Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dämparen till TRG:n kom idag

Featured Replies

Publicerat

Roger har verkligen lyckats i sin produktutveckling genom att erbjuda en snyggare, lättare, OCH billigare dämpare :lol: Förra versionen med stor krympslang som ytterhölje var kanske inte den vackraste i världen, men den funkar bra. Den här nya varianten med eloxerat ytterskal är betydligt sexigare. Min ursprungstanke var att använda en frontdämpare på TRG:n, men efter att ha sett hur fint den här passar så vete katten om jag kommer gå i mål med den ambitionen.

Återkommer med lite bilder och reflektioner efter kvällens testskjutning.

Var köper jag enklast dämparkådis?

Publicerat

Det vore kul att inspektera din RCC dämpare IRL, vi får försöka organisera något framöver. Torestorp kanske??

När det gäller dämparkådis vet jag inte var andra köper sina men jag köper i vart fall mina från Rifles Only TAB SAS (jag är rätt säker på att Micke köper sina där också).

Henrik

Publicerat

spännande att se resultatet :lol:

Publicerat

Roger gör utan tvekan riktigt välgjorda och smidiga dämpare. Längtar vettet av mig för att komma ut och provskuta min T41 :lol:

//

Gabbe

Publicerat
  • Författare
Det vore kul att inspektera din RCC dämpare IRL, vi får försöka organisera något framöver. Torestorp kanske??

När det gäller dämparkådis vet jag inte var andra köper sina men jag köper i vart fall mina från Rifles Only TAB SAS (jag är rätt säker på att Micke köper sina där också).

It's a date :D Och tack för länken.

Kom hem för sent igår för att orka lägga upp bilder från skyttet - får göra det efter jobbet idag. Jag började iaf att skjuta 3-skottsserier liggande på 100 m med broms, utan broms, och med dämpare. Skillnaden i träffläge är väldigt liten (nån cm) vilket jag antar beror på den relativt grova pipan. Jag hade även rengjort pipan med Normas "DL-oljor" och sköt således nån form av CCBS som första skott. Det fanns inget skott i första 3-skottaren som stack ut (blev snarare en fin treklöver) så jag tolkar detta som att jag har ett CCBS som ligger i gruppen. MEN, dels så är det inget "äkta" CCBS iom att oljorna knappast tar bort ALLT i pipan, och dels så var detta en enda treskottare. Det är mycket möjligt att förstaskottet hamnade i gruppen av en "slump". Jag får prova några gånger till innan jag drar nån slutsats. Borde blanda in kronografen oxå för att se om förstaskottet avviker i hastighet.

Dämparen blir varm efter bara tre skott, så nåt annat än en kådis kan inte bli aktuellt. Efter 100-metersskyttet så sköt jag två st. 5-skottare på 300 m med nån minut mellan varje skott (för att låta dämparen svalna något). Jag gick upp mellan serierna och det var glädjande att träffläget var detsamma vilket kanske betyder att jag kommer ner hyfsat lika när jag går i ställning. Men storleken på träffbilderna (argh!) var inget att skicka till 6mmbr.com precis. Båda serierna var över 5 cm.

Vad gäller intrycken av dämparen så kan jag inte påstå att jag märker nån större skillnad i rekyldämpning oavsett om jag skjuter med broms, med naken pipa, eller med dämpare. Jag hade aldrig provat att skjuta med naken pipa tidigare, och jag måste säga att det var mer "angenämt" än väntat. Och vad gäller ljudnivåer så tycker jag att det där är oerhört svårt att höra, dels pga att jag använder aktiva hörselskydd som ställer till det då de dämpar och sen genast förstärker ljudet av ekon och annat. Så jag väljer att ligga lågt med eventuella konstateranden.

När jag låg på asfalten och förbelastade benstöden så blev jag återigen irriterad över att de kan hamna i nån liten hålighet i asfalten och släppa "greppet" precis när som helst. Därför tog jag ett liggunderlag och lade under dragbagen så att benstöden vilade på detta. Jag fick nu ett dämpat underlag med högre friktion vilket åtminstone kändes bättre än ren asfalt.

Andra intryck är att jag "legat av mig" i liggandeskyttet. Det kändes inte helt "bekant" så jag är nog lite ringrostig vilket dock håller på att rektifieras :P

Publicerat
  • Författare

Och så några bilder...

post-296-1247751217_thumb.jpg

Visst är den cool? :rolleyes:

post-296-1247751245_thumb.jpg

post-296-1247751274_thumb.jpg

post-296-1247751318_thumb.jpg

Överst från vänster är 1) med broms inkl. CCBS 2) utan broms 3) med dämpare

post-296-1247751366_thumb.jpg

Hygglig klasskillnad mellan första generationens RCC-dämpare (höger) och nuvarande eloxerade skönhet...

