Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

avlivnings pistol/revolver till älg

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Just av den anledningen att det är uppseendeväckande anser SJF inte att enhandsvapen är lämpliga för jakt i Sverige eftersom allmänheten i så fall uppfattar oss jägare just som cowboys som springer runt i skogen och viftar med allt möjligt som kan anses som häftigt. För den icke-jägare som inte uppfattar att du kommer från Finland och istället tror att du är en svensk jägare gör förmodligen samma reflektion. Sedan kan svenska jägare tycka att finska jägare är cowboys om du är representativ för den finska jägarkåren.

istället att bry sig om vad dom "coola" killarna tycker....

skulle det inte vara lite tid att INFORMERA istället att vara rädd som en liten flicka över vad alla tycker ?

varför förbjuder ni inte ghillie dräkter ? alla förknippar dom bara med amerikanska special snipoz mer mega bauta snipor gevär ?

eller att använda ljud dämppare, för allmänheter tror att låter bara swhish när man skjuter .

det är nog löjligt att bara förbjuda saker för var andra tycker. ser ju ut som högstadiet när det gäller jagd & waffen i sverige :/

• Svar 52
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Och där kom handbromsen. Denna tråden tillför inget mer än pajkastning, och det bidrar inte till bättre jakt och jägare. Jag kan rekommendera lerduveskytte i stället.

Publicerat
  • Författare
En .357 är nog det optimala.

Skall du avliva en älg så kan du köra med en bra laddad .38:a

Vill du jaga gryt eller fälla så borde .38 WC vara bra.

Och skall du krypa eftersök i ett rapsfält så är .357 med någon lämplig kula vettigt.

Håkan

jag läste faKtist om denna magiska kaliber igårkväll :rolleyes: och den ser mest lovande ut av alla =)

hur är det med revolvrar är det skillnad mellan 2"-4"-6" pipor ? man skulle tycka endå att längre pipa = slöare kula pga glappen mellan cylindern och pipan ?

Publicerat
  • Författare
Jag vill förespråka att det är betydligt bättre med avfångst via gevär och inte pistol/revolver.

Har man lös hund på älgen så kopplar man den direkt.

Tror du att älgen fortfarande är vid liv så petar du älgen lite i ögat med mynningen på pipan. Blinkar älgen så lever den, och då flyttar du bara mynningen lite bakåt tills du ligger bakom örat och klämmer av.

Inget slafs och blod, inget lidande.

Givetvis ställer man sig på ryggsidan när man gör detta.

såklart kan man koppla hunder är det bäst,

men det finns ju flera olika scenario där det bara inte går att koppla en hund.

tex denna.

här skulle ju en klen laddar .38 passat perfekt, skulle han skjutit där med kula på den steniga bakgrunden skulle chans för ricochet vara väldigt stor :/

och sedan om vi drar en helt lagligt sjf mot kommentar ännu,

om man skjuter en älg med gevär i huvet blir det såna märken kvar och halva huvet borta, om då nå bärplockare ser det och kontaktar median över våra huvudlösa älgar och mord lysstna jägare, medan en klen laddad .38 skulle bara penetrera och inte göra ett utgångshål skulle det se mycket bättre ut för allmänheten som inte skulle tänka illa om oss. för då skulle älgen bara ha en nätt liten ingångs hål.

Publicerat
  • Författare
Just av den anledningen att det är uppseendeväckande anser SJF inte att enhandsvapen är lämpliga för jakt i Sverige eftersom allmänheten i så fall uppfattar oss jägare just som cowboys som springer runt i skogen och viftar med allt möjligt som kan anses som häftigt. För den icke-jägare som inte uppfattar att du kommer från Finland och istället tror att du är en svensk jägare gör förmodligen samma reflektion. Sedan kan svenska jägare tycka att finska jägare är cowboys om du är representativ för den finska jägarkåren.

ännu en fråga har jag om denna, hur representerar ni grytjägarna då ? ...

skall det bara enkelskott gevär .22 kurz ? så att allmänheten inte tycker illa ? :rolleyes:

tänk vad grymt det är med alla domdär kowboj lovers grytjägare som har fått license till flerskotts revolvar, alla domdär singel six .22 som är där ute i landet .

rädda oss alla! <_<

Publicerat

skall det bara enkelskott gevär .22 kurz ? så att allmänheten inte tycker illa ? :rolleyes:

tänk vad grymt det är med alla domdär kowboj lovers grytjägare som har fått license till flerskotts revolvar, alla domdär singel six .22 som är där ute i landet .

rädda oss alla! <_<

akta dig nu. ^^ Provocerande kommer ofta tillbaka med en jävla smäll har jag märkt.

