Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

avlivnings pistol/revolver till älg

Featured Replies

Publicerat

tjabba,

satt och funderade om älgjakten och ifall jag måste dra till med en avfångsskott, så skulle jag inte riktigt vilja skjuta me 308 från nära håll, genom skott och hoppande hundar mm,

så jag funderade vad skulle vara en lämplig kaliber för avlivning? är 22 för klen ?

har endå alla papper klart och rent register, så jag funderade att på skoj skull söka license för en 38 spl revolver2-4 tums pipa.

eller nån annan, alternativ lite klenare revolver alt .32 S&W Long

har ju nu som kanske några känner en ruger mk 3 22lr men funderade om det räcker + ricochet fara men en helblykula i låg hastiget vs en halvmantlad kula modell större.

• Svar 52
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Och där kom handbromsen. Denna tråden tillför inget mer än pajkastning, och det bidrar inte till bättre jakt och jägare. Jag kan rekommendera lerduveskytte i stället.

Publicerat

Vet inte hur regelverket e på Åland, men i Sverige får du ju inte jaktlicens på något annat än enskotts vapen i kaliber 22 & med våra sportskyttevapen får vi inte fånga av vilt utom möjligtvis om vi passerat en viltolycka på väg från skjutbanan.

Men om reglerna är anorlunda på Åland så varför inte en S&W revolver i 38/357, dom borde klara uppgiften galant.

Publicerat
  • Författare
Vet inte hur regelverket e på Åland, men i Sverige får du ju inte jaktlicens på något annat än enskotts vapen i kaliber 22 & med våra sportskyttevapen får vi inte fånga av vilt utom möjligtvis om vi passerat en viltolycka på väg från skjutbanan.

Men om reglerna är anorlunda på Åland så varför inte en S&W revolver i 38/357, dom borde klara uppgiften galant.

har ingen aning heller hur reglerna är på åland då jag inte bor där ^_^

men i finland har vi bara 1 slags license, och har du fått license tex på ett sportskytte vapen så får du jaga med den sålänge den klarar krav , caliber/magasinkapacitet, osv. vilket är bra inget krångel.

har du license på bössan så har du license på bössan .

hade på ansökan om min ruger målskjutning som orsak, men jag får också använda som grytpistol/fällpistol.

får väll bara hoppa över till stationen ;) skall endå söka license till en 22lr gevär, kan ju söka me samma license till revolvern. :D

saken är bara den, man måste söka specielt tillstånd för ammo till halvmantel skott, såkallad erva lupa,

så har jag en pistol utan erva license på 9 mm, få jag inte köpa eller skjuta halvmantler skott, men har jag på samma gång ett gevär på 9 mm får jag köpa halvmantale utan special license ? :excl: helt idiotiskt. men jag får inte skjuta dom i pistolen.

Publicerat

Skjut du med .308, men koppla förfan hundarna först. Det gäller även om du skulle få för dig att skjuta med pistol eller nått annat.

Publicerat
har ingen aning heller hur reglerna är på åland då jag inte bor där ;)

men i finland har vi bara 1 slags license, och har du fått license tex på ett sportskytte vapen så får du jaga med den sålänge den klarar krav , caliber/magasinkapacitet, osv. vilket är bra inget krångel.

har du license på bössan så har du license på bössan .

hade på ansökan om min ruger målskjutning som orsak, men jag får också använda som grytpistol/fällpistol.

får väll bara hoppa över till stationen :D skall endå söka license till en 22lr gevär, kan ju söka me samma license till revolvern. :excl:

saken är bara den, man måste söka specielt tillstånd för ammo till halvmantel skott, såkallad erva lupa,

så har jag en pistol utan erva license på 9 mm, få jag inte köpa eller skjuta halvmantler skott, men har jag på samma gång ett gevär på 9 mm får jag köpa halvmantale utan special license ? :wub: helt idiotiskt. men jag får inte skjuta dom i pistolen.

Sorry, jag som e lite nyvaken bara ^_^

Publicerat

Jag undrar om jag inte sett någon tråd om detta tidigare där jag läste att en 22a räcker gott o väl? fler än jag som sett den eller har jag drömt?

Radium testa sök på sökfunktionen så kanske du hittar den. Kan ha varit på slåftsåft också

Publicerat
Jag undrar om jag inte sett någon tråd om detta tidigare där jag läste att en 22a räcker gott o väl? fler än jag som sett den eller har jag drömt?

Radium testa sök på sökfunktionen så kanske du hittar den. Kan ha varit på slåftsåft också

Det är samma som med den eviga frågan om kaliberval för älgjakt, det handlar mer om att veta var man skall placera kulan är om kalibern i sig.

En 22LR rätt placerad löser det hela, men i dåliga vinklar kan den vara marginell, en 9mm fungerar i alla lägen däremot.

Dock håller jag med om tidigare svar, använd studsaren istället det är säkrare, lättare att sikta med.

Publicerat
  • Författare
Det är samma som med den eviga frågan om kaliberval för älgjakt, det handlar mer om att veta var man skall placera kulan är om kalibern i sig.

