Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tidig Jakt eller vad tycker ni ?

Featured Replies

Publicerat
En annan sak som kanske är värt att fundera över är hur klokt det är att jaga hårt med en hund som är såpass ung som 6-8 månader. De flesta skulle förmodligen inte ge sig till att cykla med hunden vid den åldern.

Är det mer skonsamt mot en ung hund som inte växt klart att låta den jaga kontra att cykla med den? Frågan är fri och jag sitter definitivt inte inne med svaret, men det vore roligt att höra vad andra tycker!

Det beror väl helt på vad man kallar hårt och sedan är det givet att även storleken på hunden då en mindre hund mognar snabbare rent kroppsligt. Jag som håller mig med finnspetsar har sett tillräckligt många 5-6månaders som jagar riktigt skapligt för att tro att det skulle vara skadligt, givetvis tröttar man inte en unghund utan hela grejen är att sluta när det är som roligast men 2-3timmars jakt klarar en 6månades finne med rätt gry plättlätt :blink:

Jag tycker det var riktigt synd att SKK satte en 9månaders gräns för jaktprov för bevisligen är många småspetsar dugliga att starta tidigare än så och just detta med tidig jakt är något jag söker när man köper valp.

Så min åsikt är att det är betydligt fler hundar som "förstörs" med för lite tid i skogen än tvärtom :P

Publicerat

jämta du har pm.

Publicerat
Jag tror stenhårt på att släppa tidigt och göra hundarna skogsvana. Taxarna har varit färdiga jakthundar vid drygt 6 månader d.v.s. deras första år i skogen. Wachteln skällde gris vid 9 månaders ålder och har fortsatt bra efter detta, enda jag ångrar med honom är att jag inte jagade in honom mer på hare i början och spårade mer första året. För han kunde vara lite mer spårnoga.

\mats

Jag tror som du ...dvs stenhårt på att släppa tidig och låta unghundar/valpar få mycket skogsvana. Då jag söker valp så är oxå tidig jakt på föräldrarna jag eftersträvar.

Jag har inte ännu märkt att mina hundar tagit skada av tidig jakt utan tvärt om så har dom blivit bra alla som startat tidigt med jakten.

Detta gäller då stövare och grythundar som jag har erfarenheten av. Men vad jag sett och hört av älghundar så är det samma där....dom som börjar skälla älg tidigt så har i mina öron blivit riktiga stjärnor.