Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

pejl på en trädskällare

Featured Replies

Publicerat

hejsan. Jag funderar på att köpa en pejl till min nya finnspets.

Funderar på att köpa en swepoint maxi. Nu till frågan innan jag köper någon.

Hur många här kör med pejl på sina trädskällare? Vet många som har trädskällare som inte alls kör med pejl.

Visst, en trädskällare har inte lika stort sök som en älghund. Men för mig känns det som om jag vill ha pejl på han om olyckan skulle vara framme. Tex om han ligger skadad på en väg eller något sånt så vill jag kunna hitta igen han.

Men nu, över till proffsen. Pejl eller inte?

Sen får ni gärna berätta vilken ålder ni hade på eran hund när ni sköt första djuret för han/hon

//Viktor

Publicerat

Är inget profs men jag kör med pejl, det underlättar betydligt. Har kört utan pejl men jag gör inte det nå mer. Så jag rekomenderar pejl.

Publicerat
  • Författare
Är inget profs men jag kör med pejl, det underlättar betydligt. Har kört utan pejl men jag gör inte det nå mer. Så jag rekomenderar pejl.

för och nackdelar med pejl?

Publicerat

Det är utan tvekan allt fler som använder pejl på sina hundar jag har själv gjort det runt 10år, men visst klarar man sig bra utan så något måste är det inte. Det beror mest på hur hunden jagar hur stor nytta man har av den en snäv hund är pejl rätt onödig och på en vidsökt är det bra speciellt om det blåser och är kuperade marker kan det bli mycket traskande att hitta hunden.

Som med allt har även detta två sidor den bra är att man kan hitta hunden om den är skadad eller gått ur hörhåll den mindre bra är att man lätt förstör vidlyftliga hundar så när man märker att det är man själv som följer hundens jakt istället för tvärtom är det dax att stoppa pejlen djup i ryggsäcken. Ska du köpa pejl tycker jag Swepoint är bästa valet den är smidig och fungerar bäst av dem jag provat.

Åldern på hunden när den första fågeln skjuts beror även på när valpen är född sommar valpar hinner oftast inte bli gamla nog första hösten men är det en vår valp är det vanligast att man skjuter första fågeln runt 5-6månades åldern.

Publicerat
för och nackdelar med pejl?

Tja fördelen är ju attdet är lättre att se var hunden är någonstans eller åt vilket håll hon är, ibland kan det vara svårt att höra henne och man kan gå åt fel håll så man missar var hon är. En nackdel är att har man otur kan hunden fara bakom nått berg så man inte får nått utslag. Så man ska inte helt o fullt lita på pejlen. Men den är ett bra hjälpmedel. Men hörseln är det bästa hjälpmedlet. Att lyssna var unden står o skäller.

Publicerat
  • Författare
Det är utan tvekan allt fler som använder pejl på sina hundar jag har själv gjort det runt 10år, men visst klarar man sig bra utan så något måste är det inte. Det beror mest på hur hunden jagar hur stor nytta man har av den en snäv hund är pejl rätt onödig och på en vidsökt är det bra speciellt om det blåser och är kuperade marker kan det bli mycket traskande att hitta hunden.

Som med allt har även detta två sidor den bra är att man kan hitta hunden om den är skadad eller gått ur hörhåll den mindre bra är att man lätt förstör vidlyftliga hundar så när man märker att det är man själv som följer hundens jakt istället för tvärtom är det dax att stoppa pejlen djup i ryggsäcken. Ska du köpa pejl tycker jag Swepoint är bästa valet den är smidig och fungerar bäst av dem jag provat.

Åldern på hunden när den första fågeln skjuts beror även på när valpen är född sommar valpar hinner oftast inte bli gamla nog första hösten men är det en vår valp är det vanligast att man skjuter första fågeln runt 5-6månades åldern.

min hund är ju född 30 maj. Så i okt/nov någon gång kan man ju prova lite. innan snön kommer.

Publicerat
  • Författare
Tja fördelen är ju attdet är lättre att se var hunden är någonstans eller åt vilket håll hon är, ibland kan det vara svårt att höra henne och man kan gå åt fel håll så man missar var hon är. En nackdel är att har man otur kan hunden fara bakom nått berg så man inte får nått utslag. Så man ska inte helt o fullt lita på pejlen. Men den är ett bra hjälpmedel. Men hörseln är det bästa hjälpmedlet. Att lyssna var unden står o skäller.

japp. men de lutar nog åt att skaffa en pejl.