Publicerat
  • Författare
akta dig nu. ^^ Provocerande kommer ofta tillbaka med en jävla smäll har jag märkt.

de e lugnt :rolleyes: jag bor i finland dom har inte ju jurisdiktion över mig <_<

skämt osidå, jag tog bara vanliga frågor opp ,

Publicerat
aah det är som en primitiv bultpistol, fasst med käpp och hammare,

....

låter nog lättare att bära en fin liten pistol än att ta fram käpp och klubba och försöka klubba ihjäll en halft levande älg :rolleyes:

Självklart så menade jag bultpistol

Publicerat
  • Författare

jag vädjar till mods och admins lås ej denna tråd hur det än går!

320px-SMirC-cry.svg.png

Publicerat

Mr Fiberclass kan nog svara för sig själv.

Men ett bra utgångsläge är nog att definera ett behov först. Som en hyfsat erfaren jägare/skytt har jag aldrig konfronterats med ett behov av ett klass 2 (44mag) till klass 4 vapen (22lr) för att avfånga ett vilt som inte kan lämna platsen. Jag har alltid den bästa lösningen med mig redan, dvs klass 1 gevär med hak/vridmontage och vass kniv. Det enda tillfället motiverat är just vid skott i gryt eller fälla, därav har jag en revolver 22lr till detta.

Att sitta i Finland och ha synpunkter på vår lagstiftning beträffande pilbågar, handeldvapen mm. är säkert roande. Jag jobbar i både Sverige och Finland och visst har har jag också noterat den mer pragmatiska hållningen till vad opinionen må tycka, men ni närmar er mer än ni särskiljer er beträffande detta idag pga erfarenheter den hårda vägen. Klart är att Finland är det land som sticker ut i EU, inte Sverige.

Fram för en nation som kan alltid kan försvara etiken för såväl metodik som utrustning mot allmänheten. Kan behovet styrkas skall vi lobba, men finns det ej så kan vi låta det vara. Har samma syn på inskränkningar (tänker på hagel mot vissa vilt) Kan det styrkas att vi inte kan hantera det får det läggas fram, tills dess kan det vara.

Publicerat

Jag skulle strypa dig om du skjöt avfång för min hund utan att koppla, oavsett beväpning! :rolleyes:

om man skjuter en älg med gevär i huvet blir det såna märken kvar och halva huvet borta, om då nå bärplockare ser det och kontaktar median över våra huvudlösa älgar och mord lysstna jägare, medan en klen laddad .38 skulle bara penetrera och inte göra ett utgångshål skulle det se mycket bättre ut för allmänheten som inte skulle tänka illa om oss. för då skulle älgen bara ha en nätt liten ingångs hål.

Du har inte skjutit många älgar va...Av alla älgar jag skjutit i skallen så är det bara nån enstaga som det har blivit genomslag på, och då endast med nån cm stort utgångshål.

Jag tycker du ska sluta drömma och istället ge dig ut i verkligheten ett par år. Det du skriver tycker jag bara visar på omogenhet vad gäller jakt och vapen

Publicerat
  • Författare
Jag skulle strypa dig om du skjöt avfång för min hund utan att koppla, oavsett beväpning! :rolleyes:

alltså du menar alla i sverige och finland aaaaltid kopplar hunden för skott ? i think not

vad ser du häldre en gubbe som håller geväret och siktar på älgen med en lös hund, eller en gubber som håller hunden bakom sig med ena hand och skjuter älgen med andra ?

Du har inte skjutit många älgar va...Av alla älgar jag skjutit i skallen så är det bara nån enstaga som det har blivit genomslag på, och då endast med nån cm stort utgångshål.

komigen, om du tog den kommentaren på allvar... den var ju ett skämt riktat till sjf med deras, " men tänk vad de änker om oss då vi tänker om vad de tänker när dom tänker om oss" mentaliteten

Publicerat

tex denna.

här skulle ju en klen laddar .38 passat perfekt, skulle han skjutit där med kula på den steniga bakgrunden skulle chans för ricochet vara väldigt stor :/

och sedan om vi drar en helt lagligt sjf mot kommentar ännu,

Kopplar hunden gör man alltid vid avfångning!