En 22LR rätt placerad löser det hela, men i dåliga vinklar kan den vara marginell, en 9mm fungerar i alla lägen däremot.

Dock håller jag med om tidigare svar, använd studsaren istället det är säkrare, lättare att sikta med.

så kan en .22 kula penetrera en älghuvu i mitten på pannan eller måst man pilla den back i örat sådär mysigt ?

Publicerat

Köp dig en slaktmask istället att ha i ryggan om du oroar dog för genomskott, att hålla på å fippla hit å dit med pistoler och .22`or slutar alldrig bra

Publicerat
  • Författare

vad fasiken är en slaktmask ?

Publicerat

:D:D

vad fasiken är en slaktmask ?

undrar fan desamma.. :D

Publicerat
  • Författare

aah det är som en primitiv bultpistol, fasst med käpp och hammare,

"En slaktmask eller slagmask är ett äldre verktyg som användes vid avlivning av djur för slakt. Verktyget har funnits i lite olika varianter där den äldsta varianten bestod av en enkel träkonstruktion med en rörlig pinne/plugg i. Masken anlades mot djurets huvud och med en klubba eller hammaren slog man på pinnen/pluggen som trängde in i hjärnan och medförde omedelbar medvetslöshet. Efter bedövningen skar man oftast upp djuret i halsen så dess blod kunde pumpas ut varför avlivning med masken oftast inte var önskvärt."

låter nog lättare att bära en fin liten pistol än att ta fram käpp och klubba och försöka klubba ihjäll en halft levande älg :D

Publicerat
  • Författare
:D:D

undrar fan desamma.. :D

första som kom i huvet var detta :D

jason-mask.jpg

Publicerat
första som kom i huvet var detta :D

jason-mask.jpg

HAHAHAH SAMMA HÄR!! :D :D :D Nej men jag tror det är nån typ av bultpicka?

Publicerat
  • Författare
HAHAHAH SAMMA HÄR!! :D :D :D Nej men jag tror det är nån typ av bultpicka?

mm verkar lite komplicerad :D

"okej älgen sitt still nu så jag kan tejpa fasst denna på huvet så tar jag min slägga och skall försöka träffa bulten första gången" :D

Publicerat
mm verkar lite komplicerad :D

"okej älgen sitt still nu så jag kan tejpa fasst denna på huvet så tar jag min slägga och skall försöka träffa bulten första gången" :D

ja dendär länken jag postade så det var en "slaktmask" enligt google. :D

haha ja precis.. "ligg still nu.. SNÄLLA!"

Publicerat
  • Författare

men tänk nu en sånhär i läderhölstret :D rakt bakom kniven

Model_10_nickel_350.jpg

Publicerat

haha o så ska man vara lite mystisk också.. :D :D :D tystlåten o titta under lugg så fort man pratar med någon

Publicerat
  • Författare
haha o så ska man vara lite mystisk också.. :D :D :D tystlåten o titta under lugg så fort man pratar med någon

som en riktig kawboj B)

Publicerat

man kan avliva tjurar, galtar och annat med 22 long - men då får den nästan anbringas direkt mot kraniet med sikte mot hjärnstammen. skulle jag vilja vara lite säkrare så väljer jag nog 22 wm eller 22 hornet.

Publicerat
man kan avliva tjurar, galtar och annat med 22 long - men då får den nästan anbringas direkt mot kraniet med sikte mot hjärnstammen. skulle jag vilja vara lite säkrare så väljer jag nog 22 wm eller 22 hornet.

Desert Eagle cal. 50?

Publicerat

En .357 är nog det optimala.

Skall du avliva en älg så kan du köra med en bra laddad .38:a

Vill du jaga gryt eller fälla så borde .38 WC vara bra.

Och skall du krypa eftersök i ett rapsfält så är .357 med någon lämplig kula vettigt.

Håkan

Publicerat
som en riktig kawboj :D

Just av den anledningen att det är uppseendeväckande anser SJF inte att enhandsvapen är lämpliga för jakt i Sverige eftersom allmänheten i så fall uppfattar oss jägare just som cowboys som springer runt i skogen och viftar med allt möjligt som kan anses som häftigt. För den icke-jägare som inte uppfattar att du kommer från Finland och istället tror att du är en svensk jägare gör förmodligen samma reflektion. Sedan kan svenska jägare tycka att finska jägare är cowboys om du är representativ för den finska jägarkåren.

Publicerat

Jag vill förespråka att det är betydligt bättre med avfångst via gevär och inte pistol/revolver.

Har man lös hund på älgen så kopplar man den direkt.

Tror du att älgen fortfarande är vid liv så petar du älgen lite i ögat med mynningen på pipan. Blinkar älgen så lever den, och då flyttar du bara mynningen lite bakåt tills du ligger bakom örat och klämmer av.

Inget slafs och blod, inget lidande.

Givetvis ställer man sig på ryggsidan när man gör detta.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.