Publicerat

Glömde nämna en fördel som var rätt skoj med min förra hund han hade den olaten att om man sköt illa på någon fågel och han hittade den så åts den upp tyst och stilla. Han såg alltid väldigt förvånad ut när jag återfann honom snabbt sedan man började med pejl. Så eftersök med hunden funkar mycket bättre med pejl !

Publicerat
  • Författare
Glömde nämna en fördel som var rätt skoj med min förra hund han hade den olaten att om man sköt illa på någon fågel och han hittade den så åts den upp tyst och stilla. Han såg alltid väldigt förvånad ut när jag återfann honom snabbt sedan man började med pejl. Så eftersök med hunden funkar mycket bättre med pejl !

haha ja det kan jag tänka mig :blink:

Publicerat
japp. men de lutar nog åt att skaffa en pejl.

Det är ett bra hjälpmedel, så du gör rätt som skaffar en pejl.

Publicerat
  • Författare

blir nog en swepoint maxi. dom är inte allt för dyra.

Och självklart vill man veta vart hunden är.. om den ligger efter en motorväg och lider så vill man ju kunna hitta igen hunden.

Men man får som föregående talare sa passa sig för att jaga hunden med pejlen,

Publicerat

Jag levde i villfarelsen att jag inte behövde nån pejl tills jag helt enkelt blev less på att gissa mig till var hunden stod och skällde. Pejl JA definitivt om du inte har en lättsam trångsökt rackare. har själv edénpejlen, har provat den där gps grejen, skitkul, men jag är för snål.

Han var nog minst 1,5 år gammal innan första kroknäsan föll men han turned out to be en skitduktig fågelskällare iallafall.

Du kan ju gå ut och grilla korv eller vad som helst redan i premiären, men ha med åskkäppen bara som en bra-att-ha grej.

Under har ju skett förr.

Publicerat

Jag hade en swepont maxi unf (gamla modellen) utan skallindekator, nobsen går inte så ofta utom hörhåll så jag tyckte inte det behövdes.

Ska jag köpa en idag blir det en maxi vibra

Andreas

Publicerat
nobsen går inte så ofta utom hörhåll så jag tyckte inte det behövdes.

Andreas

Nä det är väl rätt sällan ekorrn sitter så långt från husse :D

Publicerat
  • Författare

köpte en swepointmaxi vibra idag :D

Publicerat

hörr-örr-du-du :D

=)

Andreas

Publicerat
  • Författare

haha;)

Publicerat
haha;)

Pejl är alltid en liten trygghet, händer att doggen står och skäller i en dalgång på några hundra meter och vinden ligger lite fel, då hör man inte och är ju inte direkt så att hunden lämnar trädet självmant............så det kan bli lååååååång väntan eller rentav sökning av doggen under nattetid vilket inte är så uppskattat av en trött husse :D . Samt om olyckan är framme så vill man ju gärna hitta igen jaktkompisen. Skulle inte vara kul att åka hem från skogen och veta att jycken är där i skogen nå´nstans....speciellt om man är 30 mil hemifrån och inte kan åka tillbaka flera ggr och se om han återvänt. Pejl rekommenderas starkt även om hunden inte har världens längsta sök.

Publicerat

Själv släpper jag aldrig en hund utan pejl.

Trädskällare har ju inte bara varg att vara rädd för även örn och lodjur tar ju dem...

Så pejl gör ju att jag hittar min hund även om olyckan är framme.

Publicerat
  • Författare

okey! jo har ju köpt en swepoint maxi vibra nu. Så nu vet jag alltid vart jycken är :P

Publicerat

Vi har mkt sällan pejl på herr röd. Finns som ingen anledning till det.

Publicerat
Vi har mkt sällan pejl på herr röd. Finns som ingen anledning till det.

Det kan man ju förstå..... ;):D

Publicerat
Det kan man ju förstå..... ;):D

Förklaring till det påståendet?

Publicerat
Förklaring till det påståendet?
Det vet väl alla?! Är ju ett rödskinn... ;):D
Publicerat

Nä men seriöst nu Jämta. Endel jagar, och endel inte med pejl, men nog är det väl ändå en trygghet ifall olyckan skulle vara framme? Ägaren känner ju naturligtvis sin hund bäst och utifrån det se om pejl är nödvändigt. Men allt kan ju hända i buskarna och när det finns hjälputrustning att tillgå och vid ev olycka då är det ju en bra sak att kunna använda, eller hur?