Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa sättet att ta emot rekyl?

Featured Replies

Publicerat
Lundbergarn, inte för att på något sätt förta dina förmedlade kunskapers betydelse men jag är av uppfattningen att frågan var hur man hanterar rekyl som ligger på gränsen för vad skytten klarar av,

Visst var frågan ställd så.

Jag är bara rädd att nybörjare med en 5kg .308 som läser tråden också börjar med att lära in fel teknik för att få bra skott.

Det var därför jag protesterade, för med ett "vanligt" vapen blir det svårare att få ett bra skott med den föreslagna tekniken.

Med riktigt grova kalibrar kanske man måste vända upp mer för att "överleva" :)

Och då kan man måsta använda en helt annan teknik.

Ber om ursäkt för min otydlighet.

Publicerat

Lundbergarn,

jag har en första hjälpen kit och 220 kr att sponsra ett akuten besök för din räkning med om du vill prova min 9,3:a i banskyttestil/viltmålskyttestil,

jag är övertygad om att du skulle bli stansad av den,

att konstatera är att bästa sättet att ta rekyl varierar med vad man vill uppnå men att likna den vid hagelskytte är inte det sämsta valet.

För de flesta av oss är det bara 1:a skottet och ev ett andra som räknas, allt annat är bara skottlossning.

Ett påstående om att den bästa formen är den som eliten använder sig av är som att påstå att vi alla som gillar att springa skall träna som Bolt gör för han är snabbast.

/Christian

Publicerat
jag har en första hjälpen kit och 220 kr att sponsra ett akuten besök för din räkning med om du vill prova min 9,3:a i banskyttestil/viltmålskyttestil,

jag är övertygad om att du skulle bli stansad av den,

Tillåt mig tvivla :)

att konstatera är att bästa sättet att ta rekyl varierar med vad man vill uppnå men att likna den vid hagelskytte är inte det sämsta valet.

Hagelskytte och kulskytte är väldigt närbesläktat. Så jag kan bara hålla med.

Jag gör ungefär likadant och står likadant i båda grenarna. Det går hyfsat i båda grenarna också ;)

För de flesta av oss är det bara 1:a skottet och ev ett andra som räknas, allt annat är bara skottlossning.

Jag har inte ens magasin i mitt vapen, så jag håller fullständigt med.

Ett påstående om att den bästa formen är den som eliten använder sig av är som att påstå att vi alla som gillar att springa skall träna som Bolt gör för han är snabbast.

Det där med din skjutteknik gör du som du vill.

Dålig teknik kan också funka. Se bahamashöjdhopparen Donald Thomas tex som hoppar som en kråka, men ändå högt.

Det finns undantag överallt där inte "det normala" krävs för att det ska funka.

Fast en bra och enkel grundteknik ger bra skott.

Gör man det svårt för sig så blir det inte enklare. Särskilt för nybörjare som inte hittat en egen teknik ännu.

Det enda jag vill är att duktiga "ämnen" får en bra start i sin jakt/skyttekarriär. En bra start får man oftast om man gör rätt. Gör man rätt tar det bra.

Hur gamla rutinerade skyttar/jägare som du och alla andra gör bryr jag mig inte så mycket om, så länge ni är nöjda med ert skytte är jag det med. Jag hoppas bara att alla nybörjare/orutinerade börjar med en bättre teknik än jag gjorde. Jag sköt i alldeles för många år för att sen inse att jag gjorde fel på många punkter. Har sen ägnat 20 år till att träna bort dem för att kunna nå ännu bättre resultat och säkrare träffar. Helt i onödan om jag fått rätt hjälp från början.

Publicerat
Det går inte om man står vänd med bröstet mot målet. Benet tar slut efter ett tag. Man kan ju också fundera varför ingen elitskytt står så. Och då menar jag verkligen INGEN.

Nåja bara du är nöjd med din stil så är det helt ok för mig.

Hoppas bara inga nybörjare går på det bara och tror att det blir lättare och bättre så :P

Jag vet inte hur du är skapt men jag har inga problem att vrida kroppen med den av mig förespråkade skjutställningen. Jag använder främst höfter och knän. Att lära ut "elitställningen" till nybörjare är enligt mig helt felaktigt, vi skall lära dem en bra skjutställning för praktisk jakt. Hur vrider du kroppen till vänster om du är högerskytt och står i "elitställning"? Det går nästan inte!

Publicerat
Jag vet inte hur du är skapt men jag har inga problem att vrida kroppen med den av mig förespråkade skjutställningen. Jag använder främst höfter och knän. Att lära ut "elitställningen" till nybörjare är enligt mig helt felaktigt, vi skall lära dem en bra skjutställning för praktisk jakt. Hur vrider du kroppen till vänster om du är högerskytt och står i "elitställning"? Det går nästan inte!

Så du menar på fullaste allvar att elitskyttar står på ett speciellt sätt och att den "stilen" är helt förkastlig för alla andra?

Jahujeda mig, klarar inte "elitskyttarna" att skjuta när målet rör sig till vänster lär de göra nåt åt sin teknik/fötter. Rätt omgående faktiskt. För inte tror du väl på fullaste allvar att de endast skjuter bra skott när målet rör sig till höger? Du måste skoja lite...eller mycket :P

Och vad det skulle vara för svårt med "elitställiningen" (som du vill kalla det, jag förstår dock inte varför, jag föredrar att kalla det "rätt och enkel ställning") när nybörjare gör det så lätt som möjligt för sig istället för att göra det svårare än som behövs förstår jag inte heller. Vä fot kl 12-13 och hö fot kl 14-16 ung är vad jag rekommenderar. Vä fot kl 11 och hö fot kl 13, då har man försvårat det för sig.

