Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handen på hjärtat nu !

Featured Replies

Publicerat

Som ni säkert läst i Marcus tråd ang kungsörnen som försökte ta en jakthund

Citat:

Kungsörn dödad av hundägare

En jägare i Jämtland slog ihjäl en kungsörn med en träpåk på fredagen. Det skedde när han skulle freda sin hund, rapporterar Sveriges Radio Jämtland.

Jägaren är nu misstänkt för jaktbrott.

Mannen och hans hund stötte på örnen vid en slaktplats, och djuren började visa aggressivitet mot varandra.

Jägaren tog en käpp och gick emellan djuren, och råkade då slå till örnen i huvudet. Han anmälde sedan vad som hänt till polisen.

- Vi vet inte om örnen var skadad eller bara för mätt för att lyfta. Den ville inte flyga, säger Lennart Dahlén, vakthavande befäl vid polisens länskommunikationscentral i Östersund till

TT

Så nu till min fundering

Hur skulle ni gjort ?, jag menar skulle ni anmäla att ni slagit/skjutit ihjäl ett rovdjur när ni fredat eran bästa jaktkamrat från en plågsam död ?

Som lagar och paragrafer ser ut idag kanske ni tappar vapen och licenser, får dryga böter eller får sitta i buren ett tag.

Bara för att ni varigt ärliga och talat om för polisen att ni faktiskt slagit/skjutit ihjäl en tex. örn när den höll på att köra in sina klor i nacken på eran hund.

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle gjort om det hände mig, men som det ser ut i dag skulle jag nog bara varit tyst och inte lossas som något hänt :-[

Att bli misstänkt för jaktbrott för man ha räddat en hund tillika jaktkompis känns helt otroligt korkat.

Publicerat
Som ni säkert läst i Marcus tråd ang kungsörnen som försökte ta en jakthund

Citat:

Kungsörn dödad av hundägare

En jägare i Jämtland slog ihjäl en kungsörn med en träpåk på fredagen. Det skedde när han skulle freda sin hund, rapporterar Sveriges Radio Jämtland.

Jägaren är nu misstänkt för jaktbrott.

Mannen och hans hund stötte på örnen vid en slaktplats, och djuren började visa aggressivitet mot varandra.

Jägaren tog en käpp och gick emellan djuren, och råkade då slå till örnen i huvudet. Han anmälde sedan vad som hänt till polisen.

- Vi vet inte om örnen var skadad eller bara för mätt för att lyfta. Den ville inte flyga, säger Lennart Dahlén, vakthavande befäl vid polisens länskommunikationscentral i Östersund till

TT

Så nu till min fundering

Hur skulle ni gjort ?, jag menar skulle ni anmäla att ni slagit/skjutit ihjäl ett rovdjur när ni fredat eran bästa jaktkamrat från en plågsam död ?

Som lagar och paragrafer ser ut idag kanske ni tappar vapen och licenser, får dryga böter eller får sitta i buren ett tag.

Bara för att ni varigt ärliga och talat om för polisen att ni faktiskt slagit/skjutit ihjäl en tex. örn när den höll på att köra in sina klor i nacken på eran hund.

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle gjort om det hände mig, men som det ser ut i dag skulle jag nog bara varit tyst och inte lossas som något hänt :-[

Att bli misstänkt för jaktbrott för man ha räddat en hund tillika jaktkompis känns helt otroligt korkat.

Nu har Du skapat huvudbry. ::) Sjutton vet hur man skulle ha gjort. ??? Lämnat in den på polisstation och sagt att man hittat den död kanske. ???

Publicerat

Ska jag vara 100% ärlig...och om den anföll hunden, så skulle jag definitift utan någon som hels tvekan slå/skjuta ihjäl det anfallande djuret (Varg eller örn). om man skjutit den så skulle man nog gräva ner den (om nån lämnar in den och hittar hagel så lär det bli livat)  men om man slagit ihjäl den så skulle jag bara lämna den. sen skulle jag hålla käft om de hela, inte berätta det för nån.

Ber om ursäkt om nån tar illa upp för inlägget... men jag står för det jag har skrivit.

MVH Fredde

Publicerat

jag skulle nog utan tvekan hålla tyst om det om jag kunde. tyvärr.man vill ju verkligen inte det, men med dagens lagar och paragrafer lämnas tyvärr inget val.

Publicerat

Väldigt Väldigt svår fråga...

Att jag skulle agerat e helt kalrt... allt för o skydda sin bäste-vän tillika familjevän.

Hur jag skulle gjort efteråt vettifasen.. men det lutar åt det hållet föregående personer lagt sig åt.

Publicerat

Jag tycker inte alls det e en svår fråga!

Jag skulle göra det som behövs för att skydda min hund sen skulle jag HÅLLA KÄFT!

Hur man än vrider o vänder det så e det ändå jag som får skiten som de ser ut idag.'

Lia bra att chansa. Svårare om det e en björn vi pratar om  :-

"Skulle" man bli påkommen åker man dit men ringer man o berättar åker man garanterat dit!

Det e inte så att jag VILL ha det så.  >:(  :'(

Ser gärna en paragrafändring så att man slipper detta om olyckan skulle vara framme.

Värre för de som bor i vargtäta områden. Ofta hinner de inte ens se vargen!

Nä jag har hört MÅNGA som bara säger SGH

Tyvärr måste jag hålla med i dagens läge, o då e jag en mkt LAGLYDIG människa "förövrigt"!!!

Publicerat

Jag tycker inte heller det är svårt.

Jag skulle klappa till och hålla käft!

