småviltsförbud tills nästa helg tror jag, pga älgjakten :unsure:

Publicerat

Trevligt att åter få gnabbas med dig Seger den dagen solen inte längre stiger i öster ska jag fundera på att byta till pekhund :)

Denna bild är från min sista jaktdag behövde gå nästan 500meter för att tynga säcken lagom och som vanligt är antalet lossade skott detsamma som antalet fåglar på säcken :)

Jakt2009027.jpg

Publicerat
Vet inte.

Ska upp imorgon och jaga på en ny mark på söndag.

Jukkasjärvi allmänning har småviltsförbud tills nästa helg tror jag, pga älgjakten :)

ah..de suger..dom e ju livrädd att man skrämmer bort älgarna... man får ju inte jaga björn heller den 21... :)

Skitjakt på dig

Publicerat
Trevligt att åter få gnabbas med dig Seger den dagen solen inte längre stiger i öster ska jag fundera på att byta till pekhund :)

Denna bild är från min sista jaktdag behövde gå nästan 500meter för att tynga säcken lagom och som vanligt är antalet lossade skott detsamma som antalet fåglar på säcken :D

Jakt2009027.jpg

:) härligt!

Publicerat

Trevligt Lars! Och grattis Seger!

Hade oxå velat ha semester nu :blush: Nåja snart har man en vecka för älgjakt och kvällsjakt efter pippi med pek(pointer) och stök(welsh) hund, men nästa vecka får man slava ännu.

Ryggsäcken är packad för morgondagens jakt på min orrmark,ska bli skönt med en fulldag i skogen med eld och kaffe å kanske en orre eller två B)

Lars: vad har du för bössa?ser ut som en sako quad! fast är väl en Rem B)

ps .Nästa år har man en Nobs att tillgå oxå om nu allt går bra för farsans vovve!

Publicerat

Nu pratar vi om fågelhundens formel 1 = Vorsteh :huh:

Tack Lars :D:huh:

Grattis till det goda resultatet på skogen. En sak som jag reagerar på i dina inlägg är att du ser vorstehn som fågelhundarnas formel 1, medan jag skulle vilja se dig och fler personer framhäva vorstehn som jakthundarnas formel 1. Om vi ska vara riktigt ärliga, så ska väl även en riktig vorsteh klara av att hålla koll på skogens (små) rovdjur.

Till ämnet, så har vår premiär varit god (som i gamla tider). Gott om rip och orrkullar medans det fanns mer normalt av tjäderkullar. I ripkullarna fanns det 6-10 kycklingar, medans orr och tjäderkullarna innehöll 2-5 kycklingar. Storleken på kycklingarna var från små till normala, alltså fanns det en del omläggningskullar.

/God fortsatt jakt

Publicerat

Även idag vågade jag mig ut trots ösregn... Hittade både orre och tjäder men då Titan (jycken min alltså) bara skötte sig på orrarna så var det bara 2 såna som fick följa med hem..

Publicerat
Lars: vad har du för bössa?ser ut som en sako quad! fast är väl en Rem ;)

ps .Nästa år har man en Nobs att tillgå oxå om nu allt går bra för farsans vovve!

Det är en quad jagar med 22wmr första månaden en väldigt fin kaliber för denna jaktform, men blir lite klen då skogen är avlövad och tupparna börjar toppa då åker min Remington titan 7mmbr. fram ;)

Publicerat

Kul att det går bra för er och ett det finns lite fågel här och där!

För min del verkar det som att jakten blir ett mer och mer avslutat kapitel, jagade väldigt lite ifjol och i år har jag pliktskyldigt varit ut två gånger men ledsnat efter en timme och gått hem.

Synd nu när jag har en hund som gärna vill jaga men vad gör man då man inte vill själv? Känner att jag nog inte skulle klara av att skjuta en fågel nu. Jag har fått en sån otrolig avsmak för nöjesdödande och kan inte längre försvara nöjesjakt för mig själv eller någon annan.

Det känns bara så fel i hjärtat..

Ska iallafall ut i älgskogen till veckan och får väl se hur det går att skjuta älg om läget kommer. Jag äter ju fortfarande älgkött och då känns det mer ok.