Jag har avslutat en del älgar på detta sättet och det blir inget blodigt resultat med benbitar som flyger...

Tämligen clean om jag får bidraga med min erfarenhet.

Publicerat

Håll i sär avfångning av älg och exempelvis gris. En hund är många gånger en garant för att det går att avfånga skammad gris. Att plocka en sådan hund av arbetet är förenat med livsfara i vissa situationer. Men jag ser ändå inget behov av fladdrande handeldvapen. Inget vapen ger dig sådan kontroll och kraft som en studsare utan kikare.

Publicerat
alltså du menar alla i sverige och finland aaaaltid kopplar hunden för skott ? i think not

vad ser du häldre en gubbe som håller geväret och siktar på älgen med en lös hund, eller en gubber som håller hunden bakom sig med ena hand och skjuter älgen med andra ?

komigen, om du tog den kommentaren på allvar... den var ju ett skämt riktat till sjf med deras, " men tänk vad de änker om oss då vi tänker om vad de tänker när dom tänker om oss" mentaliteten

Vrid inte på saken nu, du är ute efter ett vapen där du kan skjuta avfång utan att koppla (hålla i räknar jag till koppla då man har kontroll på hunden)

Jag tror nog att sjf har lite bättre verklighetsuppfattning än dig över lag vad gäller jakt och folks syn på jakt, så du behöver nog inte göra dig mer löjlig över dom.

Det verkar mer som att du är ute efter nån "machopryl" än ett hjälpmedel

Publicerat

Som dom vise brukar säga. "Nu tar vi o blir kompisar igen".

(känns som att jag är riktigt fel person att säga detta men ingen annan gör det så)

Personligen tror jag att en revolver kan vara ett bra verktyg att ha som backup om något går riktigt snett. Inget man ska ha som machogrej. Det jag sade om desert eaglen var ett dåligt skämt som jag hoppas ingen tog på allvar.

Jag ser en viss liknande sak i det radium nu håller på med också men jag kan ha fel. Så nu ska vi inte reta upp oss här. Utan låt det vara lite lekstugenivå.

Kollar man på ursprungsämnet så var det en ganska seriös fråga som togs ur led nu av lite provocerande inlägg som var menade som skoj.

Publicerat
  • Författare
Vrid inte på saken nu, du är ute efter ett vapen där du kan skjuta avfång utan att koppla (hålla i räknar jag till koppla då man har kontroll på hunden)

Jag tror nog att sjf har lite bättre verklighetsuppfattning än dig över lag vad gäller jakt och folks syn på jakt, så du behöver nog inte göra dig mer löjlig över dom.

Det verkar mer som att du är ute efter nån "machopryl" än ett hjälpmedel

aah den legendariska rambo kommentaren :D

höru macho prylar har jag redan :D och en snubnose revolver är nog inte en macho pryl :D vill jag ha en macho pryl till skogen skulle det nog mera vara en glock,1911 dessert eagle. en revolver är ju som en gammal m96 i pistol världen :D

och för att kasta mer bensin i brasan

till att koppla hunder räknar jag att man kopplar hunden i ett träd,sten,nåt annat fast föremål nu skall inte DU förvränga nåt :D

Publicerat
istället att bry sig om vad dom "coola" killarna tycker....

skulle det inte vara lite tid att INFORMERA istället att vara rädd som en liten flicka över vad alla tycker ?

varför förbjuder ni inte ghillie dräkter ? alla förknippar dom bara med amerikanska special snipoz mer mega bauta snipor gevär ?

eller att använda ljud dämppare, för allmänheter tror att låter bara swhish när man skjuter .

det är nog löjligt att bara förbjuda saker för var andra tycker. ser ju ut som högstadiet när det gäller jagd & waffen i sverige :/

Jag kan tyvärr inte svara på ditt inlägg för jag förstår inte vad du skriver. Om du kan uttrycka dig sakligt och korrekt skall jag mer än gärna försöka svara.

Publicerat
  • Författare
Som dom vise brukar säga. "Nu tar vi o blir kompisar igen".

(känns som att jag är riktigt fel person att säga detta men ingen annan gör det så)

Personligen tror jag att en revolver kan vara ett bra verktyg att ha som backup om något går riktigt snett. Inget man ska ha som machogrej. Det jag sade om desert eaglen var ett dåligt skämt som jag hoppas ingen tog på allvar.