Publicerat

Tja, med risk att få dryga böter eller fängelse eller att bli av med vapnen för att man skyddat sin hund.

Svaret är nog självklart  :-

Publicerat

Som lagstiftningen är idag så främjar den tyvärr SGH...

// gAs

Publicerat
Som lagstiftningen är idag så främjar den tyvärr SGH...

// gAs

SGH?

SGT! ;)

Publicerat

Om ett rovdjur anfaller min hund så kommer jag att försvara den.

Gör den inget anfall så låter jag den vara.

Publicerat

Den nuvarande "rovdjurspolitiken" har skapat/skapar tyvärr en ny generation med

tjuvjägare

Publicerat

Jag får nog sticka ut hakan och säga att jag skulle anmäla det inträffade. Gör man inte det och sen blir påkommen så får man det bra mycket hetar om öronen. Sen förstör man säkert Länstyrelsens och naturvårdsverkets arbeten med rovdjuren om man gräver ner och håller käft. Jag tror det är viktigt att det kommer dem till känna om något rovdjur dött.

Är man ärligt och följer de lagar som finns så har man nog inte mycket att oroa sig för.

Tyvärr är det olagligt att skydda sin hund mot rovdjursangrepp, en dålig lag men skulle man ändra den så skulle folk kunna skjuta rovdjur till höger och vänster och sen hävda att den/de skulle precis attackera hunden. Svår balansgång, men det finns många som verkligen vill ha bort alla rovdjur och skulle missbruka ett förtroende att man fick skjuta i självförsvar.

Publicerat

Jag skulle inte tveka en sekund att anmäla det om lagen stod på min sida.

Kolla alla ärliga kufar som gjort sin plikt o anmält.

Vad har hänt dem?

Nä ordning o reda så skulle de funka fint!

DE GÖR DE INTE NU!!!!

Ärliga jägare åker dit på löpande band :(

Sen e de ju sant att det fínns de som kan ta till att de va i självförsvar eller för att försvara hunden bara för att få skjuta bort rovdjur.

MEN DE GÖR DE ÄNDÅ "NU" UTAN ATT NÅN VET!

Tror inte de skulle anmäla ändå, för de blir ju trots allt utredning runt det hända.

Men de e som du säger "dptrapper" en mkt svår balansgång.

Bara hoppas att man slipper råka ut för ngt sådant.

Publicerat

Hade en kund som var in och köpte slugs idag.

Han hade hört vargar yla på berget där han jagar med sin stövare  :-

Publicerat

[glow=red,2,300]PANG !!!!!!!

Publicerat

Tror det beror på vad det handlar om.. Just varg blir problem, det är sånt j-la tryck på dem så att skjuta den blir det absoluta sista alternativet. Kissarna och örnar är inte lika hotade så jag tror man kan mula en örn för att försvara sin jycke utan att bli hängd för det.. Men man ska då helt klart kunna påvisa på något sätt att det verkligen inte fanns andra alternativ.

Det vidrigaste med detta är att det är ett klockrent moment 22 detta. Hur vi än gör så är vi fetloosers.. Ingriper vi inte så sumpar vi vår hund, ingriper vi och gräver så blir det ytterligare en "försvunnen" i statistiken och folk kollar snett på jägare. Skjuter vi så blir det riksmedia och fördömande från alla håll.. Du kan helt enkelt inte göra rätt..

Man ska dock ha klart för sig att för varje STG:ad varg så får jägarna sämre och sämre anseende och DET gillar jag inte. Om vi förlorar det goda anseende som vi har idag bland allmänheten så kan vi lika gärna sälja bössorna direkt, vem ska då stå emot djurrättarna, EU mfl??

Mvh!

Publicerat

Det går nog inte säga hur man skulle göra förrän man står där med örnen i näven...först då kan man nog uttala sig.

Jag TROR att jag skulle gömma/gräva ner den nånstans och knipa käft...

När det gäller varg så är det lätt att säga att man bara skulle skjuta den och sedan binda fast den i en långtradare som åker till Tyskland...men vem har modet att göra det..och varför har man då aldrig hört talas om nån som gjort det?

Visst...skulle en varg anfalla stövaren så nog gör jag vad som krävs för att rädda hunden...men hur jag agerar sedan...ja, det vete tusan. Som det är nu så spelar det ju ingen roll hur det gått till...man är ju skyldig(enligt deras skumma tolkning av lagen)...så klokast är nog bara att på nåt sätt dumpa vargen...men det är knappast rätt...

Publicerat

SGT absolut sen får man ta eventuella konsekvenser senare

Publicerat

Självklart så skyddar man sin hund med alla medel om man bara kan, tyvärr så måste man med dagens lagar hålla sig till SGT.

mvh Bear.

Publicerat

Beretta, här i trakterna?

Publicerat
Beretta, här i trakterna?

Japp!

Jag såg spår i Mårdsel förra vintern.

Publicerat

det va som fanken..iofs sågs det ju spår i baskeri och på lite andra ställen kring kalix för 2 år sen tror jag, men dem har ju en tendens att "gå vilse" här uppe i norr..

Publicerat
det va som fanken..iofs sågs det ju spår i baskeri och på lite andra ställen kring kalix för 2 år sen tror jag, men dem har ju en tendens att "gå vilse" här uppe i norr..

Det var väl ända bortifrån Happis till Kalix som det dök upp lite spår.

Publicerat

Vi hade en varg som gick förbi på mina marker får 2 vintrar sedan(tror jag de var)...Bilden visar ett rådjur som den tog i kanten på ett berg...

post-174-1131215248_thumb.jpg