Publicerat Juli 7, 200917 yr Hittade detta på Jägarförbundetshemsida idag. Detta borde ju glädja er som plockar Blåbär och även Björnarna. Men om man kollar kartan så är det dåligt vid Norrlandskusten. men i övrigt ser det ju bra ut. http://www.jagareforbundet.se/news/bra_blabarsar_i_hela.asp
Publicerat Juli 7, 200917 yr Hittade detta på Jägarförbundetshemsida idag. Detta borde ju glädja er som plockar Blåbär och även Björnarna. Men om man kollar kartan så är det dåligt vid Norrlandskusten. men i övrigt ser det ju bra ut.http://www.jagareforbundet.se/news/bra_blabarsar_i_hela.asp Titta en gång till på kartan Foffe! >15 blåbär kvm är ju riktigt bra! Det blir mycket blåbärspaj i höst o i vinter!
Publicerat Juli 23, 200917 yr På tal om bär, så har skördandet börjat så smått.. Det maken maken hem med efter att han varit och röjt nu på em efter jobbet i lite förädlad form Minus de mängder han och lilljäntan åt innan jag fick åtkomst till bären
Publicerat Juli 24, 200917 yr På tal om bär, så har skördandet börjat så smått.. Det maken maken hem med efter att han varit och röjt nu på em efter jobbet i lite förädlad form Minus de mängder han och lilljäntan åt innan jag fick åtkomst till bären Det ser gott ut Jämta och det är gott också! Här uppe har frosten tagit blommorna så det blir glest i år med hjortron. Blåbär och lingon ser bra ut!
Publicerat Juli 24, 200917 yr Här torkade blommorna bort ute på de öppna myrarna, så man får dra sig in i blandlandet mellan myr/skog och på myrar som ligger på rena baklandet för att hitta bären. De som finns finns dock i ganska god mängd och ffa: det är bra storlek på bären! Gissa om jag var glad att mina nya burkar som jag beställt kom hem igår Blev ju perfekt att få inviga några stycken med hjortronsylt I övrigt på bärfronten kommer det (om bara solen kommer fram igen ) att bli mkt gott om hallon, blåbär & lingon här i markerna = blir en del sylt och massor med hallon + blåbär till frysen för krämkok och blåbärspajer i vinter *mums* Lär iofs koka en del saft också på diverse bär
Publicerat Juli 24, 200917 yr Här torkade blommorna bort ute på de öppna myrarna, så man får dra sig in i blandlandet mellan myr/skog och på myrar som ligger på rena baklandet för att hitta bären. De som finns finns dock i ganska god mängd och ffa: det är bra storlek på bären!Gissa om jag var glad att mina nya burkar som jag beställt kom hem igår Blev ju perfekt att få inviga några stycken med hjortronsylt I övrigt på bärfronten kommer det (om bara solen kommer fram igen ) att bli mkt gott om hallon, blåbär & lingon här i markerna = blir en del sylt och massor med hallon + blåbär till frysen för krämkok och blåbärspajer i vinter *mums* Lär iofs koka en del saft också på diverse bär Ja, jag såg också att det fans lite grann i blandmarken men inte några mängder tyvärr. Du vet Jämta att värmlänningarna säger att solen skiner alltid över Karlstad och den har då skinit här uppe i flera veckor nu utan något direkt regn. Blåbären är färdiga. Jag ska åka och plocka nu en sväng men det blir bara så frun har något att göra. Jag brukar hjälpa till lite jag också och sedan driver jag på sonen också så att han inte bara latar sig och sitter framför datorn. Hallonen är snart färdiga också så det blir mycket arbete här framöver också. Vill han ha paj som vi andra så får han hjälpa till också.
Publicerat Juli 24, 200917 yr Det blev ca. 10 l blåbär idag när jag var ute på ca. 1,5 tim. Kvällen är räddad!
Publicerat Juli 24, 200917 yr Det är ju inte en nackdel, men å andra sidan har vi i princip alltid extremt gott om blåbär och lingon här
Publicerat Juli 27, 200916 yr Det är ju inte en nackdel, men å andra sidan har vi i princip alltid extremt gott om blåbär och lingon här Hos oss också! Men bara i år...
Publicerat Juli 27, 200916 yr Det är ju inte en nackdel, men å andra sidan har vi i princip alltid extremt gott om blåbär och lingon här Här också! Det finns i överflöd i år liksom förra året.
