Publicerat Juli 28, 200916 yr Nja, just nu sitter min + hans kusin som är uppe och rensar för fullt och jag har satt igång första syltgrytan för kvällen Trevlig sysselsättning!
Publicerat Juli 31, 200916 yr 60 l blåbär har det blivit hittills, ca 10 l hjortron och 8 l hallon. De sistnämnda har jag plockat här hemma i min skogshallon"odling"
Publicerat Juli 31, 200916 yr Hjortron? Här uppe verkar det bli dåligt med hjortron. Däremot MYCKET bra med blåbär. Ser bär överallt, och hunden har börjat plocka själv
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Visst är dt ett halvskralt hjortronår, då mycket blommor torkade bort i juni, men maken har bra koll på var det finns bär, så vi får alltid hjortron
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Trevligt att se att ni skördar av naturens läckerheter. Här är det tyvärr dammsuget i skogen nu, och det enda vi får plocka är skräpet efter dom förb.... öststatarna som vart här..
Publicerat Augusti 1, 200916 yr + 5 L hjortron blev det efter makens skogspromenad idag Syltar och fryser in rensade bär i påsar, så att vi ska klara vintern Finns inget godare än att koka en kräm/baka en paj/ äta pannkakor/plättar/våfflor med egen sylt och vispad grädde och bara njuta av smaken av sensommar
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Kanske inte vad jag betraktar som mycket eller rikligt.Då tycker jag det skall närma sig en vinbärsbuske, då kallar jag det rikligt. Blir till att medföra kameran nästa helg o ta ett foto för allmänt utlåtande Citerar mig själv, inget foto, fanns väldigt lite blåbär, smultron o skogshallon på upphällning, vanliga hallon no more På torget i Varberg 1 kg gula 200 pix ½ liter blåbär 35 pix ½ liter hallon 30 pix
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Citerar mig själv,inget foto, fanns väldigt lite blåbär, smultron o skogshallon på upphällning, vanliga hallon no more På torget i Varberg 1 kg gula 200 pix ½ liter blåbär 35 pix ½ liter hallon 30 pix Hemskt vad alla drar sig till Varberg. Vad är det vi har här som jag inte har upptäckt tro
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Hemskt vad alla drar sig till Varberg. Vad är det vi har här som jag inte har upptäckt tro En del av släkta, dvs mamma o två systrar
Publicerat Augusti 1, 200916 yr En del av släkta, dvs mamma o två systrar Ok då förstår jag Dom har valt en bra stad att bo i.
Publicerat Augusti 2, 200916 yr Syltar och fryser in rensade bär i påsar, så att vi ska klara vintern Finns inget godare än att koka en kräm/baka en paj/ äta pannkakor/plättar/våfflor med egen sylt och vispad grädde och bara njuta av smaken av sensommar Instämmer! Mmmmmmmmmmmmmmmmmm!
Publicerat Augusti 2, 200916 yr Författare Så kan man ju oxå plocka bär http://www.folkbladet.nu/?p=151826
Publicerat Augusti 2, 200916 yr Så kan man ju oxå plocka bär http://www.folkbladet.nu/?p=151826 Helt rätt!
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Här går det rejält trögt för thailändarna! http://kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5030498
Publicerat September 15, 200916 yr Nu har det skett som inte borde hända men hände ändå. I söndags så var vi på västra sidan av älven och jagade ett pass. Några jägare fick besök av ett gäng thailändska bärplockare. 8 st närmare bestämt. Dom kom på bredd (ca. 20 m) och plockade allt i bärväg som dom såg och tog ingen hänsyn till att den första passaren hade sagt till dom på engelska att vi höll på med älgjakt i det aktuella området. Dom hade passerat 4 passare på bredd efter en del av passlinje. Ska dom få nytta allemansrätten så får dom banne mig respektera att dom kan stöta på jägare som sitter och passar och försöker vara så tysta som möjligt. Bland thailändarna var det rena rama syjuntan hörde jag ifrån svågern som var en av dom som blev drabbad av detta folk.
Publicerat September 16, 200916 yr Ja.. Vad säger man Jonsson? Själv hade vi besök i fredags av thailändare som ville ha vommen av älg... Självklart fick dem den och detta uppskattades högt av dem. Men jag kan då inte riktigt tänka mig att koka soppa på älgmage iaf...
Publicerat September 16, 200916 yr Ja.. Vad säger man Jonsson? Själv hade vi besök i fredags av thailändare som ville ha vommen av älg... Självklart fick dem den och detta uppskattades högt av dem. Men jag kan då inte riktigt tänka mig att koka soppa på älgmage iaf... Det är ingen rolig situation när man får dom framför sig. :mad: :mad:
Publicerat Februari 19, 201016 yr ....och diskussionerna fortsätter ännu hur dom ska få ordning på bärplockarna och bäruppköparna. http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5190415