Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Verkar bli ett bra blåbärsår

Featured Replies

Publicerat

Hittade detta på Jägarförbundetshemsida idag. Detta borde ju glädja er som plockar Blåbär och även Björnarna. Men om man kollar kartan så är det dåligt vid Norrlandskusten. men i övrigt ser det ju bra ut.

http://www.jagareforbundet.se/news/bra_blabarsar_i_hela.asp

Publicerat
Hittade detta på Jägarförbundetshemsida idag. Detta borde ju glädja er som plockar Blåbär och även Björnarna. Men om man kollar kartan så är det dåligt vid Norrlandskusten. men i övrigt ser det ju bra ut.

http://www.jagareforbundet.se/news/bra_blabarsar_i_hela.asp

Titta en gång till på kartan Foffe! >15 blåbär kvm är ju riktigt bra! ;) Det blir mycket blåbärspaj i höst o i vinter! :D

• 3 weeks later...
Publicerat

På tal om bär, så har skördandet börjat så smått..

hjortron-090723.jpg

Det maken maken hem med efter att han varit och röjt nu på em efter jobbet i lite förädlad form B)

Minus de mängder han och lilljäntan åt innan jag fick åtkomst till bären :)

Publicerat
På tal om bär, så har skördandet börjat så smått..

hjortron-090723.jpg

Det maken maken hem med efter att han varit och röjt nu på em efter jobbet i lite förädlad form ;)

Minus de mängder han och lilljäntan åt innan jag fick åtkomst till bären :)

Det ser gott ut Jämta och det är gott också! :( Här uppe har frosten tagit blommorna så det blir glest i år med hjortron. :( Blåbär och lingon ser bra ut! :D

Publicerat

Här torkade blommorna bort ute på de öppna myrarna, så man får dra sig in i blandlandet mellan myr/skog och på myrar som ligger på rena baklandet för att hitta bären. De som finns finns dock i ganska god mängd och ffa: det är bra storlek på bären!

Gissa om jag var glad att mina nya burkar som jag beställt kom hem igår :D Blev ju perfekt att få inviga några stycken med hjortronsylt :)

I övrigt på bärfronten kommer det (om bara solen kommer fram igen :( ) att bli mkt gott om hallon, blåbär & lingon här i markerna = blir en del sylt och massor med hallon + blåbär till frysen för krämkok och blåbärspajer i vinter *mums*

Lär iofs koka en del saft också på diverse bär ;)

Publicerat
Här torkade blommorna bort ute på de öppna myrarna, så man får dra sig in i blandlandet mellan myr/skog och på myrar som ligger på rena baklandet för att hitta bären. De som finns finns dock i ganska god mängd och ffa: det är bra storlek på bären!

Gissa om jag var glad att mina nya burkar som jag beställt kom hem igår :D Blev ju perfekt att få inviga några stycken med hjortronsylt ;)

I övrigt på bärfronten kommer det (om bara solen kommer fram igen ;) ) att bli mkt gott om hallon, blåbär & lingon här i markerna = blir en del sylt och massor med hallon + blåbär till frysen för krämkok och blåbärspajer i vinter *mums*

Lär iofs koka en del saft också på diverse bär :D

Ja, jag såg också att det fans lite grann i blandmarken men inte några mängder tyvärr. ;)

Du vet Jämta att värmlänningarna säger att solen skiner alltid över Karlstad och den har då skinit här uppe i flera veckor nu utan något direkt regn. Blåbären är färdiga. Jag ska åka och plocka nu en sväng men det blir bara så frun har något att göra. :D Jag brukar hjälpa till lite jag också och sedan driver jag på sonen också så att han inte bara latar sig och sitter framför datorn. :DB) Hallonen är snart färdiga också så det blir mycket arbete här framöver också. Vill han ha paj som vi andra så får han hjälpa till också. :D

Publicerat

Det blev ca. 10 l blåbär idag när jag var ute på ca. 1,5 tim. :D Kvällen är räddad! <_<

Publicerat

Är inte detta bra för skogsfågeln?

Publicerat

Det är ju inte en nackdel, men å andra sidan har vi i princip alltid extremt gott om blåbär och lingon här ;)

Publicerat
Det är ju inte en nackdel, men å andra sidan har vi i princip alltid extremt gott om blåbär och lingon här :P

Hos oss också! Men bara i år... :P

IMG_0869.JPG

IMG_0868.JPG

Publicerat
Det är ju inte en nackdel, men å andra sidan har vi i princip alltid extremt gott om blåbär och lingon här :P

Här också! :P Det finns i överflöd i år liksom förra året. :P

Publicerat
Här också! :P Det finns i överflöd i år liksom förra året. :P

I nordöstra Halland verkar det vara mera "spridda skurar", en del ställen hyfsat men på många ställer väldigt lite eller inget,

men det kanske är stora lokala variationer.

