Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av kikarsikte

Featured Replies

Publicerat

Finns visst många trådar om detta men jag blir inte klok på vilken kikare man ska ha!

Jag jagar inte så mycket men vill ha en bra allrondkikare som ska även funka för vakjakt.

Det ska sitta på min tikka m/55 30-06.

Mina ringar vill jag inte byta ut dessa är bra kostar ca 2000kr

Mina krav är att det är en 1 tums tub och är max 60mm utvändigt på objektivet.

Med tanke på den lilla jakt jag är med på så vill jag inte lägga förmycket pengar, Max 6000kr

Jag har kollat på Burris Fullfield 2 3,5-10x50 kan det vara något

Jag vill helst ha ett nytt så jag vet att det funkar

Publicerat
  • Författare
När du säger vakjakt , vill du då ha belyst riktmedel eller ej ?

Om inte så räcker väll 6000kr till en sån här,,,,,,, http://www.blocket.se/stockholm/Carl_Zeiss...m?ca=14&w=3

Mvh..

jag har ju tittat på denna kikare men jag har fåttför mej att den är sämre. Det är ju inte zeiss som gör dessa kikare utan man betalar endast för märket. Belyst riktemedel är nog inte ett måste för det lilla vakjakten som jag tror att jag kommer att jaga. ang Burris Fullfield 2 3,5-10x50 så har ju den fått ganska bra omdömmen. ingen som har erfarenheter av dessa?

Publicerat
jag har ju tittat på denna kikare men jag har fåttför mej att den är sämre. Det är ju inte zeiss som gör dessa kikare utan man betalar endast för märket. Belyst riktemedel är nog inte ett måste för det lilla vakjakten som jag tror att jag kommer att jaga. ang Burris Fullfield 2 3,5-10x50 så har ju den fått ganska bra omdömmen. ingen som har erfarenheter av dessa?

Jo det är en zeiss men budget varianten o det är mycket fin optik fast den skruvas i hop i staterna o den svenska garantin gäller inte eller om det ändrats vet ej så var det förut.

Mvh.

Publicerat

Har ingen erfaren het av Burris Fullfield men har bara hört gott om det siktet mycket sikte för pengarna ;)

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Eller kanske ett Leupold 3-9x50 VX-II kan vara något för 5900kr

Vilket riktmedel är det mäst lämpliga?

Publicerat
http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnad_optik?start=20 Kan rekommendera Weawer grand slam har två själv, har även ett burris ff och dom är inte dåliga dom heller,men min weawer 3-10 /50 är jag super nöjd med..
Publicerat
  • Författare

Vilket är bäst val av dessa då Leupold 3-9x50 VX-II eller Burris Fullfield 2 3,5-10x50 eller till sist Weawer grand slam ?

Publicerat
  • Författare

Vilket skulle ni lägga pengarna på?

Publicerat
  • Författare

Ingen som gillar någon av dessa sikten?

Jag har monterat bort de gamla öppna riktmedlen, det blir ju tre små hål i pipan vad ska man göra åt det?

Jag funderade på att smälta lite lödtenn ner i hålen. det är ju mjukt så det borde ju gå att få bort senare om man nu vill det!

Eller kan man göra något annat??

Publicerat

Jag har monterat bort de gamla öppna riktmedlen, det blir ju tre små hål i pipan vad ska man göra åt det?

Jag funderade på att smälta lite lödtenn ner i hålen. det är ju mjukt så det borde ju gå att få bort senare om man nu vill det!

Finns skruvar att skruva i, fråga närmaste vapenhandlare, han har säkert några som passar

.

Publicerat

Jag har inte sett i den själv men jag skulle nog kunna lova dig att den inte är sämre än de du nämner. Linserna är ju fortfarande Zeiss...!!!

Burris har fått bra betyg men inte många som har dem , däremot desto fler som har Leupold och de är mkt nöjda. Samt att de siktena känns mkt smidigare och är väldigt förlåtande i ögonavståndet.

Skit i hålen, eller sätt i stopp skruvar som BoJo säger eller fyll hålen med fett.

Mvh..

Publicerat
  • Författare

Riktmedel som tyska ettan finns inte det mer att köpa i butik?

Hittar ingen säljare på nätet som säljer tyska ettan, varför?

eller vilket riktmedel föredrar ni?

Publicerat
Riktmedel som tyska ettan finns inte det mer att köpa i butik?

Hittar ingen säljare på nätet som säljer tyska ettan, varför?

eller vilket riktmedel föredrar ni?

Meopta och S&B är några som säljer "tyska ettan" även Helia har den i sitt sortiment då i serien CBX eller den äldre CB.

Publicerat
  • Författare

vilket riktmedel föredar ni att ha på din bössa?

Publicerat
vilket riktmedel föredar ni att ha på din bössa?

En smaksak. En del tål inte att titta på tyskaettan andra älskar den och tycker den är perfekt.