Publicerat

Sanslöst snygg och förvisso även cool bössa,

jag förstår att du gillar den, det gör jag med...

Det är en fin utveckling på dämparsidan.

/Christian

Publicerat

Den är ju jättesöt!

Hade varit najs med en dämparkådis som matchar färgen på kolven, sen hade jag varit grymt nöjd med den pangen.

Sälja?

Publicerat
  • Författare
Hade varit najs med en dämparkådis som matchar färgen på kolven, sen hade jag varit grymt nöjd med den pangen.

Sälja?

Det blir troligtvis en svart kådis (Black Jack :rolleyes: ) för att hålla en diskret appearance.

Sälja? No way in hell! :lol:

Publicerat

Hur mycket bygger den på längden av pipan?

Grymt snygg och fina serier, vill ha tarmen suger lite, måste ligga lite lågt ett tag får väl se vad man kan hitta på till nästa år eller så. :rolleyes:

Publicerat

Nu har jag inte någon stor erfarenhet av dämpare men visst är RCC:s dämpare snygga.

Gillar din pang skarpt :wub: En riktig läcker bit.

Lite OT: Ditt lilla fina vattenpass på kikaren var riktigt smutt, var har du hittat det?

Inte för att jag tror att jag har någon större användning för det än men det skulle reta lite folk(och frun) om jag hängde på ett dyligt B)

Lasse

Publicerat
  • Författare
Hur mycket bygger den på längden av pipan?

Dämparen är 230 mm lång och bygger ca. 115 mm, dvs pipan går in ganska exakt halvvägs in i dämparen.

Publicerat
  • Författare
Lite OT: Ditt lilla fina vattenpass på kikaren var riktigt smutt, var har du hittat det?

Köpte den här: http://www.sinclairintl.com/product/10831/s

Ännu en parameter att hålla koll på :wub:B)

Publicerat

Asful.....

Ska du inte me å skjuta picka ändå? :wub:

Skojja bara, fin pang. B)

Publicerat

Fantastiskt stabilt träffläge knappast lönt att försöka skriva någon korrigering i loggboken med olika grejer på pipan :wub:

Publicerat

Håller med de andra skribenterna och känner att vill-ha-tarmen pinglar som en idiot... :wub:

Publicerat
  • Författare
Fantastiskt stabilt träffläge knappast lönt att försöka skriva någon korrigering i loggboken med olika grejer på pipan B)

Precis! Mycket tacksamt :wub: 270:n skiljer ju ca 10 cm i höjd tack vare klenare pipprofil.

Så Robban: din pipa lär väl knappt reagera om du så häktar på en cementsäck längst fram B)

Publicerat

Vill ha/"SKA" ha :wub:

Ringer in en best. imorgon.

Har de ansökningspapper eller ska man fixa de hos farbror blå?

Publicerat
  • Författare
Har de ansökningspapper eller ska man fixa de hos farbror blå?

Om du menar dämparen så kommer Roger gladeligen skicka ett till dig.

Publicerat

Låter bra de!

Bara ett telefonsamtal bort nu då :)

• 2 weeks later...
Publicerat
:D:D sako :):D
Publicerat

Kort fråga, Lapua har ammo som har en utgångshastighet på under 320meterper sekund, sk subsonic. Är den tillåten att köpa, mest för att det vore tuft på skjutbanan.

Publicerat
  • Författare
Kort fråga, Lapua har ammo som har en utgångshastighet på under 320meterper sekund, sk subsonic. Är den tillåten att köpa, mest för att det vore tuft på skjutbanan.

Jag fick en ask Sako subsonic av den gode Micke, men den har inte kommit till användning då jag numera kör med "moly only" och inte vill befläcka pipan med icke-molykulor. Sköt dock ett par skott innan jag fick dämparen (jag vet - det är så omvänt det kan bli) och nog lät det som det var subsonic alltid.

Det är inte av otacksamhet eller nån rädsla för lagen som jag inte provat dem, utan jag tycker väl helt enkelt inte att det är "tufft nog" för att testas, helt enkelt ^_^

Publicerat

Kan nog ordna ett par askar om du vill ha.