Fågel äter jag egentligen aldrig utan har mest sålt dom så där är det svårt att försvara med älgjaktsförklaringen.

Nåja, jag får väl se om det blir någon förändring framöver men jag tvivlar på det. Jag ser det i grunden som ett moraliskt framsteg att komma till den här punkten, och har ingen lust att gå bakåt längre. Gamla jägare slutar ju ofta att döda djur men kan i allafall vara med på jakten. Jag ser det inte som att dom gått bakåt. Tvärtom.

Grattis iallafall till er det går bra för, jag vet ju hur kul ni har och saknar det ganska mycket faktiskt!

Vad fan ska jag nu syssla med i höst och vinter? ;) Jakten har ju varit mitt liv 7 månader om året.

Publicerat

Men Jakob jag har uppfattat dig som en naturmänniska och att sluta med jakten känns lite konstigt då ;)

Sedan att man blir blödigare med åren är nog en helt normal utveckling fick själv känna detta då en hund nöp en harunge förra veckan och den låg och skrek sista dödsskriet då jag kom fram blev en stor klump i halsen av att se detta :)

Givet att du måste följa dina egna känslor men att sluta med sitt största intresse känns konstigt och speciellt last gammal är du väl inte ännu ;)

Publicerat

Jo jag är svingammal, snart 32. :angry: Vet inte vad det är men jag är less på att springa runt i skogen, less på det mesta fisket också.

Brukar säga att jag hellre skulle sitta i fängelse en vecka på vatten och bröd än åka och fiska. :wacko:

Lax är fortfarande kul, ibland.. Och storöring är kul. Inte småfisk.

Svårt att förklara, antar att det finns fler än jag som råkat ut för detta, men det är ju inget man brukar höra om annat än när det gäller gamlingar iallafall.

Kanske gör sitt till att hunden är tråkig att jaga med, jag jämför hela tiden med den förra som var ganska unik. Men andra tycker ju att han är suverän.

Känns som att jag skjutit så mycket fågel att det inte längre finns någon spänning i det. Annan jakt intresserar inte heller. Var ner i Småland och sköt ett vildsvin i vintras och det mådde jag dåligt över ett bra tag.

Dom fåglar jag sköt fick jag bita ihop och trycka bort mina inre tankar för att klara av att skjuta. Efteråt kändes det bara dumt, som att det var onödigt och själviskt att ta bort dom från skogen. Känns som att man bara kommer och tar utan anledning, har ihjäl djur för skojs skull. Känns fel.

Börjar kännas som första gången jag dödade ett djur, en groda, jag mådde dåligt, riktigt dåligt i flera år! Som att jag begått ett brott mot hela skapelsen. Sen blev jag förhärdad och kunde ha ihjäl allt möjligt, men alltid någonstans med en gnagande känsla i hjärtat av att det inte var rätt. För några år sedan blev känslan starkare och nu är den nog snart så stark som den var den gången jag var 6-7 år och dödade grodan.

Har stött och blött den moraliska frågan om nöjesjakt i åratal med mig själv och nu finner jag inte längre något försvar!

Alla argument faller.

Men ge gärna argument till mig!

Vad som finns kvar är matfrågan. Jag tycker det är bättre att skörda från skogen och äta det man behöver så långt det är möjligt istället för att bidra till lidande genom att stödja köttindustrin. Så tills vidare ska jag försöka skörda, främst älgkött då till eget bruk. Måste man jaga och äta kött så ska man göra det. Måste man inte så ska man nog undvika det..

Kanske jag borde börja äta fågel också? Får väl se framöver hur det känns helt enkelt! Men att tokjaga fågel och skjuta mängder som jag tidigare gjort går inte mer.

Publicerat
  • Författare

VAr ut i förmidags första timmarna inget liv alls. Tänkte nu bryter vi här o nu. Men skickade iväg hon. Hör skall tyst skall osv. Går mot där hon är, hör att hon skäller, men då börjar det att smälla en del skott. Så fågeln sticker iväg. Vi hadde kommit nån kilometer från skjutbanan. Så det var bara o koppla Mirva o bege sig hem. Skulle ju på dop sen.

Publicerat
Jo jag är svingammal, snart 32. Vet inte vad det är men jag är less på att springa runt i skogen, less på det mesta fisket också.