Jag tycker den är bra då den är lätt att "hitta upp" på ett löpande djur , dvs riktmedlet avtäcknar sig tydligt för ögat.

Och att det är en stor fördel vid skymnigs jakt då annars ett tunt hårkors gärna vill försvinna.

Letar själv efter ett sikte till min nya pang. Men jag tror att jag kommer att sakna det belysta riktmedlet när jag vakar gris. Annars hade nog ett sikte med tyska ettan vart kalas.

Mvh..

• 2 weeks later...
Publicerat
Vilket är bäst val av dessa då Leupold 3-9x50 VX-II eller Burris Fullfield 2 3,5-10x50 eller till sist Weawer grand slam ?

Jag tror inte att VX-II:an har så mycket att hämta vad det gäller skymningsegenskaperna (har själv två Leupold-sikten, en VX-II och en VX-III). För vakjakt tror jag, med betoning på tror, eftersom jag inte har något av fabrikaten själv, att Burris eller Weaver Grand Slam (byggs på samma linje som gjorde Bausch & Lomb, numera Bushnell Elite) är vassare. Skall man ha en Leupold för vakjakt bör du gå upp till en VX-III med 50 mm lins för att få någorlunda adekvata egenskaper i dåligt ljus. Dock så blir ju dessvärre prisbilden en annan också. Min belysta VX-III 3,5-10X50 kostade 7600:- då jag köpte siktet 2006. Samma modell kostar idag 12200:- på Torsbo! För sådana pengar hade jag köpt något annat i dagsläget. I prisspannet kring 6000:- som du angav för VX-II 3-9X50 hittar du även Meopta. Torsbo tar tex 6495:- för Meopta Artemis 2000 3-12X50. Den torde vara optiskt klart vassare men med sämre ögonavstånd än en VX-II. Dock är jag osäker huruvida det är en tums eller 30 mm tub på Meoptan. Ett annat alternativ som med säkerhet har 25,4 mm tub är Carl Zeiss Conquest. Jag har själv en 3-9X50 och det är ett bra sikte. Ett sådant hittar du under 6000:- Tex PN Jakt säljer dessa för 5995:- Min rekommendation är också att kontemplera över ett begagnat kvalitetssikte. En gammal Swarovski 3-9X36 är tex ett riktigt bra sikte, även till vakjakt tack vare kvalitén på linserna, det lilla formatet tilltrots.

Publicerat
  • Författare
Jag tror inte att VX-II:an har så mycket att hämta vad det gäller skymningsegenskaperna (har själv två Leupold-sikten, en VX-II och en VX-III). För vakjakt tror jag, med betoning på tror, eftersom jag inte har något av fabrikaten själv, att Burris eller Weaver Grand Slam (byggs på samma linje som gjorde Bausch & Lomb, numera Bushnell Elite) är vassare. Skall man ha en Leupold för vakjakt bör du gå upp till en VX-III med 50 mm lins för att få någorlunda adekvata egenskaper i dåligt ljus. Dock så blir ju dessvärre prisbilden en annan också. Min belysta VX-III 3,5-10X50 kostade 7600:- då jag köpte siktet 2006. Samma modell kostar idag 12200:- på Torsbo! För sådana pengar hade jag köpt något annat i dagsläget. I prisspannet kring 6000:- som du angav för VX-II 3-9X50 hittar du även Meopta. Torsbo tar tex 6495:- för Meopta Artemis 2000 3-12X50. Den torde vara optiskt klart vassare men med sämre ögonavstånd än en VX-II. Dock är jag osäker huruvida det är en tums eller 30 mm tub på Meoptan. Ett annat alternativ som med säkerhet har 25,4 mm tub är Carl Zeiss Conquest. Jag har själv en 3-9X50 och det är ett bra sikte. Ett sådant hittar du under 6000:- Tex PN Jakt säljer dessa för 5995:- Min rekommendation är också att kontemplera över ett begagnat kvalitetssikte. En gammal Swarovski 3-9X36 är tex ett riktigt bra sikte, även till vakjakt tack vare kvalitén på linserna, det lilla formatet tilltrots.

tackar för svaren

zeissen kanske kan vara något trotts allt!

Hur tycker du den funkar när det skymmer? det var någon som sa till mej att dom linserna inte var multibehandlade!

om du jämför en leupold med ziessen i skymmning/mörker vilken tycker du funkar bäst?

Publicerat

Jag kan starkt rekommendera den Meoptan som Torsbo har. Min far köpte den och vi satt en kväll och jämförde den med mitt Zeiss Diavari Victory 3-12x56.

Skillnaderna var inte alls speciellt stora. Det som framförallt skillde var att färgåtergivningen i Meoptan var sämre, det vill säga att när det blev mörkt så¨blev siktet med svartvitt än Zeissen. Men i ljusstyrka så skilde det ca 5 minuter i skymningen.

För det priset som Meoptan har så har jag svårt att tänka mig något bättre utav de sikten jag provat.