Men som sagt, vid grova kalibrar kanske man måste använda en annan teknik. :D

Publicerat
Rotationen försvinner ju inte men minimeras med mitt recept.

Ehh, det där låter inte riktigt!?

Ju mer vinklad du är mot bössan desto större hävstång får du (vridmoment), dvs. rotationen minimeras knappast utan ökar snarare. Sedan är det ju så (som du också påstår) att en mer vinkelrät ställning gör rekylupptagningen lättare då den mothållande kraften minskar. På samma sätt som lättare personer upplever rekyl lindrigare än tunga, allt för att man följer med rekylen bättre.

Publicerat
  • Författare

Lundbergarn: Som jag har förstått Fiberclass och andra handlar det inte om att ha fötterna primärt vinkelrätt mot målet utan överkroppen. jag står lite mer öppet än du beskriver, eftersom jag gärna vill peka med vänsterfoten ganska mycket framåt. Så snarare 11:30-12 med vänster och 14:30-15:30 med högerfoten, däremot vrider jag upp överkroppen och försöker ha den vinkelrät mot målet. FAST det beror ju mycket på underlag och vinkel på marken. Samt var jag tror att viltet kommer att komma. Jag försöker öppna upp mot det hållet som jag tror att viltet kommer i. Samt att man ALLTID är mer begränsad att vrida mot den axeln som bössan ligger an mot, vilket gör att man gärna öppnar upp lite extra ditåt för att kompensera för detta.

Publicerat
Så du menar på fullaste allvar att elitskyttar står på ett speciellt sätt och att den "stilen" är helt förkastlig för alla andra?

Jahujeda mig, klarar inte "elitskyttarna" att skjuta när målet rör sig till vänster lär de göra nåt åt sin teknik/fötter. Rätt omgående faktiskt. För inte tror du väl på fullaste allvar att de endast skjuter bra skott när målet rör sig till höger? Du måste skoja lite...eller mycket <_<

Och vad det skulle vara för svårt med "elitställiningen" (som du vill kalla det, jag förstår dock inte varför, jag föredrar att kalla det "rätt och enkel ställning") när nybörjare gör det så lätt som möjligt för sig istället för att göra det svårare än som behövs förstår jag inte heller. Vä fot kl 12-13 och hö fot kl 14-16 ung är vad jag rekommenderar. Vä fot kl 11 och hö fot kl 13, då har man försvårat det för sig.

Men som sagt, vid grova kalibrar kanske man måste använda en annan teknik. ;)

Den fotställning du förespråkar är vad jag menar med elitställning. Den funkar bra för banskytte på stilastående mål med klena kalibrar, inte för att svinga med i skogen på rörliga mål (ller bana) som går till vänster (om du är högerskytt) eftersom du inte kan vrida kroppen hur mkt som helst i förhållande till din främre fot. Inte heller för rejäla klass 1 kalibrar.

Publicerat
Ehh, det där låter inte riktigt!?

Ju mer vinklad du är mot bössan desto större hävstång får du (vridmoment), dvs. rotationen minimeras knappast utan ökar snarare. Sedan är det ju så (som du också påstår) att en mer vinkelrät ställning gör rekylupptagningen lättare då den mothållande kraften minskar. På samma sätt som lättare personer upplever rekyl lindrigare än tunga, allt för att man följer med rekylen bättre.

Genom att stå mer vinkelrätt, så kan man ha kolven närmare centrum av kroppen och mer kroppsvikt som kan hålla emot. Detta ger en mindre vridning än om du har kolven mot axeln vilket du har om du vrider kroppen mera och då har du mkt mindre kroppsvikt bakom som stoppar upp bössan. Prova får du se.

Publicerat
Den fotställning du förespråkar är vad jag menar med elitställning. Den funkar bra för banskytte på stilastående mål med klena kalibrar, inte för att svinga med i skogen på rörliga mål (ller bana) som går till vänster (om du är högerskytt) eftersom du inte kan vrida kroppen hur mkt som helst i förhållande till din främre fot. Inte heller för rejäla klass 1 kalibrar.

Då hade jag fattat rätt hur du menade i alla fall.

Jag hänvisar gärna till andra som kan skjuta så kommer de att komma med samma förslag som jag gör.

Att jag då som "elitskytt" skulle ha svårare för vänsterskott och inte åtgärdar det tycker jag verkar rätt kul. :rolleyes: Du verkar tom tro på det själv att vi inte skulle korrigera om det skulle vara problem åt något håll.

Jag skjuter i stort sett bara på löpande, och jag lovar, jag har inte några som helst problem att pricka mitten av femettan när den rör sig åt nåt håll, vare sig det är höger eller vänstergående. Med i stort sett vilket normalt vapen som helst. Javisst, det händer att jag kommer utanför femettan, tom nån fyra kommer det ibland, men inte är det ofta. Står älgen stilla blir det ännu enklare.

Släng iväg valfria lerduvor åt valfritt håll och jag prickar de flesta.

Varför: Jo jag försöker göra det enkelt för mig.

Att det skulle vara någon skillnad mellan "elit"- och "jägar"stil det är det inte. Det finns enkla stilar och det finns de som gjort det svårare för sig. Jag förespråkar det enkla.

Vid vissa pistolskyttegrenar där man håller i kolven med båda händerna tror jag på föreslagen teknik.

Håller man vä hand framför den högra (tex när man håller i ett gevär) så krånglar man till det om man vrider upp kroppen åt något håll. Det kan funka ändå, men man krånglar som sagt till det.

Men, vid grova kalibrar kan man måsta göra annorlunda ;)