Publicerat November 3, 200520 yr Är fisket för mig. ;D Har de senaste åren blivit svårt sjuk av laxbakterien :- Tyvärr har allt annat fiske blivit hårt eftersatt när jag fick denna laxfiske sjuka. Tidigare var harr och öringsfisket med lätta flugspön och små flugor det som tog den mesta tiden av sommarkvällarna, men nu har tunga tvåhandspön tagit över Har man väl upplevt det tunga brutalhugget av en storlax, är det lätt att man fastnar vid detta fisket. Ni som fiskar lax vet att det går åt måååånga timmar mellan huggen och men att det är värt varenda sekund när det väl händer Här följer lite bilder från mina fisketurer -------------------------------------------------------------------------------------------------- En Norgelax från i sommras
Publicerat November 3, 200520 yr Författare Denna herre fick simma tillbaka till Lainioälvens strömmar
Publicerat November 3, 200520 yr Författare Ibland får man simma tillsammans med laxen, här var det bara nära för en god kamrat ;D
Publicerat November 3, 200520 yr Härliga bilder! Jag har fiskat en hel del lax och havsöring genom åren, men sedan jag började jaga har det blivit betydligt mindre. Jakten var en gammal dröm, och det var genom laxfiskekompisar jag fick möjlighet att komma med på jakt. Jag har fiskat i Orkla i ungefär tio år, och några år i Aurland. Sedan har jag varit runt i en del olika älvar, bland annat en del mindre älvar uppe i Nordland för ungefär 20 år sedan, när där inte var så mycket folk. På senare år har jag försökt undvika kortvattnen, har man bara en eller två veckor att fiska vill man fiska i lugn och ro med sina vänner och inte konkurrera om platserna med den där sortens folk som käkar kall ravioli dirket ur konservburken för att hinna fiska maximalt... : (hoppas jag inte förolämpar någon nu, men jag tror att de som är vana vid jaktens tempo och naturrelation har svårt för den sortens fiskare) Sedan fiskar jag i Rolfsån i Nordhalland, det är mitt hemmavatten, och jag har förmånen att också få jaga vid en av de sträckorna jag fiskar. Sämre kan man ha det! Hälsningar, Martin
Publicerat November 4, 200520 yr Författare (hoppas jag inte förolämpar någon nu, men jag tror att de som är vana vid jaktens tempo och naturrelation har svårt för den sortens fiskare)Hälsningar, Martin Jo jag håller med, laxfiske går inte att skynda sig igenom och man måste vara född till att ha ett bra psyke och ett makalöst tålamod. Orkla har jag också besökt ett antal gånger, men jag trivs bäst i Nordland och då Beiarelva
Publicerat November 4, 200520 yr Författare Ähhh jag kör några bilder till ;D -------------------------------------------------- Laxflugan nr.1
Publicerat November 4, 200520 yr Författare Nu får det räcka för denna gången, vill ni kan jag lägga upp fler bilder från mina fisketurer. Annars finns en del att titta på här. http://www.edgeflyfishing.com/coppermine/t...ls.php?album=71
Publicerat November 4, 200520 yr Ja, gärna mer bilder! Jag har nästan inga digitala fiskebilder, annars hade jag postat. Åtskilliga lådor med diabilder endast. Beiarelva har jag aldrig fiskat, men var åtskilliga gånger i Åbjöra på den gamla goda tiden, innan den var omskriven i tyska fisketidningar. :-[ Åbjöra är nog egentligen mest en havsöringsälv, även om jag inte fattade det då, men vi hade riktigt kul fiske efter smålax. Det som lockar mest nu är nog ett roligt smålaxfiske med enhandsspö. Något i stil med Nausta, om man får drömma... Aurland är också en stor favorit även om fisket är fördärvat; över huvud taget gillar jag nattfiske efter havsöring i Sognefjordsälvarna men Aurlandselva är så speciell. Sedan längtar jag tillbaka till Skottland, jag fiskade i Spey några gånger när jag var ung och ekonomiskt oansvarig och inte hade familj och andra plikter. ;D Hälsningar, Martin
Publicerat November 4, 200520 yr Härliga bilder, Seger! Man blir allt bra sugen på en fisketur när man ser dem. // gAsToN
Publicerat November 4, 200520 yr Fisket har det legat riktigt lågt med senaste åren tyvärr.. Ser ut som om ja måste till Muonioälv eller Könkemäälv i sommar ;D (avskyr detta ergonomiska t-bord så ha överseende med stavfel)
Publicerat November 4, 200520 yr Här kommer en dålig scannad bild på två baddare(lax) som jag fått Ena 24,5 kg den andra 25,6 kg Men min rekord LAX är 28,4 kg Mitt andra intresse är Fiske (med nät o fällor )
Publicerat November 4, 200520 yr Strömmande vatten och inte bara fisket... http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=685.0
Publicerat November 4, 200520 yr Härliga bilder Seger... Ja flugfisket är kanske t.o.m bättre än jakten :-[ :-[ ;D Har dock skonats från laxfebern (än så länge i.a.f... ) Här kommer en dålig scannad bild på två baddare(lax) som jag fått Ena 24,5 kg den andra 25,6 kg Men min rekord LAX är 28,4 kg Mitt andra intresse är Fiske (med nät o fällor ) Åfyfaan vilka fiskar :o Finns det sådana fiskar i "Nyykaabi"? Tänk om du fått dom på (flug)spö istället... ;)
Publicerat November 4, 200520 yr :o Vilka baddare!!! I vilka vatten har du fått såna laxar? :DHär kommer min rekordlax 28,4 kg fångad utanför Vexala,Finland Juli år 2001