Jag ser en viss liknande sak i det radium nu håller på med också men jag kan ha fel. Så nu ska vi inte reta upp oss här. Utan låt det vara lite lekstugenivå.

Kollar man på ursprungsämnet så var det en ganska seriös fråga som togs ur led nu av lite provocerande inlägg som var menade som skoj.

mattsson och jag är alltid polare, men inte blir jag polare med nån som börjar kasta skitpajer för att man tänker annorlundare/ eller inte kan förstå helt solklara skämt

oavsett hur mycket ni alla har jagat är alla människor unika alla har sina olika sätt. bara för att ni inte har nån användning av en revolver betyder inte att nån annan skulle inte ha. get my point ? amirite ?

och för att inte nån skall ta skada/bli ledsen så här har ni i förväg en liten bulle och saft =)

Publicerat
aah den legendariska rambo kommentaren :D

höru macho prylar har jag redan :D och en snubnose revolver är nog inte en macho pryl :D vill jag ha en macho pryl till skogen skulle det nog mera vara en glock,1911 dessert eagle. en revolver är ju som en gammal m96 i pistol världen :D

Näe precis, det är därför du ville ha en kromad revolver bredvid kniven. Enbart för att det kan vara bra att ha till avlivning va :D

och för att kasta mer bensin i brasan

till att koppla hunder räknar jag att man kopplar hunden i ett träd,sten,nåt annat fast föremål nu skall inte DU förvränga nåt :D

Jag har inte förvrängt ett jävla skit utan bara förklarat innebörden av att koppla, dvs att ha kontroll och i viss mån kunna styra över var hunden befinner sig

Sluta diskutera på dagisnivå å kom med något konkret istället

Oavsett hur mycket ni alla har jagat är alla människor unika alla har sina olika sätt. bara för att ni inte har nån användning av en revolver betyder inte att nån annan skulle inte ha.

Visst skulle jag kunna använda en revolver till att avliva med, men det finns ingen som helst anledning till det när man endå inte skjuter med hunden lös. Samt att man redan har ett bättre alternativ till vapen.

amirite? Ja, i det faktum att det finns många olika sätt att tänka

Publicerat
Jag kan tyvärr inte svara på ditt inlägg för jag förstår inte vad du skriver. Om du kan uttrycka dig sakligt och korrekt skall jag mer än gärna försöka svara.

Vill inte vara onödig nu, men jag tycker det där var väldigt tydligt skrivet bortsett från några bokstäver som var på sniskan.

Poängen anser jag vara tydlig i inlägget.

Hans keyboard kanske har en fuktskada som gör att han får använda ersättande bokstäver?

Publicerat

Nu tycker jag att denna tråden har spårat ur.

Finns det fler frågor/tips angående vilka pistol/revolver-kalibrar som är lämpliga för avfångst av älg?

Mer pajkastning = mods visar hur man snabbast avfångar en tråd :D

Publicerat

skall det bara enkelskott gevär .22 kurz ? så att allmänheten inte tycker illa ? :D

rädda oss alla! :D

I Sverige så får enhandsvapen användas endast för vissa jaktformer och viltarter och det rör jakt i gryt efter främst grävling och vid jakt med ställande hund efter främst grävling. Då får man använda endast kaliber .22 och när det gäller grytjakten så tycker SJF i princip att en flerskottare är bäst eftersom det är svårt att ladda om nere i ett gryt. Lagstiftningen hindrar dock alla att få licens på en flerskottare utan man skall bedriva en omfattande jakt för att anses ha behov.

Publicerat

skall det bara enkelskott gevär .22 kurz ? så att allmänheten inte tycker illa ?

rädda oss alla!

I brist på argument så börjar du helt plötsligt hugga nån helt annan stans istället, du gör dig bara mer och mer barnslig.

Gryjakten kan du börja argumentera om när du vet hur det igentligen går till och i nån helt annan tråd

Publicerat
  • Författare
I brist på argument så börjar du helt plötsligt hugga nån helt annan stans istället, du gör dig bara mer och mer barnslig.

Gryjakten kan du börja argumentera om när du vet hur det igentligen går till och i nån helt annan tråd

klämmer det i skon på dig nånstans ? :D

Publicerat

Just nu är det ju bara DU som håller på med pajkastning och riskerar att denna diskussion stängs.

Vari ligger det barnsliga?

Det ena har lett till det andra i denna tråd och inlägget med dess innehåll ser ju befogat ut.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.