Men att gå så långt som till att plocka eller repa eller ..... vad ni nu har för metod, näe då blir man ju tokig. :P

Publicerat
I nordöstra Halland verkar det vara mera "spridda skurar", en del ställen hyfsat men på många ställer väldigt lite eller inget,

men det kanske är stora lokala variationer.

Men att gå så långt som till att plocka eller repa eller ..... vad ni nu har för metod, näe då blir man ju tokig. :D

Ok! Det är repa som gäller här uppe om man inte ska ha lite färska blåbär att äta direkt el. till blåbärskaka. :D

Mmmmmmmmmmm! Det ser ut som på fotot här ovan ungefär! :D

Publicerat
Ok! Det är repa som gäller här uppe om man inte ska ha lite färska blåbär att äta direkt el. till blåbärskaka. :D

Mmmmmmmmmmm! Det ser ut som på fotot här ovan ungefär! :D

Kanske inte vad jag betraktar som mycket eller rikligt.

Då tycker jag det skall närma sig en vinbärsbuske, då kallar jag det rikligt. ;)

Blir till att medföra kameran nästa helg o ta ett foto för allmänt utlåtande :D

Publicerat

Man repar vinbär och plockar övriga bär och idag har jag plockat hallon, som nu är transformerad till sylt :P

Gubben ( ;) ) kom hem med både blåbär och hjortron som transformerades till sylt i går :D

Publicerat

Tack för denna tråden till mig som har flyttat till skåneland... ;)

Saknar mylta, lingon och blåbär här nere men det väger vi nog upp med svart trumpetsvamp i stället :D

(dock har jag direktimport från mor och mormor som tycker synd om mig :P )

Publicerat
Man repar vinbär och plockar övriga bär och idag har jag plockat hallon, som nu är transformerad till sylt :wub:

Gubben ( :rolleyes: ) kom hem med både blåbär och hjortron som transformerades till sylt i går :)

Visst kan man säga att man plockar blåbär men man använder repan ändå. :D Hallonen är på G här också liksom smultronen. :D

Publicerat

har varit med sonen nästan varje dag bara utanför dörren i princip för att plocka blåbär till filen :wub:

har oxå varit ute själv och plockat i hop så det blev några burkar sylt ska ge mig ut mer i veckan oxå för att kunna frysa in ordentligt. Men det går inte ta med hundarna för dom äter fortare än jag hinner plocka :rolleyes:

Publicerat

:wub:

Jag repar för hand, plockar hjortron + hallon för hand, men plockar blåbär + lingon med plockare.

Klart är att orden betyder lite olika beroende på var man bor :rolleyes:

Publicerat
:wub:

Jag repar för hand, plockar hjortron + hallon för hand, men plockar blåbär + lingon med plockare.

Klart är att orden betyder lite olika beroende på var man bor :rolleyes:

Jepp! :)

Publicerat

min-plockare.jpg

Så glad är man när man får följa pappa ut i skogen och plocka blåbär åt mamma ;)

jag och maken ska nog ut och spana hjortron igen i em. Dvs om regnet håller sig fortsatt borta ^_^

Publicerat
Så glad är man när man får följa pappa ut i skogen och plocka blåbär åt mamma ;)

jag och maken ska nog ut och spana hjortron igen i em. Dvs om regnet håller sig fortsatt borta ^_^

Haha! Nog ser lilljäntan glad ut för att få följa med ut i blåbärsskogen! :P

Här skiner solen för fullt! Inget regn i sikte! B) Man kan gå i lågskor ute på myrarna här uppe nu. ;)

Publicerat

Lilljäntan plockade sina 2 st 2½ kg's hinkar på en yta av ca 10 kvm, så uppenbart är det skapligt med de blå bären i år.

barplockerskan-1.jpg

Och sedan dessutom ca ½ av pappas hinkar

stefan-magda-blabar.jpg

Rensning pågår för tillfället, men jag tog en liten paus :lol:

Publicerat
Lilljäntan plockade sina 2 st 2½ kg's hinkar på en yta av ca 10 kvm, så uppenbart är det skapligt med de blå bären i år.

barplockerskan-1.jpg

Och sedan dessutom ca ½ av pappas hinkar

stefan-magda-blabar.jpg

Rensning pågår för tillfället, men jag tog en liten paus B)

Bra jobbat av dotter och far/make! ^_^ Du har väl att göra tills imorgon bitti och hela morgondagen nu Jämta??? B):lol:

Publicerat

Nja, just nu sitter min :lol: + hans kusin som är uppe och rensar för fullt och jag har satt igång första syltgrytan för kvällen ^_^