Brukar säga att jag hellre skulle sitta i fängelse en vecka på vatten och bröd än åka och fiska.

Lax är fortfarande kul, ibland.. Och storöring är kul. Inte småfisk.

Fy fan så hemskt <_<

Hoppas att man alldrig kommer i den situationen att man blir less på jakt och fiske.

Jag lider med dig Jakobj.

Tror nog att sambon och jäntan skulle bli glad om man var hemma, men va fan det kommer ju en vinter då jag är hemma.

Jag har jagat hemskt lite toppfågel de sista åren.

Publicerat

Var ut på lördag med båda hundarna och fick skjuta en orrtupp efter fint hund jobb av båda hundarna,sen satt man vid kaffeelden i 3timmar och njöt av eftermiddagen! Fick läge på en tjäderhöna men avstod att skjuta då jag sett endast denna tjäder på denna mark..Stora orrkullar iaf runt 5-8fåglar i varje.

jakobj: Trist när det känns så där,har ju märkt att man blir ångestfull efter att man skjutit nåt vilt som inte dött direkt utan man måste avliva det för hand :P men jag gillar verkligen att äta viltkött sen är det en otrolig avkoppling att få vara ute med hundarna i skogen..

Hoppas du får gnistan åter för jakten och fisket.

Publicerat

Hemkommen efter tre dagar på statens mark i Härjedalen. Har jagat där med finnspetstiken i flera år, kan markerna och brukar gå i fågel (lite bakgrund).

Kan idag konstatera att det vore en underdrift att påstå att det är dåligt med fågel.

Det finns ingen fågel.

Sorgligt å bedrövligt, tycker så synd om tika. Såg en tjäderhöna och en orrhöna, en färsk badgrop, i övrigt ingenting. BISTERT!

Ska ut i helgen, östra Värmland, får väl se vad som finns (förutom gråben).

Publicerat

Ja du "jakobj".

Tycker inte alls det e konstigt att du ledsnat.

Haft samma svackor med fiske o gått från 265 fiskedagar om året till 5-10/år.

Blir lätt så o de enda som har nån vettig mening är just att lägga av o se till att de få gånger man går ut verkligen håller HÖG klass.

Dödandet är inte själva själen i jakten.

Testa med foto vet ja.

Tillbaks till tråden.

Varit ut ngr dagar o hunden har funkat kanonbra.

Haft flertal jobb med tjäder varje dag där tjädern tagit hem vinsten varenda gång.

Men lia gla e ja.......

Ett par orrkycklingar o nån järpe följde med hem.

Men det roligaste är att jag nu sett flera orrkullar o tjäderkullar.

Mindre med vuxna orrtuppar däremot :D

Dock tar jag ett uppehåll nu så att älgjägarna får göra sitt.

Sen på ett igen om 14dar.

Förhoppningsvis ska man kunna fara till fjälls o släppa unghunden en sväng.

Han har haft ngr MKT lovande sök där de funnits fågel i slutet (det har den gamle visat).

Men lite stillaliggande fågel skulle kännas bättre på en 4månaders valp =)

Men nu blir det en mindre paus framöver.

Publicerat

jaha då är man på väg på 9dagar älgjakt kombinerat med fågeljakt uppe i Tornedalen,dessvärre så börja nån slags förkylning att göra sig påmind :rolleyes: Hoppas man slipper bli sjuk på allvar..

Jimbolo: ser att du oxå tar med unghunden i skogen tidigt så att säga,jag har hört en hel del om detta men jag tror att det inte skadar iaf att ha med dom.Min är 7månader nu och har gjort ett par bra jobb på orre och en tjädertupp men kraven är ju inte högt ställda på hunden heller utan hon får mest vara med och ha kul.

kommer med fågelrapport under veckan.

Publicerat

Vart en sväng före jobbet idag med en kompis. Såg mycket lite fåglar jämfört med vad dom hade sett igår på premiärdagen, några enstaka orrar och järpar var allt. Men en fick man lägga i väskan iallafall så <_<:blush: . Slänger in en dålig bild tagen med mobilen.

/P

post-1367-1252660344_thumb.jpg

Publicerat

Nya tag i morgon, hoppas på lagom väder.