Publicerat Juli 27, 200916 yr Här också! Det finns i överflöd i år liksom förra året. I nordöstra Halland verkar det vara mera "spridda skurar", en del ställen hyfsat men på många ställer väldigt lite eller inget, men det kanske är stora lokala variationer. Men att gå så långt som till att plocka eller repa eller ..... vad ni nu har för metod, näe då blir man ju tokig.
Publicerat Juli 27, 200916 yr I nordöstra Halland verkar det vara mera "spridda skurar", en del ställen hyfsat men på många ställer väldigt lite eller inget, men det kanske är stora lokala variationer. Men att gå så långt som till att plocka eller repa eller ..... vad ni nu har för metod, näe då blir man ju tokig. Ok! Det är repa som gäller här uppe om man inte ska ha lite färska blåbär att äta direkt el. till blåbärskaka. Mmmmmmmmmmm! Det ser ut som på fotot här ovan ungefär!
Publicerat Juli 27, 200916 yr Ok! Det är repa som gäller här uppe om man inte ska ha lite färska blåbär att äta direkt el. till blåbärskaka. Mmmmmmmmmmm! Det ser ut som på fotot här ovan ungefär! Kanske inte vad jag betraktar som mycket eller rikligt. Då tycker jag det skall närma sig en vinbärsbuske, då kallar jag det rikligt. Blir till att medföra kameran nästa helg o ta ett foto för allmänt utlåtande
Publicerat Juli 27, 200916 yr Man repar vinbär och plockar övriga bär och idag har jag plockat hallon, som nu är transformerad till sylt Gubben ( ) kom hem med både blåbär och hjortron som transformerades till sylt i går
Publicerat Juli 27, 200916 yr Tack för denna tråden till mig som har flyttat till skåneland... Saknar mylta, lingon och blåbär här nere men det väger vi nog upp med svart trumpetsvamp i stället (dock har jag direktimport från mor och mormor som tycker synd om mig )
Publicerat Juli 28, 200916 yr Man repar vinbär och plockar övriga bär och idag har jag plockat hallon, som nu är transformerad till sylt Gubben ( ) kom hem med både blåbär och hjortron som transformerades till sylt i går Visst kan man säga att man plockar blåbär men man använder repan ändå. Hallonen är på G här också liksom smultronen.
Publicerat Juli 28, 200916 yr har varit med sonen nästan varje dag bara utanför dörren i princip för att plocka blåbär till filen har oxå varit ute själv och plockat i hop så det blev några burkar sylt ska ge mig ut mer i veckan oxå för att kunna frysa in ordentligt. Men det går inte ta med hundarna för dom äter fortare än jag hinner plocka
Publicerat Juli 28, 200916 yr Jag repar för hand, plockar hjortron + hallon för hand, men plockar blåbär + lingon med plockare. Klart är att orden betyder lite olika beroende på var man bor
Publicerat Juli 28, 200916 yr Jag repar för hand, plockar hjortron + hallon för hand, men plockar blåbär + lingon med plockare. Klart är att orden betyder lite olika beroende på var man bor Jepp!
Publicerat Juli 28, 200916 yr Så glad är man när man får följa pappa ut i skogen och plocka blåbär åt mamma jag och maken ska nog ut och spana hjortron igen i em. Dvs om regnet håller sig fortsatt borta
Publicerat Juli 28, 200916 yr Så glad är man när man får följa pappa ut i skogen och plocka blåbär åt mamma jag och maken ska nog ut och spana hjortron igen i em. Dvs om regnet håller sig fortsatt borta Haha! Nog ser lilljäntan glad ut för att få följa med ut i blåbärsskogen! Här skiner solen för fullt! Inget regn i sikte! Man kan gå i lågskor ute på myrarna här uppe nu.
Publicerat Juli 28, 200916 yr Lilljäntan plockade sina 2 st 2½ kg's hinkar på en yta av ca 10 kvm, så uppenbart är det skapligt med de blå bären i år. Och sedan dessutom ca ½ av pappas hinkar Rensning pågår för tillfället, men jag tog en liten paus
Publicerat Juli 28, 200916 yr Lilljäntan plockade sina 2 st 2½ kg's hinkar på en yta av ca 10 kvm, så uppenbart är det skapligt med de blå bären i år. Och sedan dessutom ca ½ av pappas hinkar Rensning pågår för tillfället, men jag tog en liten paus Bra jobbat av dotter och far/make! Du har väl att göra tills imorgon bitti och hela morgondagen nu Jämta???
Publicerat Juli 28, 200916 yr Nja, just nu sitter min + hans kusin som är uppe och rensar för fullt och jag har satt igång första syltgrytan för kvällen