Publicerat
  • Författare
Jag kan starkt rekommendera den Meoptan som Torsbo har. Min far köpte den och vi satt en kväll och jämförde den med mitt Zeiss Diavari Victory 3-12x56.

Skillnaderna var inte alls speciellt stora. Det som framförallt skillde var att färgåtergivningen i Meoptan var sämre, det vill säga att när det blev mörkt så¨blev siktet med svartvitt än Zeissen. Men i ljusstyrka så skilde det ca 5 minuter i skymningen.

För det priset som Meoptan har så har jag svårt att tänka mig något bättre utav de sikten jag provat.

grejjen med meoptan är att det är 30 tub

Jag får ett leupold vx2 3-9x50 för ca 4800kr vilket är ett bra pris men jag undrar om den är värd det eller om det finns något bättre för ca 5000-6000kr

för givet vis blir min studsare betydligt mera atraktiv om det sitter ett leupold eller ziess än kanske ett burris eller andra konstiga märken

Burrisen har ju fått toppenbetyg och är minst lika bra som meoptan i testet jag läste i vp så skulle burrisen spöat meoptan om den inte hade vart för den något sämre ergonomin

Publicerat

Sorry P.B. missade det med tuben.

Leupold är ju riktigt bra sikten, men inget att ha till rävvak sena kvällar. Burris har jag ingen erfarenhet av, men den är säkert inte dålig. Att hitta ett sikte med goda mörkeregenskaper med 1" tub är inte helt lätt då de flesta fabrikat har gått över till 30mm på sina ljusstarkare modeller. Carl Zeiss Conquest. låter ju som ett klockrent alternativ om det är rätt prisnivå på den. Zeiss har ju alltid setts som ljusstarka, Jag vet dock inget om Conquesten.

Publicerat
  • Författare
Sorry P.B. missade det med tuben.

Leupold är ju riktigt bra sikten, men inget att ha till rävvak sena kvällar. Burris har jag ingen erfarenhet av, men den är säkert inte dålig. Att hitta ett sikte med goda mörkeregenskaper med 1" tub är inte helt lätt då de flesta fabrikat har gått över till 30mm på sina ljusstarkare modeller. Carl Zeiss Conquest. låter ju som ett klockrent alternativ om det är rätt prisnivå på den. Zeiss har ju alltid setts som ljusstarka, Jag vet dock inget om Conquesten.

Så ni tror på zeissen eller?

5500kr kostar den

Så burrisen eller leopolden är kanske inte är ett bra allternativ

Publicerat

Nu har jag inte kunnat använda min Carl Zeiss Conquest till praktisk jakt då bössan fortfarande är hos smeden (bla. för montering av dubbla vridmontage, skall få sällskap av en begagnad Karl Kaps 6X36). Vid en rudimentär jämförelse med handhållet sikte håller i mitt tycke Conquest högre klass än VX-II. Conquest och Leupold har samma typ av coating för övrigt, MC4, som är en äldre typ av coating som är billigare än den man återfinner på Zeiss dyrare serier. För sitt pris så tycker jag att Conquest är ett prisvärt sikte. Dock så kan man hitta begagnad kvalitetsoptik för samma pengar men det är förstås enklare att beställa ett nytt och veta vad man får, lite pro et contra..Burris Fullfield är likaså prisvärda sikten. En nackdel med Fullfield (som jag hört ryktesvägen) är att inställningen i mekaniken är lite odistinkt då den inte har klicklägen.

Publicerat

Personligen har jag väldigt goda erfarenheter av Zeiss och Leupold. Leupold är nog det ultmiata siktet för jakt på dagen. Det svåra blir när man ska jaga sent på kvällen/tidigt på morgonen. I mörkerförmåga får man i princip exakt det man betalar för, så att hitta ett sikte som funkar bra i mörker för en billig peng är riktigt svårt.

Zeiss har ju skapat sig ett rykteo m att ha bra genomsläpp och hög upplösning vid jakt i mörker. Det vore väl konstigt om de skulle våga vara mycket sämre med Conquesten. Jag har dock inte provat något sådant, men de flesta utav de mer namnkunniga siktena är bättre än Leupold i mörker. Leupold har dock en kvalité och en funktion som få i samma priskklass kan hävda. I alla fall enligt mig.

Ett begagnat Zeiss eller Helia är inte så dumt. Sen tycker jag som sagt Meopta gör bra grejjer i förhållande till priset, men tyvärr var det ju fel tub där.

Se bara till att du inte får för tunna sikten. Vid jakt i mörker måste man ha grova sikten om man inte har belysning. Tyska 4:an eller heavy duplex, eller liknande är ett måste. Tunna sikten försvinner i mörker.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar har nu beställt ett 3-9x50 Carl Zeiss Conquest med tyska fyra och hoppas den ska täcka mina behov

Fick den fraktfri från pn för 5500kr "Prutade lite"

Verkar vara en bra